Tillbyggnad
maah: Sommarens projekt 2023 blev en lekstuga. Jag hade en hel del panel över från tillbyggnaden så jag använde den. Har byggt storlek och viktmässigt så att det ska gå och flytta den vid behov. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] En dörr ska byggas också sen är det dags för inredning men där har nog inte jag så mycket att säga till om.
huggan: Knackade bara ner det med en hammare. Det gick väldigt fort men kan nog se olika ut beroende på vad man har för fasad och vilken skick den är i.
FGLIN: [citat] Ska 20 mm flytspackel direkt på EPS verkligen hålla?
Pappa1986: [citat] Helt rätt, jag skråskruvade. Inte optimalt men blev snyggast hehe. Finns alltid fördelar och nackdelar :heart:
Anna_H: [citat] Förutom att du är otrevlig och bryter mot forumets regler för projekttrådar anser jag att du har dålig smak. Zink eller mässing är varken snyggt eller bekvämt, detta vita är ursnyggt mot stenväggen just för att det bryter och ger kontrast! Om du vill ge den typen av råd förslår jag att du hoppar till de forumdelar där folk faktiskt frågar.
Smackelibang: Jag håller på och funderar på en liknande tillbyggnad och får svaren från entreprenörer att det nu är 30k m2 som gäller . Vilket gör att man verkligen funderar om det ens är värt det ?
Orthobear: [citat] Wow! Finns fler bilder på faluröda med glasverandan med grästak?
Alfredo: [citat] Ja visst är det bra om man kan få det men min erfarenhet är att det ofta är svårt att få så "många" offerter som man skulle önska.
Snigla: Blev fint, synd och lämna.. men önskar er lycka till med nya huset/projektet :)
hempularen: Fast TS vill ju ha ett isolerat utrymme, sätter du väggar på den förstukvisten så blir den bygglovspliktig.
salmiak68: [citat] [citat] Tack va fint det blev. Ritningar hittade jag inte? Trevlig helg 🌿
Anna8010: Vilken bra lista �� Den ska jag komma ihåg
andersmc: Eller så kunde du pratat med grannen INNAN du byggde boden...
Thomas_Blekinge: Mitt hus som jag köpte 2010 har en Åtvidaberg övervåning från 90-talet. Kvalitekänsla är betydligt mindre än i den äldre undre våningen. Vid lite vind rör sig övervåningen och tapeterna slår sig och brister. Och det blåser in rätt duktigt.
josa100: https://www.brabyggare.se/sok-hantverkare/hantverkarprofil-presentation/?companyid=7784 MT Enström Bygg & Våtrum AB
dalennar: [citat] Hej, kan du ge namn på de leverantörer som kan leverera färdiga lösningar?
xulionation: Vår hall på lite dryga 8 m2 kostade 55000:-. Plattan med golvvärme blev dyrast, 25000:-. Det mesta (förutom el, vvs och lägga klinkers) gjorde vi själva. Byggfirma skulle ha det dubbla efter rot.
Johve: Problemet är ju att man inte ska ha tryck impreg i inomhusmiljöer då det inte är hälsosamt. Men vågar inte säga att det är fel men jag skulle undvika. Jag har gjort mkt jobb åt förskolor/kommun och där väljer dom bort tryckimpr i nästan alla lägen även för utomhusbruk.
tommyf: Har tidigare själv lusläst alla trådar här på byggahus om taklyft innan vi bestämde oss för att bygga på en våning på vårt 1-planshus. Vi tog in offerter från alla de etablerade taklyftarfirmorna men valde i slutändan att låtar ett företag bygga det i lösvirke. Dels för att vi hade lite speciella krav som taklyftarfirmorna hade lite svårt at lösa samt att vi kan få ett
Dr.SiC: För att det inte ska räknas som en extra våning, vilket antagligen inte detaljplanen tillåter, så är det viktigt att du håller dig till en bredd under 60 cm där det är över 1,90m i takhöjd, precis som i dokumetet på sid 4 som cecilia72 länkar till. Jag har själv byggt ett loft där det är ca 40cm brett över 1,90. Iom att jag har 45 graders vinkel på taket blir alltså taköjden
KnockOnWood: Du borde kunna spara några millimeter på höjden med en diffusionsöppen takduk i stället för traditionell takpapp. Hur det går ihop med plåttak vet jag dock inte.
Tohan: [citat] Jag gjorde det misstaget kollade inte upp firman och betalade innan allt var klar.. Nu har firman kursat
Shrah: Hej Har själv ett likannade fall och när jag sökt på lösningar kom jag till denna tråd. Undrar vad du kom fram till och hur slutresultat blev? Mitt hus är 7,2x14 Garage och uterummet skall rivas och det nya utbyggnad blir 6x14
Lillekitte: Jag är ingen expert, men tror (baserat på andra trådar här i forumet) att följande gäller: - Du kan slippa bygglov, men behöver göra bygganmälan (”attefallsåtgärd”), och vänta på startbesked. En hel del formalia, bl a krav kring takhöjd, ljusinsläpp, utrymningsvägar. - Existerande och ny bostadsenhet/lägenhet behöver/bör vara 2 egna brandceller - dvs eventuellt behöver du
f91jsw: [citat] Tillbyggnad 44 m2.
blackadder: [citat] Det kanske finns en app för det.............. en s.k app-app
Mattias Svederberg: [citat] Jepp ser ut att bara vara en tidsfråga nu, men de ser ut som de kommer ta ett par år.