Byggahus.se
M
mindis: Motionera den piggen på bilden som jonsaserik säger, den skall gå att trycka ner och den skall fjädra upp av sig själv när du släpper. Är du hundra på att cirkpumpen snurrar? Bara för att motorn på pumpen är varm betyder inte att det snurrar som det skall.Kan ha kommit skit i den då ni bytt vpump. Man kan knacka med hammare på pumphuset lagom hårt och se om det hoppar igång.Om
6 svar · 298 läst
·
A
Arnodt: Hur gick det? Vilken firma säljer Henrad radiatorer för vattenburen värme i Sverige
1 svar · 2,8k läst
O
Olf Oggler: Jag väcker liv i tråden. Ett golv ligger väl 50 år. Då lär väl både glidex och plast vara borta. Jag har noterat att LK har plastfilm på sina plåtar. 1) Det signalerar att det brukar vara problem. 2) Plasten signalerar en oerhört kortsiktig lösning. När plasten fnasat av. Vart hamnar den då?
5 svar · 3,6k läst
B
BSOD: Låter som du är rätt ute. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf&ved=2ahUKEwi9hLnvkYGFAxWbHRAIHX6lBa4QFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw3ngNNQgvQWkHrPf6qLhvPt Flamco rek att förtrycket ska vara den statiska höjdskillnaden mellan anslutnknspunkten för kärlet och högsta punkten i systemet. Och jag
28 svar · 575 läst
·
H
HenrikEng: [citat] Finns det andra fabrikat av termostater som passar anslutningen på bild, 26mm RA/VL? Eller är det Danfoss Aero som borde inhandlas?
7 svar · 542 läst
·
R
ReinoJ: [citat] Har också en Parca Safir 300 Tariff. Den installerades 1990, då fanns tarifftaxa hos elbolaget. Vattnet värmdes bara när tariffen var "låg", det var på natten. I elskåpet fanns ett tariffur som styrde varmvattensberedaren via en 2-ledare 230V. Mitt elbolag tog bort nattaxan för länge sedan, så jag använder inte styrningen. Teoretiskt borde du kunna använda styrtråden (om den
1 svar · 947 läst
V
växelventil: Det är ett plastvred som ska sitta där men skruva in skruven så sänker du värmen och du behöver inget nytt element.
1 svar · 118 läst
·
useless
useless: [citat] Ja, det är helt normalt då kompressorn bara ger 1,6 kW och alla normala hus behöver mer än så på vintern. Dock ska elpatronen bara gå för att stötta kompressorn. Om elen går in istället för kompressorn är det något som inte stämmer.
50 svar · 964 läst
·
M
matthiask: [citat] Jag ska knappast ta åt mig äran, vi hade hjälp av mycket duktiga hantverkare och vvs. Gällande betongen, det var en förenklad beskrivning. Floore-skivor användes också som värmeslingorna lades i (om det besvarar din fråga?) Vi betalade ca 700 tkr för allt
17 svar · 2,2k läst
·
E
e98tobias: Har du testat att reklamera dem? Pratade med uponors support och han antydde att jag borde reklamera termostaterna. Jag har samma problem och mina termostater är också 5år.
15 svar · 652 läst
·
K
kwasibengt: [citat] bra att du posta! det var denna detalj jag beställde till slut via en annan firma. funkar ypperligt :) och thermoventiler var mycket behjälpliga till slut när vi prata samma språk. bara att de har sitt leveranssystem mot slutkund via firma först.
2 svar · 1,0k läst
·
13th Marine
13th Marine: [citat] Under förutsättning att kompressorn kör för stunden, här står den ju troligen stilla.
5 svar · 290 läst
·
C
cola88: [citat] Såklart, helt självklart när man tänker ett varv till. Tack för svaret!
2 svar · 148 läst
J
Josth: Här har du en ny TA-termostat med gamla M28×1,5-gängan så är saken löst: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/varme/element/termostater/ta-trv-nordic-termostat-med-inbygg-givare-6-28-c-2811964?channable=00a9e8736b75003238313139363428&VAT=1&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwqdqvBhCPARIsANrmZhMnROlYwb2GbHmjCXWu56EgGX0gBIGlK7fdXWMAt2M4AS7J68qnxdcaAmLuEALw_wcB
1 svar · 127 läst
·
D
D.anne_85: Hej Vi ska bygga till vårat hus med ca 30 kvm. I huset har vi vattenburen golvvärme och vill därför ha det även i tillbyggnaden. Det är dyrt i förhållande till elgolvvärme när det gäller installation men tar inte många år att spara in. Tillbyggnaden är på andra sidan av huset i förhållande till frånluftsvärmepumpen. Det går inte att dra rörledningar i huset utan de alternativ
0 svar · 125 läst
B
Baoa: Tack! För klargörande!
29 svar · 531 läst
·
B
Z
Zakalwe: [citat] Ja, se bilden i inlägg #14
16 svar · 16,1k läst
·
Fredrik Lundell
Fredrik Lundell: Tänkte höra om det är någon som har installerat ett Luftvärmeaggregat av modell PBH LVHA-Q6/-V? Hur mycket har ni i såna fall sänkt elförbrukningen för värmen jämfört med det gamla aggregatet?
0 svar · 101 läst
Fredrik Lundell
Fredrik Lundell: [citat] Antar att det bara att såga av pinnen om den inte får plats? Har också sett att det finns en snarlik modell, 55.13002.020, som inte har växlande kontakt, dvs bara 2 st kontakter. Antar den borde funka lika bra? Funderar på sikt att byta ut vårt aggregat till ett PBH LVHA-Q6–V. Nån som har erfarenhet av det?
17 svar · 682 läst
·
Demmpa
Demmpa: Exakt vilken centralenhet är det? Är det en Danfoss så kan man göra ett test på centralenheten för att se om den fungerar och rätt antal givare är anslutna.
2 svar · 193 läst
B
BSOD: Har ingen aning om vart du bor men Exempelvis Mälarenergi tar 45k för stt byta växlaren https://www.malarenergi.se/fjarrvarme/for-husagare/kop-ny-varmevaxlare/ Jag har för mig att det är runt 10k lägre pris om man letar runt bland mindre bolag. Du kan säkert kolla på din fjv leverantörs hemsida om de erbjuder fast pris för detta, alternativt ringa runt till dina lokala rörmokare. Jag
3 svar · 204 läst
J
Josth: Det är riktigt gamla termostater det där. Skulle bytts ut till nya för länge sedan om man vill ha fungerande termostater i huset.
5 svar · 6,4k läst
·
G
garpen61: Tack. Det borde jag fattat🤪😀👍
4 svar · 268 läst
·
J
jonaserik: Beroende på hur mycket man luftar, så brukar trycket sjunka. Vid vilket låg tryck fyller ni på om nu gör det. Går manometern upp sakta eller tar ett skutt upp, har du en ventil i botten på pannan, öppnar du bara lite, pyspunka och ser på manometern, den ska då gå sakta ner. Går den fort ner vid tappning och fort upp vid fyllning så blir nästa steg att kolla exspantionskärlet. Under
3 svar · 271 läst
J
jonaserik: [citat] Nu vet jag inte det du jobbar med. Men otaliga inlägg på detta forum och andra med, så framkommer exakt samma problem med radiatorer på 1 trappa och GV på nedre delen. C-pumpen i VP dra ner på farten och GV stjäl flödet. Kortslutninig systemet blir det. Pumpen måste kunna ge det flöde som behövs i hela systemet, oavsett vad som behövs i olika delar. Så det dom hittat på med
37 svar · 1,3k läst
·
useless
useless: Hos oss har de sotat nerifrån ett par år (kanske 8-9 meter från eldstaden till skorstenstoppen). Har aldrig haft problem med sot i rummet efteråt? Sotaren har med sig en dammsugare...
7 svar · 536 läst
D
droopy: [citat] Är trycket bra så skall det inte "porla" i elementen. Mät med ett vattenpass och kolla så att luftningen sitter "högst" på radiatorn. Rörisar brukar montera element med en ANING lutning så att luften transporteras upp mot luftningsuttaget. Är radiatorn sned år fel håll kan luften stanna och bli omöjlig att få ut.
10 svar · 731 läst
·
D
droopy: [citat] Har man enbart en utomhusgivare så tar det lite tid för huset att värmas upp då temperaturen sjunker fort ute. Det brukar ta en liten stund för huset att värma upp sig i väggar och golv och anpassa sig efter den nya utetemperaturen. Ju sämre isolerat huset är desto mer och snabbare sjunker temperaturen inne.
73 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.