Byggahus.se
B
byggankan: Jag skulle också ta ett slipbart. Vi råkade få en ordentlig skada på golvet redan första dagen och hade vi haft ett tunnare golv (eller lackat istället för oljat som vi har) så hade det blivit riktigt fult men nu får man leta för att hitta den.
2 svar · 3,8k läst
Bloink
Bloink: El-rör kanske fungerar ? Finns ju både i plast och metall. Finns i alla möjliga storlekar. Men 18 eller 22mm verkar funka i ditt fall. Brukar vara betydligt billigare än vattenrör.
3 svar · 3,8k läst
A
AndPal: Hej! jo det var alltså en tilja. inte 3-stav. 18 cm i björk verkar vara väldigt udda och vi får nog gå på något annat. Anders
2 svar · 3,9k läst
Anders_S
Anders_S: Jag hade prövat att sätta plattorna i Ardex S 48. Prima först med Ardex 51
3 svar · 3,9k läst
J
J.A: Era svar och andra efterforskningar gör mig mer och mer övertygad om att linoleum är materialet för oss :) Jag har även pratat med en kille som är väldigt duktig på olika golvmaterial (ej säljare, så han är opartisk) och hans positiva inställning väger tungt.Det blir till att sticka till golvhandlaren snart.
8 svar · 3,9k läst
BirgitS
BirgitS: Tack själv :) Förhoppningsvis har ju ett och annat fastnat under åren som gått och skulle ju själv välja golv inför en renovering förra hösten så fick ju läsa på en del.
4 svar · 3,9k läst
·
C
chrilleckrill: Hej. Ny här på forumet och vill bara säga att detta är en kanon bra sait. ;D Har lite funderingar, har läst igenom en det på detta forum om isolering av golvplatta när man skall lägga golvvärme. Har ej funnit hur man bör göra när man har platta på mark från -66 utan isolering. Har tänkt att lägga golvvärme i badrummet för det är svin kallt på golvet nu på vintern. Övrit i
0 svar · 3,9k läst
farbaute
farbaute: Har för mig att jag läst någonstans om att man förr ibland byggde husen med lutande golv in mot eldstad för att kall luft skulle "rinna" in mot eldstaden för att där värmas upp och snurra runt. Någon form av förbättrat kallras kanske man kan kalla det? Jag har dock bara läst litet löst om detta och vet absolut inget med säkerhet. Om du prompt skall regla upp golvet så finns det ju
1 svar · 3,9k läst
E
ejwbegysv: Dräneringen ska ju sänka grundvattennivån isf.. Så jag tror inte att det är rätt gjort eller ligger tillräkligt djupt..
6 svar · 3,9k läst
·
D
Danne031: Det låter ju jättebra, tack ska du ha för infon.
4 svar · 3,9k läst
M
mholm: Jag skulle nog välja en skarvlist i ek, T-profil. Stilrent, snyggt och enkelt! [bild] Jag sitter själv i en liknande sits där jag i köket ska få till en övergång mellan svart klinker framför vedspis till vitbetsat/lackat furugolv. I nuläget tänker jag mig en skarvlist i T-profil som jag behandlar på samma sätt som golvet.
1 svar · 3,9k läst
·
Dudeish
Dudeish: Jag har flytspacklat mitt garagegolv själv, 32kvm och spacklat fall mot en brunn. Det gick på ca 7000 kr för bara spacklet. Körde med LIP spackel och resultatet blev riktigt bra. Men tänk då på att du först skall bygga 1-2 cm för att få det plant, sen skall du bygga fall. Det går åt mycket spackel och det tar tid att blanda allt.
3 svar · 3,9k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Vi körde Osmos grejer och är nöjda. Jag tycker att ni gör ett bra val med att försöka bevara, det kommer att vara värt slitet när det är klart!
6 svar · 3,9k läst
·
B
banana: PS jag har barlinek i många rum (ask), på tex. K-rauta finns det schyssta trälister som smälter in bra i det övriga golvet. (gäller även ek)
2 svar · 3,9k läst
L
Lilla_My: Vi behöver tips med vad vi ska göra med vårt golv. Golvet är original från husets byggår 1910 och varje bräda är svagt välvd. Det är framtaget under heltäckningsmatta, plastmatta och påspikad masonit och har en fin fernissad yta. Det stora problemet är att målaren inte var särskilt rädd om golvet innan masoniten skulle på utan spritt över hela golvet finns färgspill och spår
0 svar · 3,9k läst
·
1
16386: Det går nog att ta bort spacklet, men då har du ju fortfarande kvar anledningen till att man lade på det. Kan du tänka dig att riva upp den delen av golvet och ersätta med nya brädor på rätt nivå? Du ska väl ändå slipa hela golvet och behandla det, så nyansskillnaden borde inte bli jättestor. Vi (våra snickare...) gjorde det med ett gammalt grangolv där en liten del skadats av en
4 svar · 3,9k läst
·
ACME
ACME: Det beror på vad som ska ingå? Rivning av befintligt golv? Avjämning av befintligt golv/undergolv? Listning? Är det många rum/dörrar/nischer/rör eller annat krångel? Det skiljer en hel del på kvadratmeterpriset om det är en stor öppen yta jämfört med små ytor där det blir mycket kapningar och inpassningar.
1 svar · 3,9k läst
J
jfernb: Jag ska byta golv på nästan hela nedervåningen, idag är det plastmatta eller korkooplast på någon form av dålig träfiberskiva, så jag tänker riva ut allt. Det blir förmodligen laminatgolv på något bättre underlag, ev plastmatta på något ställe. Bjälklaget består av lättbetong över krypgrund. Ska man ha någon form av ångspärr mellan lättbetongen och undergolvet?
0 svar · 3,9k läst
L
lawpan: Hyr en stripper. Det är en stor spackelspade liknande maskinen som hugger upp matt resterna. Vi hade spånskivegolv + klibbigt lim + undersidan av mattan(värsta sorten). Det var sååå hopplöst. Vi jobbade med spackelspadar för att få upp det, Tog 1 timme för 1 kvm och vi gav upp. Då hyrde vi en stripper för 220 kr / dygn och det tog 15 minuter för hela hallen på 15 kvm. Den var så
2 svar · 3,9k läst
Fredriklinden
Fredriklinden: Har inga trösklar och skulle ta bort lister och möbler själv, men kanske inte är helt ute o cyklar med den offerten då
5 svar · 3,9k läst
Macke202
Macke202: Hördes rätt bra i Småland med... ;D Vi fick tips av Anticimex om Boracol vid tvätt av mögel, alltså precis som Immobil säger... som vanligt! ;)
2 svar · 3,9k läst
J
johsv: Hej! Hade också ett målat tvättstugegolv med färgsläpp där jag skulle lägga klinkers. Vet inte om det var 2-komp färg men vi hyrde en slipmaskin med en diamatslipskiva en maskin med en elmotor som driver en skiva av diameter ca 40cm och sedan ett hantag ut från det hela. ca 20 m2 tvättstuga tog ca4-5 h att slipa av. Hör med närmaste hyresfirma (kalaset kostade bara några
1 svar · 3,9k läst
P
PatrikJ: Hej Jag gillar oljat bättre även fast det kräver underhåll. Ett råd är att inte göra jobbet själv, det är inte värt besväret. Stavparkett kräver lite känsla för att få det fint. Det kostar ca. 100-150:- /kvm att få det slipat/behandlat av proffs. / PJ
2 svar · 3,9k läst
E
essends: Det är inget problem , "fjädern "hoppar oftast lös när man sågar men det är bara peta tillbaks den rätta delen .
16 svar · 3,9k läst
·
A
Annaastrom: Nu va det ett tag sedan men jag kan meddela att det gick alldeles utmärkt att slipa, betsa och måla detta golv :) här kommer lite efter-bilder
33 svar · 3,9k läst
·
H
henrike: När vi la golv i vårt hus så fick vi 10 paket golv över, detta golv har vi tänkt använda när vi inreder vår ovanvåning. Problemet är bara att ovanvåningen inte är isolerad ännu. Golvet ligger fortfarande i originalpaketen och är helt oöppnade. Vågar man då lägga upp golvet där? Vi bor i Småland och det bör väl inte bli minusgrader någon mer gång framöver.
0 svar · 3,9k läst
A
Alko: [citat] Fint golv! Jag tycker inte det ser ut som att du fått bort lacken, ärligt talat. Om det nu ens är lackat, men det ser ju onekligen ut så. (skulle det kunna vara vaxat kanske?) Målartvätt kan matta ner blanka ytor, kanske var de bara det som inträffade. Men iallafall, ska du slipa ner lacken så pratar vi inte "handslipa lite lätt", då måste du använda en riktig golvslipmaskn,
3 svar · 3,9k läst
·
1337
1337: Vad hjälper reklamation om Matrix nu inte vill riva upp golven? För att vara ärlig hade jag inte förväntat mig mer av ett parkettgolv i den prisklassen. Men om man skulle vara lite konstruktiv. Satsa på spackel eller vax. Vax kan vara knepigt om man inte gjort det förr. Spackel är bara att trycka i sprickan och sen torka av. Tarkett har en bra variant på tub. Tror det är linoljespackel.
2 svar · 3,9k läst
·
E
edsel: Hej Oldboy! Nej, jag tänkte skruva bräderna. De säger att det lätt uppstår sprickar i massivt golv om man limmar. Bara kortsidan ska limmas. När jag frågade i golvbutiken sa dem att skruv fungerar bra i spånplatta.
5 svar · 3,9k läst
B
barajag: [citat] Tillåt mig le.:D Ursäkta men mycket ska man få höra. Troligtvis är det så att betongen under inte var speciellt rak, men med ett 30mm golv kan det diffa rejält utan att man märker det, Enklast i sådana fall som erat är att lägga ett undergolv eller flytspackla innan man lägger parketten. Skruva fast möblerna.:rolleyes:
2 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.