Fråga värmeexperten söndag 2 februari 20-22
matstr: Hej Det sitter inuti kompressorn så då måste man byta den. Alternativt är att montera en extern backventil utanför kompressorn på hetgasröret om oljudet är störande. Betydligt billigare än kompressorbyte
Lennart Holm: [citat] Bastun har jag i garaget. Garaget värms en luft-vatten-värmepump som jag reglerar ner när jag kör bastun. Det tar ca 30 minuter att få rätt bastutemp (ca 80 grader). Startar jag bastun kvart i heltimme så sprids effektmätning på 2 heltimmar och då brukar månadens maxeffekt inte påverkas. Annars kan man basta efter 22:00. En annan skillnad som Ellevio infört är att det inte
maarten70: [citat] Du skulle kunna beakta dessa två inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/fraga-angaende-nibe-franluftsvaermepump-f730-luftvaermepump.541414/#post-6104141 https://www.byggahus.se/forum/threads/fraga-angaende-nibe-franluftsvaermepump-f730-luftvaermepump.541414/#post-6105039
maarten70: [citat] Det är en del av funktionen som kan likställas med värmeåtervinning (man kan inte återvinna mer energi än det som ventileras ut) och här tillkommer att det är lite förluster med i ekvationen. Således förlorar huset energi med tiden men det går många ggr långsammare än utan återvinning. Denna del skulle man kunna likställa med FTX (bortsett från att FTX med
guggen: Ctc och Nibe har bra pumpar och enkel styrning för att göra detta. Jag kör själv en ctc 410 med en ctc ecologic s i ett av mina hus mot en 500l acctank som har slingor för vv samt vatten till radiatorer. Fungerar väldigt bra. Jag kör flytande kondensering mot utekurva, men du kan välja att köra fast med om du så önskar.
Jochi: [citat] Injustering är viktig men grunden är vilket värmebehov rummen har och för vilka temperaturer som rumsvärmare skall dimensioneras. Gör en värmebehovsberäkning om man avser installera radiatorer. Den kan man ofta hoppa över med golvvärme i nya hus då det vanligen räcker att täcka golvet med slingor. Så är är inte fallet med radiatorer. Man fyller inte ytterväggarna med
useless: [citat] Jo, men Ryzen hävdar att hans kompressor går 1400 timmar per år och drar 7000 kWh. Det skulle innebära att kompressorn i hans värmepump med 6 kW uteffekt drar 5 kW vilket är helt orimligt.
Hanna Cecilia1: Japp, vi har bott här! Vi får väl se hur kommande månader ser ut men då det är förbrukningen som elbolaget debiterar för så är det bara att tacka och ta emot den positiva överraskningen 👍🏼
PeterBK: Tack alla för era kommentarer! Jag ska undersöka vilka hjälpa mesta.
Robin Toneby: Hej! Om man gjort ordentligt service och då inte noterat uppenbart läckage beror det troligen på att maskinen tappar lite för att den är skitig. Köldmediet blir inte gammal. Maskinen är ju också gammal - så visst åldersslitage sker. Jag har aldrig sett en undersökning där man försöker ta reda på hur mycket effektviteten sjunker över tid. Gissar att det inte finns något intresse
Robin Toneby: Hej! Br länk i kommentaren ovan. Den bör leda dig rätt. Nu kan man ju anta att detta är en luftvärmepump - men generellt är det viktigt att ta med modell när den här typen av frågor ställs! Men som sagt kolla blink mot länkade listan. Sen är det ju felsökning av tekniker - har du koll på misstänkt fel kan kanske tekniker ha med sig reservdel direkt.
Magwa: [citat] Tack! Vår bottenplatta är gjuten så alternativet att dra dem under plattan är för sent påkommet. Men jag oroar mig en del för att det kanske hade varit bäst. Framför allt för att dragningen i taket blir längre (över ryggåstak) och att vi därmed får luftningsproblem när vi inte har access till högsta punkten på ledningen. Vår VVS’are har säkert stenkoll, men frikyla
ClasseClas: [citat] Vad jag minns så kan jag ansluta en extern tempsensor på min Fujitsu. Kolla noga installationsmanualen vad som gäller för din pump. En annan sak som är viktig är att genomföringen mellan innerdel och utedel är ordentligt isolerad. Annars luras tempsensorn i innerdelen och reagerar på draget.
twinor: Ser att du har en Redan varmvattenregulator som ibland kan läcka internt eller kräva lite service. Kolla i i den här tråden för lite felsökningshjälp: https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckage-i-fjaerrvaermecentral-hjaelp.205057/ Jag renoverade min regulator för några år sen med hjälp av den tråden och den fungerar fortfarande.
rarne: Bra tips med fläktkonvektor.. verkar riktigt smidigt. helt klart ett alternativ. Eftersom raddarna inte är placerade utmed några ytterväggar antar jag att fuktproblemen blir mindre. Det är inte heller någon suterräng så hoppas slippa krypfukt den vägen :)
Demmpa: Det normala är att man monterar en golvvärmeshunt med cirkulationspump för golvvärmen. Det normala idag är en difftemperatur på 7-10⁰ över radiatorer & golvvärmeshunt samt 3-5⁰ över golvvärmeslingorna.
Robin Toneby: Hej! Antar att ni ska förlägga nya golvvärme där det inte finns. Den nedre metoden isolerar ju nedåt så det minskar energianvändningen. Lättare vid utbyte i en framtid. Så tänker alternativ 2.
Anders Åkerlund2022: [citat] Tack Daniel! Det låter betryggande. Ska kolla vidare. Bästa hälsningar/Anders
Marlen Eskilsson: Jag har precis bestämt med Robin att han ska besvara även de frågor han inte hann med i söndags. Han gör det pö om pö nu under veckan.
Dexxamannen: Tack för svar! Vi har planer på att renovera tvättstugan framöver, så ACJn får tuffa på tillsvidare utan värme! Vi har hittills klarat av att enbart köra luftvärmepumpen, dock kan de bli lite kallt längst bort i huset när det är som kallast ute. Har luftvärmepumpen placerad i största rummet med öppen planlösning, samt en kakelugn som står relativt nära, brukar dra på en brasa
Bo00: Ett enkelt sätt är att gå ut med mobilen en bit bort från huset. Då når inte 5 GHz mobilen och den kopplar upp på 2,4 istället som har en avsevärt längre räckvidd. Jag fick göra så eftersom just Google Wifi inte går att spärra till 2,4 GHz. Väl parat och klart fungerar kopplingen utan problem med ditt wifi eftersom ditt wifi då vet att luftvärmepumpen är parad med 2,4. I mitt
Josth: Numera när värmepumparna är varvtalsreglerade är det inget problem att välja en modell som är något för stor. Regleringen gör att det inte blir många start/stopp som sliter på kompressorn. Tvärtom vill många uppnå hög effekttäckningsgrad istället och minska inkopplingstiden för el-patronen till minsta möjliga.
MercedesGUS: Har oxå en 1230, växelventil är väl en förbrukningsvara, bytte min i fjol. Man byter inte hela ventilen utan bara innanmätet.
Leif So: [citat] Nja, om vi tar CTC så har dom samma kompressor i 8 och 12 kW. 8 kW går på max 60 Hz och 12 kW går på max 100 Hz. Det innebär en kraftig ökning av ljudet om man väljer 12kW. Dessutom så går vår nya 8 kW nästan alltid upp på max varvtal, i stort sett oberoende av effektbehov. Vilken tur att vi inte valde den större med ännu mer oväsen...
Klippspiken: [citat] Fel kopplat golvvärme shunten ska inte shunta radiator kretsen som kräver högre temperatur
Klippspiken: Luft i slingan ????? Då måste du spola ur slingan så du får ur luften Automatiskt luft klockor i golvvärme system fungerar ej ,(är bort kastade pengar) måste spola varje sling för sig, spola så läng det inte kommer luft (ett par liter ) När slingorna är luftade lufta ur matningar till fördelaren ( ps kolla på Uponor hem sida om luftning av golvvärmesystem )