Trädgårdsmaskiner
Prodigys: Jag köpte en https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/grasskotselmaskiner/markluftarevertikalskarare-2000034349 för en del år sen som funkar bra om man lägger lite vikt på den. Brukar slänga på 3 storgatsten(40kg ish) på den och köra dagen efter ett regn.
glemmy: Söker tips på en kombimaskin / multitrimmer, alltså en motorenhet där man kan montera olika tillbehör, t.ex. kraftigare grästrimmer, häcksax. Den ska drivas av batteri. Det är ingen stor tomt, ca 1400m2, några häckar, en del naturtomt som ska röjas och kanter som ska trimmas. Jula har en bensindriven de kallar Quadrotrimmer för 1800kr på rea, men jag hittar inga enklare batteridrivna
Bernie99: Vår åkbara gräsklippare har slutat att gå både framåt och bakåt. Det skriker från hydrostaten när man släpper upp kopplingen och ingen rörelse när man trycker på pedalen för framdrift. Det var lågt med olja för hydrostaten, så jag trodde att det var felet, men ingen förändring efter att jag fyllt på. Någon som har någon idé? Det verkar heller inte vara något fel på
Folka: Har en gardena handgräsklippare med 5 knivar som jag brukar använda emellanåt, då jag vill ha lite mer "puts&studs" på gräsmattan. Men den har 5 knivar på sin cylinder som skapar "rippel " Jag ser på Youtube att i USA förekommer klippare med ända upp till 11 knivar, som ger trevligt resultat. Finns, eller har det funnits, någon cylinderklippare, handjagad, i Sverige med fler knivar?
Magnus Kanon: Bromspedalen ligger på golvet"fjädrar" inte upp, då går det inte trampa på backen men lyfter man upp bromspedalen från golvet går det att backa med maskinen. Är det någon fjäder som gått av? Känns inte som ett avancerat fel?
ThomasK85: Hej Är det någon här som har erfarenhet av sådana här gräsklippare? En dag så verkar den bara tvärdöd, displayen tänds inte upp alls. Jag har testat att kolla i kontakten som går till displayen, men jag hittar ingen dokumentation om vad jag förväntas mäta i den. Jag känner att det är trist att lämna bort den för något som antagligen är lätt att ordna till eller byta ut. Kan
jonaserik: Är säkert en länkarm mellan spak och växellåda som ändrat sig, brukar gå att justera. Den kortas eller förlängs med någon form av gängstång kanske. Åt vilket håll får du tänka själv
Nissens: [citat] Jag hade liknande problem med min K7, lämnade in den på Kärcher i Bäckebol som lagade den till en rimlig kostnad.
Storn: Har nyligen köpt en Vertikalskärare/mossrivare begagnad, efter att ha kört mossrivaren nån gång har jag märkt att fjädrarna som ska riva/kratta har gått av ganska många. Mossrivarbalken ser ut som på bilden för info. 1. Vad är det som gör att fjädrarna går av? 2. Finns det någonstans att köpa nya och byta ut till en billig peng?
Rose-Marie Wretling: Hjälp! denna fjäder ska sitta någonstans någon som vet vart? Mvh
Sulan331: Hej! Jag söker efter betäckningen till kilremmen som driver klippbordet på min Stiga Park Classic. Köpte den väl begagnad och klippbordet är ommålat av förra ägaren så någon skylt med någon betäckning finns inte. Har kontaktat företag som säljer Stiga reservdelar men samtliga frågar om just denna betäckningen som nu inte finns. Att köpa olika remmar och prova kan man göra men
Bocken Bruse: Absolut! Ett ocentrerat centrumhål kan få vinkelväxeln och rasa i rekordtid är min uppfattning.
Che69: Jag har en Kärscher K7.85 där elkopplingen tyvärr ramlade i vattnet när jag tvättade båten. Högtrycket funkar inte, bara vatten passerar men får inget tryck, kan det ha gått ngn säkring i den? Är det ngn som råkat ut för likande hämdelse/problem? Tacksam för svar. Hälsningar Christina
Bergets: [citat] Så är det ju, faktum är att biltemas har högst flöde av dessa tre, (men den kräver även en 16a säkring, vilket jag har) Biltema: 520 l/tim Nilfisk: 480 l/h Kärcher: 500 l/h
Rebrig: Efter flera års felfri drift går det inte att backa. Lyfter jag framtiden kan jag styra åt vänster. Motsvarande åt höger går inte. Dessutom kan den inte hålla klipphöjden utan handtaget hoppar ur hålet. Det bör alltså längre in i önskat inställningshål. Vad är fel? Hur kan jag luta maskinen?
Bästerortarn: Har en Meec bensinmaskin som jag använt i två säsonger och är jättenöjd med. Dock har jag hittills bara använt den med slyklinga. Idag skulle jag trimma lite gräs och bytte följdaktligen till trimmerspolen och initialt funkade det bra men den verkar inte vilja mata fram någon ny tråd. Testade dels med den spolen som följde med maskinen och med en spole som jag köpte separat. Eftersom
JohanCarlsson75: Idag lossnade ett skär på min gamla klippare. Det satt väldigt löst. Är det bara att köpa nya skär med ny låsbricka tro? Gissar att det är låsbrickan som slits, eller ska det sitta nån bricka under skäret som kan va sliten? En stiga tornado 540 är maskinen.
Mellanbarn: Låter mer som någon säkerhetsspärr som stoppar. Brukar ju krävas att man sitter på sätet. Hålla ner kopplingen och ingen växel för att starta motorn. Men det kanske redan är löst, vad var problemet?
golfgreen: Jag letar efter en röjsåg för att röja upp på baksidan av min gård där det är vildvuxet gräs blandat med typ hallonbuskar och annat. Skulle Makita DUR365UZ klara av det? Jag har redan ett gäng Makita-verktyg så skulle gärna hålla mig till samma märke.
NEO_AMiGA: Hej Denna tråd kommer vara lite märklig. Jag kommer förmodligen presentera svaret på min fråga men tycker det är så rörigt så fattar fasen inte. Förmodligen har man gått och blivit dum på riktigt, antar att det var dags. :oops: Har fått en Shindaiwa M2510 som inte startar i handen. Läser i manualen : Engine type.................................4-cycle, vertical cylinder, air cooled
vaklagärdan: Är det någon som vet om det går att sätta plastknivar\plastblad på en Makita DUR192? I bruksanvisningen på nätet står det inget om det, men det står att man kan göra det på DUR194 i bruksanvisningen. Men jag har hört att det ska funka på DUR192 också. Att det enda som skiljder 192 och 194 är gräsklingan. Någon med koll?