Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. Marlen Eskilsson

Ange vilken växtzon du bor i - fråga trädgårdsdesignern

När du frågar Cajsa om trädgård behöver hon veta vilken växtzon du bor i, för att kunna ge råd om vilka växter du bör välja. Här är en bild över Sveriges växtzoner från Riksförbundet Svensk Trädgård. [bild]
    Marlen Eskilsson · 14d · 0 svar · 208 läst
    ·
  2. T

Vilka blommor/bär är bäst i kombination med barn?

[citat] Vatten är alltid poppis bland barn. Här nära där jag bor har kommunen i en lekplats byggt upp ett vattensystem där man kan pumpa upp vatten med en hederlig handpump till en liten damm för att sedan öppna dammluckan och släppa på forsen nerför en slingrande byggd bäck. Den har sina nackdelar (dålig vattenpåfyllnad samt att det krävs väldigt mycket vatten för att det skall
    tensiden · 11h · 14 svar · 858 läst
    ·
  3. H

Stödmur

Inget svar, några foton hur det ser ut är bra
    Hjulbent · 7d · 1 svar · 252 läst
  4. R

Liten trädgård

Hej! Vi har en väldigt liten trädgård (ca 400kvm) som är ganska fullpackad på sommaren med studsmatta, barnpool och växthus... Men bakom vår trädgård börjar skogen och där skulle vi vilja göra lite fint så att vi kanske kan ställa upp ett bord och några stolar. Som man ser på bilden så är det idag en tråkig slänt (bredvid trappan) och ett par odlingskragar som kanske inte
    rickardk · 8d · 0 svar · 61 läst
    ·
  5. Fadai

Altan

Om du börjar redan nu att sätta plintar för pergola och gräva rabatter så kan du få fart på växterna redan till sommaren. Markarbetet kan ju göras senare.
    Fadai · 8d · 14 svar · 575 läst
    ·
  6. Jarlingar

Fylla upp skaftväg, tips på "stödmur"

Då skulle jag sätta stödet närmast häcken och fylla upp med singel 8-16. Då bör det dröja en mansålder innan det kalvat iväg nämnvärt (y)
    Jarlingar · 10d · 5 svar · 420 läst
    ·
  7. Cajsa Lundin

Plantering framför ca 110 cm högt L-stöd?

Det finns massor kul att göra med en slät betongvägg. ;-) Bara att belysa den med olika färger kan bli supercoolt. Eller måla den, typ grafitti, i ett mönster, kanske ormbunksblad eller slingor, eller bara några linjer på olika sätt? Det finns färdiga L-stöd med präglat mönster (googla på "grafisk betong") som åskådliggör lite åt det håll jag menar. (försöker infoga bild i
    Cajsa Lundin · 10d · 7 svar · 284 läst
    ·
  8. yonna

Snabbväxande större träd

Det är också av värde att veta om ni vill ha träd som tänder tidigt och om poolen är täckt tidig höst då bladfallen sker. Jag har tex tre klotrobinior som är 4-5 m höga och vars krona ger totalt insynsskydd, särskillt om man sätter ett par stycken på rad. De är lämpade i zon 1-2 men tänder ganska sent. Sätts helst i gräsmatta eftersom de lätt ger rotskott (som gräsklipparen
    yonna · 11d · 5 svar · 424 läst
  9. Cajsa Lundin

Stenig del och gräs + få bort rölleka

Det är svårt läge. Ta bort allt befintligt gräs och ogräs (växtsvål), fyll upp/jordförbättra så gott det går, och gräv ner åtminstone 20 cm, helst 25. Det kanske går mellan rötter där du har trädet. Sen ska du välja en marktäckande tålig växt som inte är kinkig. Kolla på waldsteinia/gullgröna eller liten flocknäva under trädet. Myskmadra kan funka om det inte är för
    Cajsa Lundin · 11d · 4 svar · 233 läst
    ·
  10. Cajsa Lundin

Blåsigt läge

Stockrosor klarar blåst om den får stöd av något. Viktigast är att den har det soligt och väldränerat. Dahlior klarar ganska blåsigt läge, om man vänjer dem, men de höga sorterna kan gå av. Vissa astilbe är mer toleranta, men överlag föredrar både alunrot och astilbe flugnare läge. Du kan inte göra en vindskyddande plantering på något sätt? Något som bryter/silar vinden.
    Cajsa Lundin · 11d · 1 svar · 124 läst
  11. K

Vad göra med sluttning

Tack så mycket för jätte många bra idéer. Vi har ett hus som går mer åt det moderna hållet så ditt förslag med mer raka linjer tror jag passar både oss och huset bäst. Belysning är nånting vi inte tänkt på innan men när du säger det så är det självklart att det ska finnas där. Nu fick vi mycket bra att googla på och få mer idéer. Tack för hjälpen!
    Kingermann · 13d · 2 svar · 291 läst
    ·
  12. E

Japansk Blodlönn får stryk varje vinter

Tack för svaret Cajsa!
    elpaco · 13d · 4 svar · 288 läst
  13. Abbe W

Ny rabatt mot hus

Tack för svar, En liten reflektion, jag är ju Stockholmare från början och är lite överraskad hur fuktigt det är här nere! Jag ser fram emot vacker Lavendel och Stockrosor vid fasaden!
    Abbe W · 13d · 3 svar · 237 läst
  14. M

Utedusch och extra utrymme

Hur ska jag planera min nya utedusch? Gärna mycket gröna växter. Dessutom finns eyta på ca 16 kvm i anslutning. Vad ska jag göra där? Sol från fm till sen em. Har funderat på en pergola. [bild] [bild]
    mariewinberg · 13d · 0 svar · 83 läst
    ·
  15. S

Ny rabatt

Tack för svar :)
    Sofia. · 13d · 4 svar · 293 läst
    ·
  16. B

Klöver

[citat] Man ser till att gräset trivs bättre genom att t.ex. gödsla mer och när sen gräset växer bättre så klipper man mer. Klöver kan binda kväve ur luften så den växer bra även på kvävefattiga jordar.
    BirgitS · 13d · 2 svar · 175 läst
  17. Åsa Lund

Förslag placering rabatter

Tusen tack för alla råd!!! Det finns en plantskola i närheten, ska ta mig dit och kolla om de vet nån som kan rita en skiss åt oss.
    Åsa Lund · 13d · 2 svar · 129 läst
    ·
  18. T

odling på grusås

Tusen tack. Jag skrev ju inte att man skulle odla ätbara växter i dessa bänkar, men jag förstår ditt svar :)
    tarevarg · 13d · 2 svar · 164 läst
    ·
  19. Marlen Eskilsson

Fråga trädgårdsdesignern kl 19-21

Ja, Cajsa svarar på din också, men det blir inte förrän i morgon.
    Marlen Eskilsson · 14d · 7 svar · 1,4k läst
    ·
  20. G

Flytta tujahäck

[citat] Tusen tack för ditt utförliga svar! Vi provar göra som du beskriver och hoppas på att det går vägen.
    Gryningsflod · 14d · 2 svar · 194 läst
  21. N

Entré i norrläge - Zon 2 (Tullinge, södra Stockholm)

Tack så jätte mycket för tipsen. Ormbunken är nog inte den typen av växt som vi önskar för att få en mer "iordning gjord entre". Dock så var marktäckarna väldigt fina båda två, särskilt Hasselörten! Den i kombination med någon Lagerhägg känns inte alls som en dum idé. =)
    Nedro · 14d · 2 svar · 126 läst
  22. Cajsa Lundin

Vad göra åt murgröna?

Murgröna tar för sig, på gott och ont. Det enda om hjälper är att klippa, kapa, rensa runt det ni vill spara. Eller flytta på klematisen.
    Cajsa Lundin · 14d · 1 svar · 165 läst
  23. N

Tänka på vid större höjdskillnader - Stödmur/ terrassering plantering zon 2

Hej, VI har en rejälare höjd skillnad mellan vårt hus och uppfart för bilen (2 meter). Vilken troligtvis blir ytterligare lite högre i framtiden då vi vill bygga garage och då kommer fylla upp för att säkerställa att vår parkering hamnar ovanför kommunalväg utanför tomten. Idag så är det en lägre äldre stödmur i L-fundament (1-meter) och slänt upp sista metern. (Tidare äger
    Nedro · 14d · 0 svar · 142 läst
  24. Peter Trolle

Entré

Vi har byggt ut vårt hus och då satt in pardörrar och gjort en ny entré, nu planerar vi en infart från detta hållet. Stengången går nu bara till altanen. Hur kan vi tänka och göra överlag i trädgården? Vi har en stor tomt på 1700 m2 och kan mixtra lite.. Vi vill få in mer lummigt, en mer ombonad trädgård. Mannen kan nog tänka sig en pool 8x4 m intill altanen. Framför altanen
    Peter Trolle · 14d · 0 svar · 142 läst
    ·
  25. G-83

Lera och vatten sjuk tomt

Lägg dränering. Börja med att lägga en dränering där vattnet kommer från berget för att hindra att vattnet går längre in på tomten. Gräv ett dike, i med ledning och singel, koppla ledningen någonstans där du blir av med vattnet(dagvattenledning eller öppet dike. I värsta fall får du sätta en pumpbrunn) och hölj. Räcker inte detta får du lägga fler dräneringar i gräsmattan.
    G-83 · 14d · 2 svar · 214 läst
  26. fremax

Anlägga gräsmatta på lerjord

https://www.grascenter.se/underlag-och-skotsel/underlag-anlagga-grasmatta/ Med vänlig hälsning, fremax
    fremax · 14d · 1 svar · 174 läst
  27. Cajsa Lundin

Klotrobinia zon 2-3

Nej, undvik klotrobinia, den är härdig i zon 1-2. Kolla in klotnaverlönn, prydnadrönn Rosmari eller Astrid. Eller så går ni på buskträd, dvs flerstammig små träd eller stora buskar. Få stammar nertill och "lyft" krona. Buskträd bildar fin avskärmning på lagom höjd, där en trädstam eller kronan blir för hög. Exempelvis rönnbärsapel 'Maskerad' – alla Malus är hyfsat
    Cajsa Lundin · 14d · 1 svar · 139 läst
  28. Cajsa Lundin

Slänt, tips för att stabilisera

Det är för brant lutning för det mesta. Mycket svårt att plantera, vattna och sköta, marktäckande växter är annars är en kostnadseffektiv åtgärd i slänter. För att få det mindre brant kan man bredda avståndet mellan släntkrön och släntfot, om plats finns. Då slipper man eventuellt undan murar, men på bilderna ser släntfoten ut att ligga ganska nära husen. En ganska hög mur
    Cajsa Lundin · 14d · 1 svar · 214 läst
    ·
  29. Cajsa Lundin

Planera en stor framsida

Ett typiskt uppdrag för rådgivning på plats eller en skiss, där man gärna vill börja med önskade funktioner, behov, drömmar och önskemål, insyn, omgivning, jordmån. Huset har enkelt formspråk men sticker ändå ut, avskalat, rakt, modernt, ärliga material. Jag brukar fråga kunden hur de beskriver arkitekturen på sitt hus, och använda det som nyckelord i gestaltningen. Karaktären
    Cajsa Lundin · 14d · 3 svar · 277 läst
    ·
  30. M

Marktäckare, eller annan lösning, för slänt i delvis skugga

För tre år sen så gjorde vi om delar av vår tomt, bl a skapades en slänt där jag la kokosfibernät för att inte få ras, och sen planterade jag lite markkrypare och torktåliga växter där. Har nu två problem - dels en del av den slänten som faktiskt hamnar i skugga rätt tidigt på dagen (skugga från hus) och sen där sluttningen tar slut och planar ut mot ett plattlagt område. Vi
    Maria T · 14d · 0 svar · 121 läst
  31. K

Framsida i norrläge

Grattis till nya, fina huset! :)
    Krokkodriljo · 14d · 1 svar · 150 läst
    ·
Laddar...