Byggahus.se
V
vonSassen: :( Tack för Dina kommentarer! Det Du tar upp är mycket intressant och det har ju på andra trådar tagits upp säljarnas auktorisation mm. Problemen blir nog som störst när det är säljare, fabrikanter, monterörer och byggare från olika företag OAVSETT om man har full eller delad entreprenad. Men klart är att det nog vore enklare om jag/alla hade endast en motpart. Men jag gör som
2 svar · 1,0k läst
I
Idalind: AC, har du ett bra tips på webbhotell? Och så har jag en till fråga. Jag skulle vilja ha en egen .se-adress och har nu anmält mig hos nic.se som sköter det hela. Vilket är bästa sätt att koppla en hemsida till domännamnet? Hur går jag till väga?
5 svar · 663 läst
L
Lill: Jodå det var i stockholm...tack för tipset Jureit det verkar va nåt ;)..
26 svar · 2,0k läst
KarlXII
KarlXII: [citat] Du har missuppfattat saken. Det är inte datorn som krånglar, det är bilen. Men här fick jag hjälp: http://hejbilist.nu
13 svar · 827 läst
A
annawb: Haha var det mitt sista kloka inlägg som gav min extra stjärna!!?? Hehehe....
21 svar · 1,4k läst
B
BoByggarn: Det är ett suveränt sätt att få ideer och inspiration. Speciellt bra när man vill bort ifrån de svenska standardplanlösningarna 1A och 1B. Hittar du ditt drömhus och/eller planlösning här kan du gå med den till en arkitekt här hemma och be denne hjälpa till
1 svar · 635 läst
C
cattis: Japp 8)
0 svar · 1,1k läst
C
0 svar · 1,1k läst
U
Ulrika: Vår tomt är 1607 kvm, lagom såklart tycker vi :) Men den har en lång infart som "tar bort" 100-150 kvm skulle jag tro(s.k skafttomt) Infarten gör att tomten kommer lite "bakom" (mer privat hoppas vi)granntomterna, dessutom är det en hörntomt med skogen bakom... är heller inget trädgårdsfreak men man vill ju ha grannarna på behörigt avstånd ;D
21 svar · 7,5k läst
C
Craxen: Just nu så håller vi på att kollar igenom tidningar o klipper o har oss på lösningar som vi gillar. Sen så är man ju stamkund på hus expo o springer där för att kolla på div lösningar. När vi går till arkitekten sen så kommer dom få en plast kasse med bilder på lösningar o sedan jobba sig vidare därifrån. Vi får väl se hur glada dom blir över det *skrattar* men en sak är
7 svar · 3,8k läst
J
Jonas_O: Karl XII vill bara skriva att du hade rätt. Det finns inget som heter slutbesiktning längre. Vad det gäller kommunen behöver man endast följa gängse byggnormer och besiktningen kan göras på ett helt oinrett hus. Det som sedan gäller för att flytta byggkreditiv till lån har att göra med banken och deras värderingsman. Tack för hjälpen :)
13 svar · 2,4k läst
J
JanW: Hu, en sådan rysare Svärd! Jag har varit med om att beställa kök i tre omgångar de senaste åren (endast ett för det egna boendet dock, vi är inte perversa ;D). Det har varit frågan om tre olika av de stora köksleverantörerna på marknaden, en dansk, en finsk och en svensk. Avgörande för hur mycket strul som förekommit under själva upphandlingen och leveransen tycks vara omvänt
13 svar · 3,3k läst
B
BoByggarn: Det här är nog någonting vi får leva med (om vi inte alla gemensamt revolterar!) Mark börjar bli bristvara runt våra största städer, den betingar ett stort värde, och naturligtvis vill markägaren få största möjliga intäkt. Infrastrukturkostnaderna (gator, el, va, daghem, service osv) när man planerar nya områden är höga. Ju fler du kan splitta dessa kostnader på "desto
5 svar · 522 läst
P
Pillan: Skulle gissa att man resonerade som så att om lägenheten någon gång skulle behöva handikappanpassas krävs det "bara" en trapphiss eller liknande för att lägenheten ska bli bebolig. Har man köket ytterligare en våning upp skulle det krävas fler åtgärder, ex ytterligare en hiss. Har jobbat med dessa frågor och så skulle jag tänkt. Det mesta går i pengarnas tecken, som vanligt...
12 svar · 1,7k läst
L
Lill: Kung Karls Hotell. Dock endast ett (dubbel?)rum...men vilket rum..eller svit... (ursäkta Kalla men den fick du bjuda på också så här inför helgen :-[)
12 svar · 3,1k läst
C
C: Ni skulle bara veta! ;) *haha*
8 svar · 803 läst
Y
ymca: Beslut från kommunen att de inte vill utnyttja sin förköpsrätt behövs inte i vissa fall. Exempelvis där kommunen har avsagts sig rätten för ett helt område. Då jag köpte min tomt kunde inskrivningsmyndigheten se att kommunen hade avsagts sig den rätten. Det bästa är att ringa inskrivningsmyndigheten och fråga.
11 svar · 1,4k läst
X
xrister: japp, det kommer jag att göra. 8)
10 svar · 606 läst
W
wcc423v: Har du sat in den eller är du intresserad att köpa den?!
1 svar · 1,8k läst
Sweli
Sweli: Det jag har funderat att göra (har halkat ner från trappan ett antal gånger, med flera blåmärken till följd) är att lägga en smal matta på trappan som man fäster i stegen. Jag kommer ihåg att vi hade det i vårt hus när jag var liten. Ektrappa med mörkröd matta som fästes med mässingstång vid varje sättsteg. Elegant och säkert ;) Från den trappa har vi aldrig ramlat. Däremot
11 svar · 1,9k läst
J
jeer: Vi är intresserade av att köpa ett hus utanför Göteborg, men till fastigheten finns kopplat ett antal servitut (ex last kraftledning, last ledning, last väg). Vem kan hjälpa oss att svara på frågan vad dessa servitut innebär för fastighetsägaren? Vi har varit i kontakt med kommunen som hänvisade oss till lantmäteriet som endast gav oss uppgift om vilka servitut som fanns registrerade
0 svar · 1,1k läst
E
EstSeRus_Igor: Din svensktalande hand i Balticum. Underleveran törs kontakter. Kvalitets och logistik övervakning. Start av agentur i Balticum. cicexron@hot.ee I.P'tit box 267 10503 Tallinn Estland
0 svar · 1,7k läst
D
David: Det blir den lång-långa vägen via Danmark. Sambon vägrar sätta sin fot på en färja. :-/ Tack för tipset AC. Får se hur långt vi orkar åka... mvh David
34 svar · 14,6k läst
Sweli
Sweli: I nästa hus blir det en trappa typ "Borta med vinden" Jätte stort mitt i huset ;D ;D Tomten var för liten för att göra det nu, det blev L trappa :-/
3 svar · 3,3k läst
M
MC: Om man upptäcker fel på nybygget (kanske redan innan slutbesiktningen) och påtalar dessa för byggaren, kan man då kräva att man får en kompensation i form av pengar, istället för att byggaren gör om arbetet? ... eller kan byggaren alltid säga att han fixar till detta -- då med risk att man får vänta längre på inflytt...? Och omvänt -- byggaren föreslår att man får
0 svar · 2,7k läst
Sweli
Sweli: Det bästa vore om ni kunde få en prislista från säljaren med vad varje sak kostar i o m att t ex en dubbeldörr kostar mera än enkeldörr. De är också en prisskilnad mellan fönster och dörrar, typ av dörr, etc. Vi har fått prislistan från hustillverkaren och det var lätt för oss att räkna fram vad priset blev, istället för att behöva ringa varje gång vi ville ha en ändring.
1 svar · 1,7k läst
Sweli
Sweli: [citat] Tack för erbjudande ::) Jag tror att det är best att samla krafterna tills det är dags att sätta igång själva ;D ;D ;D
7 svar · 1,0k läst
A
Annas: Vill utfärda en liten varning. Om man tar vite på 1% av kan man om man har otur endast bli ersatt med 1% av den kostnad som försenad del i bygget - d.v.s. om VVS killen slarvar och detta gör att resten av bygget blir lidande får man ersättning med 1% av vad VVS killens jobb kostar. (1% av 10 000:- täcker knappast hyra för de dagar/veckor som man tvingas bo någon annan stans) Om man skall
6 svar · 2,1k läst
M
Midas: Inte riktigt dem då, men magdansöserna och divanen lät ju inte helt fel ;)
11 svar · 746 läst
C
cattis: Ja det hade ju inte varit fel... Problemet försvann när jag raderade alla meddelandena vilket tog ett bra tag...
6 svar · 464 läst
A
Annas: Ekke, Håller med tidigare "talare" - hoppas du mår bättre och att du och din familj kommer att ha möjlighet att njuta av erat nya hus med hälsan i behåll. Otäckt låter det i alla fall... Vänligen, Anna
13 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.