Jag har ett garage med gjuten bottenplatta och stålkant vid utfarten från portöppningen.
Problemet är att golvet under porten lutar ca. 2cm i ena kanten och dessutom inåt istället för utåt. Eftersom porten är utsatt för slagregn till och från rinner det allt som oftast in vatten i garaget, vilket givetvis inte är så roligt.
Vad tycker ni forumkolleger är bästa lösningen på detta problem?
Går det att spackla golvet på något sätt och i så fall med vad?
Hej,
Jag är en sån där tråkmåns som gillar bilder eller skisser för det underlättar att förstå och kunna ge tips.
Beroende på hur det ser ut så kan det gå att jämna av golvet så det blir plant och rätt fall ut från porten. 2 centimeter är nog svår att kompensera genom att slipa fram rätt lutning från portkanten och utåt. Dessutom bör man då även beakta att det finns en stålkant att hantera.
En lösning hänger bör hänga ihop med golvet inne så kontrollera gärna om lutningen är lika på insidan. Lägg ett vattenpass i olika riktningar på golvet och vid porten så du vet vad som är plant och vad som lutar åt fel håll. Jag brukar försöka markera lutningarna genom att lägga lappar på golvet med en uppskattning av skillnad i millimeter mot en referenspunkt. Detta för att få en uppfattning om helheten. Det är lite pyssel men brukar fungera. Nu har jag tillgång till en laser så idag skulle jag sätta en referenspunkt och gå över golvet och med en måttstock eller linjal mäta upp golvet genom att läsa av laserlinjen på en "linjal" som jag ställer mot golvet. Skriva antalet millimeter på en lapp där jag läste av mm och sedan snabbt gå över golvet i ett antal punkter. Då ser man snabbt om golvet är plant, lutar eller om det finns gropar eller höjder.
Material att fylla eller att spackla tror jag finns ett antal fungerande alternativ när du vet vad du vill uppnå förutom att slippa få in vatten. Tillfälligt går det att luta en vattentålig skiva mot portens nedre del så hamnar det mesta vattnet utanför. Formplyfa är ett exempel som tål skapligt med vatten.
Det enda jag vill åstadkomma med åtgärden är att det inte skall "regna" in i garaget i framtiden.
Tyvärr är nivån för låg i förhållande till stålkanten så slipa en backe går tyvärr inte.
Att ta bort stålkanten är ingen bra idé eller vad säger ni?
Problemet beror på två saker.
För det första skiljer det ca. 2cm från ena kanten på porten till den andra (på bredden).
Detta gör att gummilisten under porten inte ligger an mot golvet på ena sidan.
Det andra problemet är att golvet innanför porten lutar några millimeter inåt den första metern.
Om vattnet tar sig under gummilisten kan det därmed lätt rinna vidare inåt i garaget.
Spontant känns det som att den naturliga lösningen är att spackla golvet för att åtgärda problemet.
Dock är detta säkert ett minst sagt svårt jobb, och det gäller att spacklet sitter kvar.
Det blir både tunna och tjocka skikt som skall tåla fukt och bilkörning m.m.
Det sitter en rejäl luftfylld gummilist under porten redan idag, men den räcker inte riktigt till tyvärr.
Jag har varit inne på att bygga på denna eller modifiera den på något sätt, men jag tror att det blir svårt.
Denna list är även ett klämskydd för portautomatiken så man kan inte göra för stora ingrepp.
Är det realistiskt att få bort stålkanten och sedan slipa en utförsbacke utåt?
Detta är inget bra eller ens genomförbart alternativ eller vad säger ni?
Jag är inne på att prova med betongspackel, men är rädd att det blir svårt att få det bra.
Fast å andra sidan blir det snart bättre än det är i dagsläget.
Kan du svetsa ett till vinkeljärn på utsidan av det gamla så det ligger kloss i ena änden och 20mm från i andra ändan? Då sluter porten tätt iaf. Sen kan du mjukfoga så du inte får skit där under och så har du en sån där kant du alltid kan svära åt då du snubblar påväg ut.
Mycket intressant tråd johel572.
Jag uppskattar människor som ser lösningar istället för problem och lagar istället för att köpa nytt.
När det blir varmare väder skall jag undersöka bottenplattan och kanten närmare.
Ett alternativ kanske är att höja upp hela garagegolvet ett par cm för att sedan avsluta med ett fall utanför porten.
Hela golvet är lite skevt, så det vore inte helt fel att rikta upp resten också.
Ser ni några problem med att göra på detta sätt?
Nu har det gått en tid och jag har bestämt mig för sätta en tröskel under portarna för att hålla regnet borta. Det kändes som ett enklare alternativ än att flytta ut allt från garaget och golvutjämna m.m. (det finns en hel del i garaget). Jag har även beställt och fått hem en tröskel enligt länken nedan. https://www.weatherstop.dk/gulvaerskelaetning/taerskeltaetning-til-kommerciel-port-15mm.html
Igår var jag i full färd med att förbereda montaget, men blev fundersam över några detaljer.
Nu vet jag inte riktigt hur jag skall göra, och tar tacksamt emot era synpunkter.
1. Aluminium leder värme och kyla otroligt bra som ni säkert känner till.
Är det då bra att sätta en 15mm tjock tröskel som "värmeväxlare" under portarna?
Eller tror ni att detta värmeutbyte är helt försummbart?
2. Aluminium är ganska mjukt som ni säkert också känner till.
Tror ni att alla passager med dubbdäck m.m. förstör listen alför fort?
3. Är det bättre att bara skruva ett 30x6mm rostfritt bandjärn med tätningsmassa under?
Jag funderade på detta först innan jag beställde aluminiumtröskeln.
Mitt slutgiltiga beslut blev att montera rostfria bandjärn strax innanför portens tätningslist.
Jag applicerade ett lager tätningsmassa under och drog sedan fast listen med rostfria fasadskruv.
Lösningen har varit i drift i över ett år nu och det fungerar kalasbra.
Bandjärnet är bara 4x25mm och är monterat precis innanför portens gummilist med fasadskruv 4,8x38mm.
Vattnet tar sig in under gummilisten men inte över bandjärnet och problemet är löst.