Färg, Måla & Tapetsera
mayapiraya: Vi skall byta färg på en del av vår inredning har vi bestämt till en svartbrun nyans (har tidigare haft antikbets). Men jag skulle gärna vilja slippa att köpa nya möbler utan i den mån det går återanvända det som finns eftersom det är fina och bra möbler, bara i fel färg. Ett exempel: Vi har i dagsläget "markör" från IKEA i antikbetsad, lackad gran (tror det är gran, dock ej
eddalurk: Måste bara visa upp hur den inramade tapeten blev i hallen. Den hamnade i en ganska bred guldram och belyses med två spotlights från taket. Får ursäkta att jag inte städade upp på golet innan jag tog bilden. Dörsockel och garderobsdörrar har heller inte ännu kommit på plats. En kul detalj att nämna är att tavlan sitter exakt på den plats där jag skar ut tapeten.
nybyggd: kör med ett bra lim så behöver du inte förbehandla gipsen. kör lim som pvp extra eller likande. ej lågpris limmer.. lycka till
greebfighter: jobbade tidigare med brandskadesanering där vi testade tiden för målning det gick lika snabbt för 2 man att rolla en lägenhet som det tog för att maskera, täcka och spruta.
midsjö: Vi ska måla vårt Lyckan ljusbrunt med vita knutar. Kommer måla det i maj. Huset är klart för inflyttning i slutet av maj :-)
SSAB: eller ingen stil alls kanske.. :p Jag har nu suttit en stund och tittat efter förslag till färgsättning till fasaden på vårt hus. Det är ett 1 1/2 plans hus med stomme av timmer och med ett sadeltak.. Det finns ingen ritning från byggåret 1930 men en ritning från 69. Inga kort eller liknande finns så jag har inget att gå på. Stående panel fanns 69 på huset.. Nu finns där nya
Fnashack: Hej Har spetsat in mig på en eliti tapet från engelska tapetvaruhuset -men gud så tacksam jag vore om någon har ngn aktiv rabattkod till dem som vi kan använda :-) Anyone??
morty81: Haha själv är jag tvärtom om arbetar hellre 5 gånger längre tid för att få ett rent arbete från början. Alltså bort med ev väv istället för renoveringsgips:cool: Fast det är ju ingen som tackar en precis så undrar varför jag gör det egentligen?
öset_ölholm: Ok, jag är inte så händig av mig än men tänkt att bli...så antingen testa med lack med vitt pigment i eller slipa helt rent och betsa....hmmm verkar som mer jobb att slipa allt men kanske blir klart bäst ...
patrik659: 1a alternativet, absolut snyggast!
5.2 racing: Njaaa, skulle nog inte använt binder till ts väggar ändå. Jag har också satt väv på binder, och visst, den funkar på rätt ställen. Men men, det är ju upp till ts att välja.
-Lucca-: Vi har just satt upp lister i vårt nya sovrum och vi gjorde såhär: 1. Kvistlack 2.Grundfärg 3.Lack 4.upp på väggen!;-) 5. spikade fast dem och faktist endast målat en gång till där spiken sitter, blev skitsnyggt även om det säkert finns många som skulle rynka lite på näsan vid näääära titt, mn jag har fler projekt på gång och tålamodet tog slut;-) 6.Lite spackel i vissa hörn
Johan Gunverth: [citat] Med äkta patina. Då behöver man inte skämmas för något fusk. :D
Jens_H: Det är bara att måla på... Vill du ha det slätt så spackla den putsade delen.
_bystrom_: Fästmassan biter hårt på så gott som alla stenmaterial, så tegel är knappast något problem det heller. Skulle ni tveka, så stryk på primer en sväng.
xibeca: Kan också vara så att du har/hade ett sandfärgsgrängat tak. Då kan du få måla rätt många lager innan det blir jämnt. Använd isf t ex beckers lätt tak eller liknande.
thomas2: Någon som har ett bra tips på alt till speedheaters arm. Betala 2500 för den känns rätt dyrt. Finns det billigare alternativ som fungerar på samma sätt?
puu: Med tanke på att du redan har någon form av halvtät (plast?) färg kan du fortsätta med det. Det finns ganska billiga (vanligtvis) vita färger som kallas källarfärg eller väggfärg för ekonomiutrummen. De är matta och relativt difusöppna så det blir i alla fall inte sämmre än vad det är idag. Inte lika bra som silikat om den målas direkt på putsen men i ditt fall borde det funka.
_bystrom_: Man kna fuska med allt här i världen, men skall du göra på riktigt (vilket jag starkt rekommenderar) så använder du den gula. Den är dessutom lite roligare att jobba med, sticks mindre, lite styvare. Mattuppvik skall vara 10 cm, vävens överlapp ner över mattuppviket skall vara 3cm.
Jens_H: För att vara på säkra sidan så bör du ju kvistlacka... Inget roligt om det nu skulle blöda igenom. Självklart väljer du ju själv...
yuphin: Har sett att Clas Ohlson t.ex. säljer elektriska skrapor. Någon som har testa en sån? Kanske underlättar arbetet något?
Lagavulin: Hej! Knepat ihop en enkel formel för att snabbt kunna veta hur mycket av brytfärgen som skall i vid valfri mängd vitt (eller annan oxå) Lyder så här..... Vi utgår här från 1 liter vitt och vill ha förhållandet 15% brytfärg och 85% vitt. Detta ger 0,85 * X = 1 liter X = 1/0,85 = 1,18 Liter ny volym blandat och klart. Dvs pytsa i 0,18L brytfärg. Mvh Lagavulin
BettyJkpg: OK, jo det är den. Hade så i hallen där vi tänkte måla om, problemet var då att när vi började måla så lossnade det där lagret som satt kvar och fastande på rollern, och att få bort allt från början var helt omöjligt. Slutade med att vi fick tapetsera hallen...
OHE: Du behöver inte alls vara orolig för att du tar sönder armeringsduken under förutsättning att du FÖRST grundar den och därefter spacklar och slipar! Det är inte heller nödvändigt att använda finspackel. Mediumgraderat fungerar bra till ändamålet!