Byggahus.se
Fotografen
Fotografen: "Humlemott" var det visst: https://www.byggahus.se/forum/threads/moegel.354921/
119 svar · 21,5k läst
·
K
kortis: [citat] fast ofta så har man granna att ta hänsyn till där oxå
96 svar · 11,4k läst
·
B
byggaeko: Helt rätt, jag kallar det snigelgrafiti...Försök torrborsta bort det, eller torka med fuktig trasa, men då fastnar det väl lätt fnas i träet.
2 svar · 1,2k läst
·
Needas
Needas: Ut med allt trä ifrån källaren och spruta bensaltensid över ytorna. Organismen kommer att fortsätta att äta tills det bara är lite pulver kvar av träet.
2 svar · 1,7k läst
·
E
Eve59: [citat] Har du någon aning om vad för slags insekt det kan vara?
2 svar · 2,6k läst
·
E
erik5678: [citat] Trevligt (y) Är inte lika bekymrad över en mindre mängd PCB. Tycker asbest är mer otäckt då de små fibrerna så lätt sprids i luften vid rivning och även kan hänga kvar en lång tid. Sedan vet inte jag så mycket om PCB egentligen. [citat] Vet att man har använt asbest i både färg och tätningsmassa, men det behöver ju inte finnas just här bara för det. Vet inte hur mycket
3 svar · 2,2k läst
·
J
JSten: Yes, tack för svaren, verkar onekligen som att det är någon version av hoppstjärtar som tydligen kan förvirra in sig i hus utan anledning. Tyvärr är det så att sedan jag skrev för en vecka sedan har det blivit mycket värre och vi har dem nästan överallt på bottenvåningen... Så nästa projekt blir väl att täta ordentligt bakom dörrfoder, kanske får bli en separat bygghus tråd
3 svar · 9,1k läst
·
B
brfbo: [citat] TACK!!!! För att du delger alla här rätt sätt att åtgärda! Det som gäller i dag ang fukt mögelskada är:utred orsaken till skadan, Riv allt skadat material, Torka ut,Sanera,Åtgärda grundorsaken till skadan, Bygg upp igen,analys av materialprover och vilket mögel det är kan vara bra att veta för att kunna åtgärda på bästa sätt. detta enl bla Boverket,
16 svar · 4,7k läst
·
G
Gshock: Ocab fick ta den
5 svar · 3,1k läst
·
S
Stefan1972: Nån påväxt är det säkert men det är inget att oroa sig över så länge det inte växer okontrollerat. Helt 100% rätt klimat i en grund får man aldrig och lite får man nog acceptera ibland. Håll koll bara så det stannar vid det där. Då håller naturen det där i schack alldeles själv.
2 svar · 1,2k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Pensla den med fotogen.
3 svar · 2,5k läst
S
Stefan1972: Värt att tänka på är ju att det är mätbara halter med asbest i vanlig luft också..............för att inte tala om allt annat man silar i lungorna dagligen.
2 svar · 4,2k läst
·
S
s0ckan: Tack för all input och tack för välkomnandet till forumet. Jag följde era råd och började med att tvätta med såpa även med ättika som jag blandade ut med vatten och fick bort det mesta. Mycket satt dock kvar i färgen så jag tog en färgskrapa och tog bort färgen även för att försäkra mig om att det inte hade satt sig i spånskivan, vilket det inte hade gjort som tur är. Jag
6 svar · 3,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Och det är mögel och inte bara vanlig smuts? Jag hade inte gjort ngt åt det. Bara satt ny plast och kört på enl plan. Men för att svara på frågan. Ja, klart att det går att byta ett skikt.
1 svar · 845 läst
·
tommib
tommib: Precis så.
5 svar · 2,9k läst
F
Filip.filleh: [citat] Tack för svar! Jag har hittat ett mindre hål från sidan på utsidan där balkongen sitter på utsidan. Så det är möjligt att det kan komma in vatten där om som du säger att det regnar mycket med hård vind från olyckligt håll. Så det får bli att sätta en plåt över de. Men väggen är torr iaf så jag smäller på gipset så fort plåten är på plats.
4 svar · 1,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Gnagare är som vi alla - oportunister. Finns det en enkel väg tar de naturligtvis den. Finns det en svår väg måste det vara ngt som lockar/motiverar dem väldigt mkt för att de ska leka bävrar. Vad söker råttor efter? Mat Boplats Värme De har också utmärkt väderkorn. Så minsta viff av mat, sopor, värme attraherar dem. Kort och gott är de precis som vi. De vill ha en torr, lugn och
1 svar · 654 läst
Oldboy
Oldboy: [citat] Det är naturligtvis omöjligt att veta exakt vad fukten kommer från, men generellt gäller att om allt organiskt mtrl tas bort och källaren används som källare så är det inga problem. Så är alla äldre hus med källare byggda, utan dränering, och markfukt som tar sig genom betongen och ventileras bort inomhus. Sedan kan det vara större fuktbelastning och då blir det oftast
2 svar · 1,4k läst
Oldboy
Oldboy: Gissar att problemet är att det inte finns ngn fuktspärr under väggen, (mellan golv och vägg)? Det gör att fukt sugs upp i väggen. Om du vill slippa röta och mögel så är det bara att riva och göra om, på rätt sätt. Om det går på ngt sätt att lyfta väggen lite så att det går att få in syllpapp så är det såklart enklast.
1 svar · 1,1k läst
·
S
Sidiz: Sedan hade det ju varit ganska kul om man dammsugit upp asbest i en vanlig dammsugare som inte har hepafilter 13 som tar partiklar i storlek 0.14-0.16 micrometer som då bara skickar runt det istället :p
6 svar · 3,4k läst
·
L
Lägganbygg: Hej, Jag har läst endel inlägg från andra personer som verkar ha ungefär samma problem. När vi går in i våran bostad så luktar det en unken, frän och framförallt kryddig doft. Jag håller på att gå sönder och blir helt galen, men min sambo känner inte samma panik. Vi har inlett en utvärdering och haft en besiktningsman som kunde bekräfta doften. Vi har en själv-ventilerande
0 svar · 1,1k läst
E
erikssonjorgen: Tror du kan vara lugn. Gips på väggen är helt opåverkad. Troligen limrester på golvspånet. Tycker mig till och med se att det runnit (se bild). /J
3 svar · 2,2k läst
·
A
andfra: Plockade bort ett gammalt getingbo och plötsligt blev jag stucken av något som ramlade ner på golvet och kröp omkring, det var åtminstone 2 till antal, 1 - 2 cm och det gjorde rejält ont. Hann inte kolla närmare, fick panik o släppte allt. Det mesta talar väl för en geting men tyckte inte att det såg ut som det. Dessutom bosätter dom sig inte i gamla bon och det var det inget
0 svar · 809 läst
E
Exkroken: [citat] Det kan ligga en hund begraven här! (där)
22 svar · 17,5k läst
·
D
Daniel 109: En illa bevarad hemlighet. Det är ju hur lätt som helst att mäta upp signalen.
2 svar · 1,1k läst
B
Blueblue: [citat] Har kollat på Radonova och för korttidsmätning med två dosor som jag vill göra tar dom 1595:-. Radonmätning.se tar 640:- för två dosor. Fast samtidigt vill man ju inte bli blåst...
2 svar · 1,6k läst
M
MollyGucciKasper: [citat] Var var detta någonstans. Jag ringde nu om en gammal telestolpe som står på tomten och inte nvänds. Det kostar 8000 kr att ta bort om inte Skanova gör det. Och då måste det vara fler som tas bort i hela området. Det finns olika som äger stolparna och verkligen luddig/bortförklarande information från Skanova. Superdåligt faktiskt. De skulle gå i konkurs om de enskilt åker ut
7 svar · 10,8k läst
·
C
cpalm: Var glad att de bara klipper gräset. Utanför mitt fönster kör de lövblåsare, varje dag. Gärna kl 05:00. Av någon anledning (verkar gälla i allmänhet) verkar alltid tomgången vara felinställd på lövblåsare så att den konstant måste varvas också. Eller så är det bara en grej de kör med :thinking: Nä, jäkla otyg det där.
4 svar · 2,8k läst
P
Peppe84: Kusinen hade samma och det visade sig att det var tretexskivorna ”stavning” som gav ifrån sig den lukten. Rev ut och satte gips så var doften borta.
17 svar · 35,6k läst
H
Hochiha: [citat] Det är tyvärr svårt att fastställa om allmänheten drabbats eftersom man saknar grupp att jämföra de med. Samtidig förekomst av asbestfibrer och lung- eller lungsäckscancer är inte heller konklusivt eftersom man inte vet om de är orsakande. Man ska ha i minnet att asbest var ett enormt vanligt material. Jag vill minnas att innan asbest fasades ut var det fler yrkesmässigt
16 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.