Fönster & Dörrar
Farfalle: [citat] PVC. Kolla deras hemsida för priser. Vi gjorde en del specialbeställningar också och det fungerade fint, det som felade för oss var att fabriken slarvat med nycklarna så samma nyckel inte passar till alla tre fönsterdörrar som vi beställde.
cpalm: Joo, det är klart, nåt straff skall man ju ha för att man inte gjorde rätt från början :p Måtta in en bit foder eller en motsvarande träbit provisoriskt och kolla hur mycket det egentligen kommer att synas. Jag skulle skippa åtminstone steg 2 + 3 och limma gipsremsan mot stödklossen och kant mot kant med befintligt skiva. Det är ju bara en tunn remsa så jag tror risken för
Dsl: Jag hade helt klart plockat bort det blyinfattade och lämnat det för fristående omblyning. Sedan kan det fästas innanför innerrutan med en liten list. Vi har så på de blyinfattande fönster vi inte rivit ut.
MagganBP: Jag önskar bara en uppskattad procentsats / Med vänlig hälsning MBP
Andrei M: Hello, I have found below Class6 certified cylinders on the list of products from SBSC and SSF websites: Ruko Garant Plus Ruko Triton 501 Ruko DP.DP640 ASSA DP4400 ASSA Triton series ASSA Combi ASSA Neptun TrioVing DP6700 TrioVing Triton Does anyone knows if the CLIQ system is certified, too? I am planning to replace the existing the D12 cylinder, because it looks to me very unsafe. They are
fremax: Vill de ta sig in så gör de det. Kör på 33.1 (6,38) , det räcker. Om du inte har en guldsmedja i huset att försvara:) Med vänlig hälsning, fremax
Niq: [citat] Man brukar sätta härdat glas för att det håller mera men jag tror nog att det är godkänt med laminerat glas också. Kan inte dom svenska reglerna. I Finland så är det godkänt med laminerat också. Men om man har ett äldre uterum som har vanligt glas så är det ännu tillåtet att sätta vanligt glas om dom går sönder fast det är ju att föredra att man byter till laminerat
Nils82: Som svar på frågan i tråden så tror jag det handlar om att man vill få en "snyggare" fasad. Kvalitetsmässig är det ju rent förkastligt men så är det ju med mycket annat nu för tiden. Överbleck fyller ju ett antal funktioner: Skydda foder "Hålla ut" regnet, för att minska påslag på själva rutan. Möjliggör korrekt avslut på stående panel så att uppsug i ändträ förhindras.
Glennsjoblom: Hehe aa jag kan inte dom fackliga orden, tack! Bra app detta ju 😊
sblixten: Ett alternativ är att du lyfter ur kasetterna (och ersätter med en träskiva) medan du målar.
-=fullmoon=-: Sätt ut som skänkes så slipper man allt tjafs med folk som skambuder för ett par hundringar. Sen så slipper du ju slänga de på tippen själv. Ett lock för en odlingslåda är de dock väldigt bra till. Bara spara gångjärnen eller skruva dit ett par andra.
AndresT: [citat] Hej, I detta fallet låter det som om du har en dubbelbalkong eller att intilliggande balkong bara är några få centimeter från din. Brandväggens placering är då mellan era balkonger, från golv till tak, täckandes hela sidan som angränsar till grannens balkong (som en skiljevägg). Detta så rök/eld inte kan sprida sig via balkongen till grannen. Brandväggen måste hålla
engan87: Hej! Jag håller just nu på att byta ut tätningslisterna i mina fönster men när jag började riva ner de gamla upptäckte jag i fönsterkarmens sidostycken att det sitter tätningslister (P-profil) i ett fräst spår. Jag har nu tagit bort dessa p.g.a. att de var i dåligt skick. Någon som vet om det måste sitta lister där? [bild] [bild] En skiss på en genomskärning sett uppifrån [bild]
HeloBE: Vi bor i ett hus från 1983 med dåtidenas vridfönster. Hur ställer man upp dem så att de inte slår igen när det blir korsdrag? Går det att köpa till någon slags hasp?
MagHam: Som amatör i metallbearbetning är blästring med mycket fint material vad jag tänker på först. Ska bli intressant om något proffs i ytbehandling kan avslöja andra metoder? Mvh/M
fremax: Återkommer imorgon med bilder på ett glastak som suttit i 8år utan rengöring och pris på det taket. Ämne fremax
Laba021: hej! vet inte om detta forum funkar för att sälja de gamla fönsterna som jag bytt? har i alla fall 4 st 16 x 16 fönster tre luft med 2 glas kassett med gamla vridlåsningar. tänkte 600 kr / st. står på pall färdig för avhämtning.
Antonol: Nordiska fönster är Drutex, kanonbra! 4 veckors leveranstid. Hemfint säljer också Drutex!
ccf: Massor med bra förslag - tack! Har lite ont om verktyg men skall försöka hitta någon som kan hjälpa mig :).
Bjoern Abelsson: Vi har satt en neoprenstrumpa på dörrhandtaget. Det är ett litet rör som egentligen är avsett till styret på en racercykel, men det fungerar utmärkt för att skydda dörr/vägg från märken från ett dörrhandtag.
Kretikos: Jag har ingen erfarenhet av dessa två annat än en ytterdörr mina föräldrar köpte av allmoge för ett antal år sedan. Jag var däremot och hämtade fyra fönster och en pardörr på Ålberga snickeri utanför Jönåker igår kväll. Fantastisk finish och välgjorda. De tillverkar helt efter dina önskemål och är inte dunderdyra. Låg lägre i pris än allmoge då vi jämförde innan
nissebrun: Tar tacksamt emot tips om hur jag enklast snyggar till ett slitet och repigt kalkstensgolv. Måste man diamantslipa eller kan man använda något annat slipmedel ? Tacksam för tips.
peternicklas: Är det bara att ta bort reglar där de nya fönstren ska sitta så borde de göra det för dagen. Sedan ska det kanske foder, plåtslagare mm. Plåtslagare hos oss kostar runt 400:-, snickare vet jag inte då jag gör allt sådant själv. Men över dagen borde de klara det. 2 - 3 dagars arbete, runt 15 - 20 timmar * 500:- så runt 10 - 12 000:- borde de landa på. Hoppas att du har beställt
Othahaiti: Vad underbart att läsa om hur man löser låsproblem på detta djup. Imponerad.
mexitegel: Gå som sagt till plåtslagaren så blir det bra och du slpper risk för läckage. Nu vet jag inte om det är PVC-fönster, men det finns en del läsvärt om fönsterblecksmontering i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/262383-snickarna-har-satt-plat-under-fonstren.html
ja73: Skruva fast bredare plywoodbitar mellan reglarna och karmskruv i dessa. Jag gjorde på liknande sätt fast jag hade bara en regel innanför fönstret.