Värmepumpar
Väring: [citat] Du skulle fått köra Navier-Stoke för ett helt flak om det var jag 😉
NICHOLAS J: [citat] Brine, om jag får be. Brain är som bekant något annat.
MathiasS: ...jag funderar lite på varför det är så viktigt att bo granne med servicegubben för värmepumpen? Den regelbundna servicen som behövs (ja ungefär ingen alls) kan man ju göra själv och blir det ett riktigt fel en gång var tionde år så spelar det ju inte så stor roll var firman finns.... På 21-22år har jag drabbats av 1. läckande packning till elpatronen och 2 trasig
electroluxaren: de har bara en i styrelsen verkar vara en målvakt men kontakta gärna huvudet istf arslet https://www.allabolag.se/befattningshavare/ann-mari-johansson/24c74c8fbf44404cb96cce39144662cf Styrelsesuppleanten avgick i början på månaden Ljungdahl, Bengt Arne f. 1971 så styrelsen får nu inte teckna bolaget dvs bolagsverket bör kan nu agera [HEADING=2]Firmatecknare[/HEADING] Firman tecknas av
electroluxaren: [citat] jädrans jobb med det stativet men inget är omöjligt
ThoDah: Reflektioner maa denna tråd, ett försök till sammanfattning från min sida som startade tråden: 1. Hur djup ska en energibrunn vara? Bara på denna enkla fråga kommer det upp många påverkande parametrar. Såsom: Priset på elenergi, kostnad för borrning, grundvatten-nivå, bergets beskaffenhet, bedömt energibehov (hur stor yta är det som ska värmas upp, hur välisolerad är
Comfort Thomas: Kan vara en ”avbetalning” med väldigt hög ränta och kanske ett finansbolag som står för fiolerna så betyder kanske inte att dom har sjukt mycket pengar. Är väl ingen större skillnad än att som nu många tar ett banklån för att finansiera sin luft/vatten eller bergvärmeanläggning. Dom var väl ute på marknaden och sökte pengar nyligen. Men kan vara någon sjysst deal dom tänkt
nb.: [citat] Vad är det för konstverk som vattenmätaren sitter i? Hänger den bara i luften? Hur såg det ut innan? Prova att dra, trycka på alla dessa rör. Det behöver sitta fast och får inte röra på sig. Dessutom saknas vattenmätarkonsol. Jag hade bett kommunen stänga av vattnet och bytt rubbet, inklusive ny konsol. Ventilation kan jag inget om, men tycker det ser rejält trist ut som det
jonaserik: Foto på patronens alla delar rakt framifrån och inte för långt bort, säkertäller om den läcker
Runnis: Nibes lilla S1256 går från låga 1,5kW upp till 8kW så den skulle passa bra.
Rickard1973: [citat] 😂😂😂 Nästan. Ett timmerhus från 1904 som läcker som ett såll. 200+ kvm. Eventuellt kommer jag att isolera och värma upp en gammal handelsbod som sitter ihop med bostadshuset. Det kommer att krävas lite energi och jag vill inte snåla på pump och borrhål. Nu är det slut med vedeldning. Jag bränner av 30 kubikmeter (travat) per år...
Daverro: [citat] Jag tänkte likadant, ovisst hur väl det håller om man försöker dra åt. Men att ta isär, städa upp och försöka täta kopplingen på nytt låter klokt. Också klokt att ta in en röris för något sånt. Hoppas man inte behöver tömma systemet helt men kanske är ofrånkomligt beroende på var rörförslutningarna sitter. Väntar till sommaren och värmen innan jag ger mig på
eje64: Hej! Jag har idag en Viessman Vitocal bergvärmepump som är kopplad till 2 acktankar, en för varmvatten och en för värme. Det sitter en växelventil som styr till vilken tank som pumpen skickar det varma vattnet från värmepumpen. Det sitter dyktermometrar i båda tankar som skickar signaler till värmepumpen. Har även en vattenmantal kamin, TEBA T-21, som är tänkt att gå parallellt med
jonaserik: Hur vill du ha det, elda med Ved och ha VP , det går att få till det utan en massa extra tusenlappar för styrning och annat som en del säger är så bra. Behåll VVB i huset och använd kulverten till värmen. Kan gå att förvärma VV innan VVB med en liten tank med slinga i
hustomte85: Brukar det räcka? Eller KAN det vara tecken på något allvarligare? Den är 13 år gammal.
hustomte85: Jag tror inte vi är särskilt ljudkänsliga - vi har som sagt haft en 14 år gammal Daikin Altherma och vi har inte störts från ljudet. Inomhusdelen står i en tvättstuga på nedervåningen medan våra sovrum är på ovanvåningen. Utomhusdelen står utanför tvättstugans och kökets fönster (tegelväggar) och där vistas man i regel inte, utan vi håller till på trädgårdens baksida.
skips: Hej Electroluxaren, tack för info. Det blev krångligare med tanken om ev. vattenläckage in i kondensorn. Jag har talat med installatör och de berättar att man kollar detta, byta kondensorn, expansionsventil filter. Provtryckar och kör 1 dygn i verkstaden - med all detta så kanske alternativ 2 ser mer lockande ut.
Boende45: [citat] Under 5% i eltillsats under januari - mars är bra. Knappast värt att borra nytt hål. Brine in på -3/-4 är normalt i slutet av uppvärmningsäsongen. Visst, det kan vara lägre och blir lägre med ett nytt borrhål men svårt att räkna hem med nuvarande elpris
jonaserik: OK då är nästa steg att se om VP är stäld för GV. Då¨kan den säga för hög kurva, var du hittar det i menyn vet jag inte. Men troligtvis i servicemenyn
Tomture61: [citat] Den har funnits ett tag , VVB i VP:n finns endast i koppar . Så viktigt att kolla vilken vattenkvalitet man har . Saxat från Gelia "Koppar passar bra till de flesta vatten och kräver ingen skyddsanod, men du ska undvika koppar om du har surt vatten eller om du har bräckt vatten" Har en 4 kw kompressor .
Josth: Ett ventilerat golv motverkar eventuella fuktproblem som kan uppkomma om man inte har rejält med isolering under betongen men det minskar ju inte värmeförlusterna neråt mer än lite. Köp en bra värmepump som är något överdimensionerad för husets storlek.
Rickard1973: [citat] Tack! Visst har jag gjort hemläxan. :) En investering på strax över 300' kräver i min värld en stor investering i tid för att läsa på, försöka förstå och sedan bilda sig en uppfattning om vad man vill ha. Jag har haft kontakt med ett antal installatörer, samt Nibe och Thermia på telefon. De har alla sagt att jag verkar ha sunda och vettiga tankar kring dimensionering och
Snubben123: [citat] Japp, har tagit kontakt med dom och dom kommer hit om ett par veckor där vi ska gå genom alltihopa. :) Tack för alla svar, uppskattar det verkligen!
jonaserik: [citat] Tar det så lång tid för trycket att öka, så är det svårt att leta fel. Stänger man av kallvattnet till VP och trycket inte ökar. Prova stänga av inkommande vatten om ni åker bort en helg, Håll koll och markera trycket på manometern. Så är det som sägs en läcka mellan VV och värme. Behövs bara en liten pyspunka, nu en yttepytteliten en troligtvis, svetspor som gett sig.
Dilato: Varför ger du dig på att greja med saker du inte förstår?
Rickard1973: Tack för snabba och uttömmande svar. Jo, visst kan det ibland kika ur när det blir för mycket techgrejer inblandade. Mitt förbannade meshnätverk är ju ett ständigt huvudbry. Jag ska ta mig en funderare och prata med Nibe, men nog behöver man väl i alla fall ha en inomhus givare i min öppna planlösning nere i alla fall, eller? Att bara styra på utetemperaturen känns inte helt
NoOne2k: Med FLVP finns det inget krav på spaltventiler, men det är den billigaste lösningen för att lösa tilluften. Nackdelen är att man riskerar att få drag då det är en liten öppning som bidrar till en hög hastighet på luften som tas in. Det är bättre att sätta riktiga ventiler i varje rum, men det kostar såklart någon krona mer. Vill man gå bananas kan man bygga ett rörsystem så
electroluxaren: [citat] jodå man kan starta den men risken är att man skjuter kompressorn