Byggahus.se
emmastahlberg
emmastahlberg: Vi vill anlägga en häck i västerläge men tomtgräns angränsar mot en cykelväg och iom det är marken typ uppbyggd av mestadels makadam. Hur planterar man en häck på bästa sätt? Mura/gjuta en sockel för att bygga upp en jordmån? Andra tips, och även på häcksorter som trivs där? Gärna tät bladsort. Zon 3.
0 svar · 402 läst
·
S
Stefan6263: Hej Vi har en stor lagerbladsväxt/buske. Säkert över 3 m hög och alldeles för bred. Hur hårt kan man kapa i denna?
0 svar · 383 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Jag jobbar i Illustrator och Sketchup. Jag vet att det finns en massa nya program, men har dålig koll. Hänvisar till detta svar där en annan svarat på frågan: https://www.byggahus.se/tomt/fraga-experten/ritprogram-traedgard.416105/
1 svar · 995 läst
P
Perha: Tusen tack för bra svar!!
7 svar · 1,2k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: 1 meter låter gott för rötterna. Och finns avrinning så är det inga problem. Då är det bara frågan om vilken stil som gillas? Kör buskar som har vackra torkade blommor vintertid som vipphortensior. Kanske en trekant på mitten. Sen kan det vara fint med något med struktur som vintergröna klot, lite strödda, eller i grupp om tre med olika storlek. Prydnadsgräs som har vacker form
3 svar · 721 läst
·
yonna
yonna: Jag är bok-frälst och anser häck av denna är i särklass då den A) växer snabbt och rakt och behöver inte bindas upp de första åren B) kan hållas mycket smal och tät C) kan hållas både låg eller mycket hög D) får frodigt bladverk under växtsäsongen och behåller de vintetvissnade bladen så att den även på vintern ger insynsskydd Den kräver dock bättre jord än avenboken.
3 svar · 755 läst
MaE73
MaE73: Hej ! Är bara intresserad om det fungerade att flytta häcken? Lever den gick det lätt eller ? //MaE
3 svar · 3,9k läst
Y
Ylva Östman: Hej! I fjol byggde jag min växthus . Storlek 12,6 kvadratmeter stort, ett stormsäkert Willab garden i antracitgrå färg. Önskar nu hjälp med att inreda det och även förslag på hur det ska se ut utanför växthuset. Ska man ha drivbänkar? Jag skulle vilja ha krukor Tacksam för förslag och ideer
0 svar · 952 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Funkar bra men jag vill bara varna för ogräseländet man introducerar i sin trädgård med detta. Jag har använt en massa stallgödsel och mängden kvickrot och brännässlor samt mållor (lätta att rensa) är inte att leka med. Bort man lite lantligt kanske det inte gör så mycket men är det en välordnat villasamhälle så kanske man ska tänka sig för.
17 svar · 16,4k läst
·
N
Nadja Eriksson: Vi håller på att bygga ett sluttningshus. Ingång ligger i gatuplan och en del av trädgården kommer alltså att ligga på en höjd. Vi får en fallhöjd på ca 3 m. Invid huset har vi tänkt en trappa, men för att inte bara få en slänt, har vi en idé om att göra en terassering som liknar en amfieteater. Man ska alltså kunna sitta på de olika planen. Med jämna mellanrum tänkte vi
0 svar · 2,0k läst
·
H
heimlaga: Att pumpa fungerar bara tills den dagen ett lager skär i pumpen eller strömmen är borta några timmar. Det vill säga det fungerar ibland. Därför skall man aldrig förlita sig på pumpar för att hålla vattnet borta där det kan bli skador när pumpen stannar och vattnet rinner tillbaka.
11 svar · 5,7k läst
·
J
JohanFredrik: Jag har en trädgårdsgång med udda skifferplattor och har svårt med växtlighet mellan plattorna. Vad är bästa fyllningsmaterialet?
0 svar · 1,4k läst
S
Solslottet: Jag förstår. I mitt fall önskar jag härdiga lättskötta växter som gärna blommar olika eller får fin färg på hösten. Tips?
4 svar · 3,2k läst
·
Hammarskallen
Hammarskallen: [citat] Vättern fungerar som ett värmemagasin, så runt centrala Jkpg lär det inte vara zon 5, snarare 3-4. Men sen räcker det att du kommer upp ur grytan mot Tenhult, Taberg, Vaggeryd, Nässjö så är du uppe på höglandet, och där är det zon 5. Norr om Jkpg där äppelodlingarna ligger är det zon 4, men där har man fördelen av att marken är som en terass.
17 svar · 6,8k läst
·
Kattis2000
Kattis2000: [citat] Tack för svar!
4 svar · 1,9k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: hejsan! Det räcker med 40-50 cm brett dike om det finns t. ex. gräsmatta eller annan jord intill. Luckra gärna jorden intill (särskilt om den är kompakterad). Luckra även "väggarna" i gropen så omgivande jord blandas något. Vintergrön liguster är inte jämnt vintergrön bara så ni vet. Det kan var 3 som behåller bladen, sen 2 som står nakna, vilket upplevs lite för oestetiskt för
1 svar · 1,2k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Ja att sätta växter utanför gör att OM någon faller så tar något emot. ;-) Om ni sätter lite högre buskar (typ häcksorter) som sträcker sig i höjd över kanten kommer fallkänslan och -risken att minska. Man kan sätta en smal bräda (ovanpå befintliga) längst ut på kanten, som stoppar upp fysiskt för t. ex. stolsben eller fötterna. Annars ett lite högre högre växtkärl?
1 svar · 1,9k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Amelanchier rekommenderas vårvinterbeskärning och underhållsbeskärning. (inte föryngringsbeskärning). Det går även att beskära även under sensommaren. Det blir väldigt fult att kapa buskar till en tredjedel av höjden, så kallad vaktmästarbeskärning. Du kanske menar en tredjedel i botten, en tredjedel på kring hälften och en tredjedel får vara? I så fall tummen upp. Alltid
1 svar · 1,6k läst
S
Snel77: [citat] Tack för svar! Höjden har du säkert rätt med, får mäta på plats
3 svar · 1,1k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Etablerade växter (perenner, buskar, träd) behöver inte regelbunden omsorg. Det gäller att göra rätt insatser vid plantering och etablering. Plantera med rekommenderat c/c-avstånd så de växer ihop lämpligt fort. Håll undan ogräs tills växterna vuxit samman. Går att strössla ut lite täckbark för att underlätta skötsel. Väljer man marktäckande växter och perenner som "vissnar
1 svar · 946 läst
S
Strontus: Ormbunke eller liknande? Annars så får man en hel del förslag om man söker på "skuggigt läge våt jord"
2 svar · 1,3k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Lättast är nog att göra en växtbädd nertill genom att bygga upp jordmånen från bef marknivån utanför bergets klack. Alltså som en låg stödmur, men kan kanske vara corténstål (om husets arkitektur är lite åt moderna hållet, vilket jag skymtar) som man fäster mot berget (med stag?) plus gräver ner den någon dm. Eller en naturstensmur fogad. Eller om ni vill "lugna ner" kanske ni
2 svar · 1,8k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: De växter som är planterade har alltså inte armerat jorden tillräckligt. Kanske är det för mycket buskar som är höga och därmed inte täcker av marken (jordytan) tillräckligt. Då kan det gå att komplettera med låg växtlighet. Ta hur som helst bort de buskar som börjat ge upp. Kanske beskära de som är hyfsade. Komplettera med nytt mellan, och gärna då t. ex. vintergrönt om ni
1 svar · 1,8k läst
·
JanZo
JanZo: [citat] Tack för fantastiskt utförligt svar!
3 svar · 2,7k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Det finns många växter som gillar surjord, som gillar halvskugga och är anspråkslösa. Hoppas det går att gräva en bra växtgropar, ser ut att vara ganska genomrotat. Det kan vara lite svårt att etablera bland uppvuxna träd (särskilt björk och salix) som är snabba på att sno åt sig vatten och näring runt nya växten. Det kan vara idé att sätta något rotskydd längs väggarna på
3 svar · 2,3k läst
·
C
crazytok: Tack för svar! Nej det är inte meningen att man ska sitta där, den är tänkt som prydnad för framsidan. Blev så när vi sprängde allt berg på tomten! :) Vi har monterat fasadsiffror på stenen idag och använder sitt-delen för dekorationer kring högtider, tomtar/halloweenpumpor mm, och ofta någon korg eller zinkbalja med blommor på sommaren. Tack för dina alternativ, skall se över
2 svar · 1,9k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: En plan altan utan trappsteg har sina fördelar, och jag skulle hellre göra rumsindelningar på en plan altan än göra en massa trappsteg. Sen kan man behöva göra trappsteg av en mängd begåvade anledningar..... /W
4 svar · 3,2k läst
KristinaRT
KristinaRT: Att kryssa alla rutor blir svårt, jag tror ni måste prioritera... Finns ju mycket som växer fort, men barrväxter är inte riktigt kända för det. Och 10 m är ganska högt, ofta tar det lång tid innan ett träd kommer upp i den höjden och då är det träd snarare än buskar, mao kal stam nertill. Vintergrönt är samma sak, finns många alternativ, men de är sällan snabbväxande. Och ni
1 svar · 1,8k läst
Brainspace
Brainspace: [citat] Underbart, tack för hjälpen!!
4 svar · 1,4k läst
·
C
Camza3: Tack så otroligt mycket!! Ska kolla alla dessa växter. Ja Mölnlycke gardencenter är riktigt bra
2 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.