Byggahus.se
F
FlisanPhi: Hej igen, bara för att jag lade upp det så hoppade den igång igen. Har bara ingen aning om hur eller varför.
1 svar · 436 läst
Per Klippmark
Per Klippmark: [citat] Hej Jag har haft robot i två år nu. Skaffade en till gården på landet. Fick samma problem. Enkel lösning: skifta polerna på signalkabeln, sätt klipparen på signalkabeln efter laddstationen och starta den. De kommer nu att följa kabeln medurs på utsidan runt hela ytan. Har du gjort fel på någon plats får du lägga om kabeln där. Sen klipper roboten fram till kabeln. Lycka
42 svar · 44,5k läst
·
E
etompau: Det är nog första gången jag hör denna felbeskrivning. Det viktiga här är är om klipparen har den klipptid som är angiven i manualen/tekniska spec. Du skriver att batteritiden går i "kras", hur mycket minskar klipptiden menar du när connectfunktionen är aktiv jämfört med när den är avstängd? Spontant tor jag kortets strömförbrukningen har liten påverkan på klipptiden, det som
2 svar · 492 läst
D
Daveake: [citat] Den är helt grym och kan inte rekommendera den tillräckligt. Den är robust, går i ur och skur och vi har inte haft ett endaste bekymmer med den sen dag 1. Så ja, jag skulle absolut köpa samma maskin igen!
10 svar · 814 läst
·
B
Blindroth: Hej Se bifogad skiss. Jag har begränsningstråd installerad idag enligt skiss. Min tanke är att skapa 2 zoner m h a en off limit gräns typ en ö eller om någon kan föreslå ett annat sätt. Kan det fungera tror ni? Hur stort avstånd skall det vara mellan off limit tråden och begränsningstråden i så fall? Syftet med Zon 2 är att få ”Göran” att fokusera på den zonen under viss
0 svar · 301 läst
·
G
GordonE: Jag [citat] Fick du iordning på detta? Jag har tillverkat en uppsättning av plastkughjulen till dessa Linix motorer nu också om någon behöver det. 🙂
6 svar · 1,4k läst
·
A
A.Barman: Vår går likadant, inget att bry sig om..
5 svar · 639 läst
·
C
cpalm: [citat] Ja, det "hörs" en viss skillnad före och efter, men signalen varierar också kraftigt naturligt längs slingan, där det inte är avbrott. Så det är långtifrån så enkelt man kan tro att pejla in sådana här fel. Det gäller att försöka bedöma om man får en bestående sänkning av signalstyrkan efter en viss punkt på slingan.
23 svar · 5,3k läst
·
E
etompau: 32 grader motsvarar 62% lutning, du lär inte hitta någon budgetmaskin som klarar denna lutning skulle jag säga.
1 svar · 603 läst
H
Husbygge15: [citat] Jag skulle i princip kunna dra kabeln så. Dock är passagen mellan a och b bara 60 cm bred med stenmurar på sidorna. Hur gör man då med begräsningskabeln och guidekabeln? Kan man få roboten att klippa även den passagen eller klipper den inte när den går längs med guidekabeln? Laddstationen får nog stå där jag har ritat in den. Vill gärna få den under altanen. Jag fick tips
6 svar · 2,1k läst
·
C
cpalm: Någon mer än vi som slutat få pushnotiser från Automower Connect (iPhone) vid stopp? Har gått igenom inställningarna men hittar inget fel där... Lite omständigt att behöva gå in i appen hela tiden och kolla om den klipper...
0 svar · 243 läst
P
PerAÖ: Hej! Jag har ärvt en viking imow m 422 p och den har inte uppdaterats på flera år. Den har version 1.20 nu. Granngården verkar ta 1500 kr för att uppdatera. Någon som vet om det är en märkbar förbättring i funktion och driftsäkerhet i senaste programvaran? Den funkar hyfsat nu men får ibland oförklarliga felmeddelanden som t.ex ”Internt fel, kontakta serviceverkstad” men efter
0 svar · 574 läst
S
snygg-åke: Hallå, Jag har en Stihl RMI 632C som felkodar M2031 (Batterifel). Någon här som har varit med om detta?
0 svar · 476 läst
Glädje i hjärtat
Glädje i hjärtat: Svar från Robomow. "...Det låter som att det nåt fel med frontkort. Ni kan mäta på pinnar, gör det medans roboten står i boet. Frisk laddhuvud ska försöra med 33/34 VDC. Då kan man utesluta om det frontkort eller laddhuvud. Annars vi rekomenderar att kolla upp det med service."
1 svar · 518 läst
L
LazBaz: Jag har fått ett nytt meddelande av min autoclip 520 som jag aldrig fått förut . Den stannar på vissa ställen där begränsningskabeln är dragen och i displayen står det ” utfort” ! Någon som vet Vrf den har börjat med det? Om jag startar om den så kör den några vändor men sen uppkommer detta meddelande ngn annanstans!
0 svar · 262 läst
G
Gunnar Johansson69: [citat] Precis så sa de hos ÅF också. Första frågan när jag lämnade in den var om jag gjort installationen själv eller om jag köpt tjänsten från dem. Tittar man i manualen är en av de första OBS-punkterna under installation-kapitlet att extra begränsningskabel i slingan absolut inte får rullas i hop som en spole. Lite längre ner att den inte heller skall korsas. Det positiva är
32 svar · 13,0k läst
·
R
rcjamjam: Hello guys! I'm searching for someone having this box 200z03300a SINUSOIDAL TRASMITTER TRANSMITTER TRASMETITTORE SINUSOIDALE. I need to replace a burned component but as it is burned I cannot read it of course, PLEASE if you have the same box can you take a good picture of this component? (circled in red on the picture) Many thanks
37 svar · 4,5k läst
·
H
hcan: [citat] Hej! Hur gick det för dig med kontakten. Hittade du någon som passade? Skulle själv behöva en nu eftersom den gamla har gått sönder.
648 svar · 305,9k läst
·
R
RoAd: [citat] Om du inte vill ha den under får du ha den över :) In till plätten du vill ha klippt måste den. Men att försiktigt lyfta några plattor, lägga dit kabeln, och sedan lägga tillbaka stenen igen går. Jag känner några stycken som gjort så.
7 svar · 692 läst
·
G
gallsbo: [citat] Ok tack! Jag bor ganska långt från Jula, men jag har ett 80-tal märlor hemma som jag får offra
24 svar · 13,5k läst
·
B
Bond Vagabond: [citat] Varför gör dem den så otroligt ful?
6 svar · 704 läst
T
ThorwaldH: [citat] Funkar! Stänger tråden Tack för all hjälp 👍
12 svar · 984 läst
·
E
etompau: Det ska sitta någon gore-tex-membran i fronten på klipparna, detta för att få till ventilation av innanmätet.
84 svar · 37,0k läst
·
Glädje i hjärtat
Glädje i hjärtat: Har ni fått rätt på era gräsklippare eller fick ni plocka in servicefolk?
2 svar · 565 läst
Automover
Automover: Massor av trådar finns för hur man enklast lägger ner begränsningskabeln men jag hittar ingen om hur man på bästa sätt plockar upp den hel. När jag tidigare testat så har den gått av när jag tagit i och dragit upp den vilket gjort att jag har fått skarva och det är inget man vill göra i onödan. Min kabel är både märlad i ytan och vissa sträckor är nergrävda typ 5 cm. Nu har
0 svar · 362 läst
M
MEBV: [citat] Hej! @Danjut Fick du någon koll på varför. Har precis fått en med samma uppförande. Får starta den manuellt. ..(men då går den aldrig till den bortre klippzonen)
1 svar · 778 läst
·
Christer Back
Christer Back: [citat] Gräsklipparen rullade på gräsmattan men rotorn som ska klippa gräset snurrade aldrig. Men jag skickar in gräsklipparen för lagning så fick jag tillbaka den igen och då fungerar den som den skulle.
4 svar · 2,3k läst
·
D
Dilato: [citat] Ahh, det har aldrig hänt mig att ledningen hoppar upp och blir avklippt. Dock ska jag erkänna att min ledning i nuvarande installation faktiskt blev skadad en gång av en grävmaskinsentreprenör som flyttade på lite tujor som stod i vägen när avloppsbrunnen till kommunalt avlopp skulle installeras och min fru tyckte att vi flyttar dom till tomtgränsen mot vägen istället. Kort
6 svar · 689 läst
P
Paxman: Jag skulle tro att de flesta "smörj" gör att det blir enkelt för de två metallledarna dra upp "spår" som bildar kontakt medan korrosion och smuts är mer svårforcerat, framförallt korrosionen eftersom den har sitt ursprung i själva metallmaterialet.
51 svar · 11,6k läst
·
F
fredrik.johansson: Ingen aning om vad som var fel, men nu fungerar den igen. Den fick stå i skamvrån (dvs urkopplad) en längre stund, men fortsatte att larma samma fel. Jag pysslade om den lite, tog bort lite löst gräs och någon mördarsnigel som tänkte övernatta under den och sen hoppade den igång…
1 svar · 413 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.