Byggahus.se
M
Mach77777: Jag har en del av tomten som har varit en dunge av al, som jag tagit ner. Har tänkt sätt dit ett tunnelväxthus. På stället växer nu direkt massor nya rotskott från al. Att ta bort alla rötter är svårt då jag inte kommer åt med grävmaskin. Jag funderar på att täcka allt med markduk och fylla på med grus och odlingslådor. Min fråga är hur det kommer fungera med mask. Jag antar
0 svar · 1,7k läst
S
steve5432: Hej! Har skaffat ett växthus från Skånska (Juliana, Halls) med tillhörande VEntomax taköppnare. Har installerat enligt beskrivning men blir inte klok på hur jag ska ställa in temperaturen. Grundinställningen är ju att det ska vara lika mycket gänga uppe som nere, om man tittar framifrån och cylindern pekar ner mot marken. Börjar jag skruva så rör blir det antingen mer eller mindre
0 svar · 2,2k läst
Q
q51020: Som rubriken säger så ligger jag i planeringsstadiet inför vårens bygge Skall sätta upp ett växthus på mur. 14m2 Muren skall bara 600 hög och muras med tegelsten Grunden + troligivs lekablock innan teglet. Min största utmaning är att mäta ut allt. Tomten sluttar ngt litet . Vill naturligtvis ha allt i våg och rätta höjder. Söker tips på ngn typ youtube video där Man går igenom
0 svar · 1,5k läst
Maveric77
Maveric77: Hej alla! Jag håller på att bygga ett orangeri/drivhus. Orangeri på så sätt att det är riktigt tak (råspont och papp) och delvis murade väggar, men det kommer inte att vara uppvärmt på vintern. Alltså kan man nog mer klassa det som ett drivhus? Det fanns en grund där sen tidigare, så det är gjutet betonggolv, och väggarna är uppmurade med lecablock ca 50 cm upp. Ovanför detta har
0 svar · 2,0k läst
G
gnsmk: Jag har gjort mur för växthus och vill ha en rustik yta. Tänkte endast slamma ytan och borsta. Räcker det ? Eller kommer det spricka lätt ?
0 svar · 1,3k läst
4
4you: Projekterar nu ett orangeri som skall påbörjas efter semester till frun på 4 x 5,5 m. Då man själv inte har gröna fingrar och har funderingar på hur mycket ljusinsläpp behöver ett orangeri. Projektet innebär att en viss odling kontra myskvällar i projektet. Min fundering växlar mellan 90-100% ljusinsläpp alt. 50-70 %. Kommer att ha tillgång till 230v i anläggning så en viss
0 svar · 1,9k läst
M
mats1979: Hej Jag skall montera ett växthus som är 2,36 x 5,3m på en stabil grund. Som ni ser på bilden nedan så har vi grävt ut för detta. Vi bor på ett berg och det gör att vi har nått berget i 2/3 av arbetet med grunden. Min fråga är följande: Kommer det hålla att lägga makadam i ca 30cm och 10cm stenmjöl och sedan lägga stenplattor som är 35x35cm på detta? Tanken är att montera
0 svar · 1,5k läst
·
Bruiser
Bruiser: Förutsättningar: Ett helt vanligt relativt nytt växthus från dussintillverkare, glasrutor, alukarm och glidskena ovantill, styrskena i botten. Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta hängning till vanlig, och vad man bör tänka på, det är ju en viss tyngd i bladen så tveksamt om karmarna håller sig raka i längden. Är det ens rimligt att fortsätta i den här tankebanan, någon
0 svar · 741 läst
Rasmus Åblad
Rasmus Åblad: Hej! vi funderar på att anlägga ett växthus. Men efter lite efterforskning varierar priserna ganska kraftigt på dessa. Vi tittar på https://www.skanskabyggvaror.se/vaxthus/orangeri-i-tra/vaxa-tra-386376 och undrar om detta kommer att hålla? Min erfarenhet av detta är att furu kanske inte är tillräckligt? De andra dyrare varianterna använder ceder och ek, men kostar därefter. min fråga
0 svar · 1,2k läst
H
HemmaByggareTudor: Först och främst skall växthuset användas av oss som ett uterum när solen ligger på och utomhustemperaturen inte riktigt når upp till 20 grader eller mer. Vi tänker även odla i stora krukor med fat under men produktiviteten är inte så viktig och det spelar ingen roll att växthuset inte är isolerat under. Syftet är att njuta av solen på vår och höst och ha det lite mysigt med
0 svar · 419 läst
·
kmartinb
kmartinb: Jag är ute efter ett par rejäla drivhus i svart aluminiumram och riktigt glas i till odlingslådor av måtten hel pallkrage. (Jag håller på att bygga odlingsbänkar som är så rejäla så de kommer gissningsvis hålla i kanske 40 år, så jag vill att drivhusen håller lika länge) Jag har hittat dessa båda som är nästan perfekta:
0 svar · 1,5k läst
MonkeyWiz
MonkeyWiz: ...jag har fått en liten lutning på långsidan (4690mm) med 15mm. Kortsidorna är i våg. Måste jag sätta ramen 100% i våg? Ska gjuta imorgon [bild]
0 svar · 1,3k läst
·
R
Rica-Ricky: Vad händer om man inte lägger glaset omlott i taket på ett växthus? Läcker det in då? Kan man sätta en regel under skarven o täta med silikon?
0 svar · 2,6k läst
nino
nino: Tänkte bygga ett eget växthus bara snön försvinner Har fått fönster, 3 luft, som är kanske 180*130 bxh Blir 2 sånna på varje långsida med stolpe mellan, ett på gaveln, andra gaveln blir dörr och ev något fönster Tyvärr så har jag jordvärme så marken rör sig ganska mycket. Tanken är att bygga en stabil stomme med panel de första 60-80cm, sen gör man spår där fönstren
0 svar · 230 läst
B
Berraropnäs: Har byggt ett som tänkt kombinerat gästhus sommar/ växtförvaring vinter. Funderar hur man håller luftfuktigheten i schack för att slippa mögelbildning. Huset 15 kvm, är isolerat, 40 mm kanaplasttak, 3 glas fönster för ljusinsläpp. Temperaturen bör ligga 6- 12° C för växttrivsel. Märker att luftfuktigheten åtminstone nu på hösten har en tendens att stiga uppåt 75 % relativt.
0 svar · 1,2k läst
E
Elisko: Vi är till att bygga ett växthus i trä med fyndade fönster och gamla pardörrar. Vi har redan grävt ned ett dike 50cm djupt och skalat av 10cm där växthuset ska stå.(Tänkte göra allt själva men väntar nu istället vår trea och inser att vi kommer vara begränsade med tid :) Nu vill vi ha hjälp med att gjuta en sula och mura upp med leca som putsas. Växthuset är 3x5m och ena
0 svar · 1,6k läst
Tomas Sundin1
Tomas Sundin1: Vi har precis köpt ett tunnelväxthus med kanalplast, 3X10 m. Nu undrar jag hur jag gör grundläggningen. Marken är svagt lutande och består av ett lager matjord och därunder mjäla. Jag vill få upp växthuset med åtminstone 30 centimeter. Så här har jag tänkt. Schakta bort matjorden, lägga markduk, markisolering 70 mm, singelbädd,, lecabalkar med armering emellan de två varven,
0 svar · 1,5k läst
Z
Zoegasbönan: Vi har ett härligt Gigant från Classicum. Skuggväven från 2014 börjar nu ge sig. Fått offert på ny, nästan 25.000 Vad finns det för alternativ? Tacksam för tips och tankar.
0 svar · 1,5k läst
V
venacava: Hej, vi är i startgroparna inför ett växthus. Växthuset har anlänt idag. Till det så har jag beställt tre pallar med stenplattor á 35x35 som ska vara både i och utanför växthuset (en tillhörande uteplats på cirka 20m2. Växthuset är 13m2 från hobbyväxthus (gazebo 604). sockel ingår. Vi har grävt 40cm djupt och 20 cm brett. Vi vill göra ett så enkelt men ändå stabilt jobb som
0 svar · 2,7k läst
D
drh1909: Hej, Jag är sugen på ett väggväxthus av liten modell från någon av varuhusen men har en fundering kring hur jag ska lösa det med husets sockel som sticker ut 3-4cm från resten av väggen från marknivå till ca 60 cm höjd över marken. Putsad, slät fasad. Inget problem att fästa distanser av trä runt om, men 1. det blir inte snyggt, 2. hur ska vattnet i så fall rinna av
0 svar · 532 läst
·
K
kizzy: Jag har letat runt men inte funnit något svar. Jag väntar på leverans av mitt växthus och har två frågor. 1. Jag ska fästa mitt växthus med sockeln som jag köpt till och d gjuta fast den med hjälp av de fästanordningarna som medföljer. Till min fråga. Säg att växthuset gjuts i de fyra hörnen. Vad ska jag ha mellan hörnen? Ska jag bara skyffla ner jord för syns skull? Räcker
0 svar · 1,3k läst
F
Frodda: Hej alla! Jag har letat och tittat och tänkt på hur mitt växthus ska se ut invändigt. Min tanke är försöka lägga en plantering längst vänsterkanten och bakre kanten där jag ritat upp i jorden sen resten av växthuset tänkte jag lägga plattor för kunna ställa litet bord med stolar. Tanken är odla tomater, chili, gurka mm. Utanför kommer vi bygga upp trapp i sten och anlägga lite
0 svar · 1,7k läst
·
Mrs AnnaCarin
Mrs AnnaCarin: [bild] [bild] [bild] Hej! Vi har ett hemmabyggt växthus med plexiglas och stålbalkar, rätt så stort. Dock finns det inga vädringsluckor och det blir därmed kolossalt varmt då solen står på hela dagarna. Hur skulle ni gjort förvar bygga egna luckor? Bifogar lite foton. Tack för tips!!!
0 svar · 1,8k läst
·
K
Karinm-lou: Någon som vet om det finns att köpa färdiga plåtar till en murgrund för ett växthus?
0 svar · 2,0k läst
·
T
trojlee: Har hittat ett litet fint drivhus för balkong/altan från nelson garden (vitt) men jag hittar ingen som säljer eller pris. Skulle vilja ha ett litet sådant på altanen mot husväggen. Någon som vet var det kan finnas? / M
0 svar · 4,6k läst
U
Urbanksd: Hej Nu har det äntligen kommit! Till och med glasen var med trots att det var aviserat dessa var testade. Jag har byggt en mur som jag fyllt med grus och skall nu börja att lägga ut bottenprofilerna. Jag har flyttat dörren till långsidan men det står ingenstans i beskrivningen hur det skall gå till att montera dessa och på vilken sida de skall sitta. Tacksam om någon har tips,
0 svar · 3,5k läst
·
Emedan85
Emedan85: Hej! Vi funderar lite ang plan att bygga växthus bredvid vår pool intill befintligt trädäck. Har väldigt ont om plats så vi vill sätta det så nära inpå det befintliga det bara går. Blir inte kloka på anvisningarna från Willab gällande grund. Först får vi information sockeln man gjuter fast med nedgjutningsjärn är självbärande och växthuset på 4x5,25m ska kunna stå på sex
0 svar · 2,1k läst
A
Anneli Eriksson1: Hej på er,finns det någon där ute som har valt polykarbonat rutor till sitt växthus,jag har stora problem med att få dom att sitta kvar,har satt dit många fler klips än vad man skulle,men det har inte hjälpt,rutorna bågnar värre än någonsin nu när det är kallt och det händer även att dom lossnar helt,mvh, Anneli
0 svar · 1,0k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Vi besökte tjejerna trädgårdsbutiken Flädie, som gav tips på växter som trivs i växthuset och hur du planterar dem på ett bra sätt. De ger också tips på inredning av växthus inkl solskydd. http://www.byggahus.se/tomt/inreda-plantera-vaxthus
0 svar · 5,8k läst
gogul
gogul: Hej, vi ska skaffa växthus och med tanke på utrymmet där det kan stå måste det vara rätt litet och smalt. Jag vill ändå ha full ståhöjd. Har sett t.ex. Piccolo 4 som Wexthuset och Växthusbolaget säljer, men undrar om det finns några med runda tak i den storleksordningen. Det ska vara mindre än 2 m brett och runt 3-3,5 m långt. Tacksam om någon har förslag på tillverkare med bra
0 svar · 63 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.