J
John Karlsson: På bägge sidorna så finns det urtag för verktyg, tryck in fingrarna där så släpper spärren. Sen drar du hela enheten nedåt, du kommer fortfarande få ett bakstycke på kanske 15x15cm kvar på väggen om jag minns rätt. OM du gör det själv, var otroligt försiktig, det där kräver lite känsla och försiktighet när du kommer åt lösfibern och kan bli kostsamt att laga när det väl
2 svar · 86 läst
·
A
AndersS: [citat] Ganska vanligt att den kommer underifrån och ducten läggs i en kabelkanal, även att den på detta sättet kan flyttas i sidled om det skulle behövas. Ducten ska sättas fast med en straps så den bli låst vid fiberboxen (de boxar jag sett, men kan ju finnas andra dragskydd), därav min notering då det syns för dåligt hur det är utfört. Faktiskt bästa lösning om lätt vill
23 svar · 1,2k läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] Berömd kommentar från en kund :P
48 svar · 8,5k läst
·
M
Marcus-AA: Om du drar nytt eller gräver skall du ABSOLUT lägga fiber, låt inte någon lura dig till annat. Näst bäst är en PtP-länk tex Ubiquity N5M loco.
43 svar · 1,9k läst
G
G.L.: Tjänsten försvinner med de nya mediahubbarna😡 Alla Telenor hubbar saknar inspelning. Telenors standarghubb är en Google TV puck med appen Telenor Stream.
7 svar · 527 läst
·
B
Boan: [citat] poäng där, de har helt enkelt insett att de har för låga kickbacks i deras nuvarande avtal med tjänstelverantörerna så de måste öka intäkterna...
400 svar · 41,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Vi har "Telia Öppen Fiber" och vi kan välja mellan följande tv-operatörer: Kalejdo, Telenor Tv, Allente, Telia Tv och Bahnhof TV. Och alla levereras via separata IP-TV-WLANet. Via tjänstedelaren så är IP-TV-WLANet otaggat på specifik port samt taggat på internet-porten så att det går att få in det på det egna LANet. Och ja, man kan välja bara IP-TV och inget internet om man
57 svar · 6,8k läst
·
JukkaH
JukkaH: [citat] Jättebilligt! Hos oss den billigaste alternativet (enligt Bredbandsval) för motsvarande är 598,-/månad.
225 svar · 19,3k läst
·
P
PeMa82: Här finns en liknande tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/fiber-direkt-till-dream-machine-pro.465594/
1 svar · 171 läst
F
fribygg: [citat] Tydligen, om familjen vore ägare hade de väl löst problemet på nått sätt vid det här laget.
27 svar · 1,3k läst
N
nmeden: Toppen. Tack för hjälpen!
3 svar · 579 läst
·
B
Boan: [citat] haha, så roligt när nybörjarna i fibervärlden kommer och knackar på... :) är man inne i den världen och vet hur det funkar har man ett enormt kunskapsövertag, jag fick utbilda en stackars säljare i 30 min i hur det faktiskt fungerar... för det var just de vanliga argumenten som inte har substans, tackade för det men det ironiska är att jag några månader senare faktiskt bytte
244 svar · 80,2k läst
·
B
Boan: [citat] kruxet var ju att Telia inte bekostade sökband på villatomt förr, eller om entreprenörerna snålade, man fick tjata sig till det.. rätt säker det står i anslutningsavtalet att fastighetsägaren ansvarar för fibern på tomten.
34 svar · 1,6k läst
·
K
kar013: [citat] Köpte en ny router som Telenor sa men funka inte iaf...så bytt operatör igen till 3 och då funkar min gamla router...men väldigt strul med övergången....blir så trött på dessa operatörer 🤬🤬🤬
23 svar · 1,4k läst
·
A
AndersS: Tele2 och Telenor bygger redan gemensamt 4G/5G, är väl snart tio år som de samarbetat, så det är inga problem för Telenor. Precis som för Telia som kört 3G med Tele2 och nu avslutas.
1 svar · 233 läst
F
fusion: [citat] Finns 2 sätt att svetsa, dels med mantellinjerande svets =billigare samt, kärnlinjerad svets=dyrare som ger optimalt resultat. Finns nytt och begagnat utbud för amatörer på Ebay etc https://www.ebay.com/b/Fusion-Splicers-Cleavers/181856/bn_16562814. Sumitomo, Fujikura , Fitel , Inno etc ex på hållbara tillverkare Räkna med att en "kina svets" inte håller länge samt att ingen kan
10 svar · 508 läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] Det händer att det blir snett med DHCP och man får göra en snabbinsats för att få rättsida på det.
36 svar · 1,1k läst
·
R
Rolle85: Tack alla
16 svar · 537 läst
O
olofh: Jag (som Ts) känner väl att det spårade lite nu men helt ok, 😀jag ställde ju frågan om vilka risker … i trädgården är det en eller ett par kameror samt några Shelly som ska styras. Får väl rikta en kamera på Boden och hålla tummarna 😬 jag kommer dra ut en kabel. Dessutom samförlägga den med elen i ett markörer, vi kan ju öppna tiden igen om ett år och se om jag blivit
29 svar · 1,5k läst
·
spikplanka
spikplanka: CTC-grunkan är dessvärre stor och ful. Men den kan enkelt monteras bort. Fiberuttaget är mycket mer komplext att hantera.
18 svar · 1,6k läst
·
M
Mamasa: [citat] Inte gjort det än, tyvärr
4 svar · 673 läst
spikplanka
spikplanka: [citat] Hur gick det?
3 svar · 1,6k läst
spikplanka
spikplanka: [citat] Hur gick det?
8 svar · 3,9k läst
spikplanka
spikplanka: [citat] För att överhuvudtaget vilseföra allmänheten med termer som "fiberkoax" borde Tele2 sättas i stock på torget och få gratis tillförsel av tomater av sämre datum ;) Nä nu skall jag surfa vidare med papperskoaxialen gjord av 100% återvunna atomer..
4 svar · 609 läst
·
M
merbanan: Det där är fiberdukten. Troligtvis är själva fibern ok inuti. Om själva dukten inte har blivit perforerad så är det nog inget man åtgärdar förrän det blir fel på anslutningen. Jag skulle dock bättra på det mekaniska skyddet och eventuellt meddela nätägaren om detta. Vid en eventuell omblåsning av fiber så kanske det är problem just här nu.
1 svar · 387 läst
·
Kosyer
Kosyer: De kör ju sitt routerOS på de flesta av deras enheter så en accesspunkt kan även agera router,vpn server/klient och extremt mycket mer. De släppte även wireguard på detta operativ för ett tag sedan. Många IT-tekniker gillar den inte då den oftast ses som för avancerad men kommer du över den kurvan så finns där många möjligheter ☺️
5 svar · 360 läst
gruset
gruset: Tackar. Precis vad jag letar efter.
5 svar · 396 läst
·
M
Maria.R: [citat] [/QUOTE] [/QUOTE] [citat] 4G router har testat och det är inte aktuellt mer. Alltså huset är stort och väggerna är tjocka och då när vi pratar om att dra jätte långa kablar och borra i väggerna.. Det kunde vara bättre om att det går och göra det med en brygga som dras direkt till router och andra brygga få trådlös kontakt med den första. Obs.. det går och koppla den
11 svar · 480 läst
·
D
Derbyboy: Jag har tagit två av APna till lägenheten och kör nu bara 4 st plus en Dream router. Jag skulle säkert kunna konfigurera och placera dom bättre men med vissa så är kabeldragningen lite klurig. Oavsett ska jag nu göra en avstickare ner i en skog och behöver en ny AP. Såhär ser det ut just nu:
39 svar · 1,7k läst
·
J
Jocke Best: Här är en tidigare tråd med samma lösning. https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kopplar-jag-sa-jag-far-ethernet-i-detta-uttag.465285/page-2
165 svar · 19,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.