Byggahus.se

Gardena Sileno

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. E

Någon som vet vad denna symbolen betyder på Gardena Sileno 1600?

[citat] Klipparen har två enheter som kan uppgraderas; smart-hårdvaran samt själva klipparkortet. Det tycks som de flesta har problem med uppgraderingen av klipparkortet via USB. Om du tittar på Gardenas hemsida så har man tagit ner alla programfiler mm för uppgraderingar. Sannolikt pga många har haft problem med detta.
    etompau · 4h · 6 svar · 556 läst
    ·
  2. M

Gardena Sileno - Den enda stora tråden

[citat] Klipparen ska starta där störst yta att klippa finnes, dvs, vid din gröna punkt. Stenbelaggda passagen kan man lösa olika. Antingen gå över eller göra en passage utanför. Vill man snygga till det så kan man addera lite plattor. Vi har gunga som vi ej har begränsat av många olika anledningar såsom den kanske flyttas eller rivs. I ditt fall skulle jag nog lösa så att roboten
    mxjolle · 6h · 1,2k svar · 112,7k läst
    ·
  3. A

Ny Gardena - ingen transformator och bruksanvisning

[citat] Hej och tack för svar. Du har nog rätt i ditt resonemang att felet inte har med tillverkaren att göra. När jag tänker på det så är nog transformatorn och bruksanvisningen är lands-specifika. Kanske ligger dom i samma påse i lådan, därför har bägge försvunnit när någon norpade transformatorn. Jobbigt detta, vill så klart komma igång och klippa. Kontaktade försäljaren
    appelappe · 2d · 2 svar · 187 läst
  4. E

Hur passera grusgång och nå ny gräsyta?

Titta i manualen under "Yttäckning" Du kan leda ut klipparen via guidekabeln önskat antal meter. Därefter påbörjas klippningen. Klipparen kan sedan hamna var som helst inom området. Bredden på stenläggningen bör inte vara mindre än ca 60 cm.
    etompau · 13d · 1 svar · 377 läst
    ·
  5. M

Ny Gardena sileno Life 1250

Om den är parkerad så har den redan börjat ladda, när det är dags att starta imorgon så är den fulladdad!
    Maximarcus · 20d · 1 svar · 209 läst
  6. christer6006

gardena ri80

tack
    christer6006 · 23d · 7 svar · 283 läst
  7. G

Gardena Sileno Life 1000

[citat] Det räcker inte med smart gateway, det finns "smart-elektronik" i klipparen med. Tror att det kostar runt 3000 att uppgradera en icke smart till smart.
    goeran · 26d · 34 svar · 7,9k läst
  8. A

Guidekabel - vilket djup ska den ligga på?

Gick bättre att läsa manualen digitalt, där hittade jag lite bättre än i pappersformatet :) Om begränsningsslingan ska grävas ner: • Se till att lägga begränsningsslingan minst 1 cm och maximalt 20 cm ner i marken. Att gräva ner kabeln kan göras med t ex en kantskärare eller en rak spade.
    a_c · 29d · 2 svar · 368 läst
  9. G

Gardena Sensor Cut

[citat] Det är viktigt att hålla knivarna fräsha och rena också eftersom det påverkar motståndet.
    golfgreen · 3 jun · 10 svar · 2,0k läst
  10. E

Gardena Sileno + 2 Zoner med Gräsyta

Se principskiss hur det inte ska göras. [bild] En bild från manualen visar hur dragningen ska göras. B=biyta. [bild]
    etompau · 1 jun · 3 svar · 512 läst
    ·
  11. M

Installationsråd Gardena Life 750 Smart

Guiden har ju två funktioner; dels hjälper det roboten att hitta hem när det är dags för laddning (det är en viktig funktion när den annars kommer ha svårt att hitta ut ur ett instängt område) och dels kan man programmera roboten att påbörja klippningen på valt ställe längs med guiden. Det är ingen garanti för att den fortsätter klippa just där men man kan i alla fall guida den
    Maximarcus · 30 maj · 8 svar · 688 läst
    ·
  12. davidgp

Gardena R40li

[citat] Det var Robonect som buggade. Senaste betan är inte jättestabil. :p
    davidgp · 30 maj · 1,8k svar · 304,0k läst
    ·
  13. J

Samlingstråd för Gardena smart

Tycker att den fungerar precis som tidigare, dvs riktigt bra. Har inga problem med notifieringar. Håller på att böka med grävning och den har kört fast säkert 7-10ggr de senaste veckorna och larmat ganska omgående, ca 3-5s efter stopp. Stod o tittade när den forcerade och klättrade (ja) upp på en stege jag försökt avgränsa en grävplats med, den drog igång larmet o jag fick
    Jotsat · 8 maj · 3 svar · 501 läst
  14. E

Begagnad Gardena (köpråd)

Vi har en R70 som har rullat felfritt i 6 år. Bytte batteriet efter fjärde året, och förra året skruvade vi på nya hjul då gumminabbarna var slitna. I övrigt ser den ut som ny. Det är en trehjulig maskin och man bör ha en relativt välskött gräsmatta för att undvika att bakhjulet sliter på gräset. Reservdelar finns att tillgå om det skulle behövas.
    etompau · 4 maj · 2 svar · 507 läst
  15. G

Kalibrera guiden igen på en Gardena?

[citat] Nej, det finns nog inte. Den sköter det automatiskt, när den följer kabeln och går in i något så börjar den följa kabeln exakt i några meter för att sen fortsätta på ett slumpmässigt avstånd.
    golfgreen · 17 apr · 8 svar · 2,4k läst
  16. E

Gardena Sileno visar blinkande blått

200 ohms-läget är korrekt att använda. Du ska inte mäta mot markjord. Mät på beg.slingans två kontakter, du bör då få ett värde på ca 3-30 ohm (längdberoende). Kontakt ska även finnas mellan guidekabelns kontakt och beg.kabelns två kontakter.
    etompau · 8 apr · 3 svar · 723 läst
    ·
  17. L

Gardena Sileno Smart, 6 månader

Nu har maskinen tuffat på i 6 månader och det kan vara dags med en recension. Jag har inga erfarenheter av andra maskiner, men måste ändå säga att jag är helnöjd! Endast en gång har den oförklarligt stannat på hela tiden. Fick ett larm i mobilen och den hade oförklarligt i ett 90° hörn gått över och förbi avgränsningskabeln med en halvmeter. Bara att lyfta in den och starta om.
    Leo Sattler · 7 apr · 0 svar · 690 läst
  18. M

Gardena yttäckning

Perfekt. Tack så mycket. Ska testa det när jag fått iordning på allt
    mavisflipp · 6 apr · 2 svar · 506 läst
  19. E

Hjälp guidekabel Garden Sileno life

[citat] Zoner är egentligen bara startpunkter längs guidekabeln mätt i meter från laddstation. Givetvis ska du använda detta. Ställ in några startpunkter längs guiden, kanske en i vänstra sektionen och en till höger om ön.
    etompau · sep '19 · 8 svar · 842 läst
    ·
  20. E

Skillnad på fjolårets Sileno & årets Sileno life.

Den internationella gardena-sidan har lagt ut en FW-uppgradering till Sileno-serien. https://www.gardena.com/int/support/robotic-mower-support-center/software-update/ Den svenska sidan säger att det inte finns någon uppdatering.
    etompau · sep '19 · 9 svar · 1,1k läst
  21. G

Gardena Sileno City kommer inte ut!

Det måste vara något med dockningen som gör att skalet lyfts upp lite och triggar larmet. Kolla hur den går in så att den går rakt på och vågrätt.
    golfgreen · sep '19 · 2 svar · 646 läst
  22. trädgårdsinger

Gardena Sileno+ 1300 (Husqvarna) blir instängd mitt på gräsmattan

STORT TACK för hjälp med detta. Äntligen går roboten utan problem runt i hela trädgården, utan att stanna för små gropar, bulor, högt gräs eller sluttning uppför. Jätteskönt!
    trädgårdsinger · sep '19 · 18 svar · 6,0k läst
  23. L

Laddstation sönder Sileno Smart 1300

Ok, jag tackar för hjälpen.
    LeMarcy · sep '19 · 10 svar · 364 läst
  24. G

Gardena R160 följer ej guidekabel

[citat] Nu måste du väl ha skrivit i fel tråd?
    golfgreen · aug '19 · 4 svar · 1,5k läst
  25. N

Display har slutat rendera text, Gardena R160

[citat] Tack för svar. Lutar lite åt att jag får lämna in den, och få den uppdaterad i samma vända. Den har ändå rullat snart 4 år problemfritt, (efter lite initiala produktknas).
    Neolane · aug '19 · 2 svar · 353 läst
  26. G

Guidekabel för Gardena smart Sileno Life - hjälp

[citat] Kul att höra att det fungerade bra! Det är också kul att få bekräftat att ens teorier stämmer i verkligheten :)
    golfgreen · aug '19 · 12 svar · 1,7k läst
    ·
  27. anders07

Gardena Sileno 1600+ går från oklarhet till oklarhet...

Läste instruktionen du hänvisade till @etompau men fattade ju inte att man skulle skruva loss pinnarna eftersom jag inte såg några skruvar och "städade" bara runt dem... Efter instruktioner från Gardena support med bilder hittade jag skruvarna under en hård kaka av jord/damm/gräs... En före bild: [bild] Och en efter bild: [bild] Nu fungerar det ju betydligt mycket bättre! :)
    anders07 · aug '19 · 4 svar · 1,2k läst
    ·
  28. C

Display hängt sig på Gardena R160

https://www.gplshop.se/husqvarna-automower-reservdelar/reservdelar-gardena-r160/reservdelar-gardena-r160-2013/tangentbords-sats.php
    Camilla Håkansson · aug '19 · 10 svar · 1,3k läst
  29. D

Gardena robotgräsklippare R130li firmware strul

Jag kan svara mig själv... Har klipparen låst sig vid en uppdatering och får felmeddelande som ovan så är det bara till att lämna den till en serviceverkstad...
    Daniel_942 · jul '19 · 3 svar · 764 läst
    ·
  30. G

Gardena - när börjar den klippa på vägen ut?

[citat] McCulloch har något förre finesser än Gardena har jag för mig. Typ att man inte kan ställa in exakt hur ofta den ska använda olika startpunkter, det man har att välja på är sällan, ofta, alltid eller nått i den stilen. I övrigt är den identiskt både till utseende och klippfunktion med en äldre Gardena. En kompis har en R1000 så jag är hyfsat insatt i den.
    golfgreen · jul '19 · 4 svar · 566 läst
Laddar...