Vitvaror
Anna_H: Innan man säger ja eller nej till induktion kan man ju testa de kokkärl man har med en enkel magnet från kylskåpet. fastnar magneten så funkar gryten på induktionsspisen. det gäller ju tex alla gamla emaljerade grytor, rejäla stekpannor osv, men även många moderna grytor med lite tjockare botten.
electroluxaren: kolla om den snurrar det ser du bakifrån känn på axeln om den går lätt mät kondensatorn på ovansidan mät spänningen i kontakten på motorn
Stegalos: Alltså, jag kan ingenting om diskmaskiner... ;) Det jag gjorde var o skriva här, googla lite o till slut skruva av kåpan. Där sitter det till höger diverse pump mm, blåste rent dessa. Var relativt enkelt att få av kåpan o följa de olika funktionerna logiskt så jag skulle nog bara skruva av o kika om det ser ut att samlats skräp eller vara stopp någonstans. Har haft två likadana då
Cicaro: Tack för alla svar! Både positiva och negativa erfarenheter. Hur är det med fläktsurr som en del skrivit om tidigare? Tänker på er som skrivit om smaklig, nutid har ju utgått från sortimentet.:rolleyes:
Johnson: Jaja, då förstår jag. Mäta och bygga in hällen under om den får plats. Alternativt ha en "blind" låda högst upp. Mindre kul kanske...
HeloBE: Kol bytta och nu funkar den. 😀 Jättetack!
MB77: [citat] Fläkten är nu bytt, allt verkar att funka som det ska igen 👍 Case closed!
Johnson: Planerar nytt kök till våren-sommaren. Blir ett IKEA kök. Men kör fast lite när det gäller vitvaror. Enklast vore ju att ta IKEA´s men känner mig osäker på kvalitet och funktion. Men priset känns lockande. Funderar även på import från tyskland, t.ex NESS ugn och häll från bobselectro. Men osäker på garanti. Så skulle gärna få lite tips och hjälp, vad har ni satt in för
ankan_84: Lyfter tråden igen. Jag har testat att göra en loop på avrinningsslangen men utan resultat. Jag har märkt att frysen startar sin avfrostning väldigt ofta, den brummar mer eller mindre konstant. Kan det vara så att kretskortet inte fungerar och startar igång frysen i tid och otid eller ska frysen starta såpass ofta. Känns som att det bara är kretskortet kvar att byta. Har klarat mig
Micke_xyz: Bumpar det här 1300-läst-0-svar-inlägget. Kanske har någon på drygt 3.5 år hunnit testa någon spis/häll med koksensor?
Jockose: Jag hittade lite olika lösningar. Men det slutade med att jag köpte 4 gummifötter på Elgiganten samtidigt som jag köpte tumlaren. Var lite pilligt att få dom på plats men tumlaren står stabilt och rör sig inte en mm på tvättmaskinen.
torbeno: Torken är förbättrad. Pumpen är lätt åtkomlig om den skulle sätta igen. (Min värmepumpstork har inte satt igen sig på 6 års användning) Tvättmaskinen är kolborstfri [bild]
Johnson: Oj, har ju inte berättat hur det gick.... Siemens service kom, tittade och konstaterade att programkortet behövde bytas. Såg till att garantin täckte och så fungerade maskinen igen. Är ju inte sista gången jag köper Siemens med tanke på servicen.
The Lord Vader: [citat] :thumbup:tack! kör halvfullt och än så länge. Köttet ligger i annan frys :-)
electroluxaren: Jo det funkar men i värsta fall får du vid drift öka på köksfläkten
electroluxaren: Ja det fungerar väldigt bra, och det är svårt att hitta billigare.
Haknor: Hej Någon som vet en micro som har väggfäste så man kan hänga upp den?
kpeson: Spolarmsväxlaren bytt och maskinen diskar igen, utan att läcka.
TowaTei: Min går till 300° både vid varmluft och vanlig över-/undervärme, men det är enbart när jag använder bakstenen (som har ett eget värmeelement) som jag kör med så hög temperatur. Pizzan blir absolut helt ok (men inte riktigt lika bra) även vid 275°, och det är en lagom temperatur även vid en del annan bakning. Skulle jag offra de sista 25° för att få en ångfunktion? Jo
MaoLin: Det blev http://www.gransbygden.se/produkter.php?p=6361, väntar nu på den. Så får se hur bra det blir :)
hecke: Har precis köpt en Husqvarna QT3662X frys och vi tycker fläkten låter störande, Kompressorn låter mindre. Det är inte extremt högt ljud men att fläkten surrar ständigt är det som stör. Detta är ju en av Husqvarnas dyrare modeller och enligt säljaren med helsvetsat chassi tillverkade i Svergie så jag hade förväntat mig att de var bättre avseende ljud. Vår tidigare 13 åriga frys
zica: Mät spänningen till kompressorn precis innan den låser sig.
Joxaren: Ja jag tänkte ju det när jag "fixade" röret att "bra nu håller det ju tills jag köpt en reservdel". Men som det heter: det man inte ser finns inte.
hempularen: Låter lite som felet jag råkat ut för på vår LG maskin. https://www.byggahus.se/forum/vitvaror/270010-lg-tvattmaskin-tommer-inte-ordentligt.html Där har jag bytt avloppspumpen (ca 450 kr inkl. frakt). Efter lite analys av den trasiga pumpen så verkar det som själva "pumpskoveln" har släppt från motoraxeln. Jag bytte pumpen häromdagen det verkar fungera nu, men kanske lite för tidigt
torbeno: Bara vrid hårt med polygrip eller liknande. Det som kan hända är att silen går sönder, en ny kostar inte så mycket. Alternativt: Lossa fronten så kommer du åt slangen mellan trumman och pumpen. Lossa den och fiska upp skräp/strumpan därifrån. mer jobb
the_warpi: Annars funderar jag på att köpa en 40x26 rektangulär stekpanna (för matlådor, storkok etc) och kanske någon stekplatta (för kanske pannkakor etc). Den har drygt dubbelt så stor yta som den största stekpannan jag har idag. http://www.amazon.de/ELO-82661-Br%C3%A4ter-Trend-Induktion/dp/B009NCDND2/ref=sr_1_40?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1454005212&sr=1-40 [bild]
JohanLun: Vi bestämde oss för Bosch (rostfria varianten av den som JB tipsar om ovan). Vi kör Bosch på allt nytt (kyl-frys-disk-micro) och har kvar electrolux induktionshäll och spis då de funkar bra. Fläkt blir en Siemens, då Bosch och Siemens har exakt lika fläktar i 60 bredd men vi ska ha den bredare varianten som inte finns att köpa som Bosch utan bara Siemens. Dock kommer jag inte kunna
danjac: [citat] Det funkar nog bättre än det jag hade tänkt från första början. Tack :thumbup: