Värmepumpar
eje64: Hej! Jag har idag en Viessman Vitocal bergvärmepump som är kopplad till 2 acktankar, en för varmvatten och en för värme. Det sitter en växelventil som styr till vilken tank som pumpen skickar det varma vattnet från värmepumpen. Det sitter dyktermometrar i båda tankar som skickar signaler till värmepumpen. Har även en vattenmantal kamin, TEBA T-21, som är tänkt att gå parallellt med
electroluxaren: [citat] jädrans jobb med det stativet men inget är omöjligt
hustomte85: Brukar det räcka? Eller KAN det vara tecken på något allvarligare? Den är 13 år gammal.
MathiasS: ...jag funderar lite på varför det är så viktigt att bo granne med servicegubben för värmepumpen? Den regelbundna servicen som behövs (ja ungefär ingen alls) kan man ju göra själv och blir det ett riktigt fel en gång var tionde år så spelar det ju inte så stor roll var firman finns.... På 21-22år har jag drabbats av 1. läckande packning till elpatronen och 2 trasig
NICHOLAS J: [citat] Brine, om jag får be. Brain är som bekant något annat.
nb.: [citat] Vad är det för konstverk som vattenmätaren sitter i? Hänger den bara i luften? Hur såg det ut innan? Prova att dra, trycka på alla dessa rör. Det behöver sitta fast och får inte röra på sig. Dessutom saknas vattenmätarkonsol. Jag hade bett kommunen stänga av vattnet och bytt rubbet, inklusive ny konsol. Ventilation kan jag inget om, men tycker det ser rejält trist ut som det
hustomte85: Jag tror inte vi är särskilt ljudkänsliga - vi har som sagt haft en 14 år gammal Daikin Altherma och vi har inte störts från ljudet. Inomhusdelen står i en tvättstuga på nedervåningen medan våra sovrum är på ovanvåningen. Utomhusdelen står utanför tvättstugans och kökets fönster (tegelväggar) och där vistas man i regel inte, utan vi håller till på trädgårdens baksida.
jonaserik: Hur vill du ha det, elda med Ved och ha VP , det går att få till det utan en massa extra tusenlappar för styrning och annat som en del säger är så bra. Behåll VVB i huset och använd kulverten till värmen. Kan gå att förvärma VV innan VVB med en liten tank med slinga i
Rickard1973: [citat] 😂😂😂 Nästan. Ett timmerhus från 1904 som läcker som ett såll. 200+ kvm. Eventuellt kommer jag att isolera och värma upp en gammal handelsbod som sitter ihop med bostadshuset. Det kommer att krävas lite energi och jag vill inte snåla på pump och borrhål. Nu är det slut med vedeldning. Jag bränner av 30 kubikmeter (travat) per år...
Josth: Ett ventilerat golv motverkar eventuella fuktproblem som kan uppkomma om man inte har rejält med isolering under betongen men det minskar ju inte värmeförlusterna neråt mer än lite. Köp en bra värmepump som är något överdimensionerad för husets storlek.
jonaserik: OK då är nästa steg att se om VP är stäld för GV. Då¨kan den säga för hög kurva, var du hittar det i menyn vet jag inte. Men troligtvis i servicemenyn
Boende45: [citat] Under 5% i eltillsats under januari - mars är bra. Knappast värt att borra nytt hål. Brine in på -3/-4 är normalt i slutet av uppvärmningsäsongen. Visst, det kan vara lägre och blir lägre med ett nytt borrhål men svårt att räkna hem med nuvarande elpris
skips: Hej Electroluxaren, tack för info. Det blev krångligare med tanken om ev. vattenläckage in i kondensorn. Jag har talat med installatör och de berättar att man kollar detta, byta kondensorn, expansionsventil filter. Provtryckar och kör 1 dygn i verkstaden - med all detta så kanske alternativ 2 ser mer lockande ut.
jonaserik: [citat] Tar det så lång tid för trycket att öka, så är det svårt att leta fel. Stänger man av kallvattnet till VP och trycket inte ökar. Prova stänga av inkommande vatten om ni åker bort en helg, Håll koll och markera trycket på manometern. Så är det som sägs en läcka mellan VV och värme. Behövs bara en liten pyspunka, nu en yttepytteliten en troligtvis, svetspor som gett sig.
jonaserik: Foto på patronens alla delar rakt framifrån och inte för långt bort, säkertäller om den läcker
Rickard1973: Tack för snabba och uttömmande svar. Jo, visst kan det ibland kika ur när det blir för mycket techgrejer inblandade. Mitt förbannade meshnätverk är ju ett ständigt huvudbry. Jag ska ta mig en funderare och prata med Nibe, men nog behöver man väl i alla fall ha en inomhus givare i min öppna planlösning nere i alla fall, eller? Att bara styra på utetemperaturen känns inte helt
Daverro: [citat] Jag tänkte likadant, ovisst hur väl det håller om man försöker dra åt. Men att ta isär, städa upp och försöka täta kopplingen på nytt låter klokt. Också klokt att ta in en röris för något sånt. Hoppas man inte behöver tömma systemet helt men kanske är ofrånkomligt beroende på var rörförslutningarna sitter. Väntar till sommaren och värmen innan jag ger mig på
Snubben123: [citat] Japp, har tagit kontakt med dom och dom kommer hit om ett par veckor där vi ska gå genom alltihopa. :) Tack för alla svar, uppskattar det verkligen!
Rickard1973: [citat] Tack! Visst har jag gjort hemläxan. :) En investering på strax över 300' kräver i min värld en stor investering i tid för att läsa på, försöka förstå och sedan bilda sig en uppfattning om vad man vill ha. Jag har haft kontakt med ett antal installatörer, samt Nibe och Thermia på telefon. De har alla sagt att jag verkar ha sunda och vettiga tankar kring dimensionering och
Runnis: Nibes lilla S1256 går från låga 1,5kW upp till 8kW så den skulle passa bra.
Ogredani: [citat] Ok, befintliga ägaren har inte rapporterat några andra symptom iofs. Hon har sagt att det är begränsat till pumpen.
Hannuse: [citat] Ja, så har det varit. Mina problem var dels en så kallad "flervägsventil" (tror jag att den hette), ett seriefel, och tydligen trixig att byta, så hela utedelen byttes ut. Sedan var det ett mjukvarufel i den andra pumpen, avfrostningen blev inte bra, vilket gjorde att utedelen frös sönder. Fick den utbytt, och med ny mjukvara så har det fungerat perfekt. Jag har grymt bra service i
electroluxaren: Min granne är oxtokig den gick i några veckor ingen support alls, stått stilla sen dess
Bo Berglund: Igår besökte jag en vän som har en Panasonic LVP (fast inte exakt samma modell) och den installerades i höstas. På den kan man se brottanvisningar för ett uttag på den sida där man inte anslutit och ledningarna går in på vänster sida. Så det är nog lugnt, de har antagligen samma system på sina modeller för dessa anslutningar.
useless: En grundläggande begränsning hos värmepumpar är dels att verkningsgraden blir sämre ju större skillnad det är mellan kalla och varma sidan och dels att det finns en maximal temperaturskillnad. Så vilken framledningstemperatur en luft/vattenvärmepump klarar är väldigt beroende av utetemperaturen, vilket också de redovisade siffrorna visar. Därför kan man inte bara gå på
Josth: I stora delar av landet ger en frånluftsvärmepump i ett modernt välisolerat hus en hög energibesparing ungefär som en luftvattenvärmepump och nästan som bergvärme utan FTX. En enkel lösning för byggfirman i samband med bygget av ett enskilt hus men har man flera byggnader på tomten som ska värmas och en gemensam panncentral blir det ju en helt annan sak. Vid bygget behöver man också
ThoDah: Reflektioner maa denna tråd, ett försök till sammanfattning från min sida som startade tråden: 1. Hur djup ska en energibrunn vara? Bara på denna enkla fråga kommer det upp många påverkande parametrar. Såsom: Priset på elenergi, kostnad för borrning, grundvatten-nivå, bergets beskaffenhet, bedömt energibehov (hur stor yta är det som ska värmas upp, hur välisolerad är
MagHam: Jag är ingen kyltekniker, men det sägs att R407C (som fortfarande är det kylmedium som dominerar) är en zeotropisk blandling av olika gaser. Det gör att den inte har en bestämd kondenseringstemperatur utan en "glide" på runt 6-7 grader. Då ska enligt utsaga kondensorn ha bäst effektivitet om delta mellan VB-fram och VB-retur ligger där.
Emland: [citat] Nej inte utöver vad jag hittade i displayen. Nu var 4e eller 5e killen här, han hittade en kondensator till cirkulationspumpen som bara gav 50% av den effekt som behövdes, ska prova att byta den om några dagar. Håller tummarna.