Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22
Cajsa Lundin: Håller med tidigare talare. De går att flytta. Bäst vore senhöst, näst bäst innan de vaknar på våren. Men de klarar flytt även i värsta värmen – been there, done that. Ta med så mkt rot du kan. Klipp ner lite av överjordiskt för balans med förminskat rotsystem. Vattna extra, tills den klarar sig själv.
Cecilia R: Jag har målat mina med linoljefärg för att skydda dem. Jag tycker det är viktigt att tänka på vad man släpper ut i marken man odlar på. Vissa pigment är t ex giftiga för vattenlevande organismer även om du målar med linoljefärg. Jag hade tänkt mig mina engelskt röda, men valde röd ockra istället av den anledningen. Vackra är de nu pallkragarna :) Lycka till med dina! PS. Om du
Al-Hamdani: [citat] Du behöver inte köpa det ! Jag använde pinnarna från träden [bild] [bild]
Räknenisse: Inte bra för fasaden heller med växtlighet så nära som håller kvar fukt. Behåll bara de som vaxer fram till hörnet på garaget. Bakom det bör man inte ha stora växter. Bättre med någon marktäckare. Men då viktigt att först få marken fri från rotskott.
Karriärmamman: [citat] Det slutade med att vi fick behålla deras j----a slänt på vår sida. och plantera häck ovanpå. I slänten satte jag marktäckare och nedan planterade jag blommor som blommar fint stor del av årets så att jag slipper se slänten
Claes Sörmland: [citat] Funkar bra men jag vill bara varna för ogräseländet man introducerar i sin trädgård med detta. Jag har använt en massa stallgödsel och mängden kvickrot och brännässlor samt mållor (lätta att rensa) är inte att leka med. Bort man lite lantligt kanske det inte gör så mycket men är det en välordnat villasamhälle så kanske man ska tänka sig för.
Tegeltorpet: Tack! :) Nu är jag inne på dessa tre (ändrade mig när det gäller färg..), men bäst att jag dubbelkollar härdigheten då...: Mme Carriére mot södra husväggen Etude vid entrén Gerbe Ros i rostornet :)
Cajsa Lundin: Bygglov för allt högre än 50 cm, både marknivå och murar. Jag skulle rekommendera förankring bakåt. Går att göra ganska enkelt med "träankare" bakåt, eller kanske nät. Bild från nätet. [bild] Jag har aldrig anlagt slipersmurar själv, men precis som du säger hittar du säkert instruktioner på nätet. Min andre hälft är anläggare och har gjort några sådana murar, men sover
BirgitS: Vill man ha buskar täta så får man klippa dem varje år så att de grenar sig mycket nerifrån, man brukar prata om att man inte släpper upp dem mer än 10-15 cm/år. Sen behöver de förstås gödsel och vatten för att växa bra. En del Aronia blir 2 m höga men det finns även sorter som är lägre. Här är en sida med flera bilder på en aroniahäck:
Cajsa Lundin: Lavendel och rosor är en inpräntad klassiker visuellt, men de har faktiskt totalt olika krav på livsmiljö. Lavendel skickar ofta ner en pålrot till djupet för att försörja vattentillförseln, men på ytan ska det vara torrt. Lavendeln ÖVERLEVER i rosjord (=lerhaltig jord), om det bara inte är för blött, men snyggast lavendel får du väldränerat grusig jord. Murar, stenparter,
Marlen Eskilsson: Här kommer en till bild som jag fick av Cajsa, där locket döljs av en klematis. [bild]
elpaco: [citat] Det var inte ens roligt. Skoja inte om det, någon kan ta tipset på allvar .. :x
TEKILA: [Tänk Kinesisk risodling, gör om sluttningen till ytor på olika höjder som du disponerar i olika växtgrupperingar o gräsytor och stenpartier. [citat]
Cajsa Lundin: Alla perenner och buskar har ett föreslaget c/c-avstånd för lämpligt planteringsavstånd. Lavandula angustifolia 'Munstead' blir 40 cm hög, och planteras med 30 cm/avstånd (11 st/kvm) Lavandula angustifolia 'Hidcote' blir 35 cm, c/c 25 cm (16 st/kvm). Som sagts i svaren ovan kräver lavendel en del skötsel. Och definitivt väldränerat läge och mycket sol. Kanske inte det självklara
gaia: nyinflyttat? Vänta en säsong innan ni gräver bort och sågar av. Det blir mycket snyggare när grönskan täcker marken
Cajsa Lundin: Om ni har sandig väldränerad jord ska ni välja växter som gillar detta. Sockblommma och murgröna är inte skräddat. Timjan borde i o f s trivas, men den är för orejäl i detta sammanhang, för låg för att göra ett bra jobb. Ogräsfröna lägger sig ovanpå och lyckas få kontakt för att rota sig i jorden. Sedummattor har lite samma dilemma, de är för låga. Ni ska inte behöva ha
lunnabo: [bild] [bild] 7 år sedan senaste inlägg. Här är Svaret! Gatsten är värt pengarna. Denna entregång som är nästan 12 meter lång kostar inte ens 20.000 kr för stenen och stensättningen.
Robert Kooijman: Eller varför inte några fina vintergröna/blåa barr buskar som 'Picea Glauca Globosa' och 'Juniperus Chinensis Blue Alps'? Sistnämnda är utmärkt för en tätt häck och kan klippas hur mycket som helst. Både klarar inte bara hårda vindar, men brukar också lämnas i fred av rådjur & hare!
Cajsa Lundin: Nja, gräs i 30 graders lutning kanske blir lite väl svårskött. Se även övriga svar i kvällens chat om släntväxter. Det kan bli svårt att etablera (plantera och vattna) i så kraftigt lutning. Man kan använda kokosmattor som håller jorden. Bevattningslangar är bra, man måste se till att vattnet inte bara rinner ovanpå jorden. Färdiga perennamattor är superskönt och effektivt om
Cajsa Lundin: Väldränerat är a och o för gräs. Svårt att få dem att övervintra, men testa. 50x50 cm är inte särskilt stort. De är ju perenner, så om de slipper vinterfukt och om du kan isolera dem och ställa mot en vägg på vintern kan det gå att övervintra. Fråga i närmsta bästa handelsträdgård med kunnig personal. Gräs för sol, sand och torra jordar: silverhavre, silvergräs,
Cajsa Lundin: Nej, du får vanligen inte höja eller sänka marken, eller göra murar över 50 cm utan mark-/bygglov. Det är dock lite olika i olika kommuner, men i så fall oftast hårdare regler än detta. Ja, det är MYCKET bättre att försöka använda nivåerna inne på tomten. Det blir oftast mycket bättre slutresultat. Men exakt hur är svårt att ge råd om. Jag brukar reda ut vad kunden har för
surfarn: [citat] Ena sidan får vara ingrävd och andra frilagd. Det går men det blir tyvärr lite dyrare än om huset stått på en åker
Cajsa Lundin: Det är jättefint med pergola som rumsbildare. Hur man gör? Ja, man gör stolpar med ett ramverk upptill, och mer eller mindre täta överliggare. När man har ett glest tak kan man ev hänga saker som hängstolar, lampor/ljusslingor/lyktor med mera. Blir mysigt! [bild] [bild] [bild] https://se.pinterest.com/formochfunktion/pergolor-och-uterum/
Cajsa Lundin: Kirskålet måste bort. Bäst är att täcka av hela slänten 2 växtsäsonger med ogräsduk. (Ljustät duk som släpper igenom regn). Täck en bra bit utanför det angripna området och se till att rensa om det börjar växta i kanterna. (så inte rotsystemet får tillgång till ny energi). Kirskål överlever inte i gräsmatta, dvs det går att trötta ut genom upprepad rensning, men det är
Cajsa Lundin: Liguster? Finns i färdig höjd om ni vill ha snabbt insynsskydd. Finns vintergrön sort, men den är inte alltid vintergrön. Bok? Boken behåller också bladen vintertid (liksom avenbok, som inte är släkt), i kanelrostbrunt. Svårt med vintergrönt, för tuja får du inte ta ;). T ex idegran är kostsam i stora storlekar, och tar lång tid på sig att växa upp, annars är det en stor
Cajsa Lundin: När jag såg tegelfasaden tänkte jag direkt på denna plantering: [bild] [bild] [bild] http://www.houzz.com/projects/36319/Belmont-Hill-Residence Stäppsalvia, kantnepeta (en bit in, ej i kanten!), allium, pioner, malört, vita astilbe, jättedaggkåpa, perovskia, tuvrör, miskantus, nävor, solhatt, blommande buskar (här Kalmia, du kan ta syren, bukettapel eller schersmin)... Detta ger både