Isolering
Johan Enander: Tack. Jag har bara ca 60 m2, kanske blir ett högre pris då.
lat: Här kan man räkna på isolering, ta dock besparingen med en nypa salt, det ligger ju i ISOVER's intresse att visa stor besparing.... http://win.levandehus.nu/sparberaknare/
Per-Erik: Åsikter om denna tråd gör här https://www.byggahus.se/forum/threads/kort-om-isolerings-traden-alla-asikter-hitat.72017/ Kort om Isolering Det finns 3 olika sorters samlingsnamn för olika isoleringstyper Mineralull (Stenull, Glasull) Finns som Skivor, mattor & lösull Skillnaden mellan Stenull (grå till färgen) & Glasull (gul till färgen), är i stort sett att Stenull tål högre
jonaserik: Du bör nog se till att det är ca 5 cm luft bakom och håll i sockeln, samt springa upptill så det kan lufta ut från bakom skåpen.
surris: Ingen plast och använd hygroskopisk isolering.
Guldspaden: Hejsan! Ska ljudisolera facken (3-4 m långa) mellan bjälkarna med c/c-mått 60 cm mellan nyinredd källare och våningen ovan. Målet är maximal ljudisolering på 10 cm. Inte mycket att spela på, men syftet är att källaren inte ska kännas klaustrofobisk (ca 1,92 m från klinkergolv till botten av takbjälkarna). Dessutom finns kopparrörstammar för värme och tappvatten monterade längst
jonaserik: Normalt att få ditt en blindbotten är att spika på en läkt jäms med underkant bjälklaget och lägga skivor emellan. Asvabord är bra ca 10 mm tjock och innehåller tjära. Ruttnar inte, men var försiktig oavsett vad som används, dom bär inte och lätt att trampa igen med kanske stor skada på ben/rygg och framför allt i grenen när fallet blir.
surris: Det behöver du inte oroa dig för. Det finns linisolering, träfiberisolering och cellulosaisolering.
Järnlung: Tack så mycket för alla svar! Då återanvänder jag allt som ser friskt ut.
Lex T: Jag hade använt mig utav glas eller stenull och sedan ångapärr (närmst innerväggen) Tänk på att inte punktera ångspärren. Men det kommer nog att hända, så lika bra att använda glas eller stenull då det inte kommer förlora sin struktur ifall det blir vått. Kom ihåg att tejpa eventuella punkteringar med rätt tejp.
Purre: Ångbroms och cellulosa/träfiberisolering om du inte vill ha plast.
ErikErik22: Hej! Jag är mitt i ett renoveringsprojekt av entrén och har nyligen tagit bort gamla sjöstensplattor. Under dessa upptäckte jag isolering ovanpå betongplattan. Planen är nu att ersätta sjöstensplattorna med grus. Eftersom det inte känns rätt att lägga grus direkt på isoleringen – det skulle kännas som att gå på en studsmatta – har jag tagit bort den. Men det här väcker en
imported_Benno: [citat] De hade gjort någon undersökning i Danmark, där borsaltbehandlad isolering är vanlig, hur mycket som hamnade i bostaden. Det var tydligen väldigt lite.
Pickadollen: [citat] Jag tänker såga upp rektanglar (mellan reglarna), trycka in isolering och sedan på med dubbelgips utanpå. Det blir inte perfekt, men man slipper riva allt och förhoppningsvis försvinner resonansen!
Fredrik Jacobsson: Hur hade ni gjort i mitt fall? Tegelhus från 1939 med fjärrvärme och vattenburen värme/radiatorer under alla fönster på alla våningsplan. Vi kommer sätta in ett FTX-aggregat på vinden med frånluft från badrum på ovanvåning, kök på entréplan och tvättstuga i källaren. Tilluft i alla sovrum på ovanvåning, vardagsrum på entréplan samt i gillestugan i källaren. Huset har
Uluru2: [citat] Jag skulle välja någon annan än Isolerab. Har själv anlitat dem, trodde dom var seriösa efter allt bra som går att läsa om dem på Reco, men jag känner mig lurad. Dom gjorde inte jobbet enligt avtalet, kompletterade men misslyckades, nyttjade icke utbildad personal och följde inte beskrivningar enligt sin certifiering. Upplever nu, precis som Hosjö/Falun mer fukt på vinden än
Marta C: Hej, Har ett stall på gården som jag vill isolera för att kunna använda som boyta. det är viktigt att takhöjden påverkas så lite som möjligt så jag kommer inte kunna regla upp och isolera som "vanligt" (hur nu det är) utan jag måste hitta någon smartare lösning. det jag hittat på nätet är att man kan lägga Wedi-skivor direkt mot betongen i följande ordning: 1. Fix 2. wediskivor
CCG22: [citat] Värmekamera låter som ett alternativ. Inga andra väggar är kalla. Det är gediget byggt men nåt konstigt är det... [/QUOTE]
neo11: Jag skulle kört på snickarens rekommendation med minst 70mm fasad skiva.
_boriz: [citat] Tack såmycket för snabbt svar. Då kör vi med isolering. :)
Isakare: Som sagt Träulit. Det bästa du kan ha i en gammal källare, spån av trä impregnerad med cement, andas och klarar av fukt.
Luugen: Hej, Rivit en vägg i hallen. Nedre delen består av källarens mur. Övre delen vanlig trävägg. Nedre delen mur är numera synlig. Ska jag sätta ångspärr över nedre delen som i bilden eller bara ovan muren? [bild] Rivna delen vid där mursen syns hade ingen ångspärr. Övriga ytterväggar har ångspärr.
heimlaga: Asfaboard är mycket bättre än vindduk. Jag är väl litet på gränsen till snål men så snål är jag inte att jag ersätter asfaboard med halvruttna bräder och vindduk.
Byggarenicke: Hej på er, Bor i ett hus byggt 1938 med källare i suterräng. Huset är nyligen dränerat och isolerat med Isodrän skivor utvändigt. Nu håller vi på att renovera källaren och jag funderar på hur jag ska isolera delen av källarväggen som är ovan mark. Min plan är att regla ut invändigt med stålreglar och luftspalt mot yttervägg. Eftersom det är ett suterränghus så är upp till
fernstrom: Har en gammal timmerkåk som idag saknar vatten indraget, dock är det grävt och draget fram till husvägg. Vintertid värmer vi upp 2st rum, ett på undervåningen och ett direkt ovanför. Sitter en värmepump i varje rum som vi värmer upp. Nu har jag rivit ut ett förråd under trappen och tänkte bygga en toalett (ej dusch) Toaletten ska värmas med ett element, direkt verkade och kanske
Marida: [citat] Bubblorna är en del av plastmattan. Lite hårdare, tunn plast som har bubblor som form. Alltså ingen påverkar från fukt på den, den är liksom bara så.
droopy: [citat] Sist jag kolladfe skall den klämmas ihop med plastklammer som hakar fast i skummet. Satte några meter av deras isolering i källaren för 7-8 år sedan och det sitter fortfarande. Finns även en grå tejp som man kan dra runt (åldersbeständig) vilken kan vara bra vid skarpa böjar och mer påfrestade områden.
vict0r: [citat] Ja, det har jag inte luskat ut ännu! Hade en annan tanke men den stöp, har du några tips kanske? Får väl i värsta fall ta lös fodret och förlänga osb hela vägen och sedan på med foder.
Hampa2k: Är de värt att ta bort spånen för att passa på och lägga en diffusionsspärr innan lösullen? Nu är det nån svart papp och jag antar att den inte funkar som en ångspärr?
RobinJB: Hej! Vi har ett nybyggt hus ( 2 år gammalt) med oisolerad övervåning. Har nu tänkt att börja lite smått med övervåningen. Vi har funderat mycket fram och tillbaks om vi skall ha traditionell lösullsisolering eller skumisolering (polyuretanskum), har inte bestämt detta ännu. Jag vet att de sprutar polyuretanskummet direkt mot undersidan på underlagsduken under takpannorna och säger