Stenhus
jon_h: [citat] Läste du inlägget ovanför ditt? Det verkar riktigt smart om man ska limma.
Axla: Vi har precis kommit hem ifrån en liten bilsemester i Frankrike, vi passerade även Belgien,Tyskland, Holland och Danmark. Där kunde man kolla på stenhus. Måste säga att de håller sig/ser frächa ut länge. Ju fler man ser dessto mer övertygad om att man skall bygga i sten blir man. Det känns helt rätt. Och snart ska vi börja sprnga JIPPIE. mvh Axla
Pepparkaka: [citat] Nu är väl inte valet vid ett nybygge mellan att ha ett FTX-system eller självdrag, utan mellan ett FTX-system eller en frånluftsvärmepump.
Plura: Hur det är att bygga med vet jag inte, har inte börjat än :-) /Pär
Odjuret: Kolla även nummer 5/2011 av Gör det själv, där använder dom nått som heter cellblock, dock vet jag inte så mycket om dessa, men verkar vara smart!
saturnus: Putsen på utsidan får du nog räkna med att laga upp. Men själva fönstret sågar du, som nämns med tigersåg eller en stiletto. Men om du inte vill förstöra fönstret, kan du sticka in sågbladet mellan karm och putsen. Det sitter normalt 2 spik på vardera sidan av fönsterramen, ca 150mm från ovan/nedankant, förmodligen kan du se märken av spiken på ramens insida. Brukar vara 4 eller
Promiscuos Monkey: Nu har jag kommit igång så smått film här https://www.byggahus.se/forum/threads/ett-litet-hus-i-provence-aer-pa-g.380139/
Gus5: Här är ett hus som tål oväder på 133 m/s.. http://www.monolithic.com/stories/feature-home-doah [bild]
gaia: Jag tror det behövs också luft/syre för att organisk material ska kunna ruttna
O_P: Tack så jättemycket för din input. Nu har jag funderat lite och kommit fram till att jag pausar renoveringen för att göra en radonmätning (långtidsmätning). När vi köpte huset var endast en korttidsmätning gjord (ca:1 vecka). Känns surt att renovera detta och sedan mäta och kanske komma fram till att vi behöver knacka ned och ersätta blåbetongen... Sedan blir det nog att ev. att
Netaria: hur går det med hemsidan... (kunde inte hålla mig längre, nyfniken!!! :) )
isolde: Enligt Boverkets "Energideklaration för byggnader" är kravet för enbostadshus 130 [kWh/m2 år] i norr, och 110 [kWh/m2 år] i söder (se sidan 25). Något intressant är att man vid uträkningen av EPref skiljer på olika uppvärmingsformer. Pellets och biobränslen misskrediteras med faktor 1,3 jämfört med markvärmeuppvärmda hus som tilldelas faktor 0,4. Se bifogad bild.
suezen: Hej, Ursäkta sent svar, såg inte inlägget förrän nu. Vi var de första kunderna de fick (vi flyttade in våren 2002) och vi är mycket nöjda. Maila mig om du vill ha mer detaljerad information. Mvh Anders
Anders243: När vi ansökte om bidrag för radonsanering för några år sedan, var det ett krav på att man skulle påvisa var radonen kom ifrån med t.ex. gammaspektoskopi för att på så sätt bekräfta att de åtgärder man söker bidrag för är verkningsfulla. Om man inte själv har tillgång till mätinstrument så kan man antingen hyra ett, eller låta någon konsult mäta. I vissa fall har
Mainstream: Här diskuteras det också: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/238829-tegelfasad-pa-homogen-leca-vagg-behovs-luftspalt.html
larsg: Ofta frågas det efter pris på stenhus, men utan ytterligare information är det en fråga som är "omöjlig" att svara på. Bara det faktum att väggen är i sten istället för trä betyder inte att huset blir särskilt mycket dyrare. De flesta leverantörer (även med svensk kostnadsnivå) kan leverera ett billigt stenhus för 12 kkr/kvm med "hög standard". Problemet är att detta hus är
Campar: Är det någon som vet mera om det här med "dragstag"? Har ett gjutet bjälklag som nu under våren lyft sig i ytterkanterna runt om hela plattan. Skulle vilja veta om man som entreprenör borde känna till att man ska armera neråt eller på annat sätt när man gör sånt här?
Donineverfall: [citat] Tack för ditt svar och ett stort tack för att du tog dig tiden att ge mig ett väl formulerat svar. Må väl
kalleanka70: Det var ett tag sen jag hade den uppgiften men nog tror jag momsen ingick, brukar räkna så. En som borde veta är signaturen Yo - kolla hans inlägg. Bygger i hela element.
isolde: Tunn- eller tjockputs spelar ingen roll, men det ska stå maskinputs på förpackningen. Kan inte svara på exakt vilka beståndsdelar som skiljer maskinputs från vanligt puts, men hör med någon producent som säkerligen vet. Nätning är rekommenderad framförallt runt fönster och hörn. Ihop med tunnputs räcker det med remsor som du fäster på utsatta ställen. I kombination med tjockputs
arkTecko: Vi har samma väggar, delvis lersten, delvis tegel. De är grovputsade med kalkputs, därpå ett lager genomfärgad finputs i ljusgrått. Ytan behandlar man med kalkvatten för att stoppa 'dammande'. Bilder på färdig puts hittar man här, på resten av bloggen hittar du lite mer beskivning av processen och slutresultatet.
Donineverfall: [citat] Absolut, se över hos strängbetong.se. De har det mesta när det gäller betong.
Muraslabbarn: Går de lätt att ta väck dom så gör se om inte låt dom sitta
KnockOnWood: [citat] Gammal är äldst. Och det gamla ordspråket säger 'Gå inte över ån efter vatten'. Så varför köpa hus från ett danskt företag över huvud taget? En dansk kollega till mig sa en gång att 'När du tagit en dansk i hand är det bäst att du räknar fingrarna efteråt'. Ja ja jag vet, ett riktigt nonsensinlägg. Kunde bara inte låta bli :o Välkommen till Bygga Hus-forumet
evertb: Varför inte skruva stålreglar på väggen med distanser mot bef. vägg. Isolera sedan med frigolit. Därmed inget organiskt mat. i väggen.