Prepping, Survivalism
hsd: [citat] Jahaja, de har väl skruvat upp tillverkningen lite för mycket så pappret tog eld
paralun: [citat] Jo vem vet men man ser ju de tydliga cyklerna i världshistorien. Sen ser man då konfikterna som uppstår i varje cykel. USA brände nog sitt skepp med Trumperan som då mycket väl kan bli en till. Upplagt för BRICS länderna?
Anna_H: [citat] Inget som syns i våra loggar, men vi tar bara med det som ger telefonkö i vår växel.
knipo: [citat] Hemorrojderna lämnar jag okommenterade. Men att sitta på utedass funkar utmärkt även långt under -20°. Det vet jag av erfarenhet. Hemligheten är frigolitsits. Med vanliga sitsar så är det näst intill outhärdligt, eller i varje fall väldigt kallt under lång tid. Med frigolitsits är det riktigt skönt. Det blir varmt direkt. Om det är något problem så är det nog pålen som
Anders_Nilsson: [citat] Det är mycket vanligt att man har järn- och manganfilter på djupborrade brunnar. Även humus och radon förekommer. Men visst, man brukar inte ha rening mot mikroorganismer i svenska brunnar. Men även pumpen och hydroforen drar el men som sagt då får du bort en del föroreningar.
Markarbetaren: [citat] Jag har en sådan här https://duab.se/skog-tradgard/vattenpumpar/manuella-vattenpumpar/kronan-gardspump-kronan-komplett-med-sugkit Sjuk kvalitet, iaf. originalet. Min är från 1930, är enbart för prydnad. Har bara stått dom senaste 30 åren. Barnen brukar få nått ryck ibland och pumpar, vattnet kommer, alldeles brunt av rost och den läcker i foten, men den fungerar, helt otroligt.
tensiden: Man ska inte preppa mer än att man kan förbruka (och förnya) varorna innan de blir för dåliga. Har själv upptäckt viss mat i extraförvaret som både hade passerat bäst före och varit nära. Batterier klarar inte hur lång lagringstid som helst (beror lite på sort men).
richardtenggren: Armox skyddar svenska ambassaden i Washington, men även en hel del militärer, politiker, kungafamiljer osv ;)
lars_stefan_axelsson: [citat] Visst. Jag böjer mig för domaren. ;) Men, det är liiite tuff moderering kan jag tycka. Frågan om hur säkerhetsläget för Sverige ser ut är inte främst ett politiskt ställningstagande, utan fakta på marken. Nåja, tolkning kan färgas av politisk inställning, visst, men det är främst en situation som kan analyseras nyktert. (Vad vi skall göra åt det nyuppkomna
heimlaga: [citat] Enda felet är att den är rysk så reservdelar lär bli svåra att få tag på i västvärlden om några månader. Motorn på 1,7 liter torde annars passa bra för gengasdrift men den är ganska liten i förhållande till bilens vikt så med gengas blir det ganska liten motoreffekt. Det blir som krigstidens lastbilar. Man får plocka växlar i varje uppförsbacke.
maria01: [citat] skrev jag det???
buspojken: Tror de flesta börjar lugna ner sig nu, när de ser att toapapper osv fylls på eftersom. Hoppas folk håller uppe sina förråd när de här blåst över.
Bjober: En rätt intressant länk till test av gammal bensin: https://www.snowrider.se/artiklar/2021/06/04/gammal-bensin/ 3år gammal bensin som stått i ventilerad plastdunk! Alf och Björn som gjort testet kan sina saker och maskinen de kör i bromsbänk är ingen gammal traktor som nöjer sig med fotogen i tanken. Den backar tändning och sköljer med bränsle direkt som knackning uppstår. Då undrar
myrstack: [citat] Billigaste officiella sättet är väl att hitta en begagnad optimus Nova med adapter för montering. Även en Nova kan ju vara rätt dyr dock begagnad men runt tusenlappen borde gå att hitta Med en viss nivå av händighet går det ju annars att konvertera de flesta multibränslebrännarna som har tillräckligt liten diameter men ev måste man modifiera basen en aning för vred, slang
pmd: [citat] Du antydde att bristen på skyddsrum beror på den "explosionsartade" befolkningsökningen. Så är det ju inte. Den primära orsaken till bristen beror på dålig planering av våra handfallna ledare. Problemet är att det inte har byggts skyddsrum sen 2002. Att befolkningen har ökat är inte ett problem (annat än för politiker som inte klarar av att planera). [citat] Varför undrar
civilingenjören: Vid inbördeskrig lär det dyka upp ryska "fredsbevarande" trupper. Officiellt för som skydd mot härjande horder från Mellanöstern och Afrika fast naturligtvis främst för att värna ryska strategiska intressen.
Krokben: Kokekaffe helt klart, man är ute i naturen så finns det inget mysigare än att sitta vid en lägereld på kvällen och låta kannan koka över en öppen eld.
Ippy: Nån som tittat på dränkbara 12V-pumpar för att få upp vatten ur brunnen? Jag har fritidsbatterier och solpaneler jag kan ladda dem med (används till annat normalt). Har en djupborrad brunn, men vattnet börjar alltid typ 2-3 meter ner, som sämst 3.5 meter i somras när det var torrt. Så även en svagare pump (t.o.m. en sugpump borde väl funka ner till ca -10 meter?) borde kunna få upp
imported_Benno: Biltemas livsmedelklassade 10-litersdunkar brukar rekommenderas. Större dunkar är besvärliga att bära. Särskilt om man sedan ska hämta vatten på något av kommunens utlämningsställen vid en långvarigare kris.
Vildparti: [citat] Ah det är väl en lösning om jag hade gett sambo städförbud :)
metalmama: Tror jag har hittat felet, ska tydligen vara ett vanligt misstag att öppna upp ventilen för mycket. Ska testa som de rekommenderar senare idag. Man måste vara lite galen att bo i ett hur utan värme när det ska snöa i 1:a april. Så typiskt.
Prodigys: [citat] Bästa, så kan det gå när man inte korrekturläser.
harry73: hade lite fall och klätterträning med barnen idag [bild] [bild]
Lilllen: Ang att jobba i jordbruk. I min ungdom prövade jag på jordgubbsplockning. Det var inte ett kul jobb. Det var jobbigt att gå böjd/krypa hela tiden. Man fick betalt per liter. Jag räknade ut att jag när jag stressade på lite extra, tjänade som max 37kr/h. Bonusen med jordgubbar i egna munnen räckte inte och jag tröttnade efter tre dagar. De hade vuxna polacker också som plockade. De
Viktorbyggahus: [citat] Intressant för övrigt att elpriserna är så låga nu när gasen är strypt…
Andreas_kalmar: Nä på stranden är nog en dold ficka på handduken ett säkrare kört men hemma så skulle nog en fejkad u56 dosa på lämpligt ställe vara svår att upptäcka