Lösvirke & Timmerhus
Mikael_L: [citat] Nej. Lejer du professionella snickare som ska bygga ett 100kvm hus så bör dom få det vädertätt på max 300-400 arbetstimmar, annat vore skandal. Sen behöver dom ytterligare ca 700 timmar på att få det klart så att elektrikern, plattsättaren och målaren kan slutföra. Smågrova tidsuppskattningar. Men här runt mig har jag sett 2-3 snickare föra upp 150-200kvm lösvirkeshus
Pumba: [citat] Men detta var väl precis vad jag sa? Kan du skickra själv så blir lösvirke billigare?
SverreK: Hejsan Håller på just nu och bygger lösvirkeshus 180kvm plus 60 kvm varmt loft. Planeringsstart augusti 2011. Byggstart mars 2012. Inflyttning planeras till dec 2012. Jag tog in offerter från flera hustillverkare innan jag drog igång och de hamnade c:a 10-15% över min kalkyl. Jag kollade dock aldrig med Smålandsvillan eller Älvsbyhus som kanske kunnat bygga samma boyta till och med
bandy76: Vi beställde ett s.k. tätt hus utåt, grundpaket med kantelement cellplast, armering och golvvärme. stomme, isolering, osb gips värmepanna Nibe 750 frånluftsvärme takpannor lösull material till inneväggar och takgips fönster, ytterdörrar och innedörrar Inga golv lr kök och wc-inredning Har säkert missat nåt, men när jag har lite mer tid så kan jag skicka över lite mer exakt info
Jav: Tumregel för längd brukar vara att minst 2/3 ska gå in i underliggaren. Med andra ord, minst 3ggr längre spik än ämnets tjocklek. I inomhusmiljö kan man pruta lite, med tunna ämnen ska man kanske gå upp till 4ggr tjockleken eller mer.
mexitegel: Inte kabeln, slangen ;). Rekomenderat är 1-1,5 meter mellan slangarna och 1 meter djupt. Enklast är om ni kan få tag i en kabelplog till traktorgrävaren då blir det minst skador och går mycket fortare.Men detta förutsätter att det inte är för mycket stora stenar på tomten. Men du skrev tidigare att ni hade stall, om ni äger markerna runt omkring så lägg slangen ute på åkern
Jav: Hej [citat] Roligt att du frågar. Min KA verkade nämligen också lite tveksam till impregnerad syll, därför dubbel kollade jag att det var ok för ett tag sedan. Jag har tittat mycket på "träguiden" och annan hjälpsam "trä-byggar-lobby". Har även försökt komma åt lite husAMA i den mån det har gått. På detta rekommenderar isoleringstillverkarna att man inte använder organiskt
Maxadolf: Jag har renoverat vårt timmerhus från slutet på 1800-talet. Den ursprungliga tätningen med lin har hållt otroligt bra. Håller tätt och fungerar lika bra nu som för över hundra år sedan.
Pagno: Känner mig lugnare när jag läste att ni renoverat tidigare, det är allt för många spruckna förhållanden pga överoptimism.... Varför inte låna upp ytterligare några kronor som täcker lönebortfallet och kör på med huset på heltid ett tag? Har ni inga barn än så kvittar det om man roar sig hela nätterna med huset istället! :)
sannatielman: Har ingen checklista, bara ett par tips (som jag själv hade önskat att jag hade fått): 1. Sätt ångspärr i fönstersmygarna innan du sätter i fönstren. 2. Sätt inte ångspärren direkt dikt an mot inre väggskivor - ha hellre en 45 mm spalt med isolering mellan ångspärr och skivor. Det blir inte lika många genomföringar i ångspärren för kontakter då. Och så en liten
andersmc: Jag har väl gjort ungefär så, med den skillnaden att jag gjorde plattan och stommen samma år. Det du planerat för år två är det minsta jobbet, det handlar om ett par veckor. Men det beror lite på vad man menar med vädertätt. Det finns mycket man kan fortsätta med efter att det är vädertätt. Måla, plåtarbeten, trappor, uteplatser, trådgård etc.
Fruppe: Hej, Vi har precis byggt ett hus i Sigtuna Kommun och där hade vi "endast" planritning samt fasadritning att gå efter, inga konstruktions ritningar. Det kommunen krävde för bygglovet var dessa + situationsplan,ytterväggen i genomskärning. Jag skulle försöka att spara in på den kostnaden för k ritningar om det går. /Fredde
Sparkz: Jag har samma problem med låg höjd, och satte 45*45 mellan reglarna. Bara skruvat i ändträt, och det verkar hålla. Utom i gaveln, där jackade jag ur. (Altanen byggd i vinkel på huset, så jag har bara en gavel) Det blir nån takstolsliknande konstruktion där sen, just nu är det stämpat med en regel. 145*45 på 4m spännvidd är väl för klent enligt alla tabeller, men det klarar en
MischaH: [citat] Det var de 16 gamla kyrksocknarna som "automatiskt" blev kommuner en gång i tiden. Ihopslagning är på de flesta politikers agendor, så snart blir det nog så; färre kommuner. Egentligen skulle ju hela Åland, nu med ca 28 tusen invånare, kunna bli ett självstyre med direkt demokrati, tycker jag nog själv - vem som helst kan ju rösta på vad som helst när som helst på internet
MMR: [citat] Ja man skall ju ha något att göra på jobbet också... ;)
andersmc: [citat] Jag har byggt ett hus med den tekniken. Fast jag använde spikbleck, det var inte "sammanfogat med vackra traditionella fogar, tappningar och laxningar, ihopdragna och dymlade med ekdymligar". Tekniken har sina fördelar. Framför allt att det gick att resa stommen på två man. Annars hade vi nog fått ha kran för att få upp takstolarna. Men annars kändes det inte om det var särskilt
Picke: Vi ritade ett helt eget hus som vi skickade till villavarm och två andra hustillverkare. Det var nästan otäckt hur lika deras offerter var ekonomiskt. Det skilde bara ett par tusen kronor för ett 1,5 plans hus med vidbyggt dubbelgarage. Så det var annat som fick styra. Villavarm gick bort mest pga att man inte kunde ha bredare fönster än 110cm och att de bara erbjöd spånskiva som ytskikt
Manberg: 1: Ingen fara värd namnet så länge timret inte är ruttet, och även om det är lite skadat i ytveden så är det inga problem. Om det är gran kan det vara lite kinkigt eftersom den kan se fin ut på utsidan, men vara ihålig i mitten. Det du gör är ju att bara återföra stockarna till deras ursprungsplats, den skadan som är, den är redan gjord. DÄREMOT så kan det mycket väl få
Modig: Att fastigheten säljs med friskrivning är helt naturligt med tanke på att det är ett dödsbo - skulle du upptäcka ett dolt fel om t.ex. två år så skulle du helt enkelt inte ha någon att rikta dina krav emot. Seriöst och bra att mäklaren genast upplyser om det. Nu var det säkert för mycket jobb med det här stället för dig ändå, känner du "åh nej" redan på visningen så blir
andersmc: [citat] Hur menar du nu? Bygga själv är ju det roligaste man kan göra. I alla fall med kläderna på.
simon_isacsson: här hittar du nog allt du behöver veta. Principlösningar med mera: http://www.traguiden.se/TGtemplates/GeneralPage.aspx?id=202
Oneminde: @ Locke; Jo det är nog sant, dock så förefaller det att vara logiskt med en sådan byråkrati i Sverige att virke ska redovisas med mera. Men får helt enkelt glatt överleva med att sådant inte är fallet. Blir ju enklare så jag klagar inte - och att använda byggingenjör eller kontrollant är viktigt. Tack för samtliga svar.
Rebeckaf: Tack för input. Ska inte "välja" panelen själv, rent fysiskt. Annars hade det ju varit lättare. Hittade en tabell som sa att man vanligen använder kvalitet IV-VI för ytterpanel så då borde ju BC duga.
saturnus: [citat] Riktigt, men de flesta hustillverkare har sina standard takstolar, och med måtten ca 8 meter. Vill man ändra på detta, till 11 meter, då blir också takstolen högre/kraftigare kanske något att tänka på om man väljer hus i vinkel, valmat tak bl a, och naturligtvis fördyrar det husbygget.
saturnus: [citat] Tack Fruppe, har ingen koll på timmar, men jag är uppe i 4 år nu, men det är ju en del jobb med tomten också, som blivi utfylld, för att få det någorlunda plant här. Är dessutom några år över pensionsåldern, men OK, detta är något jag sysslat med till yrket. Garaget [bild]
elmont: Kanske bättre att sluta med plasten en cm innanför väggplasten så att man inte "tvingar" ev fukt under golvet ut i väggen utan in i rummet där man kan ventilera bort ev. fukt, i övrigt håller jag med mycke_nu
AstaS: Ibland kan det vara angrepp från innan det att golvet lades på plats. Skulle det vara ett undergolv var man inte så noga.