Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22
Marlen Eskilsson: När du frågar Cajsa om trädgård behöver hon veta vilken växtzon du bor i, för att kunna ge råd om vilka växter du bör välja. Här är en bild över Sveriges växtzoner från Riksförbundet Svensk Trädgård. [bild]
KKJ: En källare borde väl ge en stabilare temperatur i växthuset tack vare markvärme och att källaren buffrar värme? Jag har gått i liknande tankar, men har då funderat på att ha en källare med åtminstone 2,2 m i takhöjd, och eventuellt utan någon lucka mellan växthus och källare.
TEKILA: [Tänk Kinesisk risodling, gör om sluttningen till ytor på olika höjder som du disponerar i olika växtgrupperingar o gräsytor och stenpartier. [citat]
gaia: nyinflyttat? Vänta en säsong innan ni gräver bort och sågar av. Det blir mycket snyggare när grönskan täcker marken
Karriärmamman: [citat] Det slutade med att vi fick behålla deras j----a slänt på vår sida. och plantera häck ovanpå. I slänten satte jag marktäckare och nedan planterade jag blommor som blommar fint stor del av årets så att jag slipper se slänten
surfarn: [citat] Ena sidan får vara ingrävd och andra frilagd. Det går men det blir tyvärr lite dyrare än om huset stått på en åker
lunnabo: [bild] [bild] 7 år sedan senaste inlägg. Här är Svaret! Gatsten är värt pengarna. Denna entregång som är nästan 12 meter lång kostar inte ens 20.000 kr för stenen och stensättningen.
Slånberg: [citat] Tyvärr har grannen sitt dubbelgarage med två bilar parkerade utanför precis bredvid vårt (garaget sitter ihop med vår carport) så tyvärr är det inte möjligt att köra in bilen åt det hållet.
Cajsa Lundin: Om ni vill ha de riktigt effektiva marktäckarna för slänter så funkar krypoxbär som Zuki800 nämner, och då rekommenderar jag Cotoneaster dammeri 'Major' eller Cotoneaster radicans 'Eichholz'. Liknande marktäckare, dvs kraftigt utbrett växtsätt, snabba med stark konkurrensförmåga och klarar lerjord är liten stefanandra och myrtentry 'Elegant'. Den förstnämnda har vacker orange
Cajsa Lundin: Ja, persika är ju en Prunus. Sorten 'Frost' klarar zon 3 (4), men sörj god dränering och solig läge är ett krav. Varm skyddad plats en fördel för att garantera mognad. Frukterna mognar slutet av aug-sep och har gult, saftigt, sött fruktkött. Den är självfertil men altid bra att hjälpa till med pollinera med pensel för högre skörd. Sorten 'Riga' är ännu härdigare, klarar zon 4.
yonna: Jag motsäger absolut inte Cajsas råd men jag tycker att detta är en optimal uppgift för en landskaps-eller trädgårdsarkitekt som på plats kan uppfatta vad ni är ute efter. Det är mycket väl investerade slantar! Ett besök där ni beskriver vad ni förväntar er av trädgården (ytor för barnlek/spel/sandlåda/studsmatta eller enbart njutning för er själva, utsikt inifrån under
Cajsa Lundin: Du skrev inte vilken växtzon. Jag ger här förslag på perenner för soligt, torrt läge och sandjord. De behöver dock fukt under etablering. Sjärnklocka (Campanula poscharskyana), atlassvingel, fårsvingel, silverhavre, bergormrot, hjärtbergenia, anisört, anisisop, ulleternell, stenkyndel, bolltistel, blodnäva, jungfrunäva, rosenslöja, kärleklsört, kantnepeta, mossflox Emerald Cushion
Cajsa Lundin: Det vet jag faktiskt inte. Om den har eget rotsystem kan ni alltid försöka få loss med så mycket rötter som möjligt och plantera intill. Ni har inte så mycket att riskera, går det så går det. Gör det inte i värsta värmen på sommaren. Kanske någon annan som vet eller har erfarenhet?
Cajsa Lundin: Det låter som en bra idé med strategiskt ställda "avskärmare", mellan viss umgängesyta hos er (eller inomhusmiljö) mot grannens vägg. Istället för tujor kan ni ha pelarformade enare, eller bjässar till idegranar. Kanske lite svag belysning mot pelarna, det blir snyggt i mörker.
Cajsa Lundin: Det blir per automatik rumslighet om ni ställer både växthus och attefall nära varandra, eftersom ni då får struktur av väggar. Så jag vet inte riktigt vad du eftersöker för svar på frågan "planera rumslighet". Men ett tips är att vrida och vända på byggnaderna, fundera mer exakt på hur ni vill använda ytorna runtikring, och skalenligt skissa på detta, så önskade möbler, ev
Cajsa Lundin: Ja, du har ju själv utmärkta förslag på utveckling. Fundera på vilken typ av möbler, göra ytorna skräddarsydda, kanske vissa delar djupare än andra, spräng in växtlighet som rumsavdelare. Pergola perfekt för rumskänsla som skapar mysigare känsla (ett lägre tak än himlen). Sätt "vackra växter" intill sittplatser eller åt det håll blicken är (från vilstolar osv). Det går att
Cajsa Lundin: Lerjord är tät och tar tid på sig att absorbera vatten och är sedan bra på att magasinera. Den är också känslig för att kompaktering, vilket antagligen hänt när ni flyttat runt den. Särskilt känslig är lerjord på våren. Man kan få lerjord att återfå bättre struktur genom att vända den på hösten så den får frysa sönder under vintern. Sen väntar man tills lerjorden rett
Cajsa Lundin: Det var lite svårt när du säger "nyttja" kullen. Det låter inte som du är ute efter växter? Annars tänker jag spontant ett blickfång med vacker plantering. Björken kan dock orsaka en del problem, kanske den som gör att det växer dåligt? Kan man ta bor den? Kan ni bygga upp ytan för mer jorddjup? Syns ytan inifrån vintertid? Om inte så räcker det med perenner och vårlök som ger
Cajsa Lundin: Det finns ju tusen förslag. Beror lite på om ni bara vill ha "bara" fägring (på håll eller syns ytan även inifrån?) eller om ni t. ex. behöver fler sitt-/liggplatser eller annan funktion på tomten? Är det soligt eller skuggigt? Torrt eller fuktigt? Kanske börja med att satsa att dit med "ett avslut" som ger insynsskydd, dvs en häck eller plank, som bakgrund. Sen kan ni bygga på med
Cajsa Lundin: Att hitta rosor som blommor under sommaren är inget problem. Här kommer tre helt olika rosor för zon 4 som du kan kolla upp. Jungfruros 'Alba Maxima' med krämvita fyllda blommor klarar sig upp till zon 7, och är långlivad och lättskött. Klarar halvskugga och sandjord, men måste stå luftigt för att minska risk för rosrost. Blommar i juni-juli. Gallicarosen 'Hippolyte' med starkt
Cajsa Lundin: Björkens rötter kommer att bli ett problem. Försök fördröja att de letar sig in i nya planteringsytan, så de nya växterna hinner etablera sig. Några mer anspråkslösa buskhäckar är skogskornell, blåtry, rönnspirea och måbär. Naverlönn blir lite större. Det går inte att plantera där det är berg i dagen så klart, minst 40 cm djup krävs, om de kan hitta mer jordmån runtikring
Cajsa Lundin: Större betongplattor, platsgjuten betong eller oregelbunden natursten på marken passar tegelfasad. Höga prydnadsgräs, uppstammade buskar med enhetlig marktäckare ger modernare känsla. Rödbladigt. Kanske lång betongbänk med belysning under, stora växtkärl eller grupp av mellanstora krukor. Pergola i nätta dimensioner. Belysning. Försök göra "en distinkt form" på gräsmattan genom
Cajsa Lundin: Rådjurssäkra växter finns, men älgar kan gnaga och meja ner det mesta. Allra bäst är att sätta upp högt stängsel, i alla fall i partiell del av trädgården för att skydda ätbart, fruktträd och bärbuskar. Vill ni plantera träd måste ni ta i med ordentlig storlek och skydda stammarna. De föredrar späda spröda kvistar. Vissa träd tycks älgar lämna i fred som hägg och gran.
Sans rival: Du ska få ett annat tips av mig: Jag byggde en liten terrass i somras av trallvirke som jag direkt behandlade med brun Roslagsmahogny från Gysinge. Dels får den jättevacker färg, man slipper den gröna fasen helt. Dels blir träet mycket hårdare så jag tänker att det är bra för hållbarheten på din odlingslåda. Jag råkade hälla ut ett par liter Roslagsmahogny över min fina Louise
Janus82: Ett snabbt alternativ är att bygga en hyfsat tät spaljé och plantera rådhusvin eller murgröna. Då får du direkt upp spaljén som ger en rumskänsla till trädgården och efter några år har murgrönan och rådhusvinet tagit över spaljén och ger en helt tät vägg. Fördelen med dessa är att murgrönan oftast är vintergrön förutom de nordligaste delarna av landet och rådhusvinet är
Cajsa Lundin: Magnolia vill stå fuktigt men inte blött. Perfekt läge är en bit ovanför en släntfot, så man får genomrinning uppifrån men att vattnet inte står stilla runt rötterna. Den kan då söka sig ner till fukt med delar av rötterna. De vill gärna stå lite avskuggat mitt på dagen, om det går. Inte blåsigt. Annars handlar det om väldränerad jord, som blandas med barkmull, torv, kompost
Cajsa Lundin: Några tips, oavsett växtzon: Se till att ha blommande örter (högt gräs/ängar i alla fall partiella delar) Tidigblommande träd och buskar (sälg är extra viktig) Grunt vatten för insekter, fåglar och smådjur. Insektshotell, travar av stenar, vedhörnor, sandhögar, spara fallna trädstammar Fågelholkar Kompost (som läggs ut på planteringar) Städa inte överdrivet, t. ex. lämna kvar