Byggahus.se
S
Stefan1972: [citat] Ts har nog fixat det vid det här laget.......
17 svar · 22,1k läst
·
raveper
raveper: Lägg antennen på vinden.
11 svar · 1,8k läst
M
Mats: Tråd städad Tänk på att hålla en trevlig och respekterande ton så blir det trevligare för alla /Mats Moderator
36 svar · 8,9k läst
·
B
Baskavoda: [citat] Helt rätt. Borrade upp skruven. Och kunde plocka bort filtret. Bakom satt ett vanligt uttag som tidigare nämnts. Tack för all hjälp.
10 svar · 1,8k läst
·
H
Hank_Ö: Sagt och gjort. Så blev det. Tack för bra tips. [bild]
3 svar · 1,5k läst
·
Snailman
Snailman: [citat] Exxact är visst Ral 9003 och luxorparts 9001 så de passar inget vidare https://vinkylen.se/images/dokument/RAL-fargkarta.pdf malmbergs ska vara Ral 9003 så kanske kör med dessa, väggarna målar jag vita inte med en massa gult i, gillar inte det gula. Trend gick ju åt det gula hållet var tydligen Ral 9010 I nuvarande hus som blev färdigt för nåt år sedan, har jag Gigamedias
2 svar · 1,5k läst
G
gråsten: En längre patchkabel innan mediakonvertern kan sättas in som skarv vid behov. Men då behöver man öppna kopplingsboxen och veta exakt vad man gör.
5 svar · 3,6k läst
·
G
gråsten: Ja, jag har flera stycken monterade inomhus (dubbla fiberanslutningar) Sedan bara svetsad patchkabel till mediakonvertern.
1 svar · 2,4k läst
·
A
AndersS: [citat] :cool: det klickade inte i tokenhubb hos Modo Ö-vik när jag en gång i tiden var med och kopplade in en ny utrustning. Men tokenslingan bröts så all kommunikation ut i omvärlden bröts, tog två försök innan felaktig port i hubben konstaterades:cool:
91 svar · 18,9k läst
·
C
cpalm: [citat] Bättre än vad då?
12 svar · 2,2k läst
TheJesper
TheJesper: [citat] Fluken verkar vara en kompetent maskin. Jag har en enklare sladdvaliderare, men den mäter nog inte mycket mer än att rätt kabel sitter på rätt plats, och kanske att signalstyrkan är OK... Kommer nästan bli förvånad om den funkar :rofl: [bild]
13 svar · 3,7k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Som jag redan skrivit. Se till att inkommande fiber går på ett sådant sett att du inte behöver flytta på den vid ev. renovering. Annars är ju vid el centralen ett bra och ofta centralt ställe i huset där man kanske även kan ha andra saker som hör till nätverket bara du inte låser upp så du inte kan byta central eller utöka denna.
8 svar · 1,9k läst
J
Jocke Best: Glömde att, om du i ditt fall ska fortsätta att använda comhem så klarar de lite dyrare adaptrarna att existera samtidigt med tv och data, eftersom de använder olika frekvenser. Finns även bra guider på Youtube. Alltså helt onödigt att skrota allt gammalt och dra nytt om det bara är rj45 man är ute efter. [MEDIA=youtube]i9WVH-2BjDA[/MEDIA]
3 svar · 2,0k läst
Murkla1949
Murkla1949: [citat] Jag råkade hitta ett gammalt mejl där bilden fanns sparad. Så här såg alltså körbanan ut efter ett skyfall.
44 svar · 6,1k läst
·
blackarrow
blackarrow: Om du inte ska ha mer än 100Mbit/s på inkommande fiber så räcker det med en splitter på kabeln. Splittern begränsar bandbredden till just 100Mbit/s per ”kabelhalva”. Om du behöver fler än en Wi-Fi accesspunkt i stugan och inte kan eller vill dra kabel så är väl Mesh ett utmärkt val. Annars har TP-Link en PRO-serie roamingaccesspunkter till humana priser. Tex TP-Link EAP225 med
23 svar · 5,3k läst
·
Huggabuggaa
Huggabuggaa: Jag har ett pexrör på ovanvåningen som går ut till masten där den gamla parabolen sitter, tror ni det går att dra kabeln till riktantenn i detta rör ? I sådana fall hur ?
22 svar · 4,6k läst
·
JLyck
JLyck: [citat] Har testat Plex, men enbart ett fåtal filmer spelade den upp då resterande behövde den koda om och det pallar inte nasen. Infuse löste det problemet för mig.
29 svar · 4,3k läst
·
pokasd
pokasd: en sån dosa borde bli perfekt! Sen får jag väl snickra något eget till andra sidan för att täta till lite, tack så mycket!
2 svar · 2,4k läst
·
F
FredrikErl: Okej, set finns kanske inte så jättemånga trådar som har en "detta hände sen" post, men här kommer en. Jag la ner totalt 75m CAT6 kabel (https://www.deltaco.eu/se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/n%C3%A4tverkskablar/cat6/installation-trumma/TP-49) i slang i gräsmattan mellan boningshus och attefallshus. För att ha lite slack på CAT6-kabeln så terminerades den vid 90m och nu kör jag en
25 svar · 4,7k läst
M
Mats: Enklast att testa, Tänk bara på att den där var en singlefiber så du behöver bidirektionella sfp
8 svar · 2,2k läst
SandraPeter
SandraPeter: [citat] Tack! Det löser absolut det akuta problrmet i väntan på att vi införskaffar en switch!
48 svar · 5,8k läst
·
M
mlkjhr: Jag tror man har mer eller mindre slutat med märkband med inbyggd söktråd. Det är tydligen vanligt att grävare gräver av märkbandet men då dom inte skadat fibern så låter dom det bero. Så har man då en trasig söktråd som kan ställa till det i framtiden. Inte så troligt på tomter kanske men man vet aldrig...
31 svar · 5,4k läst
ymmij12
ymmij12: [citat] Det var lite så jag med tyckte borde bli bra.
5 svar · 1,7k läst
M
matsuhlen: Om det går att fästa kabeln direkt i boxen så är det bäst att låta kabeln gå obruten hela vägen mellan ändpunkterna. Det borde gå bra att fästa kabeln i Direktroniks lilla box.
6 svar · 2,1k läst
·
A
A-Man_08: Det används mediakonvertrar till allt möjligt. Dom är rätt billiga idag. Dock lite onöndigt för hemmabruk då det finns switchar och routrar med sfp slot.
22 svar · 4,9k läst
·
M
mlkjhr: Det låter som att det hela skulle ordna sig bara du får tag i rätt person på Telia som lyssnar på ditt resonemang. Att en fastighet får annan adress kan ju rimligen inte ändra förutsättningarna för fiberinstallation.
16 svar · 2,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Man måste nog dubbelklicka. Det förstår inte vi gamla surgubbar alltid. [bild]
15 svar · 1,2k läst
·
F
Frostig: Tack för svar, så gör jag! Bra tips med separat nätverk!
3 svar · 554 läst
blackarrow
blackarrow: Enda förekomsten av Yellow i user guiden handlar om en gul text i GUIt. Handlar där om att dDNS inte fungerar för att första XT8 noden som agerar router redan sitter bakom en router med privat nätverk. Synchronize nämns angående synk av tid över nätverket (NTP). Din fråga var lite oprecis... :rolleyes:
3 svar · 1,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: Man köper ett mellanstycke (hona-hona) med SC-SC och kopplar ihop dem bara.
1 svar · 965 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.