Miljö & Hälsa
Asbesträdd: Luddet ser ut som något organiskt material, det är högre risk att det finns asbest i lindingen runt om och i böjarna.
Asbesträdd: Den till vänster ser ut som gammal stenull, färgen på stenull varierar ibland.
Staffans2000: Lämna tillbaka avfuktaren eftersom du uppenbarligen inte har något som helst behov av den!!!
Staffans2000: Lugn. Det är papperstapet och Tretex. Tretex är ett mjukt skrivmaterial som användes föra gipsskivan. Helt ofarligt.
: Enligt Isopal har ett Shingeltak en livslängd idag på ca 30-40 år. Så det är möjligt att ditt tak har passerat bäst före datumet och det faktiskt läcker in.
Limmpan: [citat] Har gjort det, Anticimex skickade hit en annan kille imorrse han kände lukten men hänvisa oss att bara kolla upp ventilationen, de är bra ventilationssystem kopplat i huset. Men får väl beställa en besiktning av de också då för att utesluta de:(
Villa1949: Jag tillhör också dom som tycker att en källare bör vara källare. Dvs användas som garage, verkstad, pannrum el liknande. Hade jag behövt fler sovrum hade jag hellre byggt ut ovan mark (el köpt ett större hus från början). Jag anser risken för stor att man aldrig får tillräckligt trevligt klimat för sovrum i källare.
Noiden: [citat] Tänkte göra det också iofs... Men för att snabba på processen att få bort partiklarna tänkte jag även ha en sådan rejäl luftrenare.
pilen: Jag byggde ett förråd/pumphus till mitt förra hus. Då jag skulle förvara motorcykel, cyklar och annat bra att ha i detta förråd/pumphus valde jag att inte ha någon ventilation utan satte in en avfuktare istället. Ventilationen sköttes via dörren vid in och utpassage. Det behövdes inte mer ventilation då det användes som förråd dvs in/ut för att hämta/lämna cyklar och grejjer.
cpalm: [citat] Det är nog inte så mycket mattan i sig som vissa limmer som bryts ner och börjar avge dålig lukt.
hscn: Omöjligt att säga säkert utifrån bild, men kan inte uteslutas att själva mattan har ett asbestlager om den är gjord före 1976. Bra bilder hur asbestlagret ser ut finns på följande länk https://www.flickr.com/photos/asbestos_pix/4947293530/
useless: Eternit är inte gjort av något giftigt material som frigörs spontant och letar sig in i kroppen. En skiva lutad mot väggen är lika farlig som en sten.
pacman42: På min tomt så skulle pumphuset läggas utom synhåll, borrhålet är dock mitt på gräsmattan, suck! Har byggt en liten blomlåda som går lätt att lyfta bort över det dock.
MangeKl: Jo, det förstås. Ska dränera om lite längs den aktuella väggen m.m Men räcker det med att tvätta/skrapa bort det vita?
Åsa Lund: Vi har en Woods av mindre modell i ett rum på Torpet. Jättebra eftersom den gör jobbet och även återstartar efter strömavbrott.
DejvidK: Ja, men blir lite orolig att det kanske ska finnas kvar fukt när jag såg de små gynnarna. Men det finns väl fortfarande lite "mat" kvar.
Ernfrid: [citat] Jag åker nog på något liknande, i elrummet låg det på över 7000. Så jag funderar på på att göra en kombination.
tommib: Det är ju typ omöjligt att svara på denna fråga. Det kan lika gärna varit en helt vanlig blå lysdiod, de lyser väldigt skarpt. Vad menar du med uv-stråle? Det är obegripligt eftersom uv är osynligt. Om det var så kan burken varit precis vad som helst, t.ex. en högtalare eller något annat. Lite hjälp kan man få om man vet om burken stod helt för sig själv i ett för övrigt tomt
quilding: I mitt förra hus hade jag en Östberg IRE125 och därmed 125 mm ventil. Jag överdimensionerade lite ifall jag skulle behöva fler sugpunkter, vilket aldrig behövdes. Nu blev det endast en sugpunkt på 100 mm så det kan hända att det hade räckt med en mindre fläkt också.
KnockOnWood: Kackerlacka? http://gettio.com/blog/kitchen-remodeling-safety-tips-you-need-to-know/
tommib: Ugh.... Försöker du nu igen med dessa dumheter? Jag fick läsa tillbaka lite men det hjälper inte eftersom du inte kommit med några belägg för det du påstår. Du hänvisar till studier, en med 100% signifikant resultat (vilket inte är ett sätt som resultat rapporteras på i riktiga studier), men inga länkar förutom till en foliehattsblogg. Om det nu är så att faktiskt finns en studie
Stefan1972: Du har gjort det du kan och det får anses räcka. Man måste liksom dra en gräns nånstans och det går inte att sanera bort det till 100% Helt säker blir man aldrig men det lilla som ev finns kvar kommer sannolikt inte att påverka någon eller något.
EPG: Jag skaffade en huv för bara typ någon månad sen för jag hoppades att det skulle bli bättre men det verkar det ju inte bli. Det är självdrag i huset fast det är lite ombyggt nu sen jag bytte till nya treglasfönster. Nu kommer luften in via en ventil genom väggen och via ett spirorör i källaren istället.
Jessikaa: [citat] Vi har enskilt avlopp. Jag kan ingenstans på röret som går ut från avloppet och ut genom krypgrunden se någon ventil..? Eller kan ventilen sitta någon annanstans (var)?
Husqvarna220Ac: Vår gröna tunna bakom garaget är väl märkt med ”Asbest”, släng! Eller...du tror det är asbest? Var inte så länge sen varje bromsbelägg och tak hade detta..
witten: Asbestfibrer går bara att urskilja mot andra fibrer med ett polariserande mikroskop.
jac: Den på bilden ser ju inte alls ut som en mjölbagge om man jämför med bilderna så det är det inte. Tror inte heller att det är något skadedjur.
martin43: När det är så lite är det bara att låta torka. Om det sedan ser fult ut kan man ju välja vad om vill göra nåt åt det men fastigheten bryr sig inte. Det går att hälla ut 2,5dl vatten var som helst i ett hus och det enda som kommer hända är missfärgning/det ser fult ut, nån trälist sväller osv. Bild?