Byggahus.se

Robotgräsklippare

1. E
    13d

Ingen slingsignal automower

etompau: Det medföljande slitskontakterna för beg.kabel funkar OK skulle jag säga. Slitskontakter och kontaktering är ett vedertaget sätt att ansluta signalkabla mm. Används i miljarder installationer. I slitsen blir det en gastät övergång mellan metallytorna och oxid undviks. Problemen med dessa kontakter tror jag till viss del kan beror på att det rycks och slits i kontakten och kabeln som då
    74 svar · 3,5k läst
    ·
  2. Z
    13d

Robomow RC308 Två zoner - hur göra?

zzelma: [citat] Bra! Det var just det jag undrade - om jag behövde göra den där krumeluren med begränsningskabeln. Tack för svaret! (y):)
    2 svar · 147 läst
  3. Mattio
    14d

Mi 632 (klippmotorfel)

Mattio: Roboten funkar ej Orsak : klippmotorfel, har fastnat kniven Har läst boken och rengörande tarliken även testad med högsta nivån men fortfarande samma fel meddelande. har någon samma problem? Tips och råd ? tack på förhand!
    0 svar · 112 läst
  4. F
    14d

Worx Landroid 1.0 första modellen

fri_tid: Sök på youtube så hittar du video hur du tar isär roboten. Moderkortet sitter med fyra skruvar inuti roboten. Ta bilder på och märk upp var alla kontakter ska sitta så du kan sätta tillbaka alla kontakter på moderkortet igen. Ta alltid bort batteriet innan du börjar skruva isär roboten. Märk också upp höjdinställningsvredet så du vet hur den ska vara vriden när du sätter
    1,3k svar · 293,3k läst
    ·
  5. H
    14d

Slippa lägga slinga?

Harald Blåtumme: Finns nog få saker här i livet som är enklare än att lägga ut en begränsningsslinga och för den del guide-trådar. Bara att spika fast begränsningskabeln med därför avsedda plastspjut mot marken. klart. Behövs det ändras något så är det ytterst enkelt. Några veckor efter installation är begränsningskabeln övervuxen och syns inte. Att drömma om framtidens självkörande bilar
    12 svar · 9,8k läst
  6. L
    14d

2 Gardena på tomten?

Långpanna: Jag funderar på att byta ut min Stihl mot ännu en Gardena. Jag har redan en smart SILENO 1000m2 (inköpt förra året) som tar den stora ytan. Nu undrar jag vad ni kunniga har för åsikter. Tanken är att köpa en för 750m2. • Kommer den att fungera med den slinga som redan ligger ute för Stihl’en? • Begränsningsslingorna för de två ligger med ca 30 cm mellanrum på ett ställe.
    0 svar · 179 läst
  7. S
    14d

Montera gränskabel själv

SvPa: [citat] Köpte en kantskärare på Jula för 99 kr och gjorde spåren i gräsmattan vickade lite på den i sidled när jag gick framåt med den så gick frugan efter och putta ner kabeln i det lilla "diket" jag åstadkom, tog inte lång stund att lägga ut hela slinga o guidekabeln
    14 svar · 869 läst
    ·
  8. D
    14d

Bosch Indego M+

djac: Funderar på att köpa en Indego M+ 700 men hittar ingen tråd om dessa, någon som har en av dessa modeller och kan bidra med erfarenheter? En detaljfråga samtidigt, hur lång är sladden från nätdel till dockningsstation?
    0 svar · 125 läst
  9. H
    14d

Husqvarna Automover 220 -- laddstation blockerad

Hulter: Har samma problem med min automover från 2011 som jag precis bytt laddplatta på med han hittar inte rätt 1 av 3 gånger utan ställer sig snett och sedan kommer felmeddelandet "laddstation blockerad". Någon som vet vad det skulle kunna vara? Återförsäljaren har provat hos sig och det verkar fungera då men inte i vår trädgård trots att jag installera 2 guidekablar som han ska följa hem.
    3 svar · 1,3k läst
  10. Mikin
    15d

Stiga roboclip 520

Mikin: Jag har ärvt en Stiga 520 robot, men saknar manual. Mina problem: Min trädgård ser ut som ett u, den klipper bra på vänster sida, startar åt samma håll hela tiden. Problem 2, kniven slutar snurra efter ca 24 min sedan börjar den igen efter ytterligare 10-12 minuter? Någon som vet var jag hittar en manual till den här?
    0 svar · 101 läst
  11. C
    15d

Robotgräsklippare genom grindöppning?

Camilla794: Hej. Har köpt en husqvarna Automower 415X och nu är det dags att placera ut begränsningskabeln. Men hur gör jag vid ett grindhål (90 cm)? Våran tomt är delad med staket och grind då vi jag hund. Googlar runt men hittar inget. Hjälp!
    0 svar · 220 läst
  12. H
    15d

Placering automower

Huskomling: Vad kan detta oljud bero på? Haft maskinen 3-4 veckor?
    32 svar · 1,9k läst
    ·
  13. H
    15d

Svag signal i guidekabel, Husqvarna 450x

Harald Blåtumme: Givetvis kan du ha kvar G1 om den är hel. Som sagt, det gäller att vara systematisk som cpalm säger, och inte alltid dessa kontaktlösa kabeltestare funkar trots bra jordspett. Ibland får man gräva upp slingan på mitten av det konstaterat dåliga segmentet, kolla vilket av de två delsegmenten som är ok respektive inte... upprepa tills man hittat ett tillräckligt kort dåligt segment att
    9 svar · 373 läst
    ·
  14. R
    16d

Lyfco e1750

Rm1X: [citat] Tråkigt att du verkar fått nått riktigt dåligt exemplar. Min 1750 är inne på 3:e säsongen och har gått felfritt, så jag hade tydligen tur. Och den är extremt tyst. Hör av dig om du vill sälja den. Kan behöver reservdelar i framtiden...
    19 svar · 4,0k läst
  15. Nötegårdsgubben
    16d

Tillfälligt minska begränsningsområdet

Nötegårdsgubben: Det finns lite olika sätt att göra det här på. Du antyder att du ska dra den nya kabeln över guiden exempelvis, så kan du nog inte göra. Det rimliga är att du gör en ny tillfällig dragning och kopplar in guiden till den. När du sen ska öppna upp igen kopplar du tillbaka den gamla slingan och kopplar ihop guiden med den igen. Räkna med att det går åt 5–6 skarvdon berornde på hur
    4 svar · 316 läst
  16. Nissens
    16d

Robomow rs615u

Nissens: [citat] Vad menar du med riktig klippare? En med rakblad som knivar? Jag har haft min Robomow i 7 år och den fungerar väldigt bra. Service två ggr på 7 år är bra. Och knivarna tål det mesta. Inga rakblad liggande i gräsmattan heller. :)
    17 svar · 742 läst
  17. L
    16d

Stihl RMI 422 PC

Långpanna: Själv använder jag ett sådant här (om än inte detta från jula) sedan ett år. Fungerar utmärkt för min 422:a [bild]
    1 svar · 232 läst
    ·
  18. Zellero
    17d

Meec 1200 blinkar

Zellero: Hej. En av alla mina klippare blinkar bara till i displayen o piper nån gång för att sen startas om. Vad kan det vara? Har provat friskt batteri och ingen skillnad. Har även 2 st som ger felkod 1. Vad kan det vara för fel? Vet ju vad det står för förklaring i bruksanvisningen, mest ifall någon lyckats laga det själv. Det enda jag hittar på ena moderkortet är att en av laddpolerna (de
    0 svar · 169 läst
  19. Zellero
    17d

Reservdelar Clipper 1200, meec 1200, G-force 2000.

Zellero: Halloj. Säljer delar till ovan nämnda klippare. Finns 2 st kompletta klippare, med så gott som allt kvar på. Har även en fungerande Clipper 1200 som kan avyttras. Displayer fungerar, får felkod 1 på dom så moderkortet är nog bajs tyvärr. Finns 3 st fungerande laddstationer, samt 1 st trasig. Återkom vad ni söker så ger jag ett bra pris samt inga problem att skickas! Finns i Vaggeryd
    0 svar · 140 läst
  20. E
    17d

Grouw L1200

eday: [citat] Jag har haft en Grouw L1200 nu i snart ett par år, fungerar nog någorlunda och är väl värt sitt pris (köpte den på senhösten). Har dock en dubbelt för stor tomt med rätt lång gränskabel och tror att ibland återkommande stopp har att göra med saken. Speciellt efter regnväder. Jag borde definitivt ha en modell med guidekabel då gräsmattan är indelad i en stor fram- och
    3 svar · 448 läst
  21. J
    18d

RMI 632 C/PC eller Husqvarna Automower 420/430X?

Jan_G: Jag tolkar det som att du har ca 1000 m2 gräsmatta att klippa. Men vill du bara klippa em/kväll (17-22) så behövs nog en större maskin. Kan du klämma in 3 timmar tidigt på morgonen så funkar det nog. Dock kan den få jobba mer på helgen när inga dagbarn är där och därmed klara sig. Jag skulle nog mäta gräsytan lite mer exakt och ta kontakt med en installatör om vad de
    3 svar · 312 läst
    ·
  22. N
    18d

Robonect Hx

nortish: [citat] Ah så pass. Då så. Hoppas du hittar någonstans att använda den.
    48 svar · 13,0k läst
    ·
  23. Nötegårdsgubben
    18d

Klippa två separate ytor. Kan robot ledas till andra ytan utanför med guidekabel?

Nötegårdsgubben: Jag skulle för övrigt dra ungefär såhär (orange guide) enligt TS sista förslag. Tänk på att roboten går till vänster om guiden sett mot laddstationen. [bild]
    9 svar · 464 läst
    ·
  24. H
    18d

Worx landroid upplyft

HenrikF2: Japp jag får nog se om de har rätt originaldel. Tack!
    21 svar · 6,1k läst
    ·
  25. M
    18d

Lyfco e1200

Mellisen: Hej! Har en liten lyfco 1200 robotklippare som vi inte blir riktigt kloka på. kanske någon här kan komma med tips/hjälp som gör att vi får ordning på klippandet... Problemet är: klipparen går ALLTID ner till samma hörn/område på gräsmattan där den klipper. Det är så klippt där att det inte finns något gräs kvar. Hur vi än försöker så är det dit den åker, och den tar sig
    0 svar · 195 läst
    ·
  26. M
    18d

Kan grannen skaffa robotgräsklippare?

Maskintok: [citat] sällan de lägger upp vilka som har eller inte längre sedan jonsered försvann.. Så nu är det fritt fram för Hva återförsäljare att sälja allt.. :cool:
    49 svar · 20,8k läst
    ·
  27. Telleman
    18d

Worx Landroid blockerad laddplatta.

Telleman: Hej, Tack Henkebygg för dina fina bilder. Har en liknade maskin Worx 790E 2014 som gör lika dant. Går in laddar 30- 40% går ut igen gör detta ca 4 gånger. Har plockat isär vid laddare på maskinen, den vita sladden var lite skadad fixa det. Gjort rent i laddastastionen från lite grå suggor mm. Prova idag ingen gick upp till 50-60% sen börja den göra lika dant igen ut och in. Vad gör
    13 svar · 6,8k läst
    ·
  28. nikasp
    19d

Gardena R40li lämnar ej laddstation

nikasp: Vad hände med detta? Fyra år gammal tråd ser jag men hoppas någon stött på samma problem och har lösning.
    8 svar · 3,4k läst
    ·
  29. P
    19d

Worx Landroid

Pistvakt: Har idag dammat av min 1.0 efter ett fjolår i vila. Detta efter att den för 2 år sedan just börjat svänga höger ca 45gr under förd framåt och sedan backa bakåt i samma spår om och om igen, och ibland snurra mer förvirrat. Det beter sig som ett fyllo som dansar illa... Kan det vara ett hårdvarufel eller mjukvarufel? Jag har haft sen sedan ny men har aldrig bytt någon mjuk- eller
    3 svar · 1,0k läst
  30. M
    19d

stiga 225s

Minken 51: Hur kommer man åt servicemenyer till 225s årsmod. 2017
    0 svar · 174 läst
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.