personstarthumb-up

Frågor till trädgårdsdesignern i maj

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. J

plantera häck på blåsig kalkrik sandjord

[citat] Kolla på Mirakelhäcken. http://www.mirakelhacken.se
    Janneericsson · 26 jul · 2 svar · 3,0k läst
  2. J

Plantering i etage i stödmur

Frågeställningen inbjöd väl inte direkt till ett kort svar och jag blev inte besviken. Otur där med texten som försvann. Faktum är att jag gjorde exakt samma sak själv nu är jag skulle svara på detta... Tack så mycket för fina förslag! Jag tror du lyckades fånga precis det vi är ute efter, något som ser bra och respektabelt ut under hela året. Det blir till att googla och kolla
    joob · 18 maj · 4 svar · 2,6k läst
    ·
  3. M

Lummig häckväxt

Tack, det var ett väldigt bra tips!
    Mandji · 14 maj · 2 svar · 481 läst
  4. Marlen Eskilsson

Fråga trädgårdsexperten ikväll kl 19-21

Klockan har passerat 21 och frågestunden är slut. Tack för alla intressanta frågor ni ställde och tack Cajsa för dina svar!
    Marlen Eskilsson · 14 maj · 2 svar · 458 läst
    ·
  5. B

Kaprifol i söderläge

Tack för många bra tips! Vi vill inte ge upp på den och läget ännu, så nu när vi vet vad som är mer gynnsamt kanske vi kan få till något som gör att den trivs bättre. Tack igen!
    badtastex · 14 maj · 2 svar · 425 läst
    ·
  6. buspojken

Trädgårdsbelysning

Tack för svaret 👍
    buspojken · 14 maj · 3 svar · 446 läst
  7. F

Plantering i upphöjd rabatt

Stort tack för hjälpen! Sitter faktiskt redan med millimeterpappret redo och kollar upp alla växterna som du föreslog. :D
    Farfalle · 14 maj · 6 svar · 511 läst
    ·
  8. I

växter i slänt

Tack för ditt svar!
    ingrid01a · 14 maj · 3 svar · 373 läst
    ·
  9. O

Stenig mark

Tack! Nu ar jag lite att gå på. Ska bli trevligt att kolla upp dessa. Ha en fortsatt trevlig kväll.
    ozagoza · 14 maj · 2 svar · 438 läst
  10. B

Frukt/bärbuskar till häck?

Vill man ha buskar täta så får man klippa dem varje år så att de grenar sig mycket nerifrån, man brukar prata om att man inte släpper upp dem mer än 10-15 cm/år. Sen behöver de förstås gödsel och vatten för att växa bra. En del Aronia blir 2 m höga men det finns även sorter som är lägre. Här är en sida med flera bilder på en aroniahäck:
    BirgitS · aug '16 · 7 svar · 9,3k läst
    ·
  11. M

Fjällen zon 8

Du kan skapa skyddade lägen med hjälp av torvblock och stora stenar. De blåser inte bort så lätt.
    MissAnpassad · apr '16 · 4 svar · 4,4k läst
  12. Cajsa Lundin

Snabbväxande fin klängväxt och flytta häck

Cajsa Lundin · apr '16 · 9 svar · 3,7k läst
    ·
  13. Cajsa Lundin

Växter i slänt

Om ni har sandig väldränerad jord ska ni välja växter som gillar detta. Sockblommma och murgröna är inte skräddat. Timjan borde i o f s trivas, men den är för orejäl i detta sammanhang, för låg för att göra ett bra jobb. Ogräsfröna lägger sig ovanpå och lyckas få kontakt för att rota sig i jorden. Sedummattor har lite samma dilemma, de är för låga. Ni ska inte behöva ha
    Cajsa Lundin · apr '16 · 5 svar · 3,0k läst
    ·
  14. Cajsa Lundin

Hur göra med omstartad cotoneaster?

Hönsgödsel är bra på våren. Läggs med fördel på på när det regn på gång. Gödsel läggs inte på förrän växterna börjat grönska. Ogräs hålls lättast undan manuellt, dras när det varit regn, lättast att få med rötterna då. När ogräset är borta kan ni plantera en marktäckande växt som hjälper er. Under häck passar t ex ormöga eller waldsteinia.
    Cajsa Lundin · apr '16 · 3 svar · 1,7k läst
  15. nikasp

Gräsmattetips, döda mossa

Stort tack för det utförliga svaret!
    nikasp · apr '16 · 2 svar · 2,6k läst
  16. pelpet

Kirskål

Grannen säger att roundup hjälper, men jag har inte provat.
    pelpet · apr '16 · 8 svar · 2,0k läst
  17. Cajsa Lundin

Lavendel rabatt

Lavendel och rosor är en inpräntad klassiker visuellt, men de har faktiskt totalt olika krav på livsmiljö. Lavendel skickar ofta ner en pålrot till djupet för att försörja vattentillförseln, men på ytan ska det vara torrt. Lavendeln ÖVERLEVER i rosjord (=lerhaltig jord), om det bara inte är för blött, men snyggast lavendel får du väldränerat grusig jord. Murar, stenparter,
    Cajsa Lundin · apr '16 · 8 svar · 3,6k läst
    ·
  18. R

Vad göra med syren som växt sig jättehög?

Inte bra för fasaden heller med växtlighet så nära som håller kvar fukt. Behåll bara de som vaxer fram till hörnet på garaget. Bakom det bör man inte ha stora växter. Bättre med någon marktäckare. Men då viktigt att först få marken fri från rotskott.
    Räknenisse · apr '16 · 7 svar · 2,4k läst
    ·
  19. M

Tips !

Jag skulle bygga vidare på den mur ni redan har och sedan spaljera upp växter på utsidan.
    MissAnpassad · apr '16 · 4 svar · 1,7k läst
    ·
  20. E

Går det att få liv i en gammal hagtornshäck?

[citat] Det var inte ens roligt. Skoja inte om det, någon kan ta tipset på allvar .. :x
    elpaco · apr '16 · 4 svar · 2,8k läst
  21. yonna

Ledsen och gles tujahäck.

När jag flyttade in i mitt förra hus fanns en relativt nysatt thujahäck. Den blev aldrig snygg längst ner pga att den inte sidoklippts från början. Jag satte en mycket hårdklippt, smal ligusterhäck framför. Mellanrummet mellan häckarna 120 cm. Ligusterhäcken 120 cm hög. Då slapp jag "hålen" och insynen till grannen. Effekten blev att trädgården (liten storstadsträdgård) kändes
    yonna · apr '16 · 9 svar · 3,6k läst
    ·
  22. Cajsa Lundin

Åtgärda trist uppfart?

Gör en del av uppfarten som en entrégång, i annat markmaterial än bildelen, kanske oregelbunden skiffer. Tänk entrérum närmare huset och markera det. (kansten, form, spaljé, häck, stort träd, fin bänk som blickfång, belysning osv). Kanske gör man en cirkel som skärs av av hushörnet, eller en fyrkant. Kanske tar man upp fönstersättningen och gör vintergröna kuber längs
    Cajsa Lundin · apr '16 · 1 svar · 1,8k läst
    ·
  23. Cajsa Lundin

Äppelträd plommon och körsbär

Äppel kan beskäras vår/vårvinter innan löven kommer, men även under JAS. Plommon och körsbär hör till Prunus-släktet som bäst beskärs JAS, särskilt större beskärningar. Gräs växer inte där det är ständig skugga. Ersätt med annan marktäckande växt eller annat markmaterial.
    Cajsa Lundin · apr '16 · 1 svar · 1,7k läst
  24. Cajsa Lundin

Uteplats

Jag har väldigt svårt att rådge om en partiell del av trädgården, blir sällan bra helt enkelt. Vad finns för markmaterial på andra ställen i trädgården? Vad är det för arkitektur, stil, årsmodell på huset, färg och material på fasaden? Är trädäcket vanligt impregnerat? Vad av följande karaktärsord föreställer ni er, går igång på: romantiskt, stilrent, klassiskt,
    Cajsa Lundin · apr '16 · 3 svar · 1,9k läst
    ·
  25. Cajsa Lundin

Ojämn trädgård

Lägg om en ny byggtimmermur kanske? Lägg på toppdress i svackorna och så på nya gräsfrön.
  26. Cajsa Lundin

Växter för minskad insyn på balkong i norrläge med katter.

Satsa på stora kärl och bra jord. Och dalta inte med sommarblommar och ettåringar. Perenner och buskar klarar sig åtminstone 2-3 år, kanske 4-5 år om du byter ut översta jorden/jordförbättrar/ger näring. Om du har nät tar du slingrangde klätterväxter. Exempel på perenna (övervintrande) klättrare för skugga: koreansk pipranka, kameleontbuske och flera klematis klarar även
  27. M

Pallkragar nära slipers

Vill du vara säker så bygger du ett "bord" som pallkragen ska stå på, så slipper du helt kontakt med kringliggande gifter.
    Marcussjogren · apr '16 · 2 svar · 1,8k läst
  28. Cajsa Lundin

Boxpil

Håller med. Skulle säga 6 meter från rör. Pilar är duktiga på att ta sig in mellan minsta lilla skarv om de inte kan förse sig tillräckligt med grundvattnet i marken.
    Cajsa Lundin · apr '16 · 3 svar · 1,6k läst
  29. Cajsa Lundin

Tips på annorlunda stenläggning/uppfart modell större

Det verkar väldigt opraktiskt? Ska ni gå och rensa i dekorstenen? Och kanske lite svårt att få betongplattorna att ligga stilla, eller är de fastgjutna? Stenarna rör sig också när man kör. Nja, tveksamt, inget jag skulle rekommendera. Möjligen för nån mindre gång till en sittplats eller annat i trädgården.
    Cajsa Lundin · apr '16 · 4 svar · 2,2k läst
    ·
  30. Cajsa Lundin

Tomtplanering (sluttande tomt)

Nej, du får vanligen inte höja eller sänka marken, eller göra murar över 50 cm utan mark-/bygglov. Det är dock lite olika i olika kommuner, men i så fall oftast hårdare regler än detta. Ja, det är MYCKET bättre att försöka använda nivåerna inne på tomten. Det blir oftast mycket bättre slutresultat. Men exakt hur är svårt att ge råd om. Jag brukar reda ut vad kunden har för
    Cajsa Lundin · apr '16 · 1 svar · 2,5k läst
    ·
Laddar...