Byggahus.se

Robotgräsklippare

1. Klodsmajor
    7d

Lyfco E1750

Klodsmajor: [citat] Löste det sig för dig? Jag har samma problem. Jag kan inte ens se i appen vilken programvara klipparen har! Dessutom har min klippare börja pipa när den klipper, vilket gör att den stannar någon minut senare. Brukar göra rent runt knivarna men verkar otroligt att den skulle vara så känslig för lite gräs?! Någon som haft samma problem och hittat en lösning?
    6 svar · 5,6k läst
  2. T
    8d

Snabb fråga om begränsningskabel

Thomas_Blekinge: Förtennade ledare hjälper tyvärr inte mycket,i alla fall inte hos mig. All plast släpper igenom fukt, mer eller mindre. Problem uppstår dock vid småskador. det hade varit bra med en längsvattentätning i ledaren, typ gel eller svällpulver som man ha i kraftkabel men det är ju en kostnadsfråga. Jag anser också det hade varit bättre med enkelledare istaället för mångtrådig som det
    24 svar · 14,2k läst
  3. FredrikR
    8d

Automower 315 "Laddstation blockerad"

FredrikR: Svärmors 315 lider lite av "Laddstation blockerad", ska börja smärgla rent blecken. Laddstationen står inte helt plant utan svagt i uppförsbacke.
    18 svar · 3,2k läst
    ·
  4. S
    8d

Teknisk handbok till Gardena Sileno R160Li (HQ 310/315) + hjälp med referensvärden

samax901: Hej, Mitt tidigare inlägg drunknade i den stora Gardena-tråden så jag provar en egen tråd. Jag tänkte höra om någon som har en Husqvarna Automower 310, 315 eller Gardena R100Li, R130Li, R160Li skulle kunna hjälpa mig med referensvärden. Min klippare hittar inte in till laddstationen (sista halvmetern). För att kunna göra det använder klipparen F-signalen och N-signalen som
    0 svar · 154 läst
    ·
  5. N
    8d

Robotgräsklippare mot mördarsniglar, klipparen eller slingan som skrämmer

nallepu: Kan vara så att mördarsniglar klättrar upp i toppen av grässtrån och på så vis blir halshuggna.
    7 svar · 4,5k läst
  6. Cahlis
    9d

Installation robotgräsklippare Lyfco e1200

Cahlis: Lägg en lös slinga med separat tråd för att utesluta kabelbrott eller dålig kontakt vid någon skarv.
    4 svar · 784 läst
  7. Cahlis
    9d

Stendöd Lyfco E1800

Cahlis: Knappen under har du väl inte missat?
    1 svar · 220 läst
    ·
  8. S
    9d

Gardena Sileno 500 eller 750?

Slaxhman: [citat] Jo, det var så jag tänkte. Sen kom solen, barnen vaknade till liv och verkligheten ramlade över mig dvs att vi konstant har massa grejer på gräsmattan Är det inte bollar, sätts det upp en badmintonnät, spelas kubb eller vad det nu kan vara. Så det blev en batteridriven motorklippare (Makita) istället och jag får återvända till robotspåret om några år.
    4 svar · 713 läst
  9. G
    9d

Automower G1 - Tips, Trix och Felsök

GigAnte: [citat] Nej, det har jag inte koll på. Däremot är det fler som har konstaterat att dåligt batteri gör att klippmotorn inte orkar igång. Exempel det som Batterikungen säljer av kina-märke "Cameron Sino". Gissningsvis dyker spänningen vid last, och klipparen meddelar fel på klippmotorn, eller åker in till laddaren för att direkt åka ut igen och loopar så.
    220 svar · 58,2k läst
    ·
  10. Linus Björk
    9d

Lägga begränsningskabel + guidekabel från "garage" Husqvarna 105

Linus Björk: [citat] Hej. Min robot är också i altanen men ibland slår den i kanterna. Någon som har nått förslag?
    13 svar · 3,9k läst
    ·
  11. V
    9d

Klippa över 2 cm hög rabattkant/kantstål

Videonisse: Har en ny robotgräsklippare och undrar om det kan vara en smart idé att låta den köra över med ytterhjulet över en ca 2 cm hög rabattkant av 3 mm corten? Detta för att slippa kantklippa med trimmer. Det är bark eller 8-12 mm makadam på sidan som bakhjulet kommer köra på. Den har bara ett mittcentrerat framhjul och den skall inte köra över kanten. På bilden nedan är höjden ca 5 cm
    0 svar · 154 läst
    ·
  12. E
    10d

Gardena R50Li. Ingen slingsignal, ingen laddning

etompau: Tips: Kolla lysdioden på laddstationen. Den ska alltid lysa när grejorna är spänningssatta. Om den är släckt kan det vara: * ingen spänning i eluttag * defekt transformator * glapp/avbrott på kabel eller kontakter mellan transformator och laddstation * defekt kretskort i laddstationen Mät upp grejorna med ett enkelt mätinstrument (150-200 kr).
    1 svar · 151 läst
  13. P
    10d

Robomow hittar inte laddstation

Plantjohan: Hej på er allihopa med robomow.ligger och kollar lite på problem som dyker upp på robomow i bland. Ser att det är lite äldre inlägg men tänkte att jag kan dela med mej och tipsa om åtgärder för att lösa problemet med att den missar laddstationen. 2 vanliga fel är att dels kan frontkortet som sitter i nosen på rs kan vara trasigt samt att laddhuvudet kan också vara uf.laddstationens
    8 svar · 3,6k läst
    ·
  14. Cahlis
    10d

Lyfco 1800 - appen vill inte funka

Cahlis: [citat] Hej Xania. Jodå, jag är positiv till klipparen, men lite speciell är den. Nu har hon fått för sig att parkera bredvid sitt garage istället för i det. Löser sig nog. Områdesklippningen betyder bara att man talar om var klipparen ska kliva av begränsningstråden och börja klippa. Vid inställningen får man ju gå bredvid och trycka på en knapp där man vill att den ska börja.
    66 svar · 7,5k läst
    ·
  15. J
    10d

Få loss hjul och 3d skriva nya?

Jockose: Har en Landxcape LX812i som är i grunden en Worx. någon som kan förklara hur man får loss hjulen? sedan vill jag gärna göra nya hjul med mer grepp. Kompisen har en 3d skrivare och kan fixa det men han behöver en fil för hjulen. Någon som har koll på vart man hittar sånt?
    0 svar · 123 läst
  16. S
    11d

Gardena Silent låter jättemycket

sepani: ja, sannolikt en hel skeppning som blivit skadad.
    14 svar · 749 läst
    ·
  17. G
    11d

Robomow RS 630

GreenMoose: [citat] Ah smart, det var bara en om lät så hon får åka med en kniv tills nya motorn kommer. Tack!
    639 svar · 260,3k läst
    ·
  18. Z
    11d

Lägga begränsningskabel i rejält stenig mark?

Zachtionman: [citat] I grusig mark rekommenderar jag kantskärare. Stampa ned och vrid/vicka på en lång sträcka så du får en liten ränna att lägga ned kabeln i. Så det är nog bara att sätta igång! Ett alternativ är ju att lägga på backen och sedan täcka över med jord och så. Betydligt enklare men kostar mer. Med just förläggning av robotkabel kan det dock komma många kloka förslag om du
    2 svar · 151 läst
  19. P
    11d

Automower lämnar inte laddstation av sig självt

pennybridge: [citat] Nej ingen åska här.
    10 svar · 300 läst
  20. E
    11d

Biyta utan guidekabel

etompau: En "biyta" är i HQ-världen ett område dit klipparen manuellt får flyttas och hämtas hem. När klipparen startar från laddstationen kan utfartsvinkel ställas in (se manual), det kan räcka för att få den till att gå ut till höger och sedan leta sig ner i högra delen.
    1 svar · 159 läst
    ·
  21. J
    11d

Ryobi Roboyagi 2021

jokomoko: Halloj, Min gamla trotjänare HQV 230 har nu gjort sitt efter 12 år. Behöver en omfattande genomgång, + byte av laddstation etc och då kommer jag upp i pengar motsvarande helt ny budgetklippare. Jag gillar svenskt och japanskt och undviker kinesiskt om det går (svårt ibland pga prisbild, jag vet). Har någon provat Roboyagi än? Japanskt stort föregag med hyfsad kvalitet i andra produkter
    0 svar · 175 läst
  22. Sotarn88
    11d

Robomow rc306

Sotarn88: [citat] okej på så vis.
    2 svar · 172 läst
  23. K
    11d

Hur dra guidekabel?

kawah: [citat] Ah, det finns sådana inställningar. Tack!
    6 svar · 223 läst
    ·
  24. Joel Lundell
    12d

Tips för kuperad tomt, 1200-1500m2 gräsyta

Joel Lundell: Hej alla, jag har tröttnat på att klippa gräset men har en lite lurig tomt (tror jag) när det kommer till robotgräsklippare så nu ber jag er om lite tips och råd. Jag har försökt läsa på en del senaste veckan men det finns verkligen en djungel av klippare och alternativ. Vår tomt är totalt 2500m2 men jag uppskattar att den yta jag vill klippa är mellan 1200-1500 ungefär och
    0 svar · 223 läst
    ·
  25. Sotarn88
    12d

Robomow rc306

Sotarn88: Bilden säger allt.
    0 svar · 137 läst
    ·
  26. Nötegårdsgubben
    12d

Lägga begränsningskabel

Nötegårdsgubben: Jag tror också på något sådant. Och ja, man får då höja gången eller sänka gräsmattan där klipparen ska över. Svårt att se en annan lösning så länge man inte vill flytta över klipparen manuellt och behandla den lilla delen som en biyta.
    2 svar · 299 läst
    ·
  27. J
    12d

Bosch indego 1200 felkod 101

Jonna Josefsson: Hej . Hoppas någon kan hjälpa mig. Min Bosch indego får felkod 101 hela tiden fast den inte blivit lyft . När det står i laddningstationen blir det också bara felkod 101 . Har testat att ta ut röda nyckeln och dra strömmen flera ggr och låtit den stå men blir samma sak så fort jag startar den igen. Blir galan . Har öppnat upp hjulhusen och städat allt där och försökt fixa . Nu
    0 svar · 129 läst
  28. Redfan
    12d

Worx Landroid 2.0

Redfan: [citat] Löd kabeln om du behöver skarva och sätt krympslang över så kan man vara säker på att slingan är intakt. Minsta skada kan få klipparen att få spelet.
    6,0k svar · 1534,8k läst
    ·
  29. R
    13d

Husqvarna 315 hittar inte guidekabel

RDP: Ja det känns ju fruktansvärt "B", skulle inte förvåna mig om jsut det är vårat problem som vi fortfarande har, Att Guidekabeln inte lirar. Kan man endast köpa dom där i 100 pack eller finns även enstaka att köpa eller i alla fall i midnre pack? EDIT: ser nu att det finns i 10-pack men i olika storlekar, hur vet jag vilken man bör kö på? Har en AM315x EDIT 2: ser att svaren redan
    32 svar · 10,3k läst
    ·
  30. E
    13d

Ohm-mätning i begränsningsslinga

etompau: Resistansen för en kabel är beroende på material, längd och area på kabel. Du kan enkelt räkna fram resistansvärdet på en ledare där du vet längd och area. Är det koppar så blir det R=(0,0175 x l) / area Med 40 m kopparkabel, 1 mm2 area blir det 0,7 ohm, så din mätnings stämmer bra.
    2 svar · 290 läst
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.