Byggahus.se
P
plan-g: Instämmer i ovanstående inlägg. Hur står sig era växthus?
146 svar · 212,0k läst
·
Senior advisor Hobby-BOB
Senior advisor Hobby-BOB: 3*3 meter
148 svar · 193,8k läst
·
Senior advisor Hobby-BOB
148 svar · 193,8k läst
·
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: [citat] ?? Jämte vad?
72 svar · 85,5k läst
·
B
Besiman: [citat] Ok..såg mäktigt ut..klart vattningen kräver lite jobb. Jag nyfiken på en cirkulationsodling. Fast i litet format. Lght vintertid och växthus sommartid.
272 svar · 82,8k läst
·
D
Dr R: Jag har också samma mycket negativa erfarenhet av Rosenberg Wase. Har nu väntat två år på att vårt växthus ska bli klart. Tina Wase ljuger och förhalar precis på det sätt som beskrivs ovan i tråden. Blev mycket arg idag när jag fann denna tråd och inser att det är något de satt i system. Jag orkar inte gå igenom alla turer men detta har verkligen kostat oss massor med pengar, tid
98 svar · 62,1k läst
·
PNO
PNO: Det är lite olika på olika modeller om de är avsedda att fästas i enstaka punkter, typ plintar, eller om de ska stå på en sockel av till exempel lecablock eller skruvas fast i ett tralldäck eller liknande. Den förra modellen har kraftigare balk nertill medans den senare har en klenare profil. Jag valde modellen för sockel då den förstärkta typen var betydligt dyrare. När jag jobbade
62 svar · 61,9k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Mums! Jag som glömde kolla vilken typ av olivträd det var jag köpte, men jag hoppas på kalamata. Ska definitivt prova det här receptet på första skörden. :)
2 svar · 58,9k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Sådärja.. Nu har gurkorna fått flytta ut i växthuset sedan nån vecka tillbaka. Gräslök, persilja, dill, rädisor, morötter, jordgubbar och bönor är planterade i dom nybyggda planteringslådorna utanför växthuset.. Ska slänga in en bild på lådorna sen.. blev ganska nöjd för att vara byggda av gammalt spillvirke och kostade inte mer än en ask skruv :) och ett par timmars arbete.
87 svar · 56,0k läst
·
ANNIL
ANNIL: Hej, kapar en gammal tråd Får hem mitt växthus i veckan med liknande sockel. Måste man fixera sockeln först genom att gjuta fast den? Min tanke är att man gjuter till sist efter uppsättning så man inte gör nån tavla med vinklarna. En annan fråga är om Finja Gjuta Enkelt skulle funka för sen för gjutning?
37 svar · 49,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Finns absolut ingen som helst anledning att gjuta en hel bottenplatta under ett växthus. Ska det vara en murad grund så går det att gjuta en armerad sula under muren, 30-50 cm bred.
48 svar · 45,4k läst
·
B
Broderlax: [citat] Jag hade räknat med tre sommrar men det blev 4 så 25% fel i uppskattningen. vi brukar vara på landet i ca 3-4 veckor men då bygger man verkligen inte hela tiden. Men jag tror allt beror på hur noga man är och om man gjort byggmomenten tidigare. För mig som inte hade någon ritning mera än några skisser på ett papper så tog det mycket tid. Jag har testat mig fram och många
85 svar · 40,2k läst
·
L
Lolight: När jag byggde mitt växthus, så gjorde jag så att jag kollade i trädgården precis, var jag ville ha huset, samt hur stor markyta det skulle stå på. Sedan kollade jag måtten på de olika växthusen och köpte ett som var i den storleken. Det blev bra tycker jag.
22 svar · 37,0k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Så ska jag göra, tack för tipset :)
16 svar · 35,8k läst
·
M
mawno: Vi har Gardenas system och är mycket nöjda. Gardenas micro drip system kostar 700 spänn inklusive bevattningsdator och allt annat man behöver. Har svårt att se att det finns pengar att tjäna på ett eget hemmabygge om man inte har ett mycket stort växthus.
19 svar · 32,5k läst
A
amatörsmurf: Det blev ju fint, men för 80 000kr hade du kunnat klicka in på något av premium växthustillverkarnas hemsidor, sedan bläddrat dig till premiumavdelningen där, och sedan valt ett väldigt stort och fint växthus, kanske tom tropikutrustat eller med säkerhetsglas etc... Dessutom mindre jobb, gissa vad jag hade gjort Eftersom du huserar på dessa sidor så antar jag att du skulle gjort precis
39 svar · 32,2k läst
·
E
Eklunda: Kan nu meddela att vädringsluckan fungerar utmärkt! De 5 parallella öppnarna hanterar den 5 meter långa luckan utmärkt! Kan nu återgå till nästa projekt - jordkällaren - utan grubblerier om fysikens naturlagar i det stora hål som nu finns på tomten - utan fortsätta grävandet!
34 svar · 30,3k läst
·
Kalle B
Kalle B: Perfekt, exakt vad jag ville veta
11 svar · 30,1k läst
·
B
blorob: Hej,, @funkofilen har inge bilder eller ritningar. Det jag kan komma på som jag skulle gjort annorlunda idag är att jag hade kört limträreglar i taket som ska hålla lite bättre. Nu är jag lite orolig över vintern och sätter in en stötta. storleken är ca 18kvm //
30 svar · 29,5k läst
·
AnneFi
AnneFi: Haha de extra hålen ska bli en damm :)
40 svar · 27,6k läst
·
Andrk
Andrk: Verkligen superfint gjort! Vi har också en stuga som jag funderar på att sätta växthus emot. Har du möjlighet att visa hur det blev från sidan, liksom hur de hänger ihop? väldigt fint gjort! jo, fungerar ventilationen som du hade tänkt också?
13 svar · 27,3k läst
·
D
Danp: Vanliga glasrutor släpper väl bara genom UV-A men inte UV-B, så växterna borde ju då klara sig med UV-A och då få smak, så det är kanske endast UV-B som filtreras i kanalplasttaken, men då borde ju inte andra leverantörer säga att frukterna blir smaklösa såvida inte deras tak filtrerar bort både UV-A och UV-B? Tja, vad ska man göra? Rutorna är redan inköpta, bara frågan vilket
15 svar · 27,3k läst
·
D
DennisCA: Sambon har beställt ett växthus på 9,5m2 nu också, så det blir tyvärr jag som ska bygga det. Undrar hur man slipper lättast undan med grunden. Platsen det ska stå är inte helt jämn gräsmatta så tyvärr känns det lite som man måste gräva.
11 svar · 24,7k läst
·
H
hempularen: Frågan är om det ens räcker med de där plattorna, se till att samtliga plattor är fästa i reglarna. Det handlar inte om att huset välter, det skall hindras från att flyga.
4 svar · 22,4k läst
·
H
henke_karlsson: Planen va ju att kitta fönstren också, men för tillfället är de bara fastspikade. Helt plötsligt kom massa andra projekt emellan... Men fasa de delar där det kan stå vatten borde ju vara en bra idé. Kan va ganska snyggt också
9 svar · 22,3k läst
·
R
RoBo: [citat] Problemet är inte att det kan spricka. Utan någon kan ramla in i glaset och skära sig till döds. Även ett barn.
34 svar · 21,7k läst
·
P
persan78: [citat] Hej. Hur har det fungerat? Sitter och tittar lite själv på ett nybygge och är inne lite på samma lösning och bygge som du har gjort. Något du kan dela med dig om hur det har gått?
31 svar · 21,4k läst
·
M
matknu: [citat] Så snyggt! Dumfråga ang L-stöden... skänklarna utåt? Om inte hur fick du ihop stöden?
47 svar · 21,0k läst
·
T
turbo100: Hej, Det blev 7 lav med 45X145 plank NTR-A som jag skruv&limmade med PU-lim. Det var hyfsat lätt att rikta in de första planken så det blev rätt åt alla håll. Konstruktionen blev tung som väntat och känns stabilt. Jag kommer att måla planken svarta så tror jag det blir snyggt oxå, men kommer motfylla en del innan. Jag hade dock varit mycket optimistisk i mina analyser kring hur jag
13 svar · 20,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.