Trädgårdsmaskiner
: Glöm inte bort det viktigaste.. Nämligen närhet till en bra verkstad och garanti.. Märke är idag lite strunt samma... De flesta är lika. Med likartade delar. Men det skiljer på verkstäder.
Öland4ever: Här kommer en uppdaterad bild på Husqvarnas variant av den legendariska KLIPPO EXCELLENT H (med Hondamotor) som gick i graven för några år sedan efter det att Husqvarna köpte upp KLIPPO. Fast nu heter den HUSQVARNA LB 448 och har ändrat färg från röd till orange. :-) [bild]
Prodigys: Jag köpte en https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/grasskotselmaskiner/markluftarevertikalskarare-2000034349 för en del år sen som funkar bra om man lägger lite vikt på den. Brukar slänga på 3 storgatsten(40kg ish) på den och köra dagen efter ett regn.
saokdfsadassdasdsads: haha kul men fick du löst ditt problem annars kommer jag:
Maveric77: Någon numera som har erfarenhet av Biltemas klippare? Är dom värda sitt pris i budgetsegmentet? Batteri eller eldrift är inget som funkar, har större gräsmatta och även en mindre "äng" som klipps ner 2-3 ggr per säsong.
jonaserik: Det är tryck inifrån och ut, en typ av simmering används vid höga tryck på hydralik , problemet blir att hitta en som passar i skåran och har ett hål som pluggen ska gå in i.
Karl-E: Lite sent för dig kanske, men ja. En P80. Bästa högtryckstvätt jag någonsin haft och testat.
Tokslut: En som skruvat med gräsåkare i 12+år ratar Cub Cadet iaf. för deras klena knivspindlar [MEDIA=youtube]9estR9dR5aM[/MEDIA]
Styrman_jansson: [citat] Tack för svar men jag fick ordning på det. Det var remmen som hade hoppat i helt fel läge ( fast det såg ok ut vid första anblick).
busgraab: du behöver inte så mycket el på en sådan maskin. 90% av elen går till säkerhetsfunktioner som mest är i vägen. du behöver ström till tändningslåset. kabel till startrelät. dödarkabel från tändningslås och jordkabel. + ev ljus som är en separat spole och således egen krets.
Bergets: [citat] Så är det ju, faktum är att biltemas har högst flöde av dessa tre, (men den kräver även en 16a säkring, vilket jag har) Biltema: 520 l/tim Nilfisk: 480 l/h Kärcher: 500 l/h
Dolo: [citat] Tänkte jag skulle uppdatera eftersom detta inlägg är rätt gammalt. Mina erfarenheter med Jula-grejer gäller enbart deras "Multiseries 18V". I övrigt har jag egna Makita-grejer och har erfarenhet av Festool, och andra radom elverktyg. Jag samma erfarenhet som den ovan. I allmänhet bra grejer, med bra garanti (tre år). Har heller aldrig haft problem med att få saker
Tobiasen: [citat] Ja kanske det. Måste testa när jag har grejerna framför mig :)
avskedsfest: Tänkte bara berätta hur det gått Fyllde på med transmisionsolja och skruvade ihop. Sen monterades allt tillbaka. Nu vajjer fäster och ställdes in med rätt spänning. Allt fungerar perfekt, provkörde i garaget! Vet inte vad som var fel. kanske var det vajjern till handtaget. Tack för alla tipps.
jesslar: Har en yardman snöslunga köpte 2010 och startar och går än, senast idag, endast bytt brytpinar , kostade ny då 19500kr
Chrillestr: Vad ska ventilspelet vara på min briggs 13hk 28m707 insugsventilen och avgasventilen.. hittar inget konkret på nätet.. Tack på förhand
Byggarfarsan: [citat] Gött att jag läste detta! Har suttit och letat instruktioner och reservdelssidor för att hitta ny rem så min slunga inte kastar ut snö. Hittade denna reservdelssida, men är inte 100% exakt så har inte vågat köpa något... https://www.jackssmallengines.com/jacks-parts-lookup/manufacturer/mtd/craftsman-sears/31-snow-throwers/2006-models/31ae5htg799-247-88790-2006/drive-assembly Jag
mittgamlahus1918: [citat] Okej, tack för input. Som jag skrev så har jag inte budget för att köpa en ny bensindriven slunga utan i så fall skulle det bli enbegagnad med allt vad det innebär.
Daniel 109: Det gjorde det visst. Det brukar vara 5W-30. Det kommer att fungera med vilken som. Men en 5W-30 eller 5W-40 är nog bäst. Kraven är inte höga.
Steen P: [citat] Og så kom skruerne fra Jula med posten.
blackarrow: [citat] Jag behövde ett lager till motorn i min gamla ”trådade” Ryobi klippare. Det var standardkullager som gick att köpa på Biltema. Bauhaus och reservdelar? Det beror nog på varuhus och personalen om de har kunskap, lust eller tid att hjälpa dig. Jag har frågat om nån reservdel och fått helt olika svar i olika varuhus. Är det deras egna märkesvaror kan man juninte gå någon
AndersS: Men vad får 5-6 tim/år kosta och vad ska ts köra för typ av område?
L A Axelsson: Locket som ligger på golvet, sitter inte det i bakkant? Där kolv och kolvstång skall ut? Om något skall lossas som är låst med loctite så värmer man med gas först.
Norrtull: Bara för att jag kikade lite efter snöslunga så kom töväder. Ibland räcker tankekraft långt 😂
mexitegel: Du har i samband med köpet ingått avtal med företaget du köpte produkten från(Bauhaus?). I samband med det accepterade du också samtliga köpevillkor inklusive garanti. Sannolikt hittar du dessa på deras hemsida om du letar. Jag ser inget fel i att de hänvisat dig till en servicepartner som också har rätt att ta ut en undersökningsavgift i det fall att det inte är något fel på varan
SaldeEttHusTillEttTroll: [citat] Hur gick det? Jag har precis samma problem som du beskriver. Alko snöslunga som går bakåt utan problem men inte framåt. Här har dock garantin gått ut.