Stenhus
gaffa: Backar tillbaka ibland och berättar hur det gick... Det här gick rätt bra. Pillade bort dålig puts, stålborstade och gick till sist på med fin borste för att ta bort halvlöst damm, sedan penslade jag på ordentligt med primer, ordentligt. Att rolla gick inte för det är lite ojämnt. När primern torkat hade den sugit ihop den dammande putsen till ett segt ytlager som gick utmärkt att
tallmilan: Uppdatering: Medelhastigheten för att bygga stenvägg är 1m[sup]2[/sup] per dygn. Problemen som behöver lösas är isolering (leca?) och fuktspärr. Vi har en jordkällare som är halvt ovan mark med betongväggar, denna kommer att kläs med platonmatta sedan börjar jag öva på att "forma" med natursten. Henrik
: Först bör du använda samma färg som sitter på nu. Kan vara KC, silikat, silikonharts osv. Är du osäker så kan du skicka in ett prov till finja eller weber för analys. När du vet så räknar du ut antal kvadratmeter som skall målas och ringer/besöker bygghandlar för pris på den aktuella typen av färg. Dessa svara också på huruvida det räcker med en strykning eller bör vara två
Odagan: [bild] Behöver oljas varje år med pigmenterad cederträolja för att behålla färgen
ktm250: Men det går inte att göra så eftersom ingen konstruktion är den andre lik. För varje enskilt fall så är det ju nya förutsättningar. Alla olika förutsättningar går inte att förutse. Att då ha en "bergfast" konstruktion kanske funkar på ett ställe, men inte på de resterande 10 t.ex. Vad tillverkaren garanterar är ju att produkten han säljer håller det givna måttet. "ja, du ser
postkontrollen: Hej, tycker det ser ut som om en sättning av balken. Kanske väggen som inte håller uppe balken som den ska eller att balken inte orkar bära upp det den är avsedd att bära upp vilket lett till en sättning. Kontrollera hela balken,"hänger" balken i mitten? snabbt kontrollerat med ett snöre och ett vattenpass. Samma avstånd på balken mellan golv och tak på båda sidor av rummet?
rehn: Tack för tippset om bidrag för restaurering av jordkällare. Ska kollas upp
roland53: Min första tanke är att om man murar upp en vägg så lägger man armering i typ var 3:e eller var 4:e skift. Om det slarvas med detta så blir rörelserna större. Men jag vet inte vad som gäller betr. just lättbetongväggar. Vad säger bygganvisningarna om armering?
Nisken: Så här blev grundisoleringen Först tätades skarven mellan betonggrundsulan och Leca-muren som stod ovanpå. Det här är den kanske känsligaste punkten för vatteninträngning, så gör det ordentligt! Dessutom fanns det grovt grus ner till ca 20 cm under skraven och därnere låg naturligtvis dräneringsrören. Jag började med att spika fast platonmattan i Lecan med tätande fästbrickor.
LyckeKonsult: Tack "kire" för detta... skillnaderna mellan "pinna huset" och det tunga blir väldigt påtagliga på sommaren, vinsten med det tunga huset på vintern känner man ju inte på samma sätt. 2% var vad man kom fram till i radhuset... genom beräkning och huset var,som jag ser det, inte optimalt vad gäller möjligheten att ta tillvara solinstrålningen. När Jan gjorde fältstudierna i Vaxholm kom
Johannes Carlsson: [citat] Det vänstra exemplet där bör fungera bra
lkarlsson: Lyfter tråden igen. Någon som har senare erfarenheter av SW elementen? Står och väger om vi ska satsa på SW eller helt på LB.
Swappe: Jäkla massa kapande för att få valvbågen snygg när den är en meter tror jag? Har snart gjutit klart alla mina balkar och det är mkt enkelt! /T
markus_hans: [citat] Ja absolut kan den det, sen skall ju takstolarna förankras i väggen vilket gör att båda ytterväggarna samverkar .
Pucco: Det har blivit lite fel på lambdavärdena i posterna ovan. Typiska Lambda för: Träullit - 0,070 Lättbetong - 0,100-0.150 beroende på densitet/hållfasthet Lecablock - 0.200
O_Andersson: Både Jag och en vän köpte Xellas putssystem som också är färdigfärgad. Mkt smidigt. Samma bruk raktigenom endast en typ av säck, kräver ingen primer heller vilket gör att det går mkt fort.
haslingen: Är stenhus hus med lättbetong block eller liknande hårda block? Det finns metoder att komma under 0,15. Tillexempel kan man använda Isorasts Neupor block som har u-värde på 0,1. (48 cm tjocka). Annars kan man använda Thermokub (20 cm cellplast) eller Dorotherm (15 cm cellplast) cellplastblock som ger bra uvärde. Man gjuter i betong i cellplatsblocken som i första läget fungerar som
Honken_byggare: Hej Jag satte spik snett in i lb och sen putsade jag igen med en blandning av vanligt putsbruk och lagningsbruk då lagningsbruket kletar fast lite bättre. Jag blev föreslagen att använda lb-lagningsbruk men det funkar inte så bra. En annan fördel med det vanliga bruket är att det är hårdare så man märker om man är på väg att slå en spik i ledningarna, eller om man borrar så ser
neo11: Kanske dålig kunskap om materialet. Vet faktiskt inte. Finns inga problem med det.
Macahan: Hej, Igår fick vi nycklarna till huset och idag rev vi väggen. Min ritning som Byggaren kommenterade stämde inte riktigt, utan det var som Byggaren sa att de mötes i nock. I samband med överlåtelsen fick vi alla ritningar och där visade det sig (också) att den inte var bärande ... inga inre väggare var det utan bara ytterväggarna, som det ju också stod på ett av de inscanade pappren
ovesei: Pärlan är på 130kvm och ett plan. Vi är väldigt nöjda med huset trots att vi hade stora problem med byggarna. Fiskarhedensvillan gick in och hjälpte oss. Vi har dock problem med värmen då vi valt ett konfortpaket sam40 till vår frånluftsvärmepump.
fiel: Jag skulle akta mig för att bygga hus med Stenhusvillan. De är inte seriösa.
D4niel: Låter spännande. Kommer du fortfarande först att bura upp stenarna för att sedan gjuta på insidan, som din plan var från början. Hur tjockt kommer gjutningen i så fall bli ungefär, mellan insidan av stenarna och innerkant på grunden? Vilket bruk kommer du att använda? Jag tänkte köra med kalkbruk, som föreslås på flera ställen där jag läst.
Maire: Trappsteget: är det också av lättbetong? Kan man ha flera steg höjder på svängen eller är det plan? Vi har trappöppning 2.1x2.1 med 16 steg så 8 steg måste få plats på avsatsen. Är det ngn som har byggt så?
Margareta: Jag pratar inte om betong och givetvis måste både inner och ytterväggar nätas innan putsen lägges på. Självklart får det inte bli några mörka skarvar som behöver döljas på allehanda märkliga vis. En proffsig byggmästare kan sin sak. För det enkla är det vackra...tycker vi. Skall försöka lägga in en bild när vi är klara framåt vårkanten.
gaia: Roligt att läsa att det var så enkelt att åtgärda och allt är bra igen :). Tur att det var en tegelvägg som man kan bara låta torka utan mardrömmar om mögel och röta i i halva huset :) gaia
perharaldsson313: Habbe! -jag skall bygga 7 mk öster om Sjöbo i skåne, landsbyggd alltså. Låter i ditt senaste inlägg som om din situation liknar min med bygget.