Byggahus.se
F
fusion: Kör med Boxers HD box via antenn och har 8 kanalers paketet med Boxerplay. Kör Boxerplay i mobiler och nån surfplatta över till annan TV med Chromecast, funkar bra. Huruvida Android appen för Boxer går att ladda ned i TVn vet jag inte. Svtplay finns väl i de flesta TV idag. (Har 2 modernare LG med smart samt en äldre Samsung med Chromecast)
1 svar · 9,8k läst
A
A-Man_08: Montera på ett sätt kolla att allt funkar om inte så är det bara att skifta.
3 svar · 4,1k läst
·
A
alfista: Om de är så gammalmodiga att de fortfarande tar emot telefonsamtal kan det vara värt att ringa upp och förklara situationen. Gissningsvis är det enklare mot mindre eller lokala aktörer, men även de stora drakarna kan ha något att komma med. När vår förening flyttade till ny lokal var det inte ekonomiskt försvarbart att dra in fast telefoni, men efter kontakt med Telia fick vi ett
11 svar · 4,6k läst
B
Basekson: [citat] Stort tack för många bra tips, jätte tacksam!
13 svar · 2,7k läst
·
A
AndersS: [citat] Tyvärr inte alls klart och tydligt, se mitt tidigare inlägg.
4 svar · 5,3k läst
A
antstein: Upptäckte efter ett år med nytt hus att vi aldrig hade tv på i bakgrunden längre, nyhetsmorgon på helger t.ex. Vi streamar allt till både vuxna och barn men eftersom huset var förberett för antenn så installerade jag en på vinden. För att slötitta kommer man ganska långt på SVT 1, SVT2, TV4 osv. Mina fem cent
12 svar · 3,1k läst
G
gråsten: Jag vet andra som märkt värmepåverkan på asusroutrar och löst problemet med att ta upp hål och montera fläkt direkt på routern
9 svar · 4,2k läst
·
S
skaraborgsfakir: [citat] Nej, Bahnhofs normala adresser är inte statiskt tilldelade och de är inte heller globalt nåbara eftersom man använder CGNAT (typiskt får abonnenten då en adress som börjar med 100.... ) bahnhofs globala adresser beställs igenom ett besök hos dhcp.bahnhof.net . DHCP används dock även i fortsättningen. Det andra är att adressen kan ändras även i fortsättningen om exv
27 svar · 14,0k läst
snuttjulle
snuttjulle: Och den äldre skruvkontakten FC=Fucking contact. ;)
4 svar · 4,5k läst
·
blackarrow
blackarrow: Jag spårade ur för två nätverkskablar (Cat5e) på baksidan av en vanlig golvlist. Dock pillrigt att få på plats och man får inte glömma bort var man kan spika :rolleyes:. Edit: Lite tejp som håller kablarna på plats tills man spikat fast listen underlättar.
7 svar · 1,8k läst
E
Erik PS: Hej! Vi har begärt underlag från Ledningskollen (projekteringsunderlag) och kommer att göra det igen när det närmar sig grävning. Det underlag som Open Infra tillhandahöll visade dock inte dragningen på fastigheten utan det fick vi först ca 1 mån efter kontakt med kundtjänst.
5 svar · 3,1k läst
S
sjalin: Ta så bra kabel med att du kan köra Power Over Ethernet, åtminstinde AWG24. Då kan man banka upp accesspunkter utan att dra ström till dem. Gjorde just det själv. Unifi Dream Machine, unifi POE switch, Unifi LR AP (har stor tomt), Unifi AP PRO (för att den sitter i ett uthus). Det fungerade typ out of the box.
23 svar · 4,4k läst
P
ptk: Letar efter förslag på trådlös övervakningskamera till min 4g router på stugan (Teltonika Rut955). Den ska monteras utomhus under tak. Batteritid är ointressant då den ska kopplas i väggen, men trådlös kommunikation med routern behövs. Har kikat lite på Hikvision men det är inte solklart vilken modell som lämpar sig bäst för privatpersoner? Arlo alldeles för dyrt tycker jag.
0 svar · 822 läst
L
Laber2: [citat] Ja väldigt likt, men bättre lösning på eluttagen.
6 svar · 3,8k läst
·
C
cpalm: [citat] Jag skulle snarare kalla det kortslutning, alltså elektrisk förbindelse mellan två ledare, vilket är något ditt instrument testar. Man kanske skulle kunna kalla det en extrem form av överhörning med lite god vilja, men när man pratar om att testa överhörning så är man inte ute efter att hitta kortslutningar i kabeln - det är andra brister som orsakar oacceptabel
9 svar · 2,3k läst
·
vboivie
vboivie: Kabelbrott är som sagt fullt möjligt också. Speciellt om du har dragit den själv (och var tvungen att använda kraft). Du kan alltid "pipa" kabeln, kolla att varje ledning är oskadad. Just att det inte går över 100Mbit får mig verkligen att tro att du bara har två fungerande par.
11 svar · 3,2k läst
A
A-Man_08: Låter som ni delar på en adsl lina, kolla med värden om han kan dra en nätverkskabel från adsl routern upp till dig,den behöver inte gå samma väg som telefoni. Har ni bara en lanport på routern så utökar ni med switch.
9 svar · 2,3k läst
·
Wieslander84
Wieslander84: Hej på er igen och tack för alla inlägg! Slutade med att jag ändå hörde av mig till nätägaren efter era råd nu i morse. Verkligen superbra kundservice från Servanet: två tekniker var här efter lunch och gjorde bedömningen att kabeln bara behövde repareras då den inre dukten såg helt okej ut. Inte skulle de ha något betalt heller utan tackade för anmälan och har nu lagt ner en
22 svar · 6,5k läst
·
X
Xole: [citat] Tack för dina kloka synpunkter! Har kört endast WiFi i ca 6 års tid och än så länge har det räckt till. Enda anledningen till uttag just nu var då jag vill gå över till IPTV. Även där funderade jag först på trådlöst men känns bättre med kabel för att säkerställa stabiliteten vid tv-tittande. Tanken med keystone var att de är billiga och att det då bör vara lätt
2 svar · 2,1k läst
J
Jocke Best: [citat] Hon kanske tänker sig efter att man slitit ner den ;)
13 svar · 1,8k läst
·
martin43
martin43: [citat] Just det, en tillräckligt snabb. ;) Men väldigt väldigt många är inte det.
35 svar · 10,1k läst
nstorck
nstorck: [citat] Kul viktigt att barnen är nöjda :) N.
31 svar · 8,9k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Håller med. Upptäckte även skillnaderna när jag jämförde 1920S med 1920. Två helt olika världar.
34 svar · 3,8k läst
·
P
Peace: Ja jag har prövat allt! Tror det är så att 75 tum inte hänger med..
20 svar · 3,1k läst
·
M
Mats: Det finns tun cat6 som går att dra dubbel i tom 16 slang så har de inte klantat sig med rör/slangdragning så är det ingen jättekris
23 svar · 4,0k läst
A
AndersS: 4G router har bättre radiodel än en mobil, samt bättre antenner, en mobil blir kompromissande. Så du behöver kanske inte riktantenn. Jag kör en Huawei-puck i fritidshuset med 5km till två basar/master och inga problem att kolla Play eller annat streamat.
4 svar · 1,4k läst
Philiplunda
Philiplunda: [citat] [citat] Bra input! Jag kan ju bygga nätverket som jag vill, köra med ett 4G-modem och därefter plugga in WAN i huvudroutern! Ibland försöker man bara göra allt så komplicerat....
5 svar · 1,3k läst
L
Lenza: Det är bra att tänka igenom om pannrummet är bästa platsen för att gå vidare till resten av huset med nätverkskabel. Det är väsentligt mycket enklare att gräva lite längre utvändigt för att slippa krångliga invändiga dragningar, det brukar vara jobbigt ändå att dra nätverkskabel i äldre hus på ett snyggt sätt. En central plats gärna i källaren, är att föredra om det är
3 svar · 1,9k läst
messijah
messijah: Har kopplat in 3 dosor än så länge och verkar som att alla funkar Dock så märkte jag i ett rum att lampa 7 på testenheten lyste lite svagare. Bör jag dra upp kontakterna på dosan samt patchpanel en och kolla så att alla kablar sitter ordentligt? [bild]
70 svar · 14,3k läst
·
tttomten
tttomten: Du kan INTE lossa uttaget och skarva kablarna på baksidan. Uttaget tillhör föreningen och inte dig som innehavare av bostadsrätten. Om du gör det så kan du förstöra signalen för någon granne och i många fall är det troligt att du gör det. Mao kabel från uttaget är det som gäller. Locket kan du byta. Prylar finns på tex Kjell o co, bara att mäta avstånd till där du vill ha
8 svar · 8,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.