Byggahus.se
O
Odjuret: säljaren håller nog med mig om att felet är åtgärdat :p Men Hemmakatten har nog rätt.... Men jag tror nog samtidigt att Hemmakatten håller med mig om det inte är något lätt ärende....:)
5 svar · 2,5k läst
13th Marine
13th Marine: Jag fick problem på ett annat håll, jag tog över min bostadsrätt den 29e, då hade mäklaren skrivit in att jag skulle betala de två dagarnas avgift på köpeskillingen, problemet är att mitt lån inte var specat till mer än exakt köpeskillingen. Som tur var gick det att ändra på plats och jag och säljaren (som inte brydde sig) kom överrens vid sidan om.
31 svar · 6,3k läst
O
Odjuret: Tja... allt beror på summan.... Det är inte alls säkert att man har så mycket pengar som krävs... Risken finns. Det är viktigt att ha i åtanke.... vid en process... Man vet inte... på 6år kan man hinna bränna en hel del pengar....
28 svar · 3,9k läst
·
J
Jugend: Småsummor men brukar inte skatten regleras också?. Det är ganska sent på året så räkna med ett par tusenlappar för det. Mitt tips är att genomföra besiktning före du skriver något som helst kontrakt. De flesta mäklare brukar gå med på det. När det gäller besiktning så är det mest för att få en oberoende aktör som kommenterar. Den besiktningen blir så bra som man själv gör
3 svar · 5,3k läst
M
-MH-: [citat] När är "förr" som småhus alltid hade torpargrund?
42 svar · 38,4k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Tja, är det steget så stort egentligen? Att buda utan att ha för avsikt, eller ens möjlighet, att köpa är inte vad en rationell agent skulle göra. Så "fusk" det kan det definitivt vara. Och ja, jag tycker det är lite underligt att många verkar vara så många som reflexmässigt sätter sig emot en diskussion om hur reglering skulle kunna se ut, när vi pratar om vad som redan är en av
111 svar · 25,2k läst
Lolle
Lolle: I slutändan är det föremål för tolkning som all annan juridisk text. Allmänt lovprisande eller förhandlande är en sak. Men i ett bulvanfall så anser jag det som ett medvetet vilseledande som faller under bedrägeri. Notera att det i ett skadeståndsärende inte krävs att svarande dömts för brottet utan domstolen tar hänsyn själv till om det anses att den vilseledande handlingen kan
18 svar · 4,0k läst
C
cryso: japp men det går alldeles för snabbt att snygga till huset. trodde att det skulle ta ett år att få det hemtrevligt men tycker redan att det är helt underbart och det har bara gått en månad
14 svar · 4,0k läst
·
peternicklas
peternicklas: Kan ju vara så att de har lagt ner tomma rör som förberedelse för fiber. Detta arbete får husägren ändå utföra då operatören inte gräver på nnans mark. Detta kan ju göras när man ändå gräver för t.ex. bergvärme.
8 svar · 3,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hallå igen Vildmärren! Förhoppningsvis har du fått veta vad du behöver om den juridiska sidan av kontraktsbrott. Jag, och säkert många med mig, är mycket nyfiken/nyfikna på hur tomtaffären utvecklar sig. Du kan väl hålla oss underrättade med lite lägesrapporter :)
26 svar · 8,0k läst
M
-MH-: Kanske fel tråd, men i alla fall. http://www.gp.se/ekonomi/1.1092672-bunkrar-i-vantan-pa-kollaps Cornucopia spår kris "runt 2014". Lite lagom långt fram sådär.
141 svar · 44,2k läst
C
cecar33: [citat] Men var det inte meningen att mamman skulle ge bort huset? Vad händer om mamman avlider behöver nödvändigtvis inte bero på ålder, om hon fortfarande står som ägare. Och det där med att dryga ut pensionen med bostadstillägg hur skulle det fungera för hon kan inte både äga och inte äga man måste välja vilket utesluter vissa möjligheter.
7 svar · 8,6k läst
N
noone70: Hur gick det?
65 svar · 15,9k läst
F
freddev: [citat] Har regnat hela dagen och även mot fönstret idag och inga tecken på att det läcker in :) fan vad awesome.. Känns så tråkigt att byta fönstrena när är i såpass gott skick.. inte direkt man tjänar igen energibesparingen ^^ Spceillt när jag har bergvärme=)
33 svar · 6,3k läst
magda136
magda136: Aha, såg inte det när jag kollade från mobilen... Sent from my mobiltelefon using Byggahus.
13 svar · 2,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Man behöver inte hälla ut olja. Jag ringde kommunen och sade att bilen som legat i diket några veckor troligen läckte miljöfarliga vätskor. Den var väck nästa dag.
17 svar · 8,6k läst
R
Ranger: [citat] Njae, mäklaren har annars skött sig väldigt bra och det verkar som det är fler fastighetsförmedlingar som har samma formulering i sina köpekontrakt så det kan jag nog knappast anklaga denna mäklaren för. Denna mäklare tillhör också en av sveriges största fastighetsförmedlingar så jag tror denna avtalsparagraf är vanligare än man tror. Det verkar vara en standardparagraf.
30 svar · 5,7k läst
C
cecar33: [citat] Javisst låt säga 4 % på 2-3 miljoner är en sak, men att dra ut på affären för att kanske få in 100 000 till det är inte det dom lever på utan snabba avslut.
8 svar · 7,2k läst
K
KentJohansson: Antagligen är de utformade som alla försäkringar och ytterst så skyddar de försäkringsbolaget mest av alla.. :confused:
16 svar · 3,6k läst
anders07
anders07: Vi köpte nyligen ett hus byggt -77 med platta på mark. Det har dränerande grus under plattan men klassas ändå som riskkonstruktion då isoleringen ligger ovanpå plattan. Man kände på lukten att det var fuktproblem när man steg in. Vi hade ingen budgivning utan fick köpa för utgångspris. Vi tog sedan dit en besiktningsman som konstaterade fukt i träbjälkar och isolering under golvet.
1 svar · 5,2k läst
L
LinneaochJohan: Jupp, taket har vi räknat med att byta från om några år!! Dock sa han också att takpannorna var i så pass bra skick att dom troligen kan återanvändas! Och att bara läkten och pappen behöver bytas, men sen får man ju bestämma det den dagen isf ;) Att taket buktade på några ställen hade inget att göra med den bärande väggen. Förhoppninsvis kanske man kan göra någon smart
6 svar · 6,0k läst
B
bryggan12: ha ha skulle idag önska att jag inte är binden till avtalet..
15 svar · 3,6k läst
F
fn76: Pratade med en mellanchef. Även hon försöker släta över det hela. Föga förvånande... De tycker tydligen det är helt ok att marknadsföra en sak och göra en annan utan att sedan ta ansvar. Mäklaren som lovade "Den där stora annonsen i tidningen, inte sen sådan liten som andra mäklares..." är när den nu missats inte alls viktig. Varför marknadsföra den så mycket då? Jo, för att
39 svar · 11,2k läst
Z
zazza: Aha, det kan jag förstå. Du får nog tillräckligt att stå i bebisen. Lycka till med bebisen! Mina föräldrar bor kvar i Stodene, på samma gata som huset du tittade på. Jag flyttade hemifrån för ca 3 år sedan men är hem ibland när jag är ledig. Vi flyttade dit 92 till huset mina föräldrar och syster bor i.
17 svar · 6,4k läst
·
K
kajj: [citat] Du har nog rätt, drar en rapport till mod så får dom ta bort länkarna :)
11 svar · 1,8k läst
J
Jugend: [citat] Nej, jag skall verkligen betona att man inte sitter med någon sanning. Det som jag verkligen tror på är att du skall ha kapital över om du köper ett hus. Köper du äldre hus som jag alltid gjort så måste man räkna med olika problem. Jag måste bara fråga om det här med sättningsskadan. Var det verkligen en ny sättningsskada som de missat som förvärrades under tiden? Det är
58 svar · 8,6k läst
I
isaman: Hejsan! Jag håller på att göra en granskande undersökning för Södertörnshögskola. Det handlar om när det brister lite mellan lagarna vid husköp. Jag eftersöker husköpare som ovetandes köpt ett hus där det saknats bygglov, även fast mäklaren / säljaren hävdat att det finns. Sedan söker jag också mäklare som sålt hus där det senare visat sig att säljaren inte varit
0 svar · 2,0k läst
NetNut
NetNut: Häva köpet blir nog svårt då det är svårt att komma ifrån sin undersökningsplikt. Om du störs av att de spelar hög musik inne på restaurangen kan du däremot lämna in klagomål till styrelsen i föreningen. Du skall kunna gå och lägga dig vid 22 tiden utan att störas av någon som spelar kväll efter kväll oavsett om det är en granne eller hyresgästen under (restaurangen).
5 svar · 4,8k läst
gefleborg
gefleborg: Tack för alla svar. /Peter
8 svar · 1,6k läst
P
PappasHammare: Då denna tråd väcktes så vore det intressant och höra hur det gick
17 svar · 9,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.