Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. Anna8010

Checklista för tillbyggnad

Vilken bra lista �� Den ska jag komma ihåg
    Anna8010 · okt '15 · 1 svar · 29,1k läst
    ·
  2. P

Bygga till på höjden

Vi funderade på detta och hade en del kontakt med olika firmor. Det finns dedikerade firmor som gör taklyft men det går lika bra med "vanlig" snickare. Det finns mycket att tänka på bl.a. styrkan i nuvarande hus så att det tål belastningen av en våning till. Man kan t.ex. behöva öppna upp befintligt hus och "stoppa in" bjälkar som klarar lasten. Om man bygger på höjden så slipper
    PKL · feb '14 · 4 svar · 26,8k läst
    ·
  3. A

Experternas råd om att bygga till

Eller så kunde du pratat med grannen INNAN du byggde boden...
    andersmc · jan '12 · 5 svar · 32,9k läst
    ·
  4. Marlen Eskilsson

Projektera en tillbyggnad

När vi skulle projektera tillbyggnaden började vi med att ta fram ett komplett förfrågningsunderlag. Sedan kunde jakten på entreprenörer börja. Vi hade till en början planer på att köpa tillbyggnaden av en totalentreprenör som kunde åta sig att utföra alla delar av bygget; rivning, markarbeten, grundläggning, bygga upp huset och inreda det inklusive VVS och el. Därför började vi
    Marlen Eskilsson · feb '11 · 0 svar · 24,6k läst
    ·
  5. harry73

Fastighet utanför & innanför detaljplan?

Det är väldigt vanligt att det inte finns fastighetsgränser inritade i detaljplan eller att de i alla fall inte stämmer med dagens fastighetsgränser. Men det spelar ingen roll. Står det 200kvm och 4,4m till nock är det det som gäller. Kan vara att 109kvm ansogs vara en mindre avvikelse och att nan fick bygglov för det
    harry73 · 2h · 2 svar · 51 läst
  6. V

Inglasat uterum

Uterummet kostade ca.49000 med alla rabatter,det är 22m2. Vi gjöt plintar och reglade och byggde ca. 45m2 golv. Med allt runtomkringmaterial blev det drygt 100000 kr. 'Men då gjorde vi allt arbete själva.
    volvo51 · 1d · 12 svar · 525 läst
  7. B

Glastak över uteplats

Jag är ny här på detta forum och passar på att tacka för bra svar på mina frågor!
    Bengt Olof rogland · 2d · 6 svar · 205 läst
  8. Z

Planlösning tillbyggnad övervåning och vindsvåning

@skyisthelimit - Jag blir lite osäker på vilka förråd du menar. Det finns inga inritade mig veterligen - bortsett kattvindarna i gamla husdelen. Men jag tänker sätta in garderober i sovrummet på nya mellanplanet just eftersom en riktig klädkammare saknas. Jag tänker mig att det blir en inbyggd trapp just för att avskilja vindsplanet eftersom det rummet kommer användas frekvent. Det
    Z9le · 4d · 13 svar · 1,4k läst
    ·
  9. J

Vindväv eller utegips vid liggande yttre isoleringslager

Fick en liknande konstruktion föreslagen från en konstruktör för ett attefallshus. Vindskydd föreslogs där (ingen gips.)
    josa100 · 5d · 1 svar · 2,3k läst
    ·
  10. P

Bygga ut 15 kvm enl DP samt attefallstillbyggnad - hur?

Men är man öppen med att väggen är temporär så borde det väl kunna gå igenom? Bara man kan visa att den inte är farlig genom att den riskerar att ramla ner i skallen på någon olycklig förbipasserande, och att taket för nödvändig bärighet. De kan ju förstås kräva att tillbyggnaden klarar energikrav och dylikt också. Men har det inte skurit sig helt med bygglovsavdelningen så
    Patrik Friberg · 6d · 9 svar · 206 läst
  11. Z

Program för att göra konstruktionsritnignar?

Tack för tips och tankar! Jag har läst en kurs i autocad på gymnasiet men det är ju snart 20 år sedan... Jobbar dagligen i två olika 3d program för köksplanering men de är dock inte användbara till det här. Verkar som att sketchup är mitt bästa alternativ hur jag ändå vänder och vrider på det.
    ZyrranOG · 7d · 8 svar · 402 läst
    ·
  12. R

Tillbyggnad med minimal sammanfogning med huvudbyggnad

[citat] Bara för att det finns behöver det inte betyda att du får göra det nu. Speciellt om det är ett område som är så gammalt att det har en dp från 50-talet. Jag hade samma situation. Fick igenom det som en mindre avvikelse om jag inte hade någon annan avvikelse. Anledningen till att det kan vara restriktivt med att bygga ihop huvudbyggnaden med förråd/uthus/garage är för att då
    Robert-san01 · 8d · 7 svar · 331 läst
    ·
  13. B

Vill flytta yttervägg, hur kan jag lösa det med takstolarna?

[citat] Allt är möjligt bara olika jobbigt. För att kunna svara på vad som är rimligt möjligt är en väg att kontrollera takstolarna om man flyttar ut den bärande väggen. Detta är inte speciellt svårt. Det du skulle kunna göra är att mäta in takstolen och hur tätt dessa ligger, även mäta in reglarnas dimensioner. se min mindre fina skiss
    bossespecial · 10d · 14 svar · 504 läst
    ·
  14. M

Knivigt utgångsläge - tips och idéer sökes

Ytterligare en variant med samma yttre.
    magnus_n · 11d · 17 svar · 1,4k läst
    ·
  15. A

Utbyggnad torpargrund

Hej Alla. jag står i startgroparna för att bygga ut mitt hus en aning, har idag en farstu som är påbyggd för många år sedan , den är byggd på torpargrund, övriga huset som är uppfört 1870 på platsen ( tror vi ) i den häraden i alla fall, är också ställt på torpargrund, i efter hand har man grävt ur en "kvartskällare, så halva huset har endera en gjuten trapp direkt på marken
    Alnöit · 12d · 0 svar · 180 läst
  16. Z

Tillgänglighetskrav tillbyggnad

Lite uppdatering kring våra idéer: Mycket talar för att det blir en flytt av källartrappan för att nyttja utrymmet kring sovrum och wc bättre. Tanken är en spiraltrappa i hörnet där tv+soffa är inritad istället. Då får vi större möjligheter att behålla wc där det är inritat, men i korrekt storlek, samt skjuta sovrummet närmare klädkammaren (därigenom försvinner och blir
    zada11 · 12d · 22 svar · 952 läst
    ·
  17. Millgram

Nässjöhus/Norrlandshus

[citat] Tack, det blev fantastiskt bra, totalt blev det nästan 20 kvadratmeter utökad boarea på övervåningen (känns som ett helt nytt hus). Allrummet blev större, badrummet som tidigare saknade fönster och hade snedtak blev betydligt större och tidigare garderob blev nytt rum på knappt 7 kvm. Nedan är min egen skiss som jag skickade till arkitekten. Han gjorde en del mindre
    Millgram · 12d · 11 svar · 4,5k läst
    ·
  18. J

Isolerat uterum

40 kg/m2 är inte speciellt mycket för en takkonstruktion om du betänker att snölastens grundvärde i Stockholm är ca 200 kg/m2. Egenvikten för ett normalt isolerat tak kan ligga runt 100 kg/m2. Om vi talar om ett plåtklätt tak där det finns några enstaka takfönster kan jag inte se några större problem. Fönstren ligger då med sina karmar högre än takplåten. Däremot är det
    justusandersson · 12d · 3 svar · 236 läst
  19. Tom sahlberg

Linjelast på pelare ryggåstak?

Hej allesammans:) det är så att vi ska bygga ut huset nu till våren. Huset ska byggas ut i ett L och den nya byggnaden kommer vara fribärande. Jag håller på planerar grunden och är i stort sätt klar men skulle gärna vilja veta en ungefärlig punktlast på limträpelarna som nockbalken vilar på eller bara hjälp hur tusan jag räknar ut det. Alltså punktlasten ner i plattan. Byggnaden
    Tom sahlberg · 13d · 0 svar · 143 läst
    ·
  20. J

Kostnad tillbyggnad villa i Sthlm

Vi betalade ca 130 tkr. Vanlig grund, ingen sprängning.
    Johhon · 13d · 17 svar · 2,1k läst
  21. H

33% eller 50%?

Som jag tolkar det skrivna, så betyder det att OM du har mer än 1/3 av taket utfört som kupor, så anses det att du har en våning till. Så om din det. plan bara godkänner enplanshus (1,5 plan "finns inte ", det är ett enplanshus med inredd vind.), så blir det ett brott mot det. planen. Personligen har jag ingen koll på hur de reglerna går ihop med attefalls reglerna för takkupa.
    hempularen · 13d · 4 svar · 278 läst
    ·
  22. B

29 kvm tillbyggnad att göra en Öppenplanlösning

[citat] Låter bra men gör en ny ritning där det är inritat så får vi se hur det ser ut. [citat] Med ett matbord nedanför köket kan du också fundera på hur det blir om köket har en öppning mot matbordet och bänkar/köksö mot lilla sovrummet i stället. [citat] Låter härligt och helt rätt tänkt!
    BirgitS · 14d · 19 svar · 852 läst
    ·
  23. Bass3mann3n

Godkännande av konstruktion

[citat] Ska ta en vända med kommunen igen. Men det låter absolut som en bra idé, att lägga upp dom här. All feedback är bra feedback
    Bass3mann3n · 15d · 7 svar · 265 läst
  24. J

Plintgrund till utbyggnad för badrum?

Man räknar med olika bärförmåga beroende på jordart. Om berg tål 400 kPa (kilopascal) så tål morän 200, grus 150 och sand och lera 100. Det motsvarar ca 4, 2, 1,5 och 1 kg/cm2. En plint i min skiss ska om den ligger i södra delen av landet ta hand om minst 1000 kg. Består marken av morän så betyder det minst 500 cm2 yta på plintens upplag. vilket inte är så mycket.
    justusandersson · 16d · 7 svar · 315 läst
    ·
  25. B

Planer på att bygga

Nu framgår det inte hur stora rummen är men här är några förslag. 1. Dela av vardagsrummet med en vägg ovanför den öppna spisen för att få ett litet sovrum där. 2. Gör om allrummet där uppe så det blir två sovrum mot balkongen, ett med ett fönster och ett med en balkongdörr. 3. Dela det befintliga sovrummet där uppe i två, ha snedställda dörrar mot korridoren samt gör ett
    BirgitS · 17d · 1 svar · 179 läst
    ·
  26. J

Året-runt-uterum, glaspartier

Ja, det var väl lite det jag försökte säga, fast med något fler ord... Det finns klara kvalitetsskillnader mellan olika tillverkares uterumspartier, så det lönar sig säkert att titta runt lite.
    justusandersson · 17d · 3 svar · 311 läst
  27. B

Växthus/"uterum" mot garagevägg - Tips och råd

Har nu kommit så långt i planeringen att jag spikat dimensioner och utseende. Har börjat fundera på ytbehandling av reglar och panel och har läst lite om Shou Sugi Ban. Tänkte höra om någon har erfarenhet att göra detta på virke av furu? Hur mycket gasol går det åt, vilken metod är bäst på denna typ av konstruktion och med furuträ? Har förstått att en del bränner en gång
    Blixtmaskin · 19d · 14 svar · 909 läst
    ·
  28. S

30 med takkupa eller 45 graders taklutning?

Jag har inte fått konkreta offerter än. Men prisindikationer allt ifrån 240 000 till 500 000 efter ROT. Detta är två takkupor som är 2 m breda och 3.8 m långa vardera (från nock till yttervägg)
    Stefan85 · 19d · 18 svar · 2,0k läst
    ·
  29. useless

vem Bekostar flytten av matarkabel ?

Det var generöst. Dom hade säkert kunna hävda att avlämningspunkten ligger vid tomtgränsen och det är din kabel på din tomt. Men, nån nytta ska väl de skyhöga nätavgifterna göra...
    useless · 19d · 14 svar · 560 läst
    ·
  30. Rickard.ag

Fästa skärmtak i fasad

Detta hamnar i det fina facket "det beror på". Ett skärmtak behöver inte riktigt uppfylla samma krav som ett vanligt tak och därför behöver inte heller lösningarna alltid vara helt perfekta. Har sett tak med bara en L-plåt upp mot lockpanelen och det kan nog fungera tillfredsställande om slagregn är ovanligt mot den fasaden. Nästa steg är väl att såga ett snitt i fasaden (ej genom
    Rickard.ag · 21d · 1 svar · 250 läst
  31. R

Rätt att veta vilka underleverantörer som använts?

Nej. Det är inte heller ditt ansvar om det skulle vara så att huvudentreprenören tagit in UE som inte har alla papper rätt. Ni har väl avtal med en?
    Robert-san01 · 22d · 1 svar · 131 läst
  32. G

storlek på stålbalk.

Välkommen till forumet! Om balken har 6 m spännvidd och enbart belastas med mellanbjälklaget (inga laster från taket) som är 44.4 m2 så klarar en HEA 200 jobbet med mindre än 2 cm nedböjning mitt på. (vilket är inom tumregeln längden / 300). Då har jag räknat med 250 kg belastning per m2 mellanbjälklag (200 kg nyttig last och 50 kg egenvikt). Nu ville du tydligen använda en HEB och
    Gabbe1 · 26d · 3 svar · 299 läst
    ·
  33. J

Bärande vägg?

I princip bör man betrakta de flesta av mellanväggarna i ett hus från den här tiden som mer eller mindre bärande. Man kan heller inte utgå från att alla bjälkarna i ett bjälklag har samma riktning. Källarbjälklaget har t.ex. stålbalkar som ligger i husets längdriktning. Vill man vara på den säkra sidan lokaliserar man alla bjälkar först. Det är dock en rimlig hypotes att den
    justusandersson · 27d · 5 svar · 412 läst
    ·
  34. C

Bygga in farstu

oj! Då hoppas vi det blir bra nu!
    cinema101 · 27d · 6 svar · 1,4k läst
    ·
Laddar...