Byggahus.se
gogul
gogul: Hej, vi ska skaffa växthus och med tanke på utrymmet där det kan stå måste det vara rätt litet och smalt. Jag vill ändå ha full ståhöjd. Har sett t.ex. Piccolo 4 som Wexthuset och Växthusbolaget säljer, men undrar om det finns några med runda tak i den storleksordningen. Det ska vara mindre än 2 m brett och runt 3-3,5 m långt. Tacksam om någon har förslag på tillverkare med bra
0 svar · 59 läst
D
DE73: [citat] Jag tror en bild skulle göra det enklare att svara.
1 svar · 139 läst
nino
nino: Tänkte bygga ett eget växthus bara snön försvinner Har fått fönster, 3 luft, som är kanske 180*130 bxh Blir 2 sånna på varje långsida med stolpe mellan, ett på gaveln, andra gaveln blir dörr och ev något fönster Tyvärr så har jag jordvärme så marken rör sig ganska mycket. Tanken är att bygga en stabil stomme med panel de första 60-80cm, sen gör man spår där fönstren
0 svar · 229 läst
M
mrsnhp: [citat] Intressant! Vad är fördelen med det välvda taket jämfört med klassiskt sadeltak?
2 svar · 234 läst
13th Marine
13th Marine: [citat] Ah spännande, då måste de använda olika profiler på olika modeller och väldigt snarlika mellan tillverkare. Farsans classicum har dendär gummilisten som ni har över rutorna, medans vännernas Willab använder en aluminumprofil som man håller fast fönsterna med. Därav min förvirring. Konstigt, de ska ju inte riktigt ha nått att fästa i på glaset 🤔
6 svar · 246 läst
·
Danneesp
Danneesp: Hej! Jag tänte bygga ett växthus av gamla fönster. Fönstren är 140mm tjocka så kommer regla upp med 45x145. Det kommer bli ca 4m x 3,5m. Men jag är osäker på hur jag ska lägga grunden, det kommer stå mot en vägg och fästas på en kortsida i väggen. Min tanke är att gräva ut för ramen och lägga ett lager lecablock under jord så överkant kommer precis över marknivå och sedan
0 svar · 252 läst
H
HemmaByggareTudor: Först och främst skall växthuset användas av oss som ett uterum när solen ligger på och utomhustemperaturen inte riktigt når upp till 20 grader eller mer. Vi tänker även odla i stora krukor med fat under men produktiviteten är inte så viktig och det spelar ingen roll att växthuset inte är isolerat under. Syftet är att njuta av solen på vår och höst och ha det lite mysigt med
0 svar · 418 läst
·
M
Maledictus: [citat] Jag gjorde en grund i betong och kunde då samtidigt även gjuta invändiga odlingslådor. Smidigt för mig som har problem med mördarsniglar. De har hittills inte lyckats ta sig in i växthuset.
10 svar · 469 läst
·
R
Ripley: Hej Jag sitter och planerar årets växthus och för några år sedan hade jag en god tomat Bloody Butcher men jag tänkte förstås inte på att spara frön. Nu när jag letar på internet verkar de smått omöjliga att hitta. Några har haft men de är listade som utsålda överallt . Finns det någon här som har odlat Bloody butcher och som har frön över? I så fall köper jag de gärna.
0 svar · 475 läst
mexitegel
mexitegel: Är det inte väldigt besvärligt att dra in så tycker jag nästan det är en självklarhet. Utöver två sorters vatten har vi 3 dubbeluttag samt strömbrytare och takuttag för att kunna hänga en taklampa(kristallkrona var väl planen) inne, på utsidan är det är det fasadbelysning. Har även eluttag vid odlingslådorna och fast monterad transformator för de tröttsamma mördarsniglarna.
8 svar · 504 läst
·
Skärkarl
Skärkarl: Grundvattnet kommer inte att bli något problem, det ligger djupare än så.
9 svar · 516 läst
·
D
drh1909: Hej, Jag är sugen på ett väggväxthus av liten modell från någon av varuhusen men har en fundering kring hur jag ska lösa det med husets sockel som sticker ut 3-4cm från resten av väggen från marknivå till ca 60 cm höjd över marken. Putsad, slät fasad. Inget problem att fästa distanser av trä runt om, men 1. det blir inte snyggt, 2. hur ska vattnet i så fall rinna av
0 svar · 532 läst
·
Z
z_bumbi: Dela upp plåten i sektioner så att vanliga öppnare orkar med. Ställ in öppnarna på olika temperaturer så spar du d3ssutom på öppnarna. En stor fördel är att om en öppnare kärvar så öppnar den/de övriga som vanligt. Edit: jag tänkte mig en fast nock och sedan luckor nedanför den.
1 svar · 558 läst
·
P
Putte 9497: [citat] 4 mm känns klent. 10 mm ska jag ha på mitt bygge
1 svar · 736 läst
Bruiser
Bruiser: Förutsättningar: Ett helt vanligt relativt nytt växthus från dussintillverkare, glasrutor, alukarm och glidskena ovantill, styrskena i botten. Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta hängning till vanlig, och vad man bör tänka på, det är ju en viss tyngd i bladen så tveksamt om karmarna håller sig raka i längden. Är det ens rimligt att fortsätta i den här tankebanan, någon
0 svar · 741 läst
M
Mickebandsåg: Någon som vet vart man hittar denna gummi list? [bild] Tyvärr väldigt svår att ta kort på men det är en U-list som är 3x3.5mm 3mm över ryggen och 3.5mm djup som skall sitta på en 1mm alukant för att kanalplasten skall sitta klokt och inte skallra Saknar ca 50m för att få ihop växthuset
0 svar · 802 läst
·
A
AG A: [citat] Ja, det är helt rätt. Däremot ska varje hål vara ca en halvmeter i diameter i botten. Detta för att kunna fyllla med sand och grus, som dränering åt varje plint. Dräneringen måste alltså vara större än själva plinten. Du bör ha en plint minst varannan meter. Men det beror på hur kraftig balk du har på/mellan plintarna. I ditt fall blir det väl lagom med 1,5m mellan varje
3 svar · 824 läst
Oldboy
Oldboy: Automatiska lucköppnare är perfekt! Har två robusta sådana i vårt växthus, och de har fungerat perfekt sedan 2010 eller 2011, (vilket år det nu var växthuset blev klart). För att det ska fungera bra så måste det ju finnas lika mkt öppning för tilluft i växthuset, annars blir ventilationen inte så effektiv. Då kommer öppnarna att sitta i draget inifrån växthuset, dvs den varma
1 svar · 885 läst
S
SMÖH: Hej, Vi befinner oss i växthusdjungeln och tänkte att någon kanske kan komma med lite tips och synpunkter. Har tittat på lite olika men nu snöat in på Willab och Skånska byggvaror. Om man jämför Green room classic (Willab) och Oas master (SB) skiljer det dryga 20.000 där Willab är det dyrare. Har läst gamla trådar om att kvaliteten för SB är sådär men tänkte att det kanske har
0 svar · 928 läst
M
Mjörnheim: Hej! När man skall montera ihop fönsterdelarna, finns det ett clipp som heter wo4 som skall sitta i varje hörn. Fattar inte hur det skall sitta!! Tacksam för tips!! / Matz
0 svar · 971 läst
S
Sash: Har köpt ett träväxthus 3,6 x 2,4 m och undrar lite hur man ska bygga grunden. Tänker 4 betongplintar, 1 till varje hörn för att hålla fast växthuset. Och sedan markduk, makadam, sättsand och markplattor! Hur många decimeter makadam krävs (mot tjälen)? Räcker det med 4 plintar eller behövs fler?
0 svar · 986 läst
T
Thomas_Blekinge: Du får vad du betalar för. Eftersom jag bor vid kusten lade jag värde och pengar på att skaffa ett växthus som är vindklassat. Det finns inlägg här där folk har blivit av med sina rutor gång på gång.
1 svar · 993 läst
S
seerikand: Hej, vi är relativt nytillträdda i vårt hus och har idag ett växthus, "klassisk modell" med aluminiumramar och glasrutor för odling av växter/grönsaker etc. Vi skulle vilja flytta växthuset till en annan del av tomten som är sluttande och min tanke är att bygga en grund av leca-block eller motsvarande. Kom gärna med förslag på materialval - vi kommer dock försöka hålla nere
0 svar · 993 läst
·
M
Mattikoleman: Tack alla för svaren, det stämmer , finns ungefär 260 aluminiumskit, men bara 30 gör sitt jobb i skenor och profiler. Företaget har inga rostfria skruvar och att köpa eget kostar mycket. Planerar använda skiftnyckel, jag gick rådet och hoppas att det inte kollapsar om 2 år:)
5 svar · 1,0k läst
·
A
Anneli Eriksson1: Hej på er,finns det någon där ute som har valt polykarbonat rutor till sitt växthus,jag har stora problem med att få dom att sitta kvar,har satt dit många fler klips än vad man skulle,men det har inte hjälpt,rutorna bågnar värre än någonsin nu när det är kallt och det händer även att dom lossnar helt,mvh, Anneli
0 svar · 1,0k läst
K
kjell.v: Hej, Vi bygger ett lite större växthus av trä och har funderingar kring takstolarna. Växthuset ska vara 8,5 x 5 meter, och taket kommer troligtvis vara av växthusplast eller kanalplast (möjligtvis glas). Vi vill ha markkontakt för odlingen, så vi har ingen betongplatta eller liknande. Det ligger i en sluttning, så i nedre delen av sluttningen har vi satt gabioner fyllda med sten från
0 svar · 1,1k läst
·
Davidbagare
Davidbagare: Svårt att se precis vilken profil du har, men kika på denna länken: https://www.glasgiganten.se/gummilister-och-packningar/300-kilpackning-i-gummi-foer-8-12mm-glas-rg-521.html
1 svar · 1,1k läst
·
7
75agda: [citat] Min plan är att behålla jordgolvet inne i växthuset och bara gjuta en ram att ställa sockeln på. [citat]
2 svar · 1,1k läst
UffeCarlsson
UffeCarlsson: På mitt hus finns ett 28m2 vidhängande glashus (orangeri med glastak och väggar). Byggt på en 1 dm betongplatta med 2 dm isolering med Hasopor under samma som extruderade glasflaskor. Ser ut som gråa lavastenar. Ett alternativ för plast. Vi planerar att lägga stenplattor på golvet för utseendet skuĺl. Att installera elvärme kan man då överväga. Min fråga är om det lönar sig att
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.