P
paralun: [citat] Nej switcharna ska inte vara några problem. (med uppdaterad mjukvara/firmware) Sen den absolut billigaste lösningen är om du har någon gamma router liggande och köra den i AP-läge.
6 svar · 942 läst
A
A-Man_08: [citat] Det var oftast bara ett uttag för internet dvs en RJ45 över dörren.
32 svar · 2,3k läst
·
A
AndersS: [citat] Idag är Skanova bara ett varumärke hos Telia, mem finns kvar som bolag.
39 svar · 7,8k läst
J
JRVSKAN: [citat] redan löst: återförsäljare anpassad något i deras system nu funkar den!
18 svar · 2,1k läst
D
datja: [citat] Om det vore värt besväret kanske. Men ja: antagligen kommer jag inte att kunna motstå det. Ungefär som att det inte finns genvägar till ditt perfekta ljudet.
28 svar · 8,3k läst
·
D
David Johansson9: Express kan bara köra network appen. UDR har stöd för fler appar bland annat NVR. Se FAQ https://ui.com/cloud-gateways/express Jag har en UDR själv. Nöjd förutom att nätagget dog i den men jag fick en ny då jag gjorde en RMA.
10 svar · 1,5k läst
K
Klabbis 3000: [citat] Jag tecknade 12 månader hos Tele2 mobilt bredband obegränsad lite före jul. 249 kr per månad. Comviq kan du få för 299 per månad, obegränsad, om du söker mobilt bredband hos Bredbandsval.se. Fiber har tyvärr blivit onödigt dyrt, har man god täckning så fungerar mobilt via 4G tillräckligt bra för de flesta normala användare.
5 svar · 1,5k läst
Totte_S
Totte_S: Ett alternativ hade varit med/utan dosor och schneiders 6-facksram med dubbeljack. Fast det är klart, det blir ju inte billigt och är ju ingen patchpanel, men om nån annanr ute efter nåt liknande så går det 🙃
19 svar · 2,1k läst
·
A
AndersS: [citat] Nej, det finns ingen spänning i tråden. Tråden dras i regel upp vid huset och brukar vara bakom eller klämd vid kabelskyddet. Den signalsätts vid utsättning. Och den ska inte vara ansluten mot stamnätets markeringsband.
20 svar · 2,7k läst
S
sasan1: [citat] Hmm ja jag får nog göra något sådant när vädret tillåter det, återkommer med resultat 😁
6 svar · 1,0k läst
·
H
HenrikHuslöse: [citat] Fiber hela vägen till datorn har jag inte haft sedan 90-talet. Fiber kan nog bli vanligt i framtiden om den blir billigare än koppar. Det är den redan över 10 Gbps. En Cat 6A med riktig koppar är nog så långt man behöver gå. Jag tror inte att det är värt att kliva upp till skärmade kablar och Cat 7 / Cat 8.
31 svar · 3,1k läst
B
bygges: Se till att den stödjer minst WRT 4.0. Då kan man köra gratis Proton VPN över WireGuard. Mycket lätt att ställa in. Möjlighet finns att undanta enheter från VPN, t.ex. en TV. Lista nedan eller längst ned på denna sida. https://routerkb.asuscomm.com/?page_id=9&lang=en Jag har en AX59U köpt på rea. Snygg och mycket välfungerande. Supported models __ GT series GT6 GT-AXE16000 GT-AX11000
35 svar · 2,1k läst
·
R
Rolle85: Jag körde på ovan accesspunkt från to link. Ökade hastigheten från 20mbit till 69mbit så jag är mycket nöjd! Tack och hej
14 svar · 1,4k läst
·
Walle85
Walle85: Här är lösningen, glömde tydligen att posta den här. https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-fiber-patchkabel-upp-en-vaning.489500/page-4#post-5256700 Och här en bild på hur det ser ut i nätverksskåpet https://www.byggahus.se/forum/threads/foton-pa-era-naetverksloesningar.192990/post-5589202 Köpte en modul och fiberkabel från fs.com som fungerade bra. Jag tror att det var denna modul
17 svar · 4,0k läst
·
A
AndersS: Felaktig installation är det utifrån idag gällande rekommendationer. Ducten ska vara tätad så att det inte kan komnma in vatten eller luft som ger kondens, vilket kan orsaka frysskada. Hänvisa till Robust fiber utifrån att det gjorts 2020 och vad jag vet följer Global Connect (tidigare IP Only) dem. https://robustfiber.se/
1 svar · 788 läst
K
Klabbis 3000: [citat] Ja precis och sen gäller det ju att själv ha en vettig router som placeras i ett fönster i rätt väderstreck och utöver det så är det ju vilken tur man råkar ha med omgivningarna, skog berg osv som kan påverka. Mobilt bredband är säkert inte för alla men har man ett gynnsamt läge så funkar det toppen tycker jag.
88 svar · 7,1k läst
·
S
skaraborgsfakir: [citat] och jag håller inte riktigt med, det finns funktioner i de olika applikationsdelarna som förklaras bättre om man använder OSI (bland annat TLS och sessioner.) OSI är mer genomtänkt - men taskig implementation. Andra delar i RFC är mera varianten: den här varianten gör så här och den här så här, kan vi hitta en kompromiss? och sedan finns det funktioner för
101 svar · 18,5k läst
·
P
paralun: [citat] Jo min ER har jag haft ett antal år och följer Ubiquitis forum lite då och då. Sen är det en stor fördel då att allt är från Unifi-familjen så sköter man allt från controllergränssnittet. Den här tråden höll jag koll på, sen finns det då riktiga "djupingar" i det här forumet så det mesta avhandlas. Nu finns det då ett antal separata UXG Lite trådar men jag har inte
24 svar · 3,9k läst
·
blackarrow
blackarrow: [citat] Det är lite skumt med två slarvhysor men bara fiber i ena änden på dom. Det finns ingen bild på den vita duktens ände eller fibern med kontakten till mediaomvandlaren. Hur gick det @Pouya Sedghi ? zHar du fått hem nätägaren tekniker så de lagat fibern?
23 svar · 2,2k läst
·
M
Marcus-AA: [citat] Den skickdes med ATA-adapter när man sålde in VoIp som analogersättare, så var då avsedd för vanliga hemtelefoner, man bara struntade i linjebrytning (på amerikanskt sätt) för att minska komplexiteten och att folk själva skulle kunna patcha in i nya bostäder med PDS och mediacentral. Hexatronic fick sen ta fram en annan variant som ingick i många paket för ca 20 år sen när
11 svar · 1,8k läst
·
B
breakman: [citat] Kostar dock minst en port till om båda switcharna kopplas till router. Ska ena switschen kopplas via den andra switchen så kostar det två portar. Om det sedan innan är fullsmetat i 16-p switchen så är det en dålig idé.
37 svar · 2,3k läst
·
S
Snabelsvansen: [citat] 349kr/år i ett år är ju aldrig fel. 👍
34 svar · 4,0k läst
Z
Zakalwe: Man är tvungen att bygga gästnätverk via VLAN om man har mer än en AP. Det finns liksom inget annat sätt att hålla trafiken separerad än att tagga all gästtrafik med eget VLAN-id. Sen blir det ännu krångligare när man ska separera trafiken från två olika AP men samma VLAN.
51 svar · 4,5k läst
·
T
Tornhuset: Tack för alla svar! Hittade själv den blåsbara söktråden när jag googlade igår kväll, och om jag förstått det är inte fibern skjuten än. Det enda jag vet om slangen är att de hade en sådan där gigantisk rulle med orange slang på. Diket är igenfyllt, och de verkar inte vilja gräva upp det igen. Jag tolkar allt som att det är OK att blåsa in söktråd i efterhand.
16 svar · 1,7k läst
Ellagård
Ellagård: Ja, har funkat utan problem!
14 svar · 8,0k läst
·
V
Viktorbyggahus: Hur gick det med detta? Jag går i liknande tankar.
9 svar · 3,6k läst
·
J
Joellernej: [citat] Tack för svar. Det är nog så. Det känns bara som att de som konstruerat skåpen har haft en idé om hur hålen ska användas… Det känns som att man kan lägga till ”häftmassa, magneter, provpåsklämmor, silvertejp” till din lista. Det är liksom inte fel, det kommer nog fungera, men det känns som att man har missat hur man ”egentligen” ska montera.
5 svar · 705 läst
N
Nucky: Där jag bor idag är det kommunen och dess kommunägda bolag som sysslar med driften av fibernätet där tjänsteleverantörer hyr in sig. Dom har den största kakan av månadsavgiften. Kommunens bolag tjänar runtomkring 70% av intäkterna på månadsavgifterna. På så sätt är det ju "kommuninvånarna" som äger nätet men tyvärr får vi inga fördelar av detta. Lika dyrt ändå.... Det
20 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.