Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
  1. S

Gram induktionsspis.- Inte bra -

Då jag nu fått bevisat att hörselskydd inte nödvändigtsvis behövs vid användning av induktionsspisar tänkte jag kanske att fler behöver läsa vad som skrivits om min Gramspis därav rubriken. Mestadels finns detta att läsa lire längre ner på sidan om" för och nackdelar med induktion" här på forumet (
    Stroker · mar '10 · 0 svar · 2,1k läst
  2. C

inporterad ilve spis

http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/139387-import-av-vitvaror.html
    *Cujo* · mar '10 · 1 svar · 1,5k läst
  3. mycke_nu

bänkskiva i kalksten

Håller med skerfe. Vi valde granit till köksbänkarna, men visst är kalksten väldigt snyggt och vi har valt sten från Slite till badrummet. Ett alternativ till sten från Slite är Burgsvik vars sten ofta har en lätt rosa ton. http://www.stenfabriken.se/
    mycke_nu · mar '10 · 2 svar · 6,9k läst
  4. S

Samsung side-by-side RS21 - Varning! - Materialfel

Hehe såg att jag redan svarat;) Hade samma problem i somras. Reparatörer vill bara byta en termokontakt, kostar 2-2500:- det räcker inte. Köp detta på kit på Ebay:http://reviews.ebay.co.uk/Samsung-RS21-fridge-defrost-repair-problems_W0QQugidZ10000000005678075 Kostar ca 1000:- hemma. Tog ca 45 min att montera alla delarna för mig som är amatör .Detta är ett vanligt fel på Samsung RS 21
    security · nov '11 · 3 svar · 10,9k läst
  5. NetNut

Cylinda 10625 snurrar inte

Hej! Remmen är i sig troligtvis inte för kort - den gamla har blivit längre med tiden. Normalt sitter motorn med en "svängbar" upphängning som gör att du skall kunna justera in motorn något så den nya kortare remmen skall passa, men inte alltid. Har själv bytt på ett par Cylindamaskiner och fick "föra" på remmen på remskivan samtidigt som jag snurrade på motorn. Kan även vara att
    NetNut · apr '10 · 6 svar · 4,2k läst
    ·
  6. F

cylinda kylskåp och frys??

Cylindia har jag näst sämst erfarenhet av (hoover sämst..) Husqvarna/Elektrolux har jag bäst erfarenhet av. Liten ledtråd.... http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s51330680&cols=&o=lokal_rank#prodlista
    flygrc · apr '10 · 6 svar · 7,0k läst
  7. H

Besparing kyl/frys

Jag håller med dig. Det kan ta lång tid att tjäna in nya vitvaror om man har fungerande gamla. :-) Att köpa nya medför även miljöutsläpp vid tillverkning, frakt, skrot av gamla grejerna etc. Så frågan är egentligen hur miljövänligt det totalt sett är att byta vitvaror om de gamla inte är slut. Sen kan man ju få andra effekter av nya vitvaror - snyggare vitvaror/kök, jämnare
    Hawkai · mar '10 · 1 svar · 987 läst
  8. E

Falcon Gasspis

Jag var inne på en Ilve först men föll sedan för en svart Falcon Classic Deluxe 90 Induktion . Prismässigt tycker jag det ser ut att vara stor skillnad, speciellt med fläkt och stänkskydd inkluderat. Angående strömförbrukningen så har en elektriker som jag visade installationsanvisningar för sagt att det kommer funka utmärk att ansluta en RangeMaster med 3-fas 380v. Han fick kika på
    emily.andersson · apr '10 · 10 svar · 5,7k läst
  9. mycke_nu

Lossa sargen på Cylinda FT46?

Hej Reparatören kom och fixade det. Dra ur tvättmedelslådan, det sitter ett par skruvar innanför den. Sedan är panelen loss! Snäpp på höger sida mao. (Säger hustrun som tittade på.)
    mycke_nu · apr '10 · 2 svar · 6,4k läst
    ·
  10. F

inbyggnads micro - bra/dåligt?

Är bara måtten ok så välj en inbyggnadsmicro. Visst, de kostar lite mer men mitt råd är att inte vara "dumsnål" i detta läge. Det blir enormt mycket snyggare. Renoverade själv köket för några år sedan men behöll den relativt nya fristående micron. Men en dag beslöt jag mig för att färdigställa köket. Det fanns ju trots allt ett hål där som var avsett för just en
    Fredde_j · mar '10 · 9 svar · 3,6k läst
  11. Göran.W

Kapa frysboxen?

Vilket jobb ni lagt ner på att få ut boxen. Har själv delat en massa resturang kylar i små delar för att slippa betala 600kr + moms för att bli av med domq(;^;)p Tog 2 timmar att återvinna gasen och plocka ner en för att sen få några hundra för metalen istället för att betala för att bli av med detd^_^b
    Göran.W · mar '10 · 3 svar · 3,3k läst
  12. S

Import av vitvaror

Inte bara Ilve som är dyrare, problemet är väl att det mesta är mycket dyrare i Sverige, ett par Converse allstars skor kostar 200kr i Hong Kong, men 700 i Sverige eller 300 i USA och 400kr i England. Till stor del beror det väl på de socialdemokratiska skatterna på företagande och arbete, till resterande del tror jag bara att svenskarna är lurade (vilket väl är grunden i (S)
    sin · apr '10 · 15 svar · 4,3k läst
  13. T

Någon som har samsung kyl ochh frys?

Snygga produkter, men lever inte upp till någon som helst kvalité tyvärr. Köpte kyl o frys av typen RZ80FDRS och RR82FDRS sommaren 2011. Efter ett år pajade kylpaketet i kylen, gick på garantin (så tillvrida allt lungt, men man blev ju lite orolig när man pungat ut med 19300:- båda pjäserna). Döm om min förvåning, nu när jag renoverat mitt kök i somras, så satte jag en
    Thule 1 · sep '13 · 13 svar · 15,0k läst
  14. K

kvalite på ilve spis?

[citat] Får väl säga att vi nu efter några år vant oss vid ev ljud och är jättenöjda!
    Konsthantverkaren · jul '17 · 6 svar · 4,0k läst
  15. tallmilan

Snabb fråga om avstånd för gasspis

nja vedspis ska ha avstånd med brandsäkert material på sidorna men inte en gasspis, den blir ju inte varmare på sidorna än vilken elugn som helst (antar att du inte menar stenålders gasugn), däremot ska den ha 65cm ovanför till brännbart material (jmfr. 50cm elspis) eftersom det är en öppenlåga även i normalfallet. Det som du kanske tänker på kan också vara rekommendationen att
    tallmilan · feb '10 · 1 svar · 2,0k läst
  16. B

Varning för Siemens

Missnöjda kunder skriker högst... Jag skulle rekommendera Siemens alla dagar i veckan, sjukt nöjd med våra vitvaror! Skulle likaså rekommendera Electrolux för jag har aldrig någonsin haft problem med deras produkter heller. Vad jag däremot blir skeptisk till är de som höjer vissa märken till skyarna och mer eller mindre hävdar att allt annat än Miele, Festool mfl är dåligt...
    BjörnBygg · dec '11 · 41 svar · 7,2k läst
    ·
  17. F

kyl/frys/ugn/spis på rad e det dumt?!

Tillverkarna brukar rekommendera att man inte sätter något värmealstrande t ex diskmaskin eller ugn intill kyl/frys. Värmen får kylen/frysen att dra litet mer energi och kan korta dess livslängd genom att den får jobba mer. Men jag tror inte att effekten är jättestor, annars skulle man väl inte ställa kyl och frys intill varandra - de värmer ju också upp sin omgivning. Visserligen
    Farzan · feb '10 · 1 svar · 1,7k läst
  18. T

Problem med Siemens frys

kul å läsa. har samma problem och har haft frysen i 2,5 år men påtalat ev. problem sedan 1 år och inget har gjorts... fattar inte hur nya dyra saker kan paja. köpta via fiskarheden också vid nyproduktion...
    trulsbo · jul '10 · 7 svar · 10,9k läst
  19. A

Förlängnings/förgrenings-kontakt till Vitvaror?

Hej! Jag undrar om det är tillåtet att ansluta kyl/frys med förgreningskontakt och diskmaskin med förlängningssladd, eller måste man ta in en elektriker för att installera nya uttag? Om det är tillåtet, påverkar det försäkring osv?
    aijou · feb '10 · 0 svar · 552 läst
  20. J

Ikeas vitvaror

Vi täkte först köpa rubbet på IKEA, men så gick jag inom en vitvarufirma för att kolla läget. Om jag köper allt där får jag ca 20% i rabatt och då hamnar jag ca 4000 kr högre än på IKEA. Då får jag t ex utragsskenor i ugnen och en hel den andra finesser/funktioner som jag ej får på IKEA. Allt går att integrera i IKEAs stommar och diskmaskinen får IKEAs front, samma som resten
    Jondy · mar '10 · 4 svar · 3,0k läst
  21. Bo.Siltberg

Fyllde diskmedel i.st.f salt

Ska prova, tack för tipsen.
    Bo.Siltberg · feb '10 · 5 svar · 2,6k läst
  22. T

90cm spis utan gas?

Jag har haft min Smeg spis i snart två år och är jättenöjd. Vi ska nu flytta för att bygga nytt hus. Har i det nya huset valt bort hällen som följde med för att kunna köpa en ny spis från Smeg. Den vi har idag heter Opera och kostar ca. 35.000 :-,. www.hallbacks.se och Bagaren och kocken har bra priser och urval.
    Tessan100 · feb '10 · 5 svar · 2,8k läst
  23. tallmilan

Gasspis

[citat] Nä det är nog bara vi som lagar mat dygnet runt. Kollade med läckindikatorn och det finns inga tecken på någon som helst läcka
    tallmilan · apr '10 · 46 svar · 12,9k läst
  24. TorpAnders

Cylinda induktionshäll och inbyggnadsugn under

Hur har det gått, håller den nya hällen och vet du vad som är skillnaden i så fall? Vår IH 365 visar idag felkod E4 efter ca 7 års tjänst, kanske är det bra med dagens mått:confused:
    TorpAnders · maj '16 · 1 svar · 3,9k läst
  25. Thomas59

Reglerbart galler som ersättningshylla?

Beroende på kylskåpsmärke finns det ev hyllor som reservdelar och dom är troligen inte särskilt dyra heller. Har själv ett Bosch kylskåp (10 år gammalt) som ska bytas i samband med en kommande köksrenovering. För något år sedan beställde jag dock nya fruktlådor (som spruckit) och lite nya hyllor/lådor till dörren samt ett nytt hyllplan i glas. Tror det gick på en dryg tusing men
    Thomas59 · feb '10 · 2 svar · 1,7k läst
    ·
  26. BigR

Spiskåpan "Cylinda Classic Trend 60 (Vit)"

Någon som har denna spiskåpa? Jag skulle vilja veta lite mer om den. Mest intresserad är jag av vilken ton den vita färgen har: drar tonen mot gult eller mot grått? Har inte hittat den i någon butik i Barkarby eller Bromma där jag var och letade idag.
    BigR · feb '10 · 0 svar · 1,3k läst
  27. M

Kyl och frys i minusgrader?

Jodå, den har hållt kylan. Har lagt in en termometer med min- max-funktion. Har satt lite isolering och frigolit runt den, men jag tror inte det påverkar något. Presenning skulle nog vara bättre.
    magnusj · feb '10 · 10 svar · 21,3k läst
  28. T

Hur tyst skall en diskmaskin vara?

Vår 41dB diskmaskin låter i kök och matrum. Över 45db stör det ett normalt samtal. / Fredrik
    Tornhill 2 · feb '10 · 2 svar · 1,6k läst
  29. F

Ångugn och kombiugn/micro - överst och underst

Kollade på ikea.se och såg att deras kombiugn är en bit högre än vår. Er stora ugn skulle därför hamna en bit högre än vår och har dessutom konventionell lucka. Det står heller ingenting om att den skulle ha utdragsskenor. Sammantaget gör det mig litet skeptisk till ert upplägg - jag säger inte att det inte blir bra men tycker i alla fall att ni borde försöka få se hur det blir
    Farzan · feb '10 · 2 svar · 2,2k läst
  30. H

Problem med Cylinda TP 82

Här var en gammal tråd men jag har exakt samma problem med min maskin. Hur löste det sig? Kör jag centrifugeringsprogrammet så går trumman runt men bara väldigt sakta. Misstänker att det vara någon givare, typ vibration, som är trasig och gör att styrelektroniken inte kör igång trumman på riktigt. /Per
    hultsfred74 · okt '11 · 2 svar · 3,8k läst
Laddar...