Köpa & Sälja hus
timmelstad: Vi gör ganska precis detta just nu och hade liknande funderingar som dig innan vi gick till banken :D Vi har en bostadsrätt (nyligen ombildad) som vi bor i för tillfället. I kalkylen för husbygget gör man en uppskattning om vilka pengar man kommer få in från försäljningen av bostadsrätten, sen om man har något ytterligare sparat kapital att lägga till (sånt gillar banken...), sen
LAN: Tack för allas synpunkter! Vi kommer att lämna protokollet till mäklaren. Vi vill givetvis inte ha en dålig relation med säljaren. I detta fall var det mäklaren som gav konstiga motkrav, vilket störde oss lite. Vid en konfrontation mellan mig o mäklaren så nekade hon att det var ett krav för prisnedsättningen. Men med lite distans till det så kan man skita i mäklaren, det är
rallypacker: Att försöka ta del av protokollet kan du ju alltid göra men tror inte det är så lätt. Besiktningen har ju skett i uppdrag av köparen och det är ett avtal mellan honom och besiktningsmannen. Man får oftast inte ge ut ett protokoll hur som helst, visa upp går säkert bra men att ge bort det är nog en annan sak. Iallafall har det varit så mina två besiktningar. Men däremot så är det
Odjuret: Om ni nu har köpt ett hus till överpris, varför skall ni sälja det direkt för? Gillade ni inte huset? hur vet ni att det är ett överpris? Edit: Bästa svar gällande skatten får ni av skattemyndigheten.
Nyfniken: Normalt träffas man väl på köparens bank? Det är ju så att säga där pengarna finns :P
Nanny Fine: En del här verkar ha lite vääl höga krav på vad ni förväntar er att säljaren ska känna till.
ordain: [citat] Jo, för att få betala den lägre skatten vid försäljning av bostadsrätt, så krävs att det är en privatbostad, vilket innebär att man själv eller närstående ska ha använt den till permanent- eller fritidsboende. Om inte klassas bostadsrätten som en näringsbostadsrätt (en näringsfastighet kan det ju aldrig bli, det är ju ingen fastighet), och du skattar på 90% av
letw83: Vi var och tittade på huset idag, och har bestämt oss för att inte ge oss in i budgivningen alls. Det visade sig att "behov av dränering" betydde att den gamla delen av källaren var FULL i mögel så behovet av dränering var så att säga rätt akut. Ovanpå att man måste sanera och dränera så var det trägolv/tak rakt upp till nästa våning ovanpå den gamla källardelen och golvet i
andli: Men det kräver att ingen har barn från tidigare förhållande, det går inte att testamentera bort deras laglott. Alltså kan de kräva 25% av huset när deras förälder dör, detta trodde jag vi hade löst med orubbat bo/ fri förfoganderätt testamente men som nämns ovan är det kanske endast för gifta. De skulle fortfarande få arvet, men inte förrän den andra dör också.
-MH-: Det är aldrig fel att ta utdrag ur fastuighetsregistretpå fastigheten man köper.
jan_martinsson: Vi använde Mattias kling på besiktia.se för överlåtelsebesiktning och är nöjda. Det känndes noggrant och han är väldigt mån om att köparna ska förstå vad felen egentligen innebär. Även min pappa som är snickare och från början tyckte att det var onödigt att någon mer än han själv skulle kontrollera huset tyckte det var intressant.
-MH-: Om du hade vetat om detta innan du la budet, vad hade du bjudit då? Eller hade du låtit bli? Bjud det samma nu, eller låt bli. Det är hur mycket sådana här grejer betyder FÖR DIG som är relevant, inget annat.
Beape: [citat] Humulus, i en ideal värld finns inga gissningar. I den bittra verkligheten tvingas vi göra kvalificerade gissningar varje dag. Om TS hade affären i sin hand skulle hon självklart göra en långtidsmätning under vinterhalvåret under gynnsamma villkor. Hon kanske inte är så lyckligt lottad? Att basera beslutet endast på en korttidsmätning under den varma perioden är i sig en
på landet: Vare sig besiktningsmannen är kompetent eller inte så genomför man köpet av fastigheten är det 99% omöjligt att få rätt i tvist iom hur jordabalken ser ut. Att köpa besiktat hus är samma sak som att köpa något på blocket, eftersom det endast är en okulär besiktning. Allt som är innanför "ytskiktet" är ju inte för bedömning av besiktningsmannen...vi lärde oss den hårda vägen
Dudeish: [citat] Helt rätt, man fastnar i moment-22 och det slutar då men en stämning för att få ut något. Som du säger så skulle försäkringen vara köparens försäkring och inte säljarens, lättare att hantera iaf. Men slutar då väl ändå med att man stämmer säljaren eftersom FB nekar alla krav ändå.
NyCatharina: Enligt juristen blir man inte av med de tre hyresgästerna. Vi kommer inte att köpa fastigheten.
Batte_: Var inne hos banken tidigare och det var inga problem att låna 100%. Dock hade vi tur, bara för två veckor sen kom finansinspektionen med hårdare krav om 15% kontantinsats tydligen. Vårt lånelöfte var äldre:D Hoppas äffären går i lås nu barad^_^b
Staffans2000: [citat] Kan inte annat än att hålla med. Mina varningsklockor skulle ringa på samma vis som om jag var spekulant på en begagnad bil med nytvättad motor. Men frugan skulle sagt: o vilken fin färg! Staffan
sasssyy: Köpet är avslutat och huset är även borta från Hemnet och mäklarens hemsida..varför vet vi inte men ....tja.. man anar ju. Vi håller koll på kronofogdens Auktionstorg och tror att vi nog ser huset där inom kort
Deven: [citat] Vad mäklaren säger ska man aldrig lita på, de är bara ute efter att bli av med objeketet så snabbt som möjligt och ett till ett så bra pris som möjligt. Efter vad du skriver så tycker jag att besiktningen visar att skicket på taket var klart sämre än vad som förespeglades så om det är möjligt hade jag gjort som du skriver dvs antingen fått ner priset rejält pga skicket
hempularen: Det låter som ni redan gjort en del renovering, det är nog framförallt det ni gjort som ev. skulle kunna innehålla fel. Fel som en köpare ev. rätt eller fel tycker är dolda fel. Det ni har renoverat har köparen anledning att tro är korrekt gjort. Skulle då något vara fel där så kanske eventuellt köparen har ett case för dolt fel.
Lolle: Nej det är inte kategoriskt så att du kan räkna med att försäkringen gäller i fem år. Jag har skrivit det tidigare och citerar mig själv igen "Men har du en säljare som ändå flyttar utomlands så kan det för en gångs skull vara en fördel med dolt fel försäkring. Kolla bara att du får rikta krav direkt mot försäkringsbolaget (detta kollar du MED försäkringsbolaget, inte med
Jan-Å: Efter att ha byggt om och ut ett 1800-talshus en gång kan jag nog säga att det är enklare och förmodligen billigare att riva och bygga nytt. Fördelen med att bygga om och ut är att man får ett helt eget hus som ingen annan har. Och det faktum att man har en timmerstomme att utgå ifrån skapar spännande prång och vinklar i det nya huset. Men det tar längre tid än att riva och bygga
cust3000: lite mer bakgrundsinfo önskas av TS......