Miljö & Hälsa
b8q: Ser ut som kokonger till Humlemott, ett rätt ofarligt flygfä. Bara att skrapa av dem.
Tegelväggen: I princip, ju mer man ventilerar en källare på sommaren desto fuktigare blir den. Den varma uteluften som innehåller fukt kyls ner i källaren och den relativa fuktigheten går upp (alt. kondenserar på någon kall yta). Sen vet jag inte vad problemet skulle vara att köra en avfuktare konstant förutom kostnaden (ca 0,6kW*24*1SEK=14SEK/dygnx30=430SEK/månadx12=5200SEK/år).
Liteavvarje: Troligtvis vattenläcka vid takfot ( behöver inte vara det , vatten rinner långt ) som ev . gått ned i väggen på första fotot , annars så är nog en omläggning av hela taket i stort behov , vet inget om sort på taket inga foton eller utsago
BirgitS: [citat] Antagligen tillräckligt för att täcka upp säljarens ansvar och ni skulle ha reagerat och frågat eller undersökt vidare. Sen är det ju inte all blåbetong som innehåller radon. Om värdet 40 är uppmätt på korrekt sätt (bra placering, inga öppna fönster) och betyder 40 Bq/m3 så är det långt under gränsvärdet som är 200 Bq/m3, men ni bör ju göra en långtidsmätning
jimmies86: Svar från konsumenternas: Din fråga: - Hej. Gällande åldersavdrag skriver ni följande: "Om vattenskadan beror på att en vattenledning under tryck (ej avloppsledning) gått sönder är huvudregeln dock att bostadsrättsföreningen, genom fastighetsförsäkringen, ska betala dina åldersavdrag. " Detta är fallet för oss. När gäller och när gäller inte huvudregeln och var hittar vi denna
Tjoa: [citat] Nej det ska det inte. Ftx sätter man i hus som har radon från byggnadsmaterialet tex blåbetong. Det man gör med luften i huset är att man då späder ut radongasen så att koncentrationen sjunker. Man kan aldrig suga ut eller trycka tillbaks radon. Ville bara förtydliga så inte folk får för sig att sätta sina hus i övertryck....
weza: Ser ut precis som baksidan på en av våra linoleummattor som jag skickade in prov på. Även utseendet i övrigt liknar vår matta. Den innehöll inte asbest utan det trådiga hårliknande är en annan typ av fibrer. Ser ut ungefär som håret på en kokosnöt. Har även andra lika gamla (40-50 tal) linoleummattor med samma baksida men även med röd juteväv som inte heller innehåller asbest.
mangeroffe: [citat] Vad bra, tänkte 'farlig' för huset då vi har träbjälklag, inte farlig för gemene man. Inte så sugen på att ha snyltgäster som knaprar balkar i hushållet, då ser jag hellre läskig ut. :devilish:
Jonatan79: Be någon annan flytta på den och ta en rök under tiden....
Liteavvarje: Ut med allt som ser påverkat ut , sedan kan du ha armaflex isolering på röret från under i jord och upp vattenmätare om det finns , den är difftät
hempularen: Det brukar ju inte vara den typen av störande ljud tre år i rad, byggen som kommit en bit brukar inte väsnas så mycket. Men om kommunen inte vill undersöka så tror jag att du kan prata med länstyrelsen, vet dock inte vilken avdelning osv. Men de skall bedriva tillsyn gentemot kommunen. Om du gör en anmälan (skriftligen) till kommunen så är de skyldiga att ta ett beslut, som kan
sunqan: Om du får vatten på golvet när du spolat i kranen, känns det som att det är avloppet eller bottenventilen som läcker. Skulle rören läcka skulle det inte sluta bara för att du stänger kranen...
Fransissan: [citat] Nu hittade jag en information som skulle kunna vara sista pusselbiten. Hittar en logik i mina frågor genom att läsa denna insändare från en radonsanerare. Se här: I Stockholm är enligt min bedömning 90% dock från Öland, Grönhögen, lågstrålande blåbetong. Dom hade ju ett fartyg som körde ut blåbetong till Mälardalen, kanske enklare än att frakta med tåg från inre delen
bagster: Åkte o hyrde en grovdammsugare på cramo med lång slang för att få bort det värsta från byggområdet. Resten avtorkat nu iaf. Hur är det egentligen med själva radonet. Har hört lite olika: 1 det spelar ingen roll om radonet är i väggen eller om det blir lite dammrester bakom lider etc. Du har ju ändå det i huset. 2 borra absolut inte i blåbetongväggar. För övrigt så blir det
Clim8: Hej! Just nu undersöker vi i ett projektarbete för Luleå tekniska universitet kring källsortering vanor kring källsorteringslösningar i svenska hem för att underlätta processen. Svara gärna på nedanstående enkät som tar 1-3 minuter: https://goo.gl/mn2sCT Mvh, Clim8
MultiMan: Mitt hus och lada har vankant på många ställen där det inte syns. Ofta har det varit insekter och ätit under barken innan träet kom till sågen. Antagligen inte lika snabb hantering på 1920-talet som idag. Jag kan fortfarande köpa virke billigare (ibland t o m gratis) med vankant hos de lokala sågarna (vilket jag gjort rätt många gånger för att spara pengar).
Liteavvarje: Ta en bit och gå till en golvläggarfirma , dom ser direkt vad det är
Liteavvarje: [citat] Aj Aj bara ta dit sanerare , snabbast möjligt , dom äter upp huset för dig , hoppas att det inte är någon fukt som kommer in i väggen , perfekt miljö för dom , har du otur så kommer det att rivas en del , för att komma åt boet ,
OskarJ: Nästa vecka ska vi nog kunna ge oss på pannrummet för att se hur "bra" det kan gå att få det. Det finns inga planer på att någon ska bo eller ens vistas där inne några längre tider men då det är ganska stort så skulle det vara bra att kunna förvara saker där inne, men då helst utan att de drar åt sig oljelukt från rummet (golvet) Såhär ser det ut i dagsläget. Ska börja med
Jarlingar: Har en plastmatta blivit luktsmittad så går det inte få dom luktfri igen. Renoverade bla en inrökt tvåa. Rev allt inkl tapeter in på bara betongen. Slet ut köket och badrummet också, men lukten satt kvar ända tills mattorna åkte ut. Har även prövat med professionell ozonrening, men det går inte in i mattan. Dom måste bort helt enkelt.
Anselius: Okej, då kör jag lite ättika för att stilla sinnet sen lägger jag i oorganisk trossbottenskiva och isolering så jag får golv nån gång:p Tack för era svar!(y)
Rignin: Hönshus har jag läst om, hur man fångar i bur, dränker och eldar upp.
simpa81: Har inte så många bilder, inga detaljbilder direkt. Men fäste skena i golv och tak, sen i med plåtreglarna. Jag körde 45mm reglar en bit från väggarna, passade på att räta upp dem på en gång då de var rätt sneda. Då jag körde 45mm blev det rätt svajigt, så jag fick fästa plåtvinklar mitt på regeln mot väggen, gjorde susen!
Bakken: Kan även tillägga att stockarna inte mjuknat, utan de känns solida trots den vita beläggningen.
hul: Finns fuktmätare som inte är förstörande som man enkelt kan se om de är förhöjda fukt halter i ett rum. Används nästan alltid när man mäter fukthalter i ett badrum där man inte vill förstöra tätskikt. Mätarna fungerar så att man tar ett referensvärde på ett ett material som man vet fukthalten och med hjälp av de så kan man se fuktvärdet i väggen.
harry73: Ja det är eternit, men för att vara säker kan du skicka det till ett labb Ja asbestfibrerna sprider sig. Det mesta dock tillsammans med regnvatten eller snön, så jag tror inte att du får märkbar förhöjda värden i huset. Det du såg i hängrännan kan också vara växtfibrer som blåste dit eller som fåglar samlar för att bygga bo. Själv tror jag att dit tak var mossbeväxt och att