Byggahus.se

Fråga trädgårdsdesignern söndag 15/3 kl 20-22

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. T

Fråga trädgårdsdesignern ikväll 20-22

Inget svar på min fråga :( https://www.byggahus.se/forum/threads/jag-skulle-vilja-ha-ett-groent-staket.368381/
    tarevarg · 18 mar · 8 svar · 2,4k läst
    ·
  2. T

Ange vilken växtzon du bor i - fråga trädgårdsdesignern

[citat] Hej! Vi bor i zon 4. Vår trädgård är dock ej speciellt fruktbar. Undrar därför vad för växter som bäst håller sig och ej behöver så mkt näring. (Det är i princip tallmark) Hade ingen bättre bild.
    Tezz85 · 15 mar · 2 svar · 1,1k läst
    ·
  3. Al-Hamdani

Täta häckväxter zon 5

[citat] Du behöver inte köpa det ! Jag använde pinnarna från träden [bild] [bild]
    Al-Hamdani · 25 jun · 12 svar · 18,2k läst
    ·
  4. Simonehr

hjälp med gården

jag skulle behöva hjälp och tips hur jag ska gå tillväga med vår gård, har planerat att jag skall laga en gång från trappan till huvudingång med grus och gräs runt., men finns det någon som vill hjälpa till med tips och dylikt så släng hit era tips.. tacksam för svar! :)
    Simonehr · 6 jun · 0 svar · 288 läst
    ·
  5. V

Hjälp med påbörjad uteplats

[citat] Tack för tipsen. Så här blev det.
    Villa1949 · 4 jun · 2 svar · 461 läst
    ·
  6. M

Lera och vatten sjuk tomt

[citat] Jag har själv en tomt på ca 7000kvm och har problem med att det är blött. Men jag hyrde hem en 25 tons grävare och dikade ordentligt! Ca 2,5 m djupa diken runt om. Så man sänker vatten nivån. Men eftersom vi ännu har tjäle här uppe i norrbotten ännu så får den torka ihop lite mer. Hoppas ni får till nått bra iaf. Lycka till
    Maskinisten90 · 3 jun · 3 svar · 1,0k läst
  7. T

Halva tomten kantan med släntar mot grannarna

[citat] Jag hijackar eftersom TS inte verkar svara här.. TS har länkat sin blogg i profilen och där finns i sin tur lite bilder som kan ge ett hum. http://notjugo.blogspot.com/search/label/Tomten
    tensiden · 13 maj · 8 svar · 12,7k läst
    ·
  8. D

Slänt, tips för att stabilisera

Hur gick det för dig? jag har en liknande slänt
    Derbyboy · 1 maj · 2 svar · 1,8k läst
    ·
  9. KnockOnWood

Skapa snyggare framsida på huset

[citat] Sorry, det var så nybyggt så knutbrädorna hade inte kommit upp. Det är nu fixat. Och bredvid öskaret, fast utanför bild ligger båten, så det är absolut på rätt plats: [bild]
    KnockOnWood · 24 apr · 13 svar · 1,9k läst
    ·
  10. S

Plantering i etage i stödmur

Vi har en liten plätt jord att plantera på längs med en liten stödmur vi har på gården (ca 3-4 m). Men nybörjare som man är på allt som heter trädgård, så har jag inte aning vad som kan tänkas se bra ut där. Tips mottages mycket gärna!
    Sofian87 · 19 apr · 5 svar · 3,9k läst
    ·
  11. Cajsa Lundin

När plantera gräs mm?

Om fröna börjar gro, och sedan torkar ut, så dör de. Kan därför kännas lättare med rullgräs. Halva jobbet är gjort, det är "bara" etablering i nya marken som är uppgiften.
    Cajsa Lundin · 22 mar · 9 svar · 1,1k läst
  12. Cajsa Lundin

Blött - ätbara perenner

Om det är blött på våren brukar det inte vålla så stort problem, värre är blött under vegetationssäsongen, dvs sommar. Så har du blött på sommaren, gör upphöjda bäddar (fukten vandrar upp ändå, men blir inte plaskblött), gör dräneringsdiken intill eller odla i stora planteringskärl med botten.
    Cajsa Lundin · 22 mar · 4 svar · 342 läst
  13. Cajsa Lundin

Växter på gravar, 30 mil bort

Blanda pimpsten i jorden är också ett tips. Finns på påse, typ Hasselfors och andra.
    Cajsa Lundin · 22 mar · 3 svar · 407 läst
  14. Åsa Lund

Förslag på växter till rabatt

De tar sig in i dräneringen
    Åsa Lund · 21 mar · 4 svar · 424 läst
  15. Cajsa Lundin

Häckväxter på naturtomt

Tyvärr finns inga växter som stannar på en exakt höjd. Antingen får ni ta växter som har en sluthöjd på runt 3 meter och köpa bjässar till storlekar, eller så får ni klippa köpa mindre och vänta 5-10 år till rätt storlek. Eller beskära. Vattensjukt bara på våren brukar inte vara så stort problem faktiskt, det är värre om det är vattensjukt på sommaren. Dessutom verkar
    Cajsa Lundin · 21 mar · 1 svar · 485 läst
    ·
  16. Cajsa Lundin

Uppriven gräsmattan

Bra att du fått några svar, för jag har ingen kunskap om detta.
    Cajsa Lundin · 21 mar · 3 svar · 578 läst
    ·
  17. Cajsa Lundin

‘Berlin mur’ och slänt

Klätterväxter och några andra buskar framför som är vintergröna. Tänker ett gäng pelarformade smala enar i asymetrisk grupp med lite svag belysning mellan. Kanske en smal sittplats (trädäck enklast) där uppe (med utsikt) med muren som vägg, resterande sidor mullar man runt med växter, inte något brackigt staket, så den känns "inkilad" i naturslänten. Sätt i så fall en lång
    Cajsa Lundin · 21 mar · 6 svar · 806 läst
    ·
  18. Cajsa Lundin

Tips på växter vid fritidshus

Här lite fina vedartade växter för zon 8: blodbjörk, Betual pendula 'Purpurea' häckkaragan (som aldrig blir fin här nere i kring stockholm), går att forma till snygga solitärbuskar, förutom häck. Silverbuske, Elaeagnus commutata blåtry FALUN måbär 'schmidt' (går att använda till låga häcka för att förstärka rumslighet, men även som formklippta bollar) ullvide (vackra knotiga
    Cajsa Lundin · 21 mar · 1 svar · 303 läst
  19. Cajsa Lundin

Hur planera en pergola

Ja, det låter som trevliga idéer. Vet inte vad frågan är. Svårt för mig att svara när det gäller en partiell del av hela trädgården. Tänker på ytorna på varje sida av gången, vad händer med dessa? Styckas trädgården på ett dumt sätt för vidare utveckling? Tänk innehåll 5-10 år framåt och skissa på helheten, sammanhang och detaljer.
    Cajsa Lundin · 21 mar · 1 svar · 345 läst
    ·
  20. Cajsa Lundin

Träd mm bergig tomt

Om det inte blir vatten stående i gropen går det utmärkt, annars definitivt inte. Går det att få till dränering så kör. Körsbär har ett stort krav och det är väldränerad mark, de vill inte stå fukt. Vintergröna klätterväxter har vi inte gott om i Sverige. Du skrev inte zon, men kolla murgröna. Annars vedartade klätterväxter, som alltså inte börjar om nerifrån varje år.
    Cajsa Lundin · 21 mar · 1 svar · 415 läst
  21. Cajsa Lundin

Trädgård under framväxt

Ni har ju jättebra idéer själv! Bra att tänka i rumslighet och komplettera varje rum med någon slags "vägg", och då är häckar utmärkta. Oftast upplevs trädgården större och blir mer användbar när man delar upp i olika funktionsytor. Tänk även på lite en dos hög grönska, somt trädkronor ger. Det är härligt att röra sig i en trädgård där man inte ser allt, och där man
    Cajsa Lundin · 21 mar · 1 svar · 359 läst
    ·
  22. Cajsa Lundin

Behöver få ordning på slänter

Om det rasar är det förmodligen för brant. Även om ni planterar och använder växter som klarar slänter och lera så kommer jorden runt växterna att erodera och frilägga rötterna, och de kommer inte hinna etablera sig så ni slipper problematiken. Använd färdiga perennmattor eller plantera i duk som ni skär kryss i. Men bäst är också att flacka ut slänten. Minsta lutning skulle
    Cajsa Lundin · 21 mar · 1 svar · 351 läst
  23. Cajsa Lundin

Beskära trädgårdsrosor zon 2 2020

Jag skulle fortsatt säga att vi håller oss till "när björkens löv är stora som musöron". Kommer kyla efter får ni täcka med fiberväv.
    Cajsa Lundin · 21 mar · 2 svar · 293 läst
    ·
  24. Cajsa Lundin

Anlägga ny trädgård - vad gör vi med slänten?

Vad har ni för önskemål om innehåll i trädgården? Ska ni bara göra något enkelt och billigt, eller ska ni vistas där uppe? Sittplats? Eldplats? Frigga? Spa-bad/badtunna? Dvs eftersom du skriver att ni vill komma upp på berget undrar jag i vilket syfte? För plantering (av marktäckande buskar och perenner) i slänt bör ni inte ha brantare än 1:3, helst flackare för lättare
    Cajsa Lundin · 21 mar · 2 svar · 615 läst
    ·
  25. Alexandra.F

Hur gör jag min grässlänt i söderläge finare?

[citat] Åh, tusen tack för svar :)
    Alexandra.F · 20 mar · 2 svar · 527 läst
  26. T

Jag skulle vilja ha ett "grönt staket"

Alltså miljön hade tillåtit björkarna, men du har rätt, de kan bli alldeles för stora också. Jag ska fundera ut hur jag får det bra på den sidan av tomten, kanske en meter pergola, varannan meter och en skir klätterväxt på. Jag vill ju inte att det ska vara för tät. Jag får grubbla vidare. Jag kanske planterar några björkar på tomtgränsen mot skogen i stället, då kan de växa
    tarevarg · 19 mar · 2 svar · 401 läst
  27. Cajsa Lundin

Långsmal tomt

Här är frågan vad du tänker när du säger så BRA som möjligt. Är det något häftigt designmässigt, eller basic funktioner? Man kan ju jobba på två sätt: använda det långsmala för att förstärka perspektivet, eller jobba bort det långsmala genom att dela av åt andra hållet, så man inte ser "längden" i en blick. Viktigast är att allt ni önskar får plats, så man måste
    Cajsa Lundin · 19 mar · 1 svar · 273 läst
  28. Cajsa Lundin

Trädgård-uteplats

Menar du designer så jobbar de flesta över stora områden. (jag till exempel). Men kolla gärna här: https://svenskatradgardsdesigners.se/hitta-tradgardsdesigner/ För anläggare kan du kolla: https://tradgardsanlaggarna.se/hitta-en-tradgardsanlaggare/
    Cajsa Lundin · 19 mar · 1 svar · 245 läst
  29. Cajsa Lundin

Klätterväxt tips söderläge med mycket sol

Växtzon? Ståndort? Kaprifol blir lite skräpig, inte ultimat till pergola. Plus ofta gles nertill med åren. Alltså, arbetshästen nummer ett är ju klematis Summersnow. Koreansk pipranka klarar sol om det bara är fuktigt, blir frodig och tät. Starkväxande är också engelmansvin (men inte lika starkväxande som klättervildvin.) Något som är vackert i pergolor är blåregn, finns en som
    Cajsa Lundin · 19 mar · 1 svar · 1,0k läst
  30. Cajsa Lundin

Insynsskydd

Du kan använda vilka buskar eller buskträd som helst som ger grönska på rätt höjd så klart. Men om du ställer "vanliga buskar" på tomtgränsen kommer de att bli för breda, då får du ställa dem en bra bit in, läs på vad de har för naturlig bredd. Finns inte behovet att markera tomtgränsen kan ni ställa dem i grupper eller rader, lite omlott på tomten. Tänker att det behövs
    Cajsa Lundin · 19 mar · 2 svar · 561 läst
    ·
  31. Cajsa Lundin

Tips på solskydd

Nu vet jag inte vart söder är, men mitt på dagen under sommarhalvåret står solen väldigt högt. Sätter ni ribborna i pergolan mot solvinkeln samt sätter dem tätt får ni halvskugga under. Mot kvällen kommer solen in under. Störs man av detta kan man sätta stråjalusier (rullgardiner i naturmaterial), eller ett kraftigt tyg (typ gjort för båtliv) på vajer eller stålstång (både
    Cajsa Lundin · 19 mar · 2 svar · 454 läst
    ·
  32. AmandaSv

Växtförslag?

[bild]
    AmandaSv · 19 mar · 5 svar · 454 läst
    ·
Laddar...