Gräsmatta
cpalm: [citat] Jepp, vi klipper ca. 5 000 med en 450X som går 12 timmar 5 dagar i veckan. Så den klarar mycket mer än specen. Åtminstone om man inte är jättekräsen med klippresultatet. Robot klart bästa alternativet för gräsklippningen. Plusset för åkgräsklipparen är att den kan så mycket mer än att klippa plana gräsmattor. P.s. glöm det där med att låta roboten klippa ett par timmar
Raimo T: [citat] Det kan vara slånbär. Försök att dra upp dem alt. gräv.
Semiproffset: [citat] Nä det kommer inte funka. Det finna massor av filmer om detta på YouTube. Men generellt behöver du fylla på med sand eller dressjord i håligheterna.
BirgitS: Vitgröe, som är ett gräs, anses nog vara ett problem därför att den typen av gräs som vi föredrar i gräsmattor inte klarar av att tränga bort vitgröe.
kvirre: [citat] har haft studsmatta i trädgården när sonen fortfarande tyckte det var roligt. Tänkte först man skulkle flytta den men a) den är klumpig b) tomten räcker inte till. vår gräsmatta är från början en utrullad matta med en ganska stor blandning av grässorter (som ska vara både mjuk men ha tåliga komponenter, komma igång tidgt men ändå vara grön fram på hösten osv). Vad som
tensiden: [citat] Mja. 500-serien är ju för professionellt bruk då de är utrustade med Fleet Service. Kanske inte något man verkligen behöver på sin egen tomt? Husqvarna 450x är väl den som gäller just nu på den arealen som nämns. Inte den allra senaste generationen från Husqvarna, men väl beprövad och finns mycket tips för att fixa fel själv samt gott om reservdelar. Man skall inte
Lutte: Vilken sorglig syn! Blött o klaffsigt nu behöver inte betyda blött o eländigt senare i sommar. Jag gör ett antagande att för det första så är jorden aldrig kalkad, o man ska inte slentrianmässigt kalka utan att veta sitt ph. Men man kan kalka ungefär vart fjärde år. Så för att få ordning på gräset så skulle jag rekommendera en insats. Ligger ni stadigt kring 4-8 grader och
MaxHugo: [citat] Beror lite på hur stor yta det handlar om och var man ska lägga ribban. Vi hade liknade problem och det löste vi med några ton harpad matjord. Finns även toppdress som hjälper vid lerjord. När det gäller gräsfrön hade jag kört på vanliga.
Gunnar Johansson69: Jag har nästan exakt samma förutsättningar och det blev en Husqvarna 305 för oss. Med en robotgräsklippare köper jag mig fri från gräsklippning, och då vill jag att det bara skall funka. Husqvarna kändes som det säkraste kortet som inte är nämnvärt dyrare är konkurrenterna. 305 är dessutom en relativt ny modell (två år gammal), men inte helt ny så man behöver inte vara orolig
BirgitS: [citat] Det kan ju vara bra med en extra torktålig sort eftersom slänter blir torrare och är svårare att vattna.
mexitegel: Instämmer med tidigare, jag drog på ferrogent tidigt i april ett år och det gav nästan ingen effekt utan fick köra ett varv till senare när mattan verkligen kommit igång. Så vänta lite till.
Åsa Lund: https://www.byggahus.se/forum/forums/robotgraesklippare.164/ Det finns en egen kategori om robotklippare
it-snubben: [citat] [citat] Jag har bara praktisk erfarenhet av Husqvarna då det är vad jag själv har och vad bekanta har. Du behöver mäta upp hur lång begränsningsslingan blir för att kunna kontrollera i specifikationer att modellen klarar så lång slinga. 1500m2 kan innebära stora skillnader i gränslängd beroende hur det dras, och du har ju onekligen en udda form på tomten. Längden på
krzysgro: Så här såg det ut för ca 12 år sedan och så vill vi ha det med :) [bild] [bild] [bild]
Claes Sörmland: Fyll hålet med samma lera som resten av gräsmattan så att vattentransporten blir jämn. Då slipper nit en uttorkad fläck i gräsmattan varje sommar. Grävd lera sjunker enormt så hålet bör fyllas till kanske 20 cm ovanför marknivå och efter tre vintrar så sjunker det ned till markytans nivå. Överskottslera kan avlägsnas. Vänta tills leran reder sig (torkar upp) i april/maj och
trähandtag: Kom på att gjutningen är till 90% fylld med platta jordbrukstenar, så tt det inte ser så artificiellt. Efter några år blir färgen på allt som sten, med lite lavar, mossar.
Claes Sörmland: Som sagt, dressa med sand år efter år så lir det tillslut bra. Vad gäller att det är en bula så är det bara att vänta. All mullen i jorden bryts med åren ned till koldioxid och då blir det snarast en grop istället.
z_bumbi: Är det bara översta lagret jord som är bra så kan man skala av den och lägga I en hög men jord som ligger på sin plats och där det växer något ät oftast betydligt mer vattenhållande och vattengenomsläpplig. Maskrosor är t ex perfekta för att skapa öppningar i jorden och de är en pionjärväxt så i en välskött gräsmatta är de inget stort problem. Perfekt att göra marmelad
Karthago: Ser ut som Groblad (eller Kämpar som det tydligen också kallas). Jag har dessa i min gräsmatta och de går att få bukt med genom mekanisk rensning. Först gäller det att inse att det är nog svårt att bli av med 100%, då är det nog läge att hyvla bort hela turfen och rulla ut nytt gräs... Om man kan acceptera lite ogräs så är det bara att dra upp dem, en efter en. Det är bara att
: [citat] :crysmile::crysmile:ja det händer... De har sitt eget liv.. Och ligger alltid i vägen.. speciellt när jag fått någon öl i mig.. Då ska de anfalla:crysmile::crysmile:
yonna: Det går bra. Räkna med att det sjunker ihop så gräv inte i gräsmattan. Jag brukade, på den tiden jag hade fruktträdgård, samla ihop fallfrukten i stor hög längst bort i trädgården. Högen blev extra skafferi för fåglarna när vintern var som kallast. Även när det bara blev en sörja var fåglarna där och prickade. Till våren fanns inget kvar. Detta är enklare än att gräva
fsn: Nä, men på riktigt…. Släng upp en eller två padelbanor istället. Det skulle ju vara drömmen att ha ett par egna padelbanor.
snuttjulle: Jag skulle ha hoppat över slingan runt huset och låtit klipparen stöta emot för att få så liten bit som möjligt att klippa med trimmer. Sedan finns det en forumdel för robotklippare där du kanske kan få fler och bättre svar. Anmäl ditt egna inlägg och be dem flytta på inlägget. Och välkommen hit.
Claes Sörmland: Precis, gräsets rötter luckrar jorden bra över tiden. Det som troligen har hänt är att jordprodukten är en blandning som innehåller olämplig mineralfraktion, det kan t ex vara siltig finsand eller stenmjöl. Vattnet från regnet för ned mineralkornen i jorden och den där hårda skorpan bildas.
halper: Aha, ja då är det en klar förbättring. Min erfarenhet är att trots att man tycker man gjort likadant över hela utan så blir det lätt små partier där det helt enkelt inte tar sig. Kanske det varit för torrt eller vad som helst. Har du frön kvar kan du försöka slänga ut dem nu, men risken är att de inte gror vare sig i år eller till våren. Jag hade chansat i alla fall, med tanke