Möbelsnickeri
Jante: [citat] Och kanske en lite snutt planka eller regel bakom bara för att ha mer material att dra skruvarna i? Eller kanske dubbel plywood där sakerna sitter för att fördela krafterna lite :rolleyes: //Jante
geschwint: Kolla in dessa på Rockler. De i trä är riktigt fina. Har själv skaffat två par till ett förestående bordsprojekt. Dom har antingen sådana som man drar från varje håll, eller så har de ett par som kallas equalizer slides där det räcker att dra från en sida så åker bordet ut på båda sidor. Helt i trä förutom mekaniken i grovhuggen metall, men dom går lätt iafa.
egge: Tack för tipset, kan komma väl till pass flera gånger. Den här gången slutad det dock med att det blir skivor från IKEAs Vika-serie med lådhurtsar från samma serie i skarvarna, typ. Blir både billigare och mer förvaring och minimalt med arbete :-)
fredrik.an: Väldigt fint och välgjort! Tummen upp :)
woda: Tackar för länken..fina trappor till ett klart vettigt pris...det ska kollas upp närmre . THANKS!! :)
Ernst_: Jag har en gammal sekretär i furu. (Se bild till vänster) Och vill göra den lika snygg som den mörkare till höger. Någon som har något knep? (Bilderna är lånade från andra ägare. Min sekretär är väldigt den till vänster )
mattiasp: Det är mycket vanligt att afrikanskt hantverk i "ebenholz" i själva verket är något annat hårt trä, t.ex. camelthorne, som gnidits in med skokräm. I så fall går det ganska enkelt att limma med vanligt vitlim, eftersom skokrämen inte tränger in speciellt djupt.
geschwint: Faktum är att vissa kexningar är svåra eller nära omöjliga att göra med fräs och det gäller främst då man skall foga till ett t-stycke, dvs kexa mitt på en skiva. Visst, det går med pinnfräs men tar tid att rigga samt är läge för förbrukande av felmarginaler. Har både kex och domino och dom kompletterar varandra tycker jag. Både kex och domino kan fräsa båda delarna utan att
BjörnBygg: Om jag inte missminner mig så det däremot mkt värmetåligt. Det används tex för att binda ihop lindningarna i elmotorer.
thomasx: Tack för dom. När jag väl får lite tid över att genomföra detta projekt, har nog pojkarna vuxit ikapp den cykeln ;)
thomasx: [citat] Hejsan ' Nej, jag har inte lagt upp någon specifik tråd. Men, nu är golvet lagt, nåtat, slipat och oljat. Jag kanske ska ta en bild till och lägga upp. Dock saknas fortfarandegolvlister m.m. detaljer. Länk till youtube-videon finns längre ner i tråden i ett av mina tidigare inlägg.
pär h: I det här fallet blir det inte så speciellt stadigare med hel ram än att limma som ritningen ovan. Men det blir lite hålbarare mycket beror på hur bra ytorna blir i fogen vid bearbetningen. Om man inte har tillgång till att göra väldigt bra fogar får inte vara större fel än 1-2 tiondel mm på alla vinklar vid limningen annars får du en försvagad konstruktion och det beror på att du
Memnok: Hoj! Håller på och ska tillverka en karm till ett källarfönster som ska återmonteras. Dessvärre har jag bara fönstret och inte karmen kvar, så jag har inget att tjuvkika på. Undrar därför om någon har ett bra förslag på vilken fog man ska använda i sammanfogningen av karmdelarna. Räcker det med tapp och öpen slits i hörnen? Karmen har inga krusiduller så profil/kontraprofil
larsbj: [citat] Tycker absolut att det är en möbelsnickerifråga det var en av dom första saker man fick lära sig som möbelsnickare/träbåtsbyggare. Försänkt skruv (TFS alt TFX) är det som lämpar sig bäst i ditt fall borra och försänk ordentligt så är det inga problem med att det spricker och flisar. Du kan även använda Kullerförsänkt (TKFS altTKFX) skruv om skruvarna blir synliga. Med
Lawrence: Ha ha, det tänkte jag inte på, verkar vettigt. Ska bara övertyga hustrun ;)
MalinB: Hej Vi byggde skåp/garderober med pärlspont och för att minska risken för att dörrarna skulle slå sig satte vi pärlsponten på mdf-skivor. Det blev super, men då man limmar sponten på mdf:en får man akta sig för att använda för mycket lim eftersom det kan göra att det slår sig ändå. //Malin
nanowire: Välj inte den enkla vägen då den troligen ger ett sämre resultat. Prova att, som flera skrivit, såga bort det mesta (lämna ett par mm) och sedan putsa bort resten till linjerna med stämjärn.
pär h: Kex kanske blir bra för trots allt så är det en väldigt liten hylla. Hålbarhets Mässigt så tror jag att pluggar ger starkare fog. Pär H
Champ: Tack för svaret hur man kan gå tillväga för att lasera en byrå. Det är bara att ta fram slipmaskinen och ta bort all gamal lack och börja om att måla. M:V:H_ RS
verktygsgurun: Limträ blir äl snyggast till gamla fönster. Har gjort ett sådant högskåp en gång i tiden. Renskarapade fönster och vitlaserad limfogskiva. Hade det i badrummet i fyra år utan problem. Nu är skåpet sålt till en inredninngsbutik. Men dina ideer fungerar.
superjohan71: Har ni några bra tips på vettiga 8mm sinkfräsar med lite längre skärlängd? Ofta ger dom upp vid 12,7 mm och jag vill fräsa genomgående i kraftigare material än så och att ta det i två svängar är inget praktiskt alternativ. Har sett några hos Toolbox men då landar vi runt en femhundring styck. HSS skulle gå bra.
pjkw: Jag håller på att bygga en friggebod som ska fungera som sommarstuga och sitter nu och funderar på hur jag ska lösa sovalkoven. Bifogar en bild på hur utrymmet ser ut, det är ca 205cm brett, 180cm djupt, takhöjden 230-240cm på ett ungefär och fönstret börjar på ca 160cm's höjd. Klart är att det ska vara dubbelsäng 160x200cm med fotänden mot vänstra väggen. Nu är frågan hur man
Mats Bengtsson: [citat] Om du gör det som tappar kan det känslomässigt kännas pålitligare än Domino, men med ett bra lim är det inte stabilare än Domino. Det finns stolar limmade med tappar i "omöjligt tunna böjda ramfästen". De är limmade med epoxy, så det är vad jag skulle satsat på, och struntat i skruv. Viktigt är att de två tapparna som går in i den vertikala ramen (kortsida och lågsida)