Byggahus.se
Kalleman
Kalleman: [citat] Bentonit är en lera med flera speciella egenskaper, t.ex. är det huvudbeståndsdelen i kattsand. Kanske vore nåt att bygga dammen med? :D Skämt åsido så är lera det material som man byggde dammar med långt innan man kände till armerad betong och gummidukar. Många gamla klosterdammar är tätade med lera och fungerar än idag. För tätning av en damm med lera krävs ett lager av
8 svar · 8,9k läst
·
K
kloka_elin: Min mamma har en liknande kompost, och till den hörde det en slags isoleringshätta som man trär på på vinterhalvåret. Så att isolera den tror jag kan funka bra.
1 svar · 4,5k läst
H
Henri: I min trädgård fungerar det sedan många år med smågatsten. Jag har bara grävt ut för stenarna och sedan bankat dem på plats med hjälp av en hammare och en brädstump. Inget underarbete alls och ändå ligger de kvar år efter år utan att ändra läge! Jag har tidigare beskrivit detta här men många har anmält sitt tvivel på att det fungerar. Bor i Västra Götaland.
4 svar · 2,8k läst
swecul
swecul: hmm.... njae...parkeringsplats funkar nog inte..det är ca 30 meter från infarten... fördelen med att täcka över det med jord är att kanske all isolering i form av sågspån kan förmultna lite om det får ligga 5 år under mark... ?
4 svar · 1,1k läst
Kalleman
Kalleman: Då jag ritar och planerar markanläggningar i jobbet (landskapsarkitekt) vill jag bidra med några synpunkter. Jag har inga erfarenheter av några av de "trädgårdsdesignprogrammen" som har nämnts, i jobbet använder jag AutoCad och penna och papper. AutoCad är ju lite avancerat för den normala hemanvändaren men principen är busenkel och därför fantastisk. Vad jag vill ha koll på när
8 svar · 8,7k läst
Kalleman
Kalleman: [citat] Alla krossprodukter packas väl vid packning, alltså de låses i sitt läge pga sin kantighet. Natursingel är ju naturligt rundade och har inte samma låsegenskaper. Fraktioner med nollan kvar blir som du nämnde relativt täta vid packning och kräver rejäla fall för att inte bilda pölar. Ca 2 % lutning bör väl räcka och upplevs knappast när man går på ytan. Man kan leda ut
5 svar · 6,9k läst
K
Kjell_G: [citat] Tänkte som du i början, skulle försökt få asfaltering på garageuppfarten i samband med gatans färdigställande men ångrade mig. Stenen på gångstig o uteplats blev väldigt snyggt o eftersom det sitter ihop s.a.s tror jag det blir snyggast med sten över alltihopa. så är det tänkt just nu iaf. Har inte koll på priset men stenläggningen blev inte så rasande dyr ändå. Kjell
2 svar · 3,4k läst
E
el_richard: Lyfter tråden, någon som har det själv och har några synpunkter?
18 svar · 6,9k läst
fresve
fresve: Ser ju ut som mer urna än regntunna. http://www.byarumsbruk.se/plantering.htm
7 svar · 4,5k läst
·
G
guztaw: [citat] haha börja kalla dewalt proffs-verktyg vilket skämt:p
22 svar · 13,6k läst
G
gaia: [citat] optimist :) hur många sniglar kan en anka äta per dag? gaia
17 svar · 4,6k läst
Styrman
Styrman: Skugga så mycket som går och UV-ljus och filter. Fisk funkar inte. Du får nog räkna med ordentligt med jobb. Två så stora dammar kräver sin karl. Men det kan bli hur mysigt och trevligt som helst, om intresset finns.
9 svar · 12,5k läst
K
Kvanne: Aha. För mig som biolog/naturvårdare så var det självklara att om man ska anlägga ett kalkrikkärr så gör man det för att man vill gynna en hotad biotop, d.v.s. med inhemska hotade arter och försöka efterlikna "naturliga" inhemska förutsättningar. Att man skulle vilja skapa ett kalkrikkärr med utländska arter föll mig inte ens in. Då tror jag inte att jag har något ytterligare
3 svar · 1,3k läst
A
AndersS: Vi har ett staket i tryckt virke. Målat efter 1år och nu 15år gammalt men ingen murket virke här. Det är nu dags till en andra målning då färgen flagnat på några ställen då tryckt virke i de flesta fall är hyvlat. Så jag förordar det tryckta virket.
2 svar · 3,1k läst
knatte
knatte: Upptäckte när jag satt o fikade i trädgården att till min förvåning 3st grävlingar sprang ner under min bod.....prövade stoppa in dieseltrasor och viitlök för att mota ut dom,,,nej nej,,,dom har rumsteret där i 3 veckor nu.......hur får jag ut dom??
0 svar · 940 läst
Bennysophia
Bennysophia: Du skall bakkfylla med makadam och sedan en markduk på det så att jord inte rinner in i muren. Så gjorde WMS www.wms.se när de byggde vår kallmurade spränstensmur. Se senaste numret av villa fritid. Ett reportage om just naturstensmurar. http://www.villafritid.se/
1 svar · 2,8k läst
yonna
yonna: Har du många sticklingar kan du sätta tätt - 10-15 cm - och gallra senare. Det beror naturligtvis på vilken lavendelsort du har. Avståndet jag nämner gäller min tidigare Hidcote Blue som är en av de mindre sorterna. Som vuxna har mellanrummet då varit ca 30 cm men jag klippte dem hårt två ggr/året (maj och augusti) eftersom den långa häcken var på framsidan. Nackdelen med min
1 svar · 4,0k läst
T
Tag_H: 4st armeringsjärn böj en liten krok/ögla i ena änden, och sllå ner så långt det går. jag fick ner nästan 1meter i gräsmattan, funkade kanon
7 svar · 26,3k läst
·
S
Stefan E: Borra med en hilti slagborrmaskin, o använd kemfix. Finns olika tillverkare men en järnhandel vet nog. Satte själv fast ett par stolpskor så dock till en altan.
4 svar · 5,3k läst
Leahcim
Leahcim: Hej Vänner Jag har tappat bort fjädrarna till min hammock. Någon som vet vart man kan köpa nya? /Mike
0 svar · 6,7k läst
P
pontus66: Här kan ni se spaljén från söderläge programmet - måttsatt. http://metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.2347525 Pontus
12 svar · 57,6k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Jag köpte claberprylar från enmansfirman Villaprodukter och fick dem inom en vecka från beställning trots storhelg emellan. Jag vill inte uttala mig för mkt om produkten än, men att plastkvalitet och precision är mkt bättre än Biltemas eländiga slangvinda står helt klart. Nu återstår att se hur prylarna klarar sig i solen med tiden.
14 svar · 6,9k läst
veberodsmannen
veberodsmannen: Tackar Melkerberg! Ut på shoppingtur i böcker ska jag nu :-) Ha en bra sommar!
2 svar · 848 läst
T
tille1: Hej Vi har problem med rödmyror i hörnet av våra trädgårdsland vad kan vi göra åt det ? Tacksam för förslag Mvh Tille
0 svar · 2,7k läst
M
mhansson: Wanstadius trädgårdanläggningar www.wanstadius.se / hw.mark@tele2.se
1 svar · 1,3k läst
F
Fine: Hej ! Jag undrar om det är någon här inne som vet någon i denna trakten ( runt lund ) som borrar brunnar ? och vad det brukar kosta Tack på förhand ! / Josefin
0 svar · 1,0k läst
pinebar
pinebar: [citat] Har provat. Fungerar inte. Enligt min mening är det enda som fungerar att gräva bort eller möjligen att göra en bra stensatt uteplats ovanpå. Ni tog rätt beslut att skicka tillbaka jorden.
4 svar · 1,8k läst
M
Mats: Det första knepet blir att ta det lugnt :) Att padda jorden är inte en rekommenderad lösning. Jorden ska vara lite lagom lös och lucker så att rötterna kan växa samt att det ska dränera och varalite luft därnere. Jord är ju ett levande matrial. Allt sätter sig lite med tiden så man får helt enkelt räkna med att justera lite med tiden men det beror ju naturligtvis på hur tjocka
3 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.