Byggahus.se
H
Hêso3: [citat] Hej, Har ni inrett vinden? Om ja, vad gjorde ni för något och vad kostade det ungefär? Byggde ni till en trappa?
7 svar · 2,2k läst
·
R
reta: [citat] Ja precis, jag hade duk över hela området och sen fyllde jag med sten/grus i hålet och la plattorna överst
5 svar · 1,1k läst
·
K
Krulle_100: Jag håller med dom flesta här. Förslaget ser inte roligt ut. Vi såg i helgen ett hus live som tillbyggnaden skulle se ut. Ser inte lika charmigt ut längre men kanske går att lägga till något för den känslan. Tog en bild på huset bifogar den.
17 svar · 2,6k läst
·
S
Söderslätt: https://www.tegelmaster.se/tegel-produkt/persa-eco/ ligger väldigt nära.
2 svar · 686 läst
·
J
jonaserik: Is eller kallt på översidan och tö med stor fukt i luften som avsätter sig på undersidan och kondenserar, naturfenomen.
3 svar · 451 läst
·
M
maria01: en murphy bed är ju ett alternativ
1 svar · 433 läst
R
Rejäl: [citat] Det vet man aldrig om exakt orsak det är många faktorer som kan påverka.. Detta är jättevanligt så absolut ingett att oroa sig för..
3 svar · 552 läst
·
M
mw ww: Körde till slut på en variant av wellpapp luftning nedtill och oljehärdad board uppe i taket!
7 svar · 1,3k läst
·
R
Robbban77: Är det såpass effektivt att bara lägga in en EPS skiva? så samma energi men de ger mer?
24 svar · 1,6k läst
·
T
Tjrex: Kapillärkraft. Vissa tillverkare av kanalplast har försäkt lösa detta med tejper. Ibland runtom nederkanten på skivan för att täppa igen hålen å ibland uppe på skivan mellan den och avslutningsprofilen i aluminium. Det senare är nog att föredra.
1 svar · 1,0k läst
·
F
fribygg: [citat] Jag skulle spika råspont med spikpistol och sedan gipsa, måla och tapetsera. OSB är ju varken svenskt eller bättre än plywood så det är ju ett val man kan behöva göra om man inte har råd att välja svenskt spontat virke eller Vänerply.
1 svar · 537 läst
·
R
RiKr: [citat] Det kan absolut gå, man behåller då överramen på de bef takstolarna och ställer de nya intill. De nya takstolarna levereras förslagsvis utan tassar. Geometrin måste givetvis stämmas av så att de faktiskt går att få in de nya på plats.
5 svar · 705 läst
·
J
jonnieb78: Vi har gjort en tillbyggnad längs kortsidan på en 2-plans 60-talsvilla med tegelfasad. På insidan av teglet finns en luftspalt mellan teglet och trästommen om ca 10cm och i höjd med mellanbjälklaget sitter det ventilationshål (jag har förstått att det kallas stötfogar) mellan var fjärde tegelsten. Nu till problemet: När vi byggde till huset så blev ena kortsidan av husets yttervägg
0 svar · 519 läst
B
Byggprojektören: Finns en del att tänka på gällande denna gestaltning. Slagning av övre badrumsdörr bör vändas då man annars kommer sitta och se in så fort någon glömt dra igen dörren. Var ska rören från övre badrum komma ner? Räcker takhöjden i badrummet med tanke på isolering och undertak? Räcker den i allrummet gällande samma problematik och med tanke på nuvarande möblering? Det är även
12 svar · 1,3k läst
·
R
Rejäl: [citat] Är du säker på att dom inte har ventilations hål vid nocken brukas vara så man gör lägger med en länk till en typ av sådana.. Dessa sitter på underlagspappen altså under takpannorna… https://www.byggmax.se/ventilationsbeslag-tak-p317016
3 svar · 517 läst
·
G
GustavLincher: Hej! Vi ska göra en tillbyggnad där ambitionen är att den ska bli ca. 90 m2. Tillbyggnaden är i ett plan och saknar helt innerväggar då hela utrymmet ska vara kök/vardagsrum. Bor på ort där det inte är problem att gräva. Tanken är att tillbyggnaden kommer ha många fasta Glasparti som är ca 1 m breda och 2,70 höga. Har fått offert på fönster från snickeri på hela tillbyggnaden
0 svar · 577 läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Man behöver normalt inte skydda papptak mot slitage men ingen vill ju gå på papp så man väljer nått "golv" över att gå på. Trall är nog det vanligaste men det finns andra alternativ, gjuta betong går fint om man föredrar det.
6 svar · 1,7k läst
F
frupalt: Vi har idag ett rött tegelhus, och vi har tänkt bygga ett garage ihop med huset. Hur har ni matchat rött tegel tillsammans med utbyggnader/garage med träfasad? Vi har ett rött tegelhus med grå fogar, svart tak, och svart grund. Svarta stuprännor. Vita fönster och runt en del av våra större fönster har vi även träpanel runt. Vi tänkte göra om träpanelen runt fönster med samma
0 svar · 478 läst
T
ToreJ01: Du får bättre tips om du delger ritningar på bef. hus.
2 svar · 617 läst
R
Rejäl: [citat] Ja helt korrekt det kritiska blir hängslerna ifrån balken till underramen och dess infästningar..
6 svar · 719 läst
·
J
Jaaakob: [citat] Nej stämmer såklart, men när man gör allt första gången som privatperson och när det påverkar en själv är det alltid lite mer jobbigt. Hoppas länsstyrelsen här har någon bildad då 😂
22 svar · 1,7k läst
·
O
ostenbor: Hej tänkte bygga växthuset i ett hörn mot huset och glasverandan. Ett problem med det är att växthusets pulpettak kommer skära glasverandans sadeltak. Takskäggsskärning alltså. Se bilder. Hur fanken löser man det på ett bra sätt? Tänker ha kanalplasttak på växthuset. Glasverandan har taktegel. [bild] [bild]
0 svar · 811 läst
·
B
basseman: [citat] Instruktionen från Weber säger isolerade block max 2 skift under markyta, tillräcklig isolering uppnådde vi med 200 mm isodrän utanpå väggen. Golvärme i källaren, då det var enkelt att lägga ner slang innan plattan gjöts, samt för komfortens skull De stödjande innerväggarna murades upp. Under plattan la vi xps-isolering närmast mark, detta då den tar upp mindre vatten än
3 svar · 991 läst
K
Kasch: [citat] Det absolut svagaste punkten i huset är halvplans ovanvåningen som är helt utan tilläggsisolering och vindskydd utöver panel med glipor och timmer (m a o dragigt). Så det blir nästa projekt...
2 svar · 639 läst
H
hempularen: kan ju ev. vara en utmaning att foga ihop taken. och om vi antar att hörnet på bef. hus skall rivas, så behövs någon form av balk som håller upp takstolarna som idag vilar på den väggen. Men det är säkert inga jätteproblem.
1 svar · 590 läst
·
J
JanPh_89: Hej forumet, Med dagens konjunktur och marknadsrörelser undrar jag om någon sitter på färsk information om vad utbyggnad i SÖ Skåne med omnejd kan landa på per kvm? - enplan - krypgrund - puts - vattenburen golvvärme - 30 kvm - endast boyta, ej badrum/kök. - nyckelfärdigt ( kanske lägger golv, målar, sätter foder själv för att spara några korvören..) Mvh
0 svar · 605 läst
H
hempularen: [citat] Jag är osäker på det där med sanktionsmöjligheter men har för mig att det skrevs något om det då på den tiden. Och som sagt så har jag för mig att Ekerö fallet kom i samband med nya lagen.
18 svar · 1,6k läst
·
P
phhe05: Vad blev resultatet? Går nämligen själv i liknande tankar. Mvh
10 svar · 8,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.