Byggahus.se
empire
empire: Jag har en no-name maskin med enTecumsehmotor som har funkat finfint i säkert 10år, innan mig hade en fastighetsskötare den, jag har inget gjort med den bara tankat lite fetare. Synd att man inte har fler, för nu kan man sälja dom till överpris på blocket;)
15 svar · 6,6k läst
I
Ivar Nelson: Anhållet är inte världens mest stabila men det duger väl. Jag tittade lite på axministers maskiner och de har två modeller som är skrämmande lika. Så jag mailade dem och frågade om de hade sådana reservdelar. Tack för tipset!
26 svar · 6,6k läst
·
pools
pools: Jag köpte en PTS 10. PPS7 är ju en dragsåg. Förstår inte vitsen med den? Gts 10 är ju från den blå serien och mer anpassad till proffsen, eller dom som arbetar med den dagligen i sitt yrke.
3 svar · 6,6k läst
·
pär h
pär h: Håller med Daniel att festools huvudkontor eller rättare sagt deras verkstad är helt fenomenala. Ringer man dit och pratar med vem som helst. Så tar dom sig tid och lyssnar. Sedan ger dom nästan alltid små tips om hur man skruvar isär maskinen i fråga.
27 svar · 6,6k läst
·
Snorunge
Snorunge: [citat] Jo jag känner till den men jag skulle villa ha ett gediget förlängningsbord i aluminium och det kan bli lite knepigt att få till (svårt att få tag på en lämplig aluminiumprofil). Om jag förstått det här med rikthyvel så är väl bordet efter kuttern som är viktigast om man ska lyckas med en uppriktning. Säg att du ska göra ett furubord på 1,5 meter och ska rikta upp en
4 svar · 6,6k läst
S
silversmeden: Hårdlöda med Fosco eller liknande ett fosforkopparlod med 2 %silver i arbetstemp 700 gr. Mjuklödning med tenn 3% silver arbetstemp 300 gr, jag vet att Bauhaus har fosforkopparlodet men kommer inte i håg vad det heter där. Annars har Rinkaby eller välsorterad järnaffär, problemet kan va att du måste köpa helt paket ett par kg. Bauhaus säljer 3-4 stickor i ett paket.
8 svar · 6,6k läst
L
Logiman: [citat] Ingen problem det om en gidder. Saga sitter bare mer fast.
8 svar · 6,6k läst
P
Pysslarn: Spelar väldigt liten roll om vi kallar det gas- eller andningsmask, skägg gör att masken tätar dåligt mot huden helt enkelt. Är det partiklar vi vill skydda oss mot vid olika sorters slipning så överlever man väl lite betongdamm om masken är otät men handlar det om lösningsmedel blir det jobbigt. Kanske med konsekvenser... Kommer ihåg att just den dagen vi skulle göra gasmaskprovet
18 svar · 6,6k läst
·
C
corre: korrekt. enbart rotation
20 svar · 6,6k läst
F
Fred vom Jupiter: Sätta några kluttar unde blomkrukorna så de inte repar och missfärgar mina marmorfönsterbrädor.
11 svar · 6,6k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Håller helt med dig. I min pelarborr för trä så har jag en gammal Röhm Prima 3-16mm nyckelchuck som föregående ägare har "knackat ihop" i nosen. Den fungerar utmärkt, snurrar extremt centriskt och när man är van så går det fort att byta verktyg. [bild]
25 svar · 6,6k läst
·
S
siamthai: Jag har nu sålt det som jag inte har behov av. Ryobiverktygen fick jag 3240 kr för och excenterslipmaskin AEG EX 125 ES fick jag såld för 720 kr. Det betyder alltså att sticksåg AEG ST 800 XE och multiverktyg AEG BWS 12C kostade 1040 kr tillsammans. En rätt bra affär för mig att få dessa två verktyg för bara 520 kr/st. De kostar ju minst 1500 kr/st i butik.
16 svar · 6,6k läst
·
galento
galento: Vi köpte en sats samma som på länken men från Swedol ( VT-12948 ) och den var praktisk om man klarar sej med minde grejer. http://www.industritorget.se/kop/kop_annons.asp?Language=En&MenyVal=Verktyg&MaskID=11259 Den värmer en M16 mutter eldröd på under 1 minut och dessutom kan man använda flaskan upp och ned,något som annars är svårt med gasol.
8 svar · 6,6k läst
M
MrMagic: Lite klen grävare tyckte jag..... skaffade en sån här till bygget http://www.gremminger.se/service/forum/album_showpage.php?pic_id=901 , dessutom tillverkad i Eslöv !!
13 svar · 6,6k läst
Nimajneb
Nimajneb: Köpte något liknande på Harald-rea för något år sedan och dom hundralapparna är mina övriga maskiner varmt tacksam för att jag spenderade plus att det nästan blivit roligt o blanda bruk. :)
20 svar · 6,6k läst
A
andfra: [citat] Det blev en beställning, helt klart svårslagen rabatt.
21 svar · 6,6k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: man använder inte styrskena såvida du inte tänkt fräsa ut luckan ur mdf skivan :) vanligtvis sågar man först ut luckans mått och därefter fräser man kanterna.då kan du med fördel använda dig av ett fräsbord.skall du köra enbart handöverfräs så är det kullagerförsedda fräsar som gäller av god kvalitet.finns även modeller utan kullager fast det måste vara av en modell där du
6 svar · 6,7k läst
pernitta
pernitta: Hej Kent! Jag förstod inte att det handlade om korta ändträ. Det framgick inte av Din beskrivning. Själv skulle jag varken använda släde eller kullager för att fräsa ändträ, där litar jag på anhållet, u.f.a. styrkant finns och att påskjutning sker med passbit. Styrskena, den är inget man dyrkar, den anskaffar man när man inser att den ger raka snitt, med Festools såg, fräs och
19 svar · 6,7k läst
·
Marta
Marta: Har samma erfarenhet som Cinolin, dvs den funkar kanon, men tenderar att knipsa av en del spikar innan man fått ur dem. Kanske är käftarna som är lite väl skarpslipade. Och så får man ju vara beredd på att den lämnar rejäla märken efter sig. Men det är ju inget finsnickeriverktyg direkt. // Marta
3 svar · 6,7k läst
O
ottot: [citat] Där ser man, det hade dom inte förut (det var ett av huvudargumenten mot fein på FOG för något år sedan).
47 svar · 6,7k läst
O
Obygd: Såg den också hos auktionskammaren. Budet var uppe i 900:-. Det + moms + slagavgift gjorde nog sågen inte helt prisvärd med tanke på osäkerheten kring skicket. Vet dock ej vad slutbudet hamnade på. Min far äger en likadan såg sedan 25(?) år tillbaka och jag har vid sidan av min far använt den en del. Säger som föregående, inget för precision, men mycket har den fått tåla genom
6 svar · 6,7k läst
·
B
byggolle: Japp funkar fint med 90mm alla stomspikare kör nästan uteslutande 90mm finns någon 120mm vi haft för locklisten på en bondsågad panel en gång. Köp en av bra kvalitet tex. Senco, essve, bostitch, Montana mm. Ska du ha värstingen köper du max högtryckssystem kostar skjortan men är absolut bäst och sparar på kroppen.
2 svar · 6,7k läst
FredrikR
FredrikR: Har ingen 12:a men väl en 10:a. :) Jag är nöjd med sågen på alla sätt, det som är negativt med den är vikten och ev. strlken. Det är snudd på synd att kalla den bärbar, släpbar (går att kånka runt på, men inget man vill bära med sig 10trappor upp)).
19 svar · 6,7k läst
H
Hedas: Tack så jättemycket. Nu kan jag nog ställa in bladet. Bara remmen kvar.
2 svar · 6,7k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Två exempel: Vinkelslip WSE 9 -125 MX http://www.aeg-pt.se/Internet/AEG_PT.NSF/2003wwwSEAllToolWPG/408EFD6FC4650DB5C1256A1E00308215?OpenDocument Borrmaskin ERGOMAX http://www.aeg-pt.se/Internet/AEG_PT.NSF/2003wwwSEAllToolWPG/F1A526A8D3C3B721C1256DB1003CFDC9?OpenDocument
6 svar · 6,7k läst
K
kerran: gbg....kapellservice på åskvädergatan 1....www.kapellservice.se
4 svar · 6,7k läst
H
heimlaga: Nutiden skosulor brukar tyvärr vara ihåliga så jag skulle hellre prova med klacken från någon gummistövel som inte längre går att lappa.
9 svar · 6,7k läst
Bäckarn
Bäckarn: @Raskus , @hjulia ,@roli Tusen tack för era klara svar! Skönt få lite klara direktiv när man velar som besatt. Tyvärr hann någon annan före, annonsen lades upp kvällen innan jag såg den :( Känns nu i efterhand som att jag gick miste om mitt livs stora kärlek, den såg perfekt ut för tänkt användning och till riktigt bra pris. Håller tummarna för att nåt liknande dyker upp i sinom
42 svar · 6,7k läst
·
raveper
raveper: Bauhaus hade två modeller till bosch. Pex och gex tror jag. Ta med den gamla och jämför vetja. K rauta har en variant http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?cat=K-Rauta%20Sweden%20VCatalog&category=Krauta35537(Rautakesko%20Sweden%20Catalog)&pid=000000000500558243(Rautakesko%20Sweden%20Catalog)
5 svar · 6,7k läst
Cheesus
Cheesus: Är det något i namnet som gör att man "glömmer" maskinen? Jag köpte tydligen en sådan i höstas, betalde snällt in pengen för den och skulle åka till Nynäshamn fr Fagersta o hämta den....men vad sjutton...jag GLÖMDE bort att jag köpt den ända tills jag fick en påminnelse i förra veckan av min fru om att jag hade en maskin stående där som väntade på hämtning. Tittade lite
3 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.