M
Mats: Och för att då ta det hela i lite större skala så tar jag min egen instalaltion som exempel. Den övre panelen (svart cat6) matar en underpanel med sex jack längst till vänster. Längst till höger matar den med två fyra telejack X två nummer. Första uttaget från höger per nummer är seriellt och de tre efterföljande parrallella. Här går det att se en telepropp i jack 24. Den undre
22 svar · 214,2k läst
·
Snigla
Snigla: Tror de kopplat in mina grannar oxå .. ungefär samtidigt som oss - men vi har annat bolag pga deras strul. Skönt med fiber :cool:(y)
1,0k svar · 191,5k läst
·
N
Nerre: Jag tror han syftar på den asymetriska hastigheten.
1,8k svar · 175,0k läst
·
Papphammar666
Papphammar666: Nu pratar jag inot mig själv lite , jag har båda 2 och måste säga att äpplet är smidigare /dyrare/stabilae
424 svar · 167,2k läst
·
M
Mikaelzii: [citat] Köpte det av bredbandsbolaget numera Telenor. 16000kr. Telia ville ha 22. Bindningstid 12 månader men riktigt bra nykundserbjudanden på bredband och tv så det blev mycket billigare via telenor. Samma företag som gräver/installerar.
184 svar · 112,3k läst
·
P
ppettersson: [citat] Genom och använda vulktejp istället för "eltejp". Du kan uppnå en relativt bra, temporär, tätning med vanlig eltejp men vulktejp är både enklare och bättre. [Edit] 3M och även Partex kom jag på har en form av kombo, ingen vulkanisering sker väl men den har snarlika egenskaper och är betydligt bättre än vanlig eltejp. Den från Partex kan jag rekommendera.
212 svar · 111,2k läst
·
kisumisu
kisumisu: [citat] Det beror ju på om din mobilmast fungerar. Hos oss dör även 4G vid större avbrott och du fungerar det inte streama!
220 svar · 97,5k läst
·
Z
Zakalwe: Denna tråd handlar om 10Gbit och SFP ni länkar uppe är en 1Gbit SFP?? Såvitt jag vet är det inte Inteno Bahnhoft levererar till sina 10Gbit abbonemang.
369 svar · 91,0k läst
·
IsabelleH
IsabelleH: [citat] Nej det står helt stilla! Vi har meddelat föreningen att de behöver ta kontakt med säljarna då de hade ”avtal” med dem, men utöver detta har vi inte kommit vidare. Vi har inte heller hört något mer!
812 svar · 86,5k läst
·
N
Nerre: Nu minns jag inte detaljerna, men sitter boxen bakom en router kan det vara nån NAT-timeout som slår till? När boxen bootas om registrerar den sig på nytt och då skapas en ny post i NAT-tabellen.
482 svar · 86,4k läst
·
A
AndersS: En bild kan säga mera än tusen ord. Nedan generellt förklarande utifrån att det kan vara lite förvirrat i fibertrådarna här i forumet. Om du läser t.ex. i forumet så kallas ofta det som grävs ned för fiberkabel. Träffar du sedan de som arbetar med det så är det en fiberslang/dukt som grävs ned och förkommer i olika tjocklek samt färger. Där det sedan blir inmatad/blåst någon
108 svar · 83,6k läst
·
B
Boan: [citat] haha, så roligt när nybörjarna i fibervärlden kommer och knackar på... :) är man inne i den världen och vet hur det funkar har man ett enormt kunskapsövertag, jag fick utbilda en stackars säljare i 30 min i hur det faktiskt fungerar... för det var just de vanliga argumenten som inte har substans, tackade för det men det ironiska är att jag några månader senare faktiskt bytte
244 svar · 80,2k läst
·
MultiMan
MultiMan: Så länge man har ok nätverkskort så är det inga problem alls med gigabit via trådat. Jag använder fortfarande 3 gamla HP Mikroserver av tidig generation med tvåkärniga AMD Turion CPU, rejält trötta. Går med Server 2008 R2 och hårddiskar som är minst 7-8 år gamla. Bara 3-4 GB internminne. Maxar utan problem interna gigabitnätverket vid filöverföringar, konstant och kontinuerligt.
378 svar · 73,5k läst
·
useless
useless: 100mbit är inte mycket när dom flesta vill ha flera Mbit i sekunden...
610 svar · 70,4k läst
·
A
AndersS: [citat] För mig liknar det en "snikvariant" liknade xDSL för 25 år sedan😉 Kan inte se någon kostnadsbesparing, men är ju många år sedan jag släppte området, kanske bara en affärsmodell.
401 svar · 69,2k läst
·
A
AndersS: Finns två som fiberägare och entreprenörer undviker konflikt med, kommun och framför allt Trafikverket. Men också strul med privata fastigheter brukar kommuner ogilla om det är inom tätort.
238 svar · 66,6k läst
·
A
AndersS: Kör du både LTE (4G) och 5G så blir det bra, fungerar med dagens utrustning och de nya som kommer.
475 svar · 65,8k läst
·
P
pmd: [citat] Lite sen kommentar, kanske, men här kommer en erfarenhet av Ip-only. Förra veckan var det fyraårsjubileum för vår fiberbeställning. Vi kan fortfarande inte få ett preliminärt besked om när vi kan tänkas bli inkopplade. Fiberrör grävdes ner på vår tom redan cirka ett halvår efter beställningen, men sen har det inte hänt mer här. Jag ställer frågan om ungefärlig tid
445 svar · 63,2k läst
·
V
vincentt: Nu har jag inte läst hela tråden. Men jag har fiber via telia. Vid många och långa funderingar gjorde jag så här. Jag drog ut alla koax kablar från alla rum och lämnade ca en 0,5 meter från huvud TV-uttaget. Borra en kanal i väggen, lade pvc rör i kanelen ner till golvet, och sen lade resten av kabeln i golvet (skulle ändå tapetsera väggarna, annars hade jag inte borra upp en kanal
130 svar · 61,2k läst
·
E
Emil_L: [citat] Har inget med lotto att göra, hört talas om en metafor? Att det är billigare för dig tillhör ovanligheten därav jag nämnde lotto.
585 svar · 60,4k läst
·
N
Nerre: Finns inte direkt nåt som heter "kompatibel med fiber" när det gäller router (eller rättare sagt så lär i princip alla routrar vara det). Läs lite på den här sidan så slipper du bli lurad av försäljare:) http://www.fixanatet.se Tipset om att ta bilder är bra, förklara gärna också vad ni har för utrustning (datorer, surfplattor, mobiler, smart-TV?) ni vill ansluta och hur ni
104 svar · 60,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det finns några trådar både i detta forum, på sweclockers och Telia egna forum som handlar om VLAN och Telia, sök efter "VLAN Telia" så får du träffar. http://m.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-vlan-id-for-olika-tjanster https://forum.tewss.telia.se/topic/10230-tv-och-vlan-och-kanske-multicast/
130 svar · 57,8k läst
·
N
Nerre: Ja, precis, det är ju inte så att kommunen kan VÄLJA vem de premierar med en upphandling. Offentliga upphandlingar är väldigt hårt reglerade, däremot så blir ju den som vinner upphandlingen på sätt och vis premierad. Men det har de ju så att säga "vunnit" i konkurrens med övriga operatörer.
348 svar · 57,7k läst
·
Raskus
Raskus: Du kan bygga med vad du vill, förutom plåt då det dämpar signalen. MDF blir ypperligt, och en inspektionslucka av plast. Bifogar bild på mitt mediaskåp som inrymmer fiberkonverter, patchpanel, router och en switch.
32 svar · 56,9k läst
·
K
klimt: Det ursprungliga problemet är löst, tack till alla som gjort att jag nu bättre förstår hur Apple TV fungerar och vilka möjligheter som finns att ändra inställningar.
78 svar · 55,4k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har raderat off topic. /Moderator
202 svar · 54,2k läst
·
P
PatrikC70: [citat] nix, den får sitta kvar. Håller med är rätt snäv böj. Original från leverantör
150 svar · 52,6k läst
·
A
AndersS: [citat] Och nu har det gått ytterligare dryga året sedan ts ställde frågan ;).
123 svar · 51,7k läst
·
V
ValterP: [citat] Just det. Vi fick luftledning och de sade ”ni har luftledning förut då ingår luftledning nu”. Bergig tomt syntes avskräckande. Nu är jag desto gladare, men träd och grenar är riskfaktor.
57 svar · 51,2k läst
stigen
stigen: The End of Story! Efter den något skakiga starten för ett år sedan med vårt abonnemang hos Ownit blev det dags att söka en ny leverantör då prishöjningarna började komma varje månad. Tre exakt lika dana mail behövdes innan uppsägningen blev kvitterad! I dom två första mailen hävdades att kundnummer och mailadress inte överensstämde med registrerade uppgifter. Oops! Did it again!
235 svar · 50,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.