Byggahus.se

Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G

1. M
    8 jan

En gammal DVD till en ny TV

Mille 61: [citat] Jo, det blir väl så att jag investerar i en ny Blue-Ray/DVD.
    7 svar · 573 läst
  2. S
    7 jan

Kommer inte åt mina nätverks-tjänster utifrån.

sjoelund: [citat] Börjar med? Har väl varit så i minst 10 års tid att man måste ringa dem och betala extra för ett publikt IP (ej statiskt)? Nu bor jag inte längre i ComHem-hus, men tidigare var jag tvungen att ringa dem iallafall. Det lustiga är väl all mobil till A fungerar... Isåfall borde ju IP vara publikt. Fungerar C till A? Isåfall kan det vara så att ComHem har någon rolig lösning som
    10 svar · 661 läst
  3. Alfredo
    4 jan

Vad ligger ert fiberpris på?

Alfredo: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-betalar-ni-foer-internet-via-stadsnaet.398137
    2 svar · 376 läst
  4. J
    4 jan

Telia bredband

Jocke Best: [citat] Men har du inte tillgång till det? Är du med i styrelsen?
    6 svar · 534 läst
  5. blackarrow
    4 jan

Vad väljer fiberföreningen: IP-Only eller Telia (men knappast Lidén-data)?

blackarrow: [citat] Bredband åt alla.... Är det inte något som fallit mellan stolarna som en långt gången konsekvens av att Televerket privatiserades? Det finns inget statligt verk (eller kommunal instans) som har ansvar för en kommunikationsförbindelse som alltid fungerar. Som alltid är öppen för nödsamtal även när strömmen gått? Ringa 112 , få en tag i ambulans, trygghetslarm för gamla
    21 svar · 9,6k läst
  6. Mackin
    3 jan

Accesspunkt eller mesh-system

Mackin: [citat] Aha... ja jag läste nog lite för snabbt! men tror att jag har fått kläm på det hela! Ha, såg att rättstavningen i telefonen spelade ett litet spratt! Du förstod precis vad jag menade med bokstäverna och siffrorna i AC beräkningen! så det var så enkelt som färgen på produkten.
    33 svar · 2,0k läst
  7. MrJay
    3 jan

Förvirrad över nätverks uttag

MrJay: [citat] Kräver el, mycket lättare med PoE ur administrativt och säkerhetssynpunkt :)
    29 svar · 2,1k läst
    ·
  8. T
    3 jan

Telia Play i sommarstugan - hur?

TechChad: [citat] Precis, appen har kommit ut som publik beta. Så då ska du ju kunna köra Telia Play+ direkt i din Andoid TV. Så har/ skaffar du dig en smart TV som har Android TV så ska inget annat behövas. Har du inte en smart tv med Android TV så kan du nu också köra med den senaste chromecasten då den också kör Android TV som operativsystem.
    18 svar · 1,3k läst
  9. blackarrow
    1 jan

Nätverkskabel rätt?

blackarrow: [citat] Du använder begrepp som förvirrar. Några bilder brukar reda ut missförstånd och ge bättre svar. Tex - Boxern eller boxer skulle jag översättavtill en du har en TV-box från Boxer. Då behöver du inte den svarta sladden utan kan köra trådlöst. - Telia-pucken skulle jag översätta till en Telia AirTies puck, då behöver du inte den svarta sladden, men du behöver två puckar.
    25 svar · 2,2k läst
    ·
  10. P
    dec '20

Vässa 4G och hemnätverket (homeplug) i gammalt timmerhus på landet?

PochM: [citat] Tack för input. Skall testa skillnad mot utomhus. Flera faktorer här gör både med riktning och operatör osv. Har tyvärr ingen riktigt modern mobil heller som skulle kunna göra vettiga mätningar av möjliga hastigheter om jag fattat saken rätt.
    7 svar · 619 läst
  11. blackarrow
    dec '20

Mesh, AP eller vad är bäst!

blackarrow: Det kan vara en kombination av sämre signal från den nya och bättre signal från APn i källaren, just där. Kan bero på att radiosignalerna reflekteras mot någon yta, kanske vitvaror etc så att reflektionerna förstärker signalen. Prova att flytta APn lite.
    19 svar · 2,1k läst
  12. N
    dec '20

Kabeldragning vid renovering, S/FTP Cat-6A? Vilka Exxact-uttag?

nwin: Nu är det första uttaget på plats. Det blev dubbeluttaget, blindlock ingick till den port som inte används så det känns ok.
    33 svar · 2,4k läst
    ·
  13. MathiasS
    dec '20

Unifi / Ubiquiti nätverk

MathiasS: [citat] Nej men det är ju tråkigt att köpa en managerad switch och sedan inte kunna göra just det.
    16 svar · 1,6k läst
    ·
  14. Peter2400
    dec '20

Bästa router när det gäller täckning i villa?

Peter2400: [citat] Enklare att betala för 100/100 då;)
    92 svar · 13,4k läst
    ·
  15. omar8
    dec '20

Ownit fiber

omar8: [citat] Du har rätt.
    6 svar · 1,0k läst
  16. mexitegel
    dec '20

P to p länk, 50m, 11ac?

mexitegel: Nä, det vet jag men nytt är nytt och för en tusenlapp var det inte mycket att fundera på. Dessutom passade jag på att flytta den på den sidan som var hel. Liten baktanke dessutom att ha en i reserv. Ja, fattar inte varför det höll på att bråka. Sätta upp gen1 vill jag minnas gick smidigt. Tänkte kolla med supporten om de har någon aning.
    35 svar · 7,9k läst
    ·
  17. KnockOnWood
    dec '20

Vad betalar ni för internet via stadsnät?

KnockOnWood: [citat] Jag har inte fått fakturan än, men det är så de skriver i alla fall. Vi får se om en månad...
    101 svar · 12,1k läst
  18. A
    dec '20

Uppe på vinden

alfista: Beroende på hur man implementerar saken kan man använda dessa kablar. Man kan ansluta en adapter på lämpligt sätt till sin internetanslutning och ansluter sitt interna telefonnät till den adaptern. Sen använder man helt vanliga analoga telefoner i befintliga jack (med förbehåll för att adaptern ofta inte kommer överens med alla typer av telefoner)
    12 svar · 608 läst
    ·
  19. M
    dec '20

Nytt (gammalt) hus med ethernet-uttag men hur får jag det att fungera?

Mikael Jacob Edström: Jag kopplade in min switch till de tre kablarna nere i källaren. En av kablarna lyste direkt på switchen. De andra två lyste inte. Jag kopplade in min andra mesh-router i arbetsrum på nedervåningen med ethernet. I router-appen så ser jag nu att den andra mesh-routern får sitt internet/backbone via ethernet - succé! Jag misstänker att det kanske numer lyser två lampor på switchen, får
    9 svar · 702 läst
  20. A
    dec '20

Fast bredband via mobilnätet, hur bra är det

Anders243: Jag vill inflika att man ofta har olika firmware och chipset för FWA vs normalt mobilt bredband i accesspunktens modem. (Man kan t.ex. ha algoritmer som är optimerade olika för de olika driftsfallen) Normalt sett har man också fler antenner i FWA-modem för att få upp den totala spektrala effektiviteten (högre MIMO-rank), vilket oftast är svårt när man har mobilitet och dopplerskift att
    33 svar · 8,6k läst
  21. G
    dec '20

Råd om val av fiberkabel 100 meter dubbla single mode.

gråsten: Det är 70 mm PEM-slang som slutar utomhus på fasad. Fiberkabeln 8 mm är armerad men inte med metall. Jag ska påminna maskiningenören vars installation det är om att slangen bör mustätas. Sådana praktiska detaljer behöver inte jag ägna tid åt. en av tankarna med att ha dubbel fiber var att AVM nätverkets programmerbara gästutgång på lanport 4 skulle få en egen fiber till det andra
    42 svar · 4,1k läst
    ·
  22. F
    dec '20

Vad är detta, antenn? Ingen har kunnat besvara det

fp01: Provar igen: Även OM det skulle sitta en UHF-antenn så duger inte dessa gamla kablar och uttag till att distribuera antennsignaler med dagens krav på t.ex skärmning, dämpning osv. Som redan kosntaterat så går det inte att få tag på kontakterna som krävs för att ansluta sig så det blr redan där en hypotetisk fråga med att söka efter antenner på huset eller grannfastigheten. När
    55 svar · 12,4k läst
    ·
  23. stigen
    dec '20

Gråta eller skratta?

stigen: The End of Story! Efter den något skakiga starten för ett år sedan med vårt abonnemang hos Ownit blev det dags att söka en ny leverantör då prishöjningarna började komma varje månad. Tre exakt lika dana mail behövdes innan uppsägningen blev kvitterad! I dom två första mailen hävdades att kundnummer och mailadress inte överensstämde med registrerade uppgifter. Oops! Did it again!
    235 svar · 42,7k läst
    ·
  24. TheJesper
    dec '20

Min nätverkskarta till villa - Vilken patchpanel? F/FTP Cat 6a PoE+

TheJesper: Strålande! Helt enkelt strålande!
    4 svar · 627 läst
    ·
  25. G
    dec '20

Router wifi + mesh wifi, stänga det ena?

goranr: Hej, Har fiberleverantörens router som ej täcker som önskat. Har köpt ett TP-link Deco 5 meshsystem, och börjat testa med, där dess router är kopplad med kabel till befintliga routern. Jag kör med det gamla wifi, och det nya wifi, samtidigt, och kan t.ex jämföra vilket som funkar bäst. Tänker att jag kanske kan ha fasta, närliggande prylar (t.ex. närliggande tv) på det gamla wlan,
    0 svar · 440 läst
  26. R
    dec '20

Förlänga WiFi till annan byggnad. Bråttom

rdahlin: Just ”In Wall” har aldrig haft någon Poe-injektor med då tanken med dem är för hotell etc där varje rum får sin egen AP mer egna uttag för up-telefon (via uttaget med Poe) samt ett gästnätsuttag på kabel. I en hemma-installation gillar jag iw om man monterar den vid en tv el dyl där det kan finnas behov av olika när, tex IP-TV och internet-access men att man helst inte vill sätta
    49 svar · 8,2k läst
    ·
  27. MathiasS
    dec '20

NAT i Virtual box?

MathiasS: Ok, det verkade fungera som det är tänkt. Det var dock ett misstag att installera mgmtstationen på fel IP för nu är det stök med att få Edgerouter och UNMS/UISP att prata med varandra.
    7 svar · 356 läst
  28. Boss89
    dec '20

Konstiga uttag

Boss89: Yes jag får göra det vid tillfälle. Det märkliga är att när jag skriver in min adress så får jag upp att jag kan beställa bredband via fiber på de största leverantörernas sidor, ownit bredband2 etc. Det borde ju inte va möjligt om inte fiber finns framdraget till huset tänker man.
    9 svar · 654 läst
    ·
  29. MathiasS
    dec '20

Unifi - AP via Controller eller mobilapp?

MathiasS: det blev ett kort svar då jag inte minns hela proceduren utantill. Men, titta i listan över devices i Controllern och identifiera noden som inte är "connected" utan istället "pending adoption" eller liknande. Du hittar all info om det här: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360012622613-UniFi-Device-adoption
    4 svar · 560 läst
  30. A
    dec '20

Få fiber till 2 olika routrar?

AndersS: [citat] Nja, både Telia Öppen fiber, IP-Only, Telenor etc, har använt/använder separata fiberboxar och jag vill inte påstå att det är förvillande att kalla saker för dess rätta namn och ts angav att det var villa, därav ville jag inte förvilla med hur man gör i lägenhet. Men du har helt rätt i att det förekommit att man även slingat/svetsat t.ex. i den låda Inteno har, annan
    30 svar · 2,7k läst
    ·
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.