Byggahus.se
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Det varierar uppenbarligen hos Bahnhof med. Om jag vill höja hastigheten på mitt nuvarande abonnemang ett snäpp (till 250/100) så blir den kostnaden lägre än om jag skulle teckna ett nytt abonnemang med den hastigheten. Det skiljer bara ca 30:- i månaden, men ändå. Om jag skulle teckna ett nytt abonnemang med samma hastighet som det jag har, så blir priset exakt samma. Så i mitt fall
8 svar · 3,4k läst
A
AndersS: [citat] Jag kan ge min förklaring, jordbruk är en väldigt liten av levande landsbygg, endastt några få procent, där merparten är "genomsnittsanställda" och egna företagare. Så för att få en levande landsbyggd måste de här två grupperna ges förutsättningar. Sedan finns de som håller öppna landskap och sköter marken, vilket är markägare via jordbruk/skogsbruk. Här har vi en
11 svar · 5,4k läst
tommib
tommib: Funkar säkert. Jag kör Ubiquiti. Telias router kan du egentligen bortse från, den är i bryggat läge bara en mediaconverter. Din egen gamla D-link kan du köra som router/brandvägg om du vill.
23 svar · 6,4k läst
L
Lennart Lind: Vi har haft pem slang under huset säkert i 30 år och inga djur har bitit igenom dessa.. så det spelar nog ingen roll!?
79 svar · 12,3k läst
·
L
Lantbrukarparet: Precis liknande frågor jag tänkte ställa, men undrade också vad skillnaden var att köpa lösa delar (billigare) än att köpa Renovas Desing-kit för 250:-!?
5 svar · 1,4k läst
P
petersv: Lite OT: Det finns uttag (hona) för mjuk flerkardelig kabel samt hanar för styv enkardelig kabel. De är bara inte alls lika vanliga.
14 svar · 2,9k läst
·
J
Joh_81: Perfekt svar! Tackar!
14 svar · 1,3k läst
A
AndersS: Med vlan kan du kontrollera olika trafiktyper så att t.ex. internetstreaming inte stör TV-trafiken, QoS. Sedan vet jag inte hur och om man gör det i Telia ÖppenFibers nät. Däremot har jag hört att Boxer (idag Comhem) har problem med IPTV och pixlingar/frysningar, skulle kunna vara just detta att de kör all trafik blandad men bara en gissning. Jag har aldrig något sådant.
29 svar · 5,7k läst
G
gråsten: Ledningskollen sätter ut men går grävningen nära en ledning man vill undvika så kommer massorna som grävs upp lätt att dölja färgspåren. När de grävde för fiber hos mig dubbelkollade jag samtidigt med kabelsökare jag fått låna och klarade både nedgrävd vattenslang och telefonkablar. Det finns ju söktråd i fiberspåret. Synd att inte fler använder kabelsökare i kombination
13 svar · 5,5k läst
A
A-Man_08: Det är länkhastigheten, som är satt på operatörens sida, när du beställer högre hastighet så konfigureras den om till 1000mbit och din wanport är satt till auto så den kommer att ställa om sig. De kan också vara så att de satt den till 100 i din routerm det görs remote, men ofta är det satt på operatörssidan på deras switchport.
1 svar · 4,0k läst
hsd
hsd: [MEDIA=youtube]ADlRGYZ6VYA[/MEDIA]
114 svar · 35,1k läst
·
J
j-o75: Det är helt omöjligt att rubba den ens en cm. Jag får hitta på något annat. Går det att ta det i samma dom telefonledningen?
8 svar · 957 läst
·
F
fusion: [citat] Länk nr 2 kan visst användas för avlastning där den fixeras i det utvändiga plåtskyddet, finns operatörer som vill ha det så. När du tryckt ihop delarna i mitten kan du inte rubba ABF. Hos Skanova används oftast (där vi varit med i projekt) TD's fiberuttag [MEDIA=youtube]jneH5ci5cJY[/MEDIA] och det får man inte använda buntband för avlastning, där finns clip som håller 5mm
12 svar · 2,1k läst
J
Jocke Best: Det beror på vilket område man menar. Om det finns någon reglering för IP only och slutkundspris låter jag vara osagt, det tror jag inte, är verkligen ingen expert på detta, men allmänt intresserad. På grossistsidan och på samtrafik finns en prisreglering generellt, antar det är för att alla KO ska få köpa till samma pris. Gissar att om IPonly växer och blir mer dominant så kommer
44 svar · 26,1k läst
·
Y
Yrrol: Jag fick igång det genom installera nyaste zip-filen.
3 svar · 698 läst
mexitegel
mexitegel: Jag har ett i mint condition, kan tänka mig att sälja det för 500 :D
46 svar · 5,5k läst
·
L
Leif i Skåne: Var tvungen att testa Nyhetsmorgon i dag på TV4 Apple TV streamat via fiber 100/100 ligger c:a 30 sec efter CanalDigital via satelit som ligger 1 sec efter marksänt Hörby TV4. Kvalité skillnad är svårt att bedöma men marksänt HD finns gratis bara på TV1 och2 men bara i 720 upplösning ej full HD. Apple TV och CanalDigital har full HD 1920 x 1080 aldrig något strul.
23 svar · 2,8k läst
·
F
Frankesson: [bild] Har velat lyfta intenet nätverket från det vanliga med en hemma router till att ordna en riktig anslutningspunkt, AP. Det finns ju lite olika, men jag vill gärna ha cisco, eftersom att inställningarna i princip är oändliga och dokumentationen är omfattande. Nackdelen är att det är lite pyssel med att förstå ciscos operativ, men samtidigt är det ju kul! Nu skall jag bara komma
0 svar · 748 läst
·
N
Nerre: Vi hade liknande erbjudande från Svensk Infrastruktur, där ingick dock bara 100/10 i tre år med Universal. Jag frågade innan vi beställde och man var inte tvungen att ha kvar Universal utan kunde byta leverantör när som helst (men då blev det ju dyrare eftersom man fortfarande betalade lika mycket för installationen och sen då fick betala till den nya leverantören).
11 svar · 2,6k läst
K
Krippa75: Lite sent svar kanske men here goes... Vill du slippa dra HDMI finns två alternativ: HDBase-T som använder en cat5e eller cat6 för överföringen. Kostar från ca en tusenlapp om man klarar sig med 1080p. Vill man kunna köra UHD med HDR och vill ha lite annan funktionalitet som tex ARC, dubbelriktad IR, 100mbit ethernet, RS232 kan det kosta ganska många tusenlappar. HDMI over IP. Ju högre
5 svar · 2,5k läst
kenneth5828
kenneth5828: Är det gratis, brukar det vara lite/mycket reklam och man får inte alla program som annars ingår. Nu brukar det inte vara så mycket virus ännu till Android, så dom flesta kända (även okända) programmen gör vad dom skall.
4 svar · 1,5k läst
T
Trollskidan: Varför byta då
5 svar · 778 läst
DjAlbert
DjAlbert: Såhär har jag gjort hos oss. Villa i 1½ plan, fibern ska komma in i klädkammare på nedervåningen, där racket sitter. Har öppnat väggen och lagt in rör för uttagen på öv, samt ett i vardgasrummet och ett reservrör som troligtvis kommer gå till kallförrådet i framtiden. Uttagen på nedervåningen har jag satt i gamla teledosorna och bara bytt ut kabeln. Racket ska kompletteras med
86 svar · 35,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Nä, det där är lite puckat. Man måste ha deras security gateway för att få integrerad administration av AP och brandvägg/router
30 svar · 3,7k läst
E
egeside: Bredbandsbolagets representanter påstår i alla fall att BB inte har bidrag från stat och EU (det har däremot kommunens bolag). BB begär av sina fiberkunder att de ska ha BB som tjänsteleverantör under ett år till rabatterat pris. Sedan räknar de med att om allt fungerar som det ska, kommer man inte att byta tjänsteleverantör vid årets slut och det har de säkert rätt i. Där tjänar
73 svar · 11,3k läst
·
nino
nino: Finns inget idag, inkommande blir i en lgh ner till vänster, sen finns en lgh till höger det är entré plan, en fiber ska till källaren blir rakt ner, 2 ska upp på plan 1 och slutligen så ska en upp till vindsvåning. Enligt kontakt med fiber bolaget så svetsas allt, vad det nu betyder... I första lgh där inkommande kommer att bli ska dom sätta upp nån form av kopplingsdosa? och där
6 svar · 1,3k läst
A
AndersS: I normalfallet ska fiberägaren säkerställa avtal utifrån att det är deras fiber. De teckar nyttjanderättsavtal i de flesta fall.
3 svar · 2,4k läst
S
Shiraz: [citat] Så är det nog, sedan har vi ganska låg skatt och pengarna ska ju tas ut någon stans...
16 svar · 2,9k läst
D
Draven: Hej. Har en tvserver med mediaportal, och ett antal klienter i huset. Men tänkte nu skaffa Telia tv och dom har ju en tvbox som jag ska använda eller då play+. Kan man använda Mediaportal ihop med Telia TV ? Eller hur hade ni gjort för att få ut tv signalen till era skärmar/tv apparater via telias box?
0 svar · 2,7k läst
V
VillaAnna: Bytte ut mitt nät till TP link Deco m5 och är riktigt nöjd! Jag är dock ingen hakker Har 6 puckar i huset och i garaget, jättebra hastighet i huset, garaget och på tomten! Ligger på 115-120 Mbit/s som sämst när jag mäter med bredbandskollen. Jo det kostar en slant men tyckte dom var prisvärda om man jämför med Velop osv.
51 svar · 10,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.