Fönster & Dörrar
b8q: Det här är väl låsbart, inåtgående och har vädringsfunktion? http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/beslag/fonsterbeslag/fonsterlas/6584.html
Ramnemark: Det var så lite så. Alltid gött att man kan spara pengar :) Detta var bästa bilden jag hade. Det är SP Balans Plus [bild]
Luntis: Finns det någon här på forumet som har PVC fönster i Västra Götalandsregionen och kan tipsa om fönsterfirma?
nikasp: Funkar inte vanliga BIOBE? Finns i vitt och bygger inte så mycket: http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/ventiler/fonsterventiler/biobe/1566.html
Mainstream: [citat] [bild] Byggmax är ÅF till Br Johanssons Doors. De säljer också via mindorr.se. Så jag är rätt säker på att det är denna dörr Byggmax säljer: http://www.mindorr.se/innerdorrar/vitmalade-innerdorrar/innerdorr-slat Den är inte massiv. PS: Jag beställde mina i helgen från mindorr.se. Massiva med tätningslist i karmen.
Jens Pettersson: Det låter som en sund takt att renovera fönster på :-) blire inte dyrt med stål till hyvelkuttern? :-D Håller man på med ett sorts yrke dagarna i ända så blir "snabb", önskar dock det kunde gå fortare så helgerna blir längre:-D Det är ju torktiderna som drabbar kunderna och kan vara lite svåra att förstå för en del. Dagens moderna (läs olämpliga) akrylat behandlingar torkar ju
123abc: Det ser inte ut att vara en kopplad dörr om det stämmer så behöver du detta. Fix 8350s vänster Cylinder 707 (oval cylinder med lång medbringare) Cylinderskylt 707 (holk/cylinderkopp) Distansring oval (höjd beror på tjocklek av dörr men 10 eller 15mm är vanligt) Cylinderskruv. Handtag fix 83 höger Handtagskoppling fix 833 Du måste även knacka ur envägsskruven det brukar gå hyfsat
sHAGgziEh: CVO, Jag kan även göra detta. Dock beror det på HUR litet det lilla fönstret skall vara. Men om du vill testa så dra iväg ett meddelande till mig.
mexitegel: Ja, det är bra pris. Det är så billigt att jag tycker det är för bra för att vara sant. Jag hoppas jag har fel :) Ser dock att jag skrev fel, det var med frakt till Helsingborg men inte hem till dörren. Så jag får åka ner och hämta där - men det är det ju lätt värt.
Paddy: Ja, det är en liten lucka i båten, c:a 75 cm hög, som ska låsas. [bild]
Jogre: Det mesta som kommer från de större leverantörerna är bra idag, kolla in Kronfönster (har ett skjutparti därifrån som vi är nöjda med) och Avesta plastfönster (sett deras fabrik i Avesta och de gör bra grejor). Finns en handfull till bra leverantörer så ta in referenser och offerter och jämför.
: [citat] det visste man inte bara sökte på någon med lite bilder å exempel
johel572: Det blev att beställa hos den lokala bygghandeln (inga problem bara man vet vad man skall ha, finns hur många varianter som helst). Fick den levererad i veckan så ny skall den bara monteras.
Åsa Lund: Vi har Ekstrands-dörr. Jättebra kvalitet, kolla om du kan tänka di någon av deras billigare modeller?
123abc: Menar du en spanjolett med överföring samt en infräst dörrbroms? Det har nog de flesta tillverkare om du frågar efter det. Jag rekommenderar att du efterfrågar en säkerhetsspanjolett med hakkolvar, överföring och infräst dörrbroms samt att glaset är förankrat så glaskassetten inte kan plockas ur.
HEM2121: Hade några krav när vi bestämde fönster. Ville ha träkänsla Vill inte skrapa och måla fönster 3-glas med bra värde Stänga ute ljud och ha bra testvärden Valet föll på Elitfönster med aluminium, Superenergi fönster. Total kostnad utan rot. Inkl. Rivning av gamla fönster, insättning av de nya och plåtarbete ca 100.000,00. 6 fönster, 1 altandörr säkerhetsdörr, 2 st dubbla
Carl-Johan Bauhn: Har du bråttom att få dem? Vi köpte från Kronfönster på vintern och var flexibla med leverans (tror det är 26 veckor som mest), då fick vi väldigt bra rabatt.
Seflora: Vi skall byta fönster på ett 50-tals tegelhus (med stooooora fönster). Befintliga fönster har en drevbredd på ca15mm (putsade). Vi ligger på gränsen i storlek till vad som går göra öppningsbart (2000*1400mm). De flesta kan inte göra så stora fönster men en offertlämnare (Morupsfönster) ligger 12mm ifrån originalfönstren. Dvs drevningen skulle bli 21mm (på varje sida). Kommer det
Snailman: Skulle undvika dem som har två gångjärn istället för tre. (ej grundat på erfarenhet, endast på tänkande) Mina sidoljus, är vanliga fönster som sitter två reglar 90mm från dörren.
Andreas Blomkvist: Kom precis på att jag hade en oanvänd regelsökare låg i källaren så sprang ner och hämtade den. Lyckades tillslut skramla fram ett 9v batteri och sen kom besväret. Just nu känns det som att det får vara ett pizzavalv fast jag hatar det. Det var mest lite kosmetiskt, det kommer inte bli någon dörr där eller liknande. Pengarna kommer inte räcka till allt ändå just nu, utan detta är
KnockOnWood: [citat] Jag har bara små fönster, 11 x 6 ungefär i ett stall. 8 st likadana fönster, 2 på varje sida/gavel. De sitter med "låsbleck", två på var sida och är skummade med vanligt fogskum. Enkelt att montera, och funkar perfekt. Tips för montering: Sätt dit de yttre fodren. (Fordras naturligtvis att ytterpanelen är på plats) Dra i två kraftiga skruvar i regeln under
Joukko: Jag skulle behöva några fönstermarkiser. Så var kan man hitta detta? Behöver 3st som passar till fönster som är 1,2m breda och 2st till fönster som är 0.9m breda. Eftersom dessa små fönster (0.9m) sitter bredvid varandra så kanske man kan köra med 1st fönstermarkis bara. Fick ett mått på ca 2.15m då. Kanske finns något utomlands att köpa via nätet.
: [citat] kort spik eller placerat spiken i springan
ccf: Min glasmästare har offererat 70FD, treglas, och är av någon anledning mycket negativ till en ev uppgradering till 80 FD. Han säger att det är onödigt, att det inte skiljer särskilt mycket mellan karmarna förutom priset, mm. Men jag har inte lyckats få ett vettigt svar på vad det är som skiljer egentligen. Så här långt har jag konstaterat att 80-karmen har bättre U-värde ( men vad
Haas84: Antar att trä/alu är ett bra alternativ? Då fördelarna med stommen i trä och den tåliga ytan av aluminium. På övervåningen blir det vridbara, hälften är redan bytta av förra ägaren. På undervåningen kommer det nog bli fasta då man kommer åt alla utifrån, samt att man aldrig öppnar dom iaf. Det svåra i det hela är att många företag vill komma på hembesök och måtta och
mexitegel: Hemma hos föräldrarnas otaliga ladugårdar och uthus kör vi med svart Falu rödfärg.