Tillbyggnad
-
D20 Mar
Projektera en tillbyggnad
-
Oct '15
Checklista för tillbyggnad
-
PFeb '14
Bygga till på höjden - lästips
-
AJan '12
Experternas råd om tillbyggnad
-
3d
Bygga rum i garage
edvin berggren: Hej, de är så att vi har ett garage som står på stampad jord grund och har fått en plan att vi skall bygga ett rum där inne då vi endast använder oss utav halva just nu, så planen är att vi skall bygga ett rum som är isolerat osv för att sedan kunna inreda med tv soffa osv, men vi är lite oroliga om det kommer att bli förfuktigt i golvet och hur vi ska göra grunden för rummet på -
B3d
Åtgärda befintlig fasad vid tillbyggnad eller ej
Baskavoda: Vi ska göra tre tillbyggnader till vår tvåplans-villa från 1939. Två av dessa görs i ett plan och en i två plan. Tre av fyra fasader kommer med andra ord få nya tillbyggnader. Befintlig stomme består av plankvägg med utvändig panel och någon form av papp mellan. Ingen luftspalt finns. Hur ska man tänka kring befintlig fasad vid tillbyggnad. De nya delarna görs ju enligt konstens -
S4d
Bygga ut tegelhus längs hela framsidan
scorp1on: Generellt är det inga konstigheter att öppna upp i ytterväggar eller andra bärande system. Man sätter in en avväxlingsbalk som tar lasterna från takstolarna vidsre till stolpar som balken vilar på och vidare till grunden. Givetvis måste grunden kontrolleras för de ökade lokala påkänningarna. Sektionsritningar, takstolsritning och ev. teknisk beskrivning behövs för att göra en -
S4d
Snutt av tak ivägen för min balkong
sturnus: No problem. In both photos, the dormer wall and the front wall lie in one plane, so the balcony is only added -
S4d
Verandatak?
sturnus: The cost of material and labor will many times exceed the cost of paint, especially since you also need to paint the rafter cover. The only sensible argument is aesthetic considerations -
B
-
B7d
Vinkelränna
batsan: [citat] En yrkesman har gjort det, han skall komma hit och titta sa han, nej han anlitar jag inte igen. -
-
8d
Höja vägglivet för att få plats med en ytterdörr i normalhöjd.
Bo arnold: Jag förlänger baksidans takstolar till mittpunkten o höjer framsidans vägg o lägger nya takstolar där o sätter en nockbalk i mitten eftersom ja vill ha öppet till nock inne -
S9d
Anslutning betongplatta
Sytes: Hej! Ska göra en tillbyggnad och funderar lite på hur jag ska göra anslutningen. Är ett befintligt hus med källare, bjälklaget i entreplan är betong och det är det man ser på bilden där det sticker ut armering. ( har varit en gammal vilplan+trapp i betong som gick ut ) Frågan är om jag ska kapa av armeringen och lägga en plast eller möjligen fogskum som en mjukfog så det kan röra -
39d
Montera vindskydd på altan
3lviis: Altanen är 5,40meter bredd jag ska ha Skärmvägg på 180x180 så att de blir exakt 5.40meter behöver jag ha då stolpar som är 180cm i höjd? Räcker det med 3 stolpar och stolpsko ? synd att det inte finns video på hur man bygger Skärmvägg till altanen -
9d
Behövs ny dräneringsrör
Arvida: Hej, jag går i tankarna att bygga ett uterum på 15kvm i anslutnings till huset som är byggt 2004 (isolerad betongplatta). Tänker att anlägga en isolerad betongplatta till uterummet och undrar om jag behöver lägga ytterligare dräneringsrör runt nya plattan? Eller räcker det med dräneringsrören runt husets grund? Det ligger redan makadam/dränerande grus där plattan är tänkt att -
11d
Staket till altan
drbodyjr: .... Jag tror att jag är närmare nu till planen. Stolparna ska vara 95x95, de blir infällda och skall skruvas fast till bärlinan. Jag ska använda 45x28 staketribbor. Vet att om staketet är 180cm och har en 50% genomsläpp behövs det ingen bygglov, men jag önskar ha en solsegel ovanför den skyddad hörnan och smidigaste lösningen är att skruva ankare till stolparna (tycker jag). Då -
W12d
Ta bort befintlig fasad eller inte vid tilläggsisolering?
wildeside: Ta bort gammla fasaden och vindskyddet. Isolera, nytt vindskydd och fasad. Kostar mer och tar mer tid men blir så mycket bättre. -
12d
Betongplint till pergola
Vemärfullastbörje: Gjut fast med betong eller vattenpacka med bergkross 016 runt. -
V13d
Lägga tak
växelventil: Tänkte lägga plåttak på min förrådsbyggnad och undrar om någon har förslag på ett pulpettak för tänkte eventuellt på ett klicktak eller bandplåttak. Lutningen blir ca 8 grader och tänkte slippa lägga läckt och lägga klicktaket direkt på pappen.Någon som liknande projekt? -
13d
Hjälp med lösning för slankaste golvbjälklaget
Bart: Stålbalk borde lösa problemet. Nu är jag långt ifrån en expert på området, men här är en tråd med nästan samma förutsättningar. Dock inomhus. https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensineringshjaelp-hea-balk.394960/ Men jag skulle tro att smakar det så kostar det ... -
F15d
Hur bygga här?
frityreldarn: Till höger en 30m2 stor byggnad, gjuten platta som suns på bilden. 1.6 meter åt vänster står huvudbyggnaden, där är betongplattan 30 cm högre. Vill bygga ihop stugan till höger med huset. Så stugan blir större. Gruset som ligger o syns, under där ligger dräneringen 30cm ungefär. Kan ju inte gärna gräva ur 40 cm o förlänga med träbjälklag. Om man gräver ur sanden paddar o -
S17d
Bygga om källare med trappa
sallad: Har lite löst funderat på att bygga om entrén till huset så att det blir som ett trapphus istället för som det är nu att källartrappan hindrar att man kan bygga ut köket. Hur galen är idén att bygga ut källaren och "flytta ut" källartrappan (att gjuta en ny egentligen) En tanke som dyker upp, den gamla grunden är från 50-talet och oisolerad, vad händer om man kör utbyggnaden med -
L18d
Övervåningen- värme och fönstermarkiser
lillanutten: Utvändiga solskydd som markiser är det klart effektivaste sättet att hålla ute värmen. Nu kanske du tänkte montera själv, men när vi skulle få fönstermarkiser uppsatta bjöd vi helt enkelt in ett gäng lokala markisfirmor som fick komma hem till oss och mäta osv. Vi beställde inkl montage, men går säkert att beställa bara själva markisen med. -
A18d
Hade ni byggt om såhär?
Alexunden: [citat] Ska prova ändra på ritningen för att se om det kan vara nåt för oss! -
M19d
Lyxutbyggnad till noll budget
Mattias Svederberg: [citat] Jepp ser ut att bara vara en tidsfråga nu, men de ser ut som de kommer ta ett par år. -
S20d
Plintar och bärlinor - bergvärmepump
Sigge: [citat] [citat] Det var ungefär så jag gissade. Nejdå, känner till det där med syllisolering och fuktproblem. -
L21d
Nybyggnadskarta
Luisa Sodini: [citat] Nej inte kollat upp exakt men tycker det är sjukt att det ska vara så i ett parhus med exakt likadana uterum?? -
O21d
Realistisk bild av husbygge?
olsjo: Din man kommer skuldbelägga dig för precis alla motgångar som kommer att uppstå i nya huset, om du ”övertalar” honom att ni ska köpa det. Han kommer bara se allt ni gav upp - ett nytt, fräscht, stort, tryggt boende mot ett renoveringskaos, bara för att du prompt ville se lite vatten. Lägg till barn på det. Är relativt nybliven förälder - blir ett år snart - och ens egentid har -
22d
Komplettering efter totalentreprenad
BirgitS: Normalt har man väl en garantitid under ett par år plus en reklamationstid som sträcker sig 10 år från att bygget var klart. Kolla avtalet, Hantverkarformuläret och Konsumenttjänstlagen. Jag tycker alltså att firman har skyldighet att åtgärda sånt de har missat eller gjort fel utan extra kostnad för dig.. -
R23d
Bygga odlingsskåp mot lutande och ojämn stenvägg
Riksamatör: Vi har ett hus där grunden är byggd i natursten, och även utgör källarplan. Grunden och den yttre källarväggen är därför varken lodrät eller spikrak. Där jag har tänkt att bygga ett odlingsskåp skiljer det sig 1-15 cm från botten till toppen på skåpet. Jag hade tänkt att skåpets bakre vägg skulle vara stenväggen och på något finurligt sätt få en jämn brytning mellan -
24d
Vart är billigaste att köpa för att bygga altan?
Semiproffset: Du får nog beskriva lite mer om du vill ha hjälp med beräkning. Ska du ha bärlinor längst hela längden och sedan skruvreglar på det, vilka dimmensioner? Vilken dimension på trall tänkte du? -
24d
Självdrag i utbyggd 50-talsdel?
BirgitS: [citat] På 50-talet var man så van vid att ha ett självdrag pga. en varm murstock och att alla rum hade anslutning till murstocken att man antagligen byggde på samma sätt även i en tillbyggnad utan varm murstock. Jag har sett samma sak i radhus från 50-talet där det bara var huset i ena änden av längan som hade en varm murstock eftersom pannan var i den änden. På den tiden var det -
H25d
”Koppla” ihop bostadshus och gästrum.
hempularen: Först kanske du behöver titta på vad detaljplanen för området tillåter. I många detaljplaner finns det en begränsning på max byggyta för huvudbyggnaden (alltså ytan som byygnaden får uppta på tomten) med möjlighet att bygga en eller flera komplementbyggnader med en viss ytterligare total yta. Om du bygger ihop en komplementbyggnad med huvudbyggnaden, så räknas hela ytan som
Laddar...