Trädgård allmänt
bygganders: Vi planerar att göra en trägårdsgång mitt igenom gräsmattan. Det skall vara "grus" i gången, alltså inte plattor/sten. Tänkt lite på gammal tegelsten som kant. Det viktiga är att man kan korsa grusgången utan problem med gräsklippare/skottkärra eller ömtåliga barnfötter. Hur fungerar "stålkantlist" som jag sett nån stans. ? eller blir den bucklig och ev skadar dom små
Pepparkaka: När vi fixade gräsmatta förra året hyrde vi en gallervält - jag tror att den var ca 50 cm bred. Den fungerar säkert bra för de som har gott om tid, men det tar hur lång tid som helst att gå över gräsmattan. Dessutom skall det göras både innan och efter sådd. Ganska snart gav vi upp och satsade istället på ett överblivet armeringsät som var ca 2,5x2,5 m. Ett spännband på en
P-A: Hej. Tråkigt när du lagt ner så pass mycket pengar på det. Du skall reklamera arbetet, är han seriös så åtgärdar han det. Nöj dig inte med någon snabbfix. Är det grundarbetet som är dåligt utfört skall han kostnadsfritt göra om det, du kan ju inte gärna lastas för att han inte följt tillverkarens anvisningar.
janwide: Jag anla en ny gräsmatta för ett par år sedan. Fick "fel" jord som var alldeles för lös / sandig. Dels blev ytan mjuk så att det blev fotspår. Dels rann jorden iväg när det regnade. Jag var rejält bekymrad. Men när gräset väl grott (under ett plastskynke) bands jorden ihop bra. Och idag är gräsmattan hur fin som helst! Eventuellt borde jag kratta ut lite topping för att få den
Husflugan: Är det någon som har en ungefärlig uppfattning om vad anläggningskostnaden är för att göra gångar och en terass med stenmjölsyta? Jag vill senare eventuellt kunna lägga sten på ytan, så underarbetet skall vara av den kvalitén. Har du låtit göra ett liknande arbete och kan ge mig en idé om var kvadratmeterpriset ligger vore jag tacksam!
naresjo: Har själv lagt halvplattor runt mina barns sandlåda, och jag tycker det fungerar toppen. Det är bara en smal remsa och när sant hamnar utanför, vilket det gör, bara att ösa i. Lätt och smidigt när man passerar med gräsklipparen. Nu vet jag inte hur gamla Sailormans eller dina barn är, mina har haft plattor runt sandlådan sedan 1 år ålder, och aldrig en olycka.
Jambalaya: Gräs på rulle brukar kosta ca 20-25:- per kvadratmeter, övriga saker beror på vad du har för jord i dag, hur genomsläpplig jorden är osv... I bästa fall räcker det att klippa ner befintlig vegetation så kort som möjligt, dra på någon cm sand för att jämna till underlaget och sedan rulla ut gräset, men beroende på förutsättningarna så kan det behövas mer arbete med underlaget.
Göran.W: Det är ungefär 400kvm som är itu kört i varierande grad. 400kvm är väl igentligen inte en jätte yta men för mig är det för det skapar jätte problem för mig iom jag har barn. Som det ser ut nu kommer man inte in bakom huset utan att gå runt det och det är inte det lättaste med cyklar. Skadorna är på "fel" ställe om man så säger. Grabbens fotbolls plan består i dag av gegga
Snurrespratt: Vi köpte ett 20-talshus för ett år sedan. Våra grindstolpar ser nu ut som på bilden (bifogat). Är detta normalt åldrande eller har någon försökt att "bättra på" med felaktiga färger/material ? Vad gör vi för att få dem tillbaka till ursprungligt skick ? Hälsningar Snurresprätt
Beppo: VI har dränerat om vårt hus och byggt ett garage och då rök allt vad staket hette i samma veva. Nu med en 2,5åring och en 2 månaders så tänkte vi att det börjar bli dags att sätta upp ett nytt. Det plus att det blir ju lite snyggare med staket. Staketet avgränsar vår gräsmatta från en trottoar och en infartsled till samhället fär hastigheten är 50 ( you wish ). Snarare så är
Hemmakatten: Klart man kan plantera liguster nu på våren! Det är alldeles utmärkt! Plantorna hinner sätta sig, man måste vattna under sommaren, sedan har de hela hösten på sig att stabilisera sig och växa till.
Göran.W: Badbar damm är inte alls fel eller något krångligtd^_^b Kör hårt och förvärkliga det. Har själv en ovanmark pool och resten av familjen skulle inte kunna tänka tanken att bada i dammen för där är ju fiskar:O Men i havet går bra där det finns fiskar och massor med utsläpp:S Men alla är vi olika själv hade jag gärna dykt bland guld fiskar.
Mats: De brukar ligga i samma prisklass som L-elementen om man räknar med stenen
xposed: Vi flyttade in i höstas så vi har aldrig klippt, förre ägar´n sa att mossa var det enda som vuxit där. Fårsvingeln lät intressant:)
Vaike: Önskar kjöpe et lass med ekologisk matjord. Er det noen som vet hvor jeg kan få kjöpt det , her i Blekinge ??
Bjurran: Min bror och hans flickvän lånade ut två getter till mig ifjol, och visst äter de en del. Tänk dock på att om du inte har möjligheten att hägna in hela området bör de sitta fast. Jag hade stora bekymmer med att de trasslade in kedjan som de var bundna med i alla stubbar. Likaså tyckte de inte om att passera diken. Dessutom behöver de ha något slags tak att komma in under när regnet
jhenrikj: Vill du ha tag på sten så har jag en massa bra sten i Tvååker.....
EllaBella: [citat] Ah precis vad vi tänkt oss runt vår tomt, vart köpte du ditt? Pris? /E
patrik659: [citat] Jo den tanken har funnits men man förlorar proportionerna med den lösningen tycker jag.
mvs: Vädret har varit hemskt här den senaste tiden så det var först igår som jag hade möjlighet att påbörja arbetet. Efter närmare inspektion kom jag fram till att jag nog trots allt kan leda bort vattnet och därmed lägga en dräneringsslang. Jag har därför följande frågor: (1) Underlaget är som bekant ren lera (kan skäras med kniv). Kommer vattnet i överhuvudtaget kunna sjunka ner
Jilles: Vi byggde vårt hus på en rullstensås och har tagit en del grus för att planera tomten. På baksidan av huset har vi alltså ett grustag (nästan i rasvinkel utan något organiskt material) och jag skulle vilja få något att växa på det. Det ser död och trist ut. Det är ca 30 meter bredd och 8 meter högt och det vetter mot west (mycket sol) Släntfoten ligger ca 15 meter från huset i
joflopp: Enklast är kanske att läsa exempelvis vad som står i länkarna nedan. Finns otroligt mycket skrivet om hur man sköter en kompost. En handfull böcker har nog kommit ut som bara avhandlar kompostering. :) http://www.odla.nu/metoder/kompost.shtml http://www2.ulricehamn.se/omuhamn/verksamhet/msb/kompostskola.htm
je_ö: Ska köpa ca 300kvm fiberduk till vår infart där vi ska på med grus. Någon som har tips på prisvärd fiberduk i Stockholm. Å ena sidan vill vi ha en hyfsat bred och bra duk å andra sidan vill vi inte lägga ner för mycket pengar. Hälsningar Jan-Erik
thewolf: Anlita en vaktmästare :-)
Vilda1: Hej Thomas! Jo, fiberduken hade jag knas på! Det låter praktiskt det du skrev: En tredjedel singel och resten sand. Tanken är att barnen ska leka några år och sedan tar sambon över och gör grönsaksland i lådan, men då tycker jag det är dags för barnbarnen att ta över, ellr hur... Mikael//
BigGitt: [citat] Oj. Jag tolkade det som 1m i marken och 1m som staket. Men detta kan fixas genom extra avtagsbar sektion med 1 m höjd! Den måste dock vara helt borttagningsbar. Själva stolparna får vara höga .
gaia: blir nog enklare att fylla på med matjord så den ser kortare ut :)
Gunnargnu: Skulle föreslå stenkross, då kan du lätt få stenarna i rätt höjd och sedan ligger stenarna still. Men se till att du packar stenmjölet väl, förarbete är ju som alltid a och o;-) Du kan ju till och med låta duken gå ut under stenmjölet för att förhindra dels att den kryper upp och dels för att undvika att gräs smyger sig in! Lycka till!