Byggahus.se
  1. kikarhus
    mar '20

Högt miniväxthus av sekelskiftesfönster.

kikarhus: [citat] Jag hade tänkt ett "stödben" bakom men tåls att tänkas på.
    4 svar · 1,1k läst
    ·
  2. N
    mar '20

Inreda orangeri/växthus - materialval?

Nylenskavillan: [citat] Hej Det låter väldigt intressant, och du verkar ha tänkt dig in i allt och jag vill gärna höra vilka svar du får.
    1 svar · 1,8k läst
    ·
  3. engs
    mar '20

Växthus, kanalplast och lägre grundmur, djup?

engs: Kom på en till fråga, tänkte i vilket fall förbereda för vatten och el in i växthuset. Dvs lägga ner vattenrör + tomrör för el. Är det OK att dra dessa i samma "dike", bara man har korrekt djup för elen. Svårt att tro det inte skulle det men bäst att kolla.
    1 svar · 861 läst
  4. pa.albinsson
    mar '20

Grund till växthus på plintar på berg

pa.albinsson: Det funkar bra. Det blev så galet mycket tomater i fjol -- ända upp i nocken så det var tomater ovanför huvudet till och med. :) Sallad och lite annat redan sått och på väg upp nu. Vattnet frös aldrig under vintern heller.
    9 svar · 5,8k läst
    ·
  5. T
    mar '20

Kräver vinterodling en isolerad grund?

term: Värmen underifrån ska man inte underskatta, men framförallt är det ju tillgången till vatten som gör att man ska ha markkontakt i odlingsbäddarna i växthuset. Ingen isolering alltså, och ingen markduk under. Jag skulle dock sätta markduk eller annan ogrässpärr på sidorna, det är mycket som vill krypa in i värmen och tillgången på näring. Vi har en del åkerfräken som har
    6 svar · 1,4k läst
  6. M
    mar '20

Bygga en grundmur med Leca

Matsgb: Hej Jag ska bygga en grundmur till ett växthus. Jag har gjutit en sockel som är 23 cm bred. Enligt byggritningen så rekommenderar de en mur som är 15 cm bred. Alltså tänkte jag använda Leca 15X19X59. Muren ska vara 60 cm hög men pga att det är lutning på marken så blir det lite "suterräng", så jag måste mura 5 lager, 100 cm, där ena långsidan sen kommer att vara under mark. Min
    0 svar · 750 läst
  7. UffeCarlsson
    feb '20

Golvvärme, el

UffeCarlsson: På mitt hus finns ett 28m2 vidhängande glashus (orangeri med glastak och väggar). Byggt på en 1 dm betongplatta med 2 dm isolering med Hasopor under samma som extruderade glasflaskor. Ser ut som gråa lavastenar. Ett alternativ för plast. Vi planerar att lägga stenplattor på golvet för utseendet skuĺl. Att installera elvärme kan man då överväga. Min fråga är om det lönar sig att
    0 svar · 739 läst
  8. T
    jan '20

Sol-/batteridriven bevattning i växthus?

TincaTinca: Hej! Jag tänkte fixa solcellsdriven bevattning i växthuset och har solcell och 12V batteri ordnat, plus ett par olika små pumpar. Men mina elkunskaper är mycket bristfälliga så jag hoppas någon elkunnig kan guida mig till hur jag ska koppla ihop 12V batteri med en pump enligt nedan specar? //Tony Pump 1: Power consumption: 4.5W Rated voltage: 12V DC Max rated current: 350mA Pump 2:
    0 svar · 1,2k läst
  9. E
    jan '20

nytt träväxthua

Erstavik: [citat] Tack för svar
    28 svar · 18,8k läst
    ·
  10. A
    dec '19

Växter i Orangeri som ej är värme i?

abe: Hej, skyldig! jag har fortsatt med nya frågor allt eftersom, det blir ingen varmbänk alls nu. Jag kommer odla utomhus i pallkragar, enkla sorter som olika sorters lök, potatis,morötter, nån spetsallad,grönkål mm Inne i orangeriet ska jag odla tomater,chili,kryddor, squash mm, där även vinranka och medelhavsträd. Jag vet ej var melon och gurka hamnar ännu, det ska ju gå en del att
    53 svar · 4,4k läst
    ·
  11. Bjerke88
    nov '19

Mur i växthus

Bjerke88: Så här ser det ut idag
    1 svar · 1,4k läst
    ·
  12. Oldboy
    nov '19

Projekt temporärt växthus

Oldboy: Det har klarat sig utmärkt! Det enda problemet är nu efter 8-9 år att det är så mkt beläggning med alger eller vad det nu är att det är lite för mörkt inne. Men då har det alltså stått i åtskilliga år utan någon som helst tvättning/rengöring, vare sig invändigt eller utvändigt. Förmodligen blir det lite Jape grön-fri eller likn på utsidan nu i vinter. Har inte velat
    5 svar · 10,4k läst
    ·
  13. L
    okt '19

Det bästa och sämsta med erat växthus?

largab: Vi har vårt i soligt läge hela dagen. Det fungerar bra. BRA: Vatten och EL indraget (enklaste sätt). Ordentlig dränering under alla odlingsbäddarna, liten pumpbrunn som pumpar dräneringen till dagvattnet. Automatisk bevattning. Bra höjd. Ca 1.8 vägghöjd, ca 2.6 nockhöjd DÅLIGT: För dålig kvalitet (enkelplast), börjar gå sönder (ca 10 år nu). För litet (7-8m2) Saknar isolering
    1 svar · 1,5k läst
  14. Oldboy
    okt '19

Ny grund till mitt växthus

Oldboy: Ja, fotträ/syll är ju hårt fuktutsatt i vanliga fall. Om de dessutom har konstant jordkontakt så är förutsättningarna för röta optimala. Tryck syll och ca 5 cm luft under mot marken ger hyfsade förutsättningar för att det ska kunna stå sig 15-25 år framåt innan det är dags för nästa byte. Om det inte finns hängrännor så är relativt högt gräs under takdroppet det bästa
    11 svar · 3,3k läst
    ·
  15. H
    okt '19

Tegelgolv på befintligt betonggolv i växthus, hur gör jag?

havalinacat: Hej. Vi har tagit över ett jättefint växthus vid husköp som har ett ganska fult samt opraktiskt (mycket ljust) betonggolv . Vi har en massa fint gammalt Höganäs tegel som jag skulle vilja lägga på betongen. Där är även en brunn i mitten av växthuset. Jag tänkte göra det med fogmassa och lämna tegelstenarna ovanpå brunnen lösa. Mina frågor är följande: vilken typ av fogmassa
    0 svar · 1,4k läst
  16. Oldboy
    okt '19

Jord mot puts

Oldboy: Insidan ska putsas också. Frostsprängning kommer av om jorden i bänken är blöt. Om bänken är väldränerad bör det inte vara ngn fara. Lecablock av god kvalitet fryser inte sönder. Det är själva bänken/muren som kommer att spricka om jorden inuti fryser och expanderar. (Precis som vilken kruka utomhus som helst.)
    8 svar · 11,3k läst
  17. G
    sep '19

Växthusbygge, träsockel

gustav89: Taket blir ju ca 4 meter långt, går nog eventuellt upp nån dimension där, sen så skulle taket knäckas är det ju ingen där vintertid ändå.. kanske sätta en stötta under vinterhalvåret om skulle svikta.
    1 svar · 1,3k läst
    ·
  18. Fulkemisten
    sep '19

Växthusritningar? Behöver inspiration

Fulkemisten: [citat] Har ungefär samma planer/drömmar jag med. Fast inte i Attefallsstorlek utan snarare som Friggebod, Murad grund och sedan någon sorts träram att fästa glas i. Eller kanalplast. Jag har inte bestämt mig. Har ingen input mer än att jag också har googlat och drömt. Hittat något som heter "heat sink", tanken är att forcera luft från taknivå genom ett stenmagasin under golvet och
    3 svar · 1,9k läst
  19. P
    aug '19

Sparfönster

Padda: [citat] Hej Lotta... Är nyfiken på hur era pardörrar från sparköp ser ut idag ? 2019 ?
    3 svar · 6,8k läst
  20. A
    aug '19

Läcker in vatten under sockeln. Lämplig fog?

Alexn72: du har inte en bild på problemet?
    1 svar · 1,9k läst
  21. A
    aug '19

Blomlådor 60cm höga?

abe: Så här hade jag tänkt bygga 3st på 100x50 och Några å 50x50 Letade på blocket men hittade inget?
    1 svar · 1,5k läst
    ·
  22. N
    aug '19

Modulärt växthus?

NeLa1: Är det ingen som har sett eller hört om något liknande på marknaden?
    1 svar · 1,0k läst
  23. N
    aug '19

Spaljemur

NightRider: Håller på och bygger ett plank i söderläge som är tänkt att fungera som vindskydd och "värmelager" åt fruktträd som ska spaljeras längs med planket. Det hela är tänkt att bli ca 170cm högt och ca 7 meter långt. Har insett att ett plank av trä inte är optimalt för att lagra värme dock, så då började jag fundera på att placera någonting framför planket som kan absorbera och
    0 svar · 922 läst
  24. apotekarnes
    jul '19

Odlingsbäddar i corten - dimensionering

apotekarnes: [citat] Att skippa bakre plåten har varit ett av alternativen men som du säger blir det nog enklare och bättre att ha med den i alla fall. Då slipper jag dessutom en tråkig fuktskyddsmatta ytterst. En av fördelarna med detta projekt är att jag äntligen har en anledning att åka och köpa den där plasmaskäraren som jag aldrig lyckats motivera tidigare
    7 svar · 2,5k läst
    ·
  25. P
    jul '19

Vårt växthusprojekt

Peter_K: [bild]
    1 svar · 1,5k läst
    ·
  26. A
    jul '19

Reservglas, var köper man ?

Avemo: Jag är minst tredje ägaren på mitt växthus. Både förra ägaren och jag har lekt glasmästare och bytt en stor del av glaset mot sådant som vi fått från begagnade fönster. Det finns rutor med mellan 2 och 6 mm i det växthuset och alla fungerar de med fjädrarna.
    3 svar · 4,0k läst
  27. E
    jul '19

Växthus på berggrund

Emil Br: Kan tillägga att växthuset är tänkt att bli just under 15 kvm och fästas i garageväggen (pulpettak).
    1 svar · 1,7k läst
    ·
  28. P
    jul '19

Nya nedgjutningsjärn

Peter_K: [bild]
    15 svar · 2,8k läst
    ·
  29. Oldboy
    jul '19

Växthusdröm - var börjar vi

Oldboy: Grunden beror bl a på till vad / hur växthuset är tänkt att användas. Ska det vara markbäddar eller bara krukor i växthuset, eller rent av upphöjda bäddar? Tycker att mura upp en grundmur från berget vore bäst. Muren kan isoleras på utsidan om man vill få marken i växthuset uppvärmd lite tidigare på våren. Ska man rita huset själv så bör man utgå från mått på tillgängliga
    1 svar · 1,4k läst
    ·
  30. Oldboy
    jul '19

Dela 2glas till 1glas? Litet växthus av gamla fönster.

Oldboy: Dela till 1-glas för att maximera volymen/storleken på växthuset. Ja, det kan (kommer att bli) absolut bli för varmt i ett litet växthus mot en södervägg, så extremt bra ventilation som sköter sig själv är ett måste.
    1 svar · 1,5k läst
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.